GKV-CGK zijn er eigenlijk wel verschillen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: gkv-cgk, zijn er wel verschilen

Berichtdoor Speedy » 03 feb 2004 22:29

tanteoranje schreef:Toch meen ik dat de ger.gem er niet goed aan heeft gedaan om predikanten toe te laten die hun belofte hebben verbroken door de cgk te verlaten ,waarschijnlijk meer met menselijke dan met geestelijke motieven. Nog afgezien van de spanningen en onrust die ze hebben veroorzaakt in de kerkelijke gemeentes waartoe ze behoorden.

Gelukkig heeft de ger.gem. de zaken anders beoordeeld. Er zijn heel andere zaken die hier speelden. En in elke losmaking, schorsing, etc. spelen menselijke motieven een rol. Ik denk dat de beoordeling wie wat veroorzaakt heeft niets met dit topic te maken heeft. Dit moeten we maar laten rusten!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 03 feb 2004 22:59

tja, dr wordt idd afgedwaalt.
BJ en ik hebben dus allebei het idee dat de verschillen niet zo'n probleem zijn, maar lopen hier misschien ook nog mensen rond die ook in de CGK of GKV zitten, en die de verschillen wel (te) groot vinden? Dat vraag ik me nl af. Ik denk wel die dat er een behoorlijk andere visie op zullen hebben dan ikzelf. En ik weet wel dat er mensen zijn die mede om CGK/GKV samensprekingen uit de GKV zijn gegaan...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 feb 2004 00:13

en gebeurt dat ook als je in de CGK zit? Gaan er dan ook mensen uit je kerk vanwege de samensprekingen?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 04 feb 2004 18:39

Ik heb vandaag iemand gehoord die een paar redenen wist te vertellen dat hij vond dat de samensprekingen niet 'kunnen' zegmaar. (Ben het al bijna weer vergeten :oops: ) Hij is btw een CGK-er
Als een van de redenen noemde hij oa de prediking bij de GKV (oppervlakkig), en hij vind dat de kerkenraad meer toezicht moet houden op handel en wandel van de kerkleden. (oa hen aanspreken op drankgebruik, discobezoek).

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 feb 2004 21:47

Ja nu je het zegt, dat heb ik ook wel eens gehoort. De reden die er dan bij werd genoemd, waar ik me niet echt in kan vinden, is dat voor de leden van de GKV toch al vast staat of ze behouden zijn of niet :? Of je dan wel of niet zwaar uit gaat maakt daarbij niet zoveel uit.

Ik denk dat juist hier ook weer de extremen opvallen. Dat zie je gewoon ook helaas op andere gebieden. De normale gang van zaken wordt niet genoemd.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2004 22:14

Zolang er nog zoveel verschillen zijn in de onderlinge CGK kerken denk ik niet dat het verstandig is om samen te gaan.
Wij in dordt hebben dus twee CGK kerken en de predikant in de ene CGK kerk mag niet voorgaan in de andere CGK kerk.
Met de ene hebben we dus samensprekingen maar de andere veegt het steeds weer van tafel.
Dus wat mij betrefd geen samensprekingen zolang er onderling nog niet eens een eenheid is.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 feb 2004 22:24

Maar dat zou dus kunnen inhouden dat een heel groot deel van de mensen en kerken niet samen zouden kunnen gaan werken, praten en noem maar op omdat er een kleine groep tegen is. En die kleine groep zul je altijd houden. Een kleine groep is dus instaat om grote veranderingen tegen te houden. Niet dat ik zeg dat het goed is dat er direct een complete kerkfusie moet komen en zeker niet gedwongen van bovenaf. Dat moet op plaatselijk niveau vooral tot stand komen.

Wat misschien ook nog wel eens een probleem kan zijn is dat er soms 1 GKV is binnen een gebied met veel CGK kerken. Maar andersom komt ook heel vaak voor. Dus eventuele gespreken zullen altijd in beginsel plaats hebben met de kerk die het beste past. Als het met alle kerken tegelijk zou zijnkan dit ook weer interne problemen binnen het kerkgenoodschap veroorzaken.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2004 22:29

Maar hoe kan je nu een eenheid zoeken als er in de ene kerk (de CGK) nog niet eens een eenheid is?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 feb 2004 23:33

Ik denk dat er wel eenheid is. Eenheid in diversiteit. Waarom zou er direct een volledige gelijkgestemdheid binnen alle kerken binnen 1 kerkgenoodschap moeten zijn? Dat zal nooit gebeuren. Dit wordt ook veroorzaakt door de omgeving. Een kerk in het westen moet heel anders werken dan in het midden of het noorden en zeker dan in het zuiden.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 feb 2004 08:31

Ik spreek over o.a. 2 kerken in het westen in dezelfde plaats. Daar is zeker geen eenheid te vinden. En dat komt binnen de CGK veel voor.
De predikant van de ene (lichte) CGK kerk mag niet voorgaan in de andere CGK kerk. Dat vind ik dus al een kwalijke zaak.
Want ik neem aan dat de beide kerken predikanten betrekken van dezelfde theologische universiteit. En dat je in het noorden anders zou moeten geloven dan in het westen vind ik dus klinklare onzin.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 05 feb 2004 09:09

Niet anders geloven. Maar er zit wel degelijk verschil tussen een stad en het platteland. En ja ook in het noorden is het helaas zo dat bepaalde predikanten niet in andere gemeenten mogen voorgaan. Maar dat heeft bijvoorbeeld ook te maken dat een predikant de Staten vertaling wil gebruiken terwijl de kerk de NBG 51 gebruikt.

Maar en dat is even een heel gevaarlijke stelling. Zou het dan beter zijn dat de CGK kerken en de GKV kerken die elkaar liggen samen een verband gaan vormen? Want als de kerken binnen het verband toch niet samen kunnen werken dan kan het beter daarbuiten.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 feb 2004 09:15

Ik zie wel verschillen in diverse kerken wat betrefd de invulling van de diensten. Maar kan nu niet zeggen dat ze b.v. in de stad minder behoudend zijn dan op het platteland. Ik kan dus niet zeggen dat het verschil ligt aan de plaats waar je woont, en dan bedoel ik dus het verschil tussen platte land en stad.
Wij zijn toch duidelijk een stad, maar onze GKV is wel degelijk wat behoudender dan die in een stad als Den Haag.
En in deze stad zijn dus twee verschillende CGK kerken.
En ja misschien is het wel zo dat het beter zou zijn als dan de gelijkgestemden een kerk vormen en het andere gedeelte een kerk vormt.
Of dat de ene zich voegt bij de andere?
Als jij namelijk lid bent van een kerk waarvan je vind dat die hetzelfde geloofd als een andere kerk, dan kun jij je ook gewoon bij die andere kerk voegen.
En als iedereen dat nu doet, hoeven er geen samensprekingen meer te komen. Is het probleem opgelost.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

gkv-cgk, zijn er nog verschillen

Berichtdoor tanteoranje » 05 feb 2004 09:33

joepie schreef:Zolang er nog zoveel verschillen zijn in de onderlinge CGK kerken denk ik niet dat het verstandig is om samen te gaan.

Ik ben het eens met Joepie, juist omdat de verschillen onderling in de CGK steeds groter worden. Maar wie zouden zich nu vervreemd hebben met wat de CGK van oorsprong is... de "behoudende" of "lichtere" CGK-ers?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 05 feb 2004 10:29

Binnen de GKV is denk ik idd niet echt verschil van leer. Maar dr zijn wel mensen die tegen de samensprekingen zijn. Ik denk ook niet dat een echt samengaan haalbaar is, ja, alleen als je wil dat met dat samengaan een deel van de kerken bijelkaar komt, en een ander deel zich weer afscheid, en daar kom je dnek ik niet verder mee.
Met catechisatie hebben we het hier ook wel over gehad. Onze dominee zei toen dat het niet het idee is om over een aantal jaren echt een kerk te zijn, maar eerder een vergaande samenwerking, samen diensten enzo, maar niet officieel een kerk. Ik weet eigenlijk ook niet of dat wel helemaal prettig zit, maar bij een echt samengaan 'vallen er ook veel slachtoffers' denk ik.

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 05 feb 2004 12:07

parkiet schreef:tja, dr wordt idd afgedwaalt.
BJ en ik hebben dus allebei het idee dat de verschillen niet zo'n probleem zijn, maar lopen hier misschien ook nog mensen rond die ook in de CGK of GKV zitten, en die de verschillen wel (te) groot vinden? Dat vraag ik me nl af. Ik denk wel die dat er een behoorlijk andere visie op zullen hebben dan ikzelf. En ik weet wel dat er mensen zijn die mede om CGK/GKV samensprekingen uit de GKV zijn gegaan...
*meldt*

Ik vind er duidelijk wel verschillen zijn.

Zit zelf in Chr. Ger. kerk btw...
Bedshaped

Terug naar “Archief”