Je ziel naar de hemel en je geest op aarde, kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 feb 2004 10:20

bloempie19 schreef:En met Samuel dan? Ik geloof niet dat het een demon was in de gedaante van Samuel.

Dat weet ik niet, maar ik weet wel veel van geestenoproepen, en ook dat het niet de geesten zijn, die jij wilt oproepen, maar demonen.
Glaasjedraaien is van de satan!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 09 feb 2004 15:13

Ik geloof dat dat van Samuel iets is, waar we niet uit kunnen komen. Maar mijn eigenlijk had ik dit topic ook niet geopend om een antwoord te hebben op deze vraag, hoewel ik het heel interessant vind.
Mijn vraag is eigenlijk: Waar gaat je geest heen als je ziel naar de hemel gaat? Er staat in de Bijbel dat met de oordeelsdag je lichaam en ziel weer bij elkaar komen, maar over je geest lees ik niets. :?:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 09 feb 2004 15:54

En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft.

Prediker 12:7
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 feb 2004 16:26

is er verschil tussen geest en ziel?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2004 17:17

@mic schreef:is er verschil tussen geest en ziel?

In dit geval betekent 'geest' 'ziel'.
Zie kanttekening 37.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 09 feb 2004 17:51

@mic schreef:Is er verschil tussen geest en ziel?
HereIam schreef:Er wordt in de Bijbel gesproken over geest, ziel en lichaam.

Het zijn drie afzonderlijke elementen, die tegelijkertijd met elkaar verbonden zijn. Zeg maar een Bijbels holisme.

Met de geest kunnen we communiceren. Dat is onze spirituele antenne. Anderen zeggen ook wel dat daar het geweten zit.
Bij de wedergeboorte komt de Heilige Geest daar wonen. Misschien kun je de geest (NT) wel vergelijken met het hart (veelal OT, maar ook NT) van de mens.

De ziel is ons denken, ons voelen en ons willen (keuze).

Als het goed is wordt onze ziel aangestuurd door onze G(g)eest. En niet door bijv. demonen.
Deze zorgt ervoor dat we vernieuwd en hervormd worden in ons denken.
Deze controleert onze gevoelens en maakt dat de vrucht van de Geest zichtbaar wordt.
Maakt dat we keuzen maken, op grond van geloof (wat soms tegen voelen en denken ingaat).
De Heilige Geest wil ook ons lichaam een tempel voor Hem maken. Heilig en rein.

Volgens mij wordt onze ziel behouden. Ik weet niet welke rol dan nog onze geest, ons hart speelt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 feb 2004 18:15

Snap het nog steeds niet :oops: Ik ging altijd meer voor het principe gevoel ziel en lichaam. Of is dat hetzelfde? :lol:
Afbeelding

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 09 feb 2004 19:14

Vin schreef:
Taytelbaum schreef:bloempie 19,

Er staat in de tekst van 1 Samuel NIET geschreven dat de geest van Samuel opkwam. Het woord geest [roe'ach] komt in die tekst niet voor.

Sam

Nee maar er staat wel gewoon Samuel. Dus ja. Beetje vage tekst vind ik 't. Als het zeker -niet- Samuel had geweest had dat toch minder dubbel opgeschreven kunnen worden? Het leest, wat bij betreft, nu net als een roman. Ik denk de dader al te hebben ontdekt maar ik moet tóch wachten tot de ontknoping.

Als men is gestorven: De geest [roeach] van de mens gaat terug tot G-d (Job.34:14; Pred.12:7; Ps.31:6). Het lichaam vervalt tot stof, waaruit het ook is voortgekomen (Pred.12:7). De ziel [nefesj] gaat naar de aarde (Ps.30:4), om daar te slapen tot het oordeel (Dan.12:1). Let goed op, de ziel en de geest van de mens zijn niet een en hetzelfde (Jes.26:9; Job 12:[9,]10).

Dus was het waarschijnlijk geen geest maar een ziels verschijning van Sj'moe'el!

Sam

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 09 feb 2004 20:00

Taytelbaum, dus een zielslaap?

Je haalt teksten hiervoor aan, uit het OT. Dat lijkt mij in deze zaak wel bepalend, omdat Christus sterven en opstanding toen nog geen feit was.

Ik krijg toch de indruk, Nieuw Testament lezende, dat de verwachting van een gestorven heilige, de hemel is.
2 Cor.5
1 Want wij weten, dat, zo ons aardse huis dezes tabernakels gebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, [maar] eeuwig in de hemelen.
2 Want ook in dezen zuchten wij, verlangende met onze woonstede, die uit den hemel is, overkleed te worden.

Paulus zegt ook in de Cor. brief dat het goed is om bij de mensen te zijn, maar om bij de Heer zijn intrek te nemen, toch boven alles te prefereren is!

Daarnaast, zei Jezus dat de man aan het kruis, met Hem, heden naar het Paradijs ging.

Zo even een aantal gedachten.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 09 feb 2004 20:56

Zoals ik al zei de geest van de mens gaat tot G-d en de ziel rust in de aarde tot de opstanding. Waarom spreekt men anders van de opstanding der doden?
Een altaar moest van aarde gemaakt worden (Ex.20:24) en Openbaring zegt:
"En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van degenen, die gedood waren om het Woord G-ds, en om de getuigenis, die zij hadden" (Openb.6:9)

Sam

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 09 feb 2004 22:39

Zoals ik al zei de geest van de mens gaat tot G-d en de ziel rust in de aarde tot de opstanding. Waarom spreekt men anders van de opstanding der doden?

Omdat dit gaat over het uiteindelijke oordeel, voor de Grote Witte Troon.
Een altaar moest van aarde gemaakt worden (Ex.20:24) en Openbaring zegt:"En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van degenen, die gedood waren om het Woord G-ds, en om de getuigenis, die zij hadden" (Openb.6:9)

Hier gaat het over de mensen die omgekomen zijn in de grote verdrukking.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 09 feb 2004 23:20

HereIam schreef:

Omdat dit gaat over het uiteindelijke oordeel, voor de Grote Witte Troon.
Een altaar moest van aarde gemaakt worden (Ex.20:24) en Openbaring zegt:"En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van degenen, die gedood waren om het Woord G-ds, en om de getuigenis, die zij hadden" (Openb.6:9)

Hier gaat het over de mensen die omgekomen zijn in de grote verdrukking.

En 1 Thess.4:14-17 dan?:
Want indien wij geloven, dat Jesjoea gestorven is en opgestaan, alzo zal ook G-d degenen, die ontslapen zijn in Jesjoea, weder brengen met Hem. Want dat zeggen wij u door het Woord van de Heer, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst van de Heer, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn. Want de Heer Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin G-ds neerdalen van de hemel; en die in Masjiach gestorven zijn, zullen eerst opstaan; Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, de Heer tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met de Heer wezen.

Sam

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 04:37

Taytelbaum schreef:Als men is gestorven: De geest [roeach] van de mens gaat terug tot G-d (Job.34:14; Pred.12:7; Ps.31:6). Het lichaam vervalt tot stof, waaruit het ook is voortgekomen (Pred.12:7). De ziel [nefesj] gaat naar de aarde (Ps.30:4), om daar te slapen tot het oordeel (Dan.12:1). Let goed op, de ziel en de geest van de mens zijn niet een en hetzelfde (Jes.26:9; Job 12:[9,]10).

Dus was het waarschijnlijk geen geest maar een ziels verschijning van Sj'moe'el!

Sam

Whahaha :mrgreen:

Nou ben ik helemaal in de war :D

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 10 feb 2004 19:20

En 1 Thess.4:14-17 dan?:

Is inderdaad wel ingewikkeld ja. Dit lijkt enigszins te pleiten voor jouw uitleg. Maar wellicht dat hier de opstanding van de doden genoemd wordt, naar het vlees? De lichamelijke opstanding. Waar in 1 Kor.15 over spreekt. We zullen dan (met ons lichaam) verheerlijkt worden, veranderd worden in een punt des tijds.

Of dit betekent dat onze ziel voor dat moment slaapt, blijf ik moeilijk vinden. Zeker gezien bijv. een aantal teksten die ik aanhaalde en wat anders lijken te zeggen.

Al weet ik dat dit glad ijs is, maar mensen die BDE ervaringen hebben gehad, spreken over een werkelijkheid na dit aardse leven. BDE's pleiten niet voor een zielslaap.

BTW, niet iedereen die een BDE ervaring heeft gehad zag de hemel. Er zijn er ook verschillende die de hel zagen. Alleen is dit taboe en durven mensen hier moeilijk over te spreken.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 feb 2004 21:37

over BDE stond een goed artikel in de laatste Promise.
Afbeelding

Terug naar “Archief”