The Real Jesus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 jan 2004 21:20

Brion schreef:
jacobH schreef: Beste dire strait.

Jammer dat je daar fan van bent maar goed.

We zitten hier op een reformatorisch forum. Ik weet heus wel dat er mensen zijn (en daar schaar ik me zelf ook onder) die twijfelen. Maar twijfel is niet iets van God maar van de satan.
(............)
JacobH

Dag JacobH,

Wat bedoel je met "jammer dat je daar een fan van bent?"
Kan ik even niet volgen. Ik lees een prima, goed onderbouwd bericht van
DireStraits, en snap even niet wat je hier wilt zeggen.

Verder schrijf je dat je twijfelt. Ik schud je de hand; ik twijfel ook!
Of twijfel iets is van de satan, daar wil ik vanaf zijn, maar dat we allebei twijfelen, lijkt me een goede constatering. Wat weerhoudt je om met mede-twijfelaars in gesprek te gaan? En te stoppen met woorden als zielig, walgelijk en flauwe kul. En ook te stoppen met het citeren van Bijbelteksten. Jij bent toch hoop ik niet een betere twijfelaar dan andere twijfelaars?

Hier ligt toch een unieke kans voor je? Kom nu eens met je mening, i.p.v. die eenregelige reakties. Het mooie van een forum is, dat je iets terug kunt zeggen. Die kans laat je je steeds ontnemen. Vertel gewoon in je eigen woorden wat je ervan vindt, en ik verzeker je: er wordt dan wèl naar je geluisterd!

wel geinig in 1 posting word ik verweten te veel en te weinig te posten. Nou ja laten we het daarmaar bij laten he
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 jan 2004 21:23

FrankB schreef:Mijn hele leven al heb ik twijfels omtrent de leer dat Jezus aan het kruis is gestorven om de zonden van de mensheid weg te nemen. Hoe meer ik nadenk en erover lees, hoe meer ik tot de conclusie kom dat die leer onzin is. Een mooi verhaal om een zinloze dood enige reden te geven, meer is het niet volgens mij. Ontken ik daarmee God? Nee. Ontken ik het bestaan van Jezus? Ook niet. Ik heb meer interesse in wat Jezus ons leerde dan in een na zijn dood verzonnen theorie.

Ik ben er ook niet van overtuigd dat het Christelijk geloof, in welke variant dan ook, het enige juiste geloof is. Als dat zo zou zijn, waarom is de Christelijke kerk dan zo versplinterd? Niet alleen bij de gereformeerden maar ook bij de katholieken, de grieks orthodoxen en ga zo maar door. Zelf neig ik nog het meeste naar het boeddhisme. Toch opvallend dat er zelden iemand in naam van Boeddha wordt vermoord of dat er een oorlog in naam van Boeddha wordt gevoerd. Moet je eens kijken hoeveel oorlogen en haat de Joodse god (joden, christenen, moslims) heeft gebracht. JacobH zal het allemaal wel weer walgelijk vinden maar een constructieve bijdrage aan deze discussie levert hij niet, noch komt hij met argumenten.

Of de apostelen de leer van Paulus ook aanhingen, althans steunden? Zou best kunnen. Ik weet wel dat de diverse christelijke gemeenschappen in die tijd erg verschillend waren en elkaar soms naar het leven stonden. Wie weet wat voor afwegingen zij destijds hebben moeten maken.

en ik kom ook niet met argumenten want we hebben een verschillend uitgangspunt. Jij hebt andere aanname's dan ik. Ik zie niet in hoe ik jou kan overtuigen van de waarheid van de bijbel in zijn totaliteit. Daar kan ik niets aan doen. Gelukkig God wel.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jan 2004 11:01

Hier wordt aan het Woord van God getwijfelt en wat is er dan nog over? Niets denk ik. en dat is zo in en in triest!
Er wordt aan getwijfeld of alles wel van God is wat aan God wordt toegeschreven. Dat is iets anders.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 30 jan 2004 17:21

surfer schreef:
Hier wordt aan het Woord van God getwijfelt en wat is er dan nog over? Niets denk ik. en dat is zo in en in triest!
Er wordt aan getwijfeld of alles wel van God is wat aan God wordt toegeschreven. Dat is iets anders.

het heeft het zelfde resultaat. Maakt voor de satan niet veel uit hoor kan ik je vertellen. Hij heeft zijn zin.

Vin

Berichtdoor Vin » 30 jan 2004 17:51

Stel nou Jacob, stel...

Stel nou dat ik alle bijbels en manuscripten op de wereld morgen verbrand. Ik houd 1 kopietje voor mezelf, en schrijf een paar nieuwe hoofstukken.. pas wat bestaande verzen aan, enz enz. In die nieuwe hoofdstukken zet ik dan de meest belachelijke dingen, en vervolgens laat ik er weer een paar miljoen boeken van drukken.

Dan zeg ik, 'De bijbel is God's Woord! Twijfel niet! Onderzoek niet!'. En zeg jij, 'Ja maar je hebt er dingen bijgezet die niet van God zijn!'. En dan knik ik. Inderdaad Jacob. Zou het dan juist geen vruchten kunnen blijven dragen als wij ten alle tijden biddend mogen blijven onderzoeken wat van God is, en wat van mensen?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 30 jan 2004 18:34

Vin schreef:Stel nou Jacob, stel...

Stel nou dat ik alle bijbels en manuscripten op de wereld morgen verbrand. Ik houd 1 kopietje voor mezelf, en schrijf een paar nieuwe hoofstukken.. pas wat bestaande verzen aan, enz enz. In die nieuwe hoofdstukken zet ik dan de meest belachelijke dingen, en vervolgens laat ik er weer een paar miljoen boeken van drukken.

Dan zeg ik, 'De bijbel is God's Woord! Twijfel niet! Onderzoek niet!'. En zeg jij, 'Ja maar je hebt er dingen bijgezet die niet van God zijn!'. En dan knik ik. Inderdaad Jacob. Zou het dan juist geen vruchten kunnen blijven dragen als wij ten alle tijden biddend mogen blijven onderzoeken wat van God is, en wat van mensen?

ik zeg niet dat er onderzocht moet worden. Helaas doen jullie het op de verkeerde manier. Deden jullie mijn woorden over de uitverkiezing maar zo grondig onderzoeken. Helaas dat deden jullie niet. Nu zijn jullie bezig om zonder duidelijke bewijsstukken paulus maar naar de prullenbak te verwijzen. en waarom? omdat het niet zo goed uitkomt watie allemaal te zeggen heeft.

God heeft zelf voor Zijn werk gezorgt.

Ik zou jullie gaarne willen verzoeken alle mensen die voor jullie hebben getwijfeld aan de waarheid in de geschriften die Paulus door de Geest van God heeft geschreven te onderzoeken. Graag zou ik dan willen weten wat jullie van de levenswandel vinden van deze mensen en wat er nog van over is. Ik wens jullie veel studie toe. daarna vraag ik jullie om nogmaals een en ander tegen het licht te houden.

Ik vind overigens luther geen goed voorbeeld. Luther heeft nooit goed kunnen begrijpen dat de vrucht van het geloof de werken zijn. Dit omdat hij het woord werken zo verafschuwde omdat dat hem zoveel leed had berokkent. Maar goed ongetwijfeld is dat ook niet waar.

met vr gr

JacobH

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 jan 2004 19:00

jacobH schreef: ik zeg niet dat er onderzocht moet worden. Helaas doen jullie het op de verkeerde manier. Nu zijn jullie bezig om zonder duidelijke bewijsstukken paulus maar naar de prullenbak te verwijzen. en waarom? omdat het niet zo goed uitkomt watie allemaal te zeggen heeftJacobH
nou, ik weet niet wie wat naar de prullenbak verwijst, maar Paulus verwijs ik niet naar de prullenbak hoor. Al was het alleen maar om het feit dat hij 1 Cor. 13 (en wat daar verder volgt.. :mrgreen:) geschreven heeft. Maar dat verhindert (mij) niet om niet alles voor zoete koek te slikken wat Paulus zegt, of, (nog risicovoller), wat anderen met Paulus' woorden uithalen.

Ik zou jullie gaarne willen verzoeken alle mensen die voor jullie hebben getwijfeld aan de waarheid in de geschriften die Paulus door de Geest van God heeft geschreven te onderzoeken. Graag zou ik dan willen weten wat jullie van de levenswandel vinden van deze mensen en wat er nog van over is. Ik wens jullie veel studie toe. daarna vraag ik jullie om nogmaals een en ander tegen het licht te houden.
ik heb werk genoeg aan mijn eigen levenswandel, dus als je het niet erg vindt leg ik daar mijn prioriteit...

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 30 jan 2004 22:00

surfer schreef:
jacobH schreef: ik zeg niet dat er onderzocht moet worden. Helaas doen jullie het op de verkeerde manier. Nu zijn jullie bezig om zonder duidelijke bewijsstukken paulus maar naar de prullenbak te verwijzen. en waarom? omdat het niet zo goed uitkomt watie allemaal te zeggen heeftJacobH
nou, ik weet niet wie wat naar de prullenbak verwijst, maar Paulus verwijs ik niet naar de prullenbak hoor. Al was het alleen maar om het feit dat hij 1 Cor. 13 (en wat daar verder volgt.. :mrgreen:) geschreven heeft. Maar dat verhindert (mij) niet om niet alles voor zoete koek te slikken wat Paulus zegt, of, (nog risicovoller), wat anderen met Paulus' woorden uithalen.

ik heb werk genoeg aan mijn eigen levenswandel, dus als je het niet erg vindt leg ik daar mijn prioriteit...

de zoete koek zoek je dan ook maar zelf uit natuurlijk.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jan 2004 13:44

ja Jakob, want ik heb mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 jan 2004 13:49

surfer schreef:ja Jakob, want ik heb mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.

is het niet meer dat je liever je eigen zin door zet?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jan 2004 13:54

nee, Jacob, er is meer in het leven dan je eigen zin doorzetten. Kritisch zijn naar de inhoud van de bijbel maakt mij geen heiden (hooguit een niet-refo :mrgreen: maar daar is overheen te komen :mrgreen: ), alles letterlijk geloven maakt iemand niet per sé een waar christen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 jan 2004 16:41

surfer schreef:nee, Jacob, er is meer in het leven dan je eigen zin doorzetten. Kritisch zijn naar de inhoud van de bijbel maakt mij geen heiden (hooguit een niet-refo :mrgreen: maar daar is overheen te komen :mrgreen: ), alles letterlijk geloven maakt iemand niet per sé een waar christen.

letterlijk een stuk in de prullebak gooien bedoel je denk ik?

je hoeft van mij echt geen refo te worden. Maar als dat betekent dat je dan vrijzinnig wordt dan toch maar liever refo.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 feb 2004 17:34

Niet-reformatorisch zijn wil niet zeggen dat je gelijk vrijzinnig bent. Dat is een misopvatting. Er is meer onder de zon dan het reformatorisisme.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 feb 2004 20:48

Sabra schreef:Niet-reformatorisch zijn wil niet zeggen dat je gelijk vrijzinnig bent. Dat is een misopvatting. Er is meer onder de zon dan het reformatorisisme.

Zeg ik dat dan.

Het kenmerk van een vrijzinnige of een verlichte is dat hij/zij de bijbel niet als het onfeilbaar woord van God houdt.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 03 feb 2004 08:09

Jacob, reageer je zo fel omdat we je aan het twijfelen brengen?

Blijkbaar hecht jij meer belang aan de geschriften van Paulus dan aan de woorden van Jezus. Jezus was voor Paulus eigenlijk niets meer dan iemand aan wie hij (= Paulus) zijn eigen religie kon ophangen.

Teveel klopt er niet in de evangelieen. Zo lezen we bijv. niets maar dan ook helemaal niets over de Romeinse bezetting van Judea. Zoals ze in de documentaire al zeiden, het is alsof je een beschrijving geeft van Nederland gedurende de periode 1940/1945 zonder de Duitsers te noemen. Nergens doet Jezus, althans volgens de evangelieen, een uitspraak omtrent de bezetting.

Verder is het opvallend hoe snel Jezus volgens het evangelie stierf aan het kruis. zo snel dat zelfs Pilatus verbaasd was. Vervolgens wordt Jezus gebalsemd hetgeen volgens het evangelie de gewoonte was onder joden. Balsemen was echter helemaal geen joodse gewoonte! Had Johannes het helemaal fout, wist die niet hoe joden ter aarde werden besteld of is er meer aan de hand? Vervolgens herkent Maria Magdalena de herrezene Jezus niet eens maar houdt zij hem voor de tuinman. Erg vreemd voor een van zijn trouwste volgelingen. Nog vreemder is dat een glorieus herrezene er blijkbaar uitziet als een slaaf.

Je hebt het misschien al begrepen, ik geloof absoluut niet dat Jezus aan het kruis is gestorven en al helemaal niet voor onze zonden. Volgens mij is hij er in een coma afgehaald, verzorgd in het graf en vervolgens heeft men hem snel laten ontsnappen.

Vreemde bijkomstigheden zijn dat Thomas in zijn handelingen schrijft Jezus nog ontmoet te hebben tijdens zijn (= Thomas) reis naar India. In Srinegar in Kashmir bevindt zich het graf van iemand die gekruisigd is. Het graf wordt vereerd als zijnde het graf van Jezus. Hoe weten we dat de persoon erin gekruisigd is? Voor het graf zijn in een steen voeten uitgehakt met daarin op de juiste plek littekens van kruisiging. Blijkbaar zijn die littekens belangrijk genoeg om apart aan te worden gegeven. Kruisiging is overigens geen in India toegepaste straf.

Verder is er nog een weide in Kashmir die de Weide van Jezus wordt genoemd. Een weide in een niet christelijk gebied genoemd naar Jezus? Moslims hebben niet de gewoonte plekken naar profeten te vernoemen.
zo zijn er nog tal van dingen aan te geven die op zijn minst gerede twijfel geven omtrent waarheid van de gebeurtenissen zoals die in de evangelien worden beschreven.

Terug naar “Archief”