De lichamelijke oefening...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 19 jan 2004 21:10

Je schildert ook om een kunststuk te krijgen. Je werkt ook om een mooi resultaat te krijgen. Je bouwt ook omdat je een mooi huis wilt.

Met sporten is het niet anders, je rent op de sintelbaan om je tijd steeds te verbeteren, en je fitnest om een mooier lichaam te krijgen.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 19 jan 2004 23:29

Harold schreef:Je schildert ook om een kunststuk te krijgen. Je werkt ook om een mooi resultaat te krijgen. Je bouwt ook omdat je een mooi huis wilt.
Met sporten is het niet anders, je rent op de sintelbaan om je tijd steeds te verbeteren, en je fitnest om een mooier lichaam te krijgen.

En daar is niets mis mee: men heeft lichaam, ziel en geest van God gekregen: dat zijn zaken die we goe moeten beheren. Als sporten er toe bijdraagt het lichaam in goede staat te houden (of te krijgen, zo het dat al niet was) dan rust daar geen Bijbels verbod op.

Eerder is het geval dat er wordt aangeraden om het lichaam als Tempel van de Heilige Geest niet te verwaarlozen. Dan kun je denken aan overmatig alcoholgebruik, roken, roofbouw (werk, stappen, overdadig sporten en drugs/doping).

Een ander verhaal wordt een op zichzelf goed iets als het hele leven zich erop richt, dan is er sprake van dat zaken niet in het goede perspectief staan.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 19 jan 2004 23:35

Persoonlijk sport ik nooit, omdat ik buiten werk, en tijdens dat werk beweging heb. Ik vind het dan niet nodig om me onnodig uit te gaan sloven.

Als je er geen lol aan beleeft, moet je het vooral niet doen. Maar je ziet van sport blijkbaar het nut ook niet in gezien je woordkeuze onnodig, dan raad ik het je sowieso sterk af.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 20 jan 2004 00:08

caprice schreef:Vraag jezelf eens af: 'Waarom sport ik?' Het kan dus zijn om wat aan beweging te doen, maar is het niet stiekum met een bijbedoeling, om een mooi lichaam te krijgen? Dan maken we daar een afgod van.

harold schreef:Je werkt ook om een mooi resultaat te krijgen. Je bouwt ook omdat je een mooi huis wilt. Met sporten is het niet anders, je rent op de sintelbaan om je tijd steeds te verbeteren, en je fitnest om een mooier lichaam te krijgen.

Caprice heeft toch wel een beetje gelijk hoor vind ik. Er zijn van die fitness mensen die hun hele leven bepaald word door fitness en hun lichaamsopbouw. ze leven, drinken, eten fitness en bouwen zo hun ego op. En dan zijn ze rond de 40 jaar hun lichaam gaat vervallen, de midlife crisis slaat toe. Waar ooit spierbundels zaten hangen nu een paar losse vellen. En dan denk ik bij mezelf wat een zonde voor die tijd en moeite die ze erin gestoken hebben, nietwaar. Welnu, dat is waar die tekst in 1 Timotheus 4 : 8 over gaat, meen ik.

Uiteraard geen verbod op sporten, maar een waarschuwing tot matigheid. Fitness kan namelijk ook zijn positieve kanten hebben als ik denk aan mensen met bepaalde spieraandoeningen of sportblessures of dikke mensen die ongelukkig zijn en zo af willen vallen.
Afbeelding

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 20 jan 2004 00:29

everlastingman schreef:Caprice heeft toch wel een beetje gelijk hoor vind ik. Er zijn van die fitness mensen die hun hele leven bepaald word door fitness en hun lichaamsopbouw. ze leven, drinken, eten fitness en bouwen zo hun ego op. En dan zijn ze rond de 40 jaar hun lichaam gaat vervallen, de midlife crisis slaat toe. Waar ooit spierbundels zaten hangen nu een paar losse vellen. En dan denk ik bij mezelf wat een zonde voor die tijd en moeite die ze erin gestoken hebben, nietwaar. Welnu, dat is waar die tekst in 1 Timotheus 4 : 8 over gaat, meen ik.

Uiteraard geen verbod op sporten, maar een waarschuwing tot matigheid. Fitness kan namelijk ook zijn positieve kanten hebben als ik denk aan mensen met bepaalde spieraandoeningen of sportblessures of dikke mensen die ongelukkig zijn en zo af willen vallen.

Ik vond juist die kanttekeningen in dezen zeer verhelderend: het thema in deze brief is hier de praktijk van het geloof en in dat licht zou men ook deze opmerkingen moeten zien. Vasten etc het staat een aantal pagina´s terug.
Kijk dat een overdaad en doorgeslagen fanatisme niet goed is staat buiten kijf: maar dat is het punt niet zozeer met sport alleen: dat heb je ook met mensen die al hun energie in hun werk steken of te veel reizen en later dan van de koude kermis thuis komen.

Deze mensen (de fitnessaholics) die jij noemt die hebben sowieso geen boodschap aan deze Bijbeltekst want die zien het leven meestal toch niet vanuit dat perspectief. En wij hoeven niet te proberen hun de les te lezen: als ze niet geloven zegt het ze geen moer en vinden ze dat we onzin uitkramen. Het woord is gericht aan gelovigen en in het bijzonder aan Timótheos.
De vraag is wat wij ermee doen: en dan zeg ik: prima dat sporten, maar bepaalde zaken wijs ik af (commercieel voetbal -maar dat niveau haal ik van m´n levensdagen niet- & oosterse vechtsporten), maar vooralsnog zie ik geen problemen met mijn sportschoolbezoek. Misschien ben ik wel zo eigenwijs te denken dat ik de scheidslijn wel kan trekken.

PS. laat ik niet onvermeld laten dat ik me niet persoonlijk aangevallen heb gevoeld, maar wel goed degenen aanvoel die een `a-sportieve´ houding binnen de bevindelijken onderkennen.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 20 jan 2004 00:45

menachem schreef:PS. laat ik niet onvermeld laten dat ik me niet persoonlijk aangevallen heb gevoeld, maar wel goed degenen aanvoel die een `a-sportieve´ houding binnen de bevindelijken onderkennen.

Ik ben zeker niet van de bevindelijken hoor en sport overigen zelf redelijk vaak. heden skate en schaats ik vroeger zat ik op de voetbal. Het is goed voor je conditie, lichaam (tempel) en geest. Ik zoek echter ook een goeie uitleg van de bewuste stelling dat lichaamsbeweging weinig nut heeft ( tot godszaligheid ). En dan denk ik dat mijn fitness-pleidooi er behoorlijk dicht bij in de buurt zit.

menachem schreef:De vraag is wat wij ermee doen: en dan zeg ik: prima dat sporten, maar bepaalde zaken wijs ik af (commercieel voetbal -maar dat niveau haal ik van m´n levensdagen niet- & oosterse vechtsporten), maar vooralsnog zie ik geen problemen met mijn sportschoolbezoek. Misschien ben ik wel zo eigenwijs te denken dat ik de scheidslijn wel kan trekken

Prima wat mij betreft. Overigens betwijfel ik me of ze in die tijd al zoiets kenden als commercieel voetbal. Wat doen we ermee? De tekst in zijn context lezen.
Afbeelding

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 20 jan 2004 00:53

everlastingman schreef:Prima wat mij betreft. Overigens betwijfel ik me of ze in die tijd al zoiets kenden als commercieel voetbal. Wat doen we ermee? De tekst in zijn context lezen.

Nee, hadden ze dacht ik niet :wink:

Wel: Spelen: Gladiatorengevechten. Niet op commerciële basis, tenminste niet zoals wij die kennen: maar evengoed was het zaak om als gerespecteerd burger je naam te zien worden verbonden aan de organisatie van spelen in je stad.
Daar was jouw zaak mee gediend. Commercie avant la lettre, zeg maar.

Wel, everlasting, je kunt nog wel eeuwen doorgaan, maar mijn motor hapert: kchaa noar bedde tou!

לילה טוב
(wel tröste)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2004 02:54

Caprice heeft toch wel een beetje gelijk hoor vind ik. Er zijn van die fitness mensen

Moet je horen wat je zegt. Er zijn van die mensen, hoe kun je nog beter een zaak generaliseren.

En dan denk ik bij mezelf wat een zonde voor die tijd en moeite die ze erin gestoken hebben, nietwaar. Welnu, dat is waar die tekst in 1 Timotheus 4 : 8 over gaat, meen ik.

Wij kijken louter naar de buitenkant van de mensen maar hebben geen flauw idee wat er innerlijk gebeurt. De reformatorische balk is weer eens groter dan de splinter bij de ander.

Natuurlijk kun je ook teveel aandacht aan de sport schenken. Maar sport is niet alleen om fit te blijven, zowel qua lichaam als geest, maar het dient ook ter bevordering van de sociale interactie tussen mensen.
Het probleem is dat in de reformatorische wereld alles gelijk sportverdwazing wordt genoemd. Een potje voetbal, volleybal, etc op zaterdag kan geen kwaad, evenals het trainen voor een sport of voor lichaam niet.
Het moet alleen niet zo zijn dat dit je leven gaat beheersen, maar dat geldt hetzelfde voor zoveel zaken. Refo's staan over het algemeen toch bekend om hun grote intresse voor materiële zaken. Doe daar wat aan, maar laat de mensen lekker sporten.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 20 jan 2004 17:22

Sabra schreef:Wij kijken louter naar de buitenkant van de mensen maar hebben geen flauw idee wat er innerlijk gebeurt. De reformatorische balk is weer eens groter dan de splinter bij de ander.

Ik ga nog maar eens herhalen wat ik al eerder schreef:

Ik ben zeker niet van de bevindelijken ( lees hier: en ook zeker niet reformatorisch ) hoor en sport overigen zelf redelijk vaak. heden skate en schaats ik vroeger zat ik op de voetbal. Het is goed voor je conditie, lichaam (tempel) en geest. Ik zoek echter ook een goeie uitleg van de bewuste stelling dat lichaamsbeweging weinig nut heeft ( tot godszaligheid ). Ik ben benieuw hoe jij die tekst in 1 Timotheus 4 : 8 leest of dat je er gewoon overheen leest. En dan denk ik dat mijn fitness-pleidooi er behoorlijk dicht bij in de buurt zit.
Afbeelding

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 21 jan 2004 19:05

Het moet alleen niet zo zijn dat dit je leven gaat beheersen, maar dat geldt hetzelfde voor zoveel zaken. Refo's staan over het algemeen toch bekend om hun grote intresse voor materiële zaken. Doe daar wat aan, maar laat de mensen lekker sporten.

Oef
Ai

Alice
Verkenner
Verkenner

hmm

Berichtdoor Alice » 21 jan 2004 20:35

heej,

Als je het over sporten hebt in de ger. gem. hoek *ik zit er zelf ook 'oor*
Wij hebben op school natuurlijk gym. Maar hierbij dragen de meisjes lange broeken. Er was zelfs een meisje die niet mocht gymen
ten eerste: De lange broek
ten tweede: Sport was goddeloos.
Tog heeft ze gegymd maar dat doet er niet toe. :wink:

Ik zie nergens in Gods Woord staan dat wij ons lichaam moeten laten luieren. Moedwillig laten *verslappen* als het ware.
Ikz ie wel staan dat we osn lichaam moeten onderhouden. Zelfs goed!!
Wat er met sport word bedoeld is natuurlijk niet alleen voetbal. Ik geef toe dat de supporters menigmaal een knetter geven waarvan je denkt: Oeioei nounou. Maar daar kan de sport zelf niets aan doen. Het is tog net als Bijbel lezen
Als je de Bijbel leest kan er gezegd worden: Wat een zwets
Als je de Bijbel leest kan er gezegd worden: Interressant, ik wil er meer van weten
HIER KAN DE BIJBEL TOG NIX AAN VERANDEREN??!!!
Zo is het eigenlijk met sport: De een vloekt erbij als er wat misgaat
De ander doet het voor het gezond zijn van het lichaam
DAAR KAN SPORT TOG NIX AAN VERANDEREN??!!!

Ik heb misschien een hele kromme vergelijking maar ik bedoel het iig zo:
Sport kan misbruikt worden maar als we sport gebruiken tot onderhouding van ons lichaam denk ik zelf dat de Heere het eerder zou aansporen
Maar als we sporten om er beter van te worden dan weet ik wel zeker dat het afgekeurd wordt

Greetz,

take care, Gods Bless

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

Alice
Verkenner
Verkenner

hmm

Berichtdoor Alice » 24 jan 2004 21:58

of ben ik verkeerd?
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

@mic