Ja of nee donor

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 jan 2004 13:54

hijwel schreef:Maar toch ben ik het niet met je eens: waar trek je voor jezelf de lijn?
Mijn vader heeft een reservaar in zijn lichaam (dit is omdat zijn darmen ziek waren deze zijn vervangen door een reservaar) Zou hij dit nooit hebben mogen plaatsen? En wat als jezelf wat krijgt wat doe je dan?
Ik zou het voor mezelf onverantwoord vinden om een donor af te wijzen.
Ik vindt het nog al slappe argumentatie om eerlijk te zijn, als je iemand van het randje van de dood af kan halen doe je dat toch ook?

ik zal hier ook een antwoord op geven. we houden zo vast aan het leven hier op aarde dat we ons leven willen verlengen. maar als ons genade tijd nu verkort wordt door het verlies van een orgaan door ziekte ofzo. dan is dat ons lot. ik wil jou vader niet veroordelen omdat hij het wel wilde doen. dat is wel het laatste wat ik wil doen mensen hier op veroordelen. zoals je misschien in me reactie hebt gezien had ik 2 argumenten. om het niet te doen omdat het Gods wil in ons leven is en een argument om het wel te doen, omdat God de dokters het talent heeft gegeven om het wel te doen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 14:02

johannes1 schreef:
hijwel schreef:Ik heb iig 1 vraag aan jou (dan andere moet je zelf maar zien of je ze beantwoord). Waarop baseer jij dat het onverantwoord is om een leven op deze manier te verlengen?

het antwoord zit in het eerste zinnetje van mij. het is Gods doel in ons leven mogen wie dat doel zomaar verwerpen?

Oke ik respeceer je mening maar ik begrijp je niet.
Duz vraag ik maar door.

Ik heb mij vragen bij wat jij als levensverling ziet, dus ik geef een aantal voorbeelden, moet jij zeggen of het leven verlengt wordt en of dat mag?
Want ik vindt ook dat ergens de grens ligt.

- een man heeft een stoma nodig om verder te leven.

- een klein meisje wordt 2 maanden in coma gehouden om in leven te houden.

- een meisje van 14 jaar bij mij uit de klas heeft een donor nodig om verder te leven.

- een moeder van 2 kinderen krijgt een hartaanval, vader is een aantal uren aan het reanimeren.

- een jongentje ligt in het water te verdrinken.

- jij hebt een donor nodig om verder te leven
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 14:06

johannes1 schreef:ik zal hier ook een antwoord op geven. we houden zo vast aan het leven hier op aarde dat we ons leven willen verlengen. maar als ons genade tijd nu verkort wordt door het verlies van een orgaan door ziekte ofzo. dan is dat ons lot. ik wil jou vader niet veroordelen omdat hij het wel wilde doen. dat is wel het laatste wat ik wil doen mensen hier op veroordelen. zoals je misschien in me reactie hebt gezien had ik 2 argumenten. om het niet te doen omdat het Gods wil in ons leven is en een argument om het wel te doen, omdat God de dokters het talent heeft gegeven om het wel te doen.

Op welk gedeelte in de bijbel baseer jij dat je iemands leven niet mag verlengen. Een ongeneeselijk zieke man (die mischien wel MS had) genas Jezus hij verlengde het leven van deze man. Mogen wij Jezus voorbeeld niet volgen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 jan 2004 14:17

hijwel schreef:Op welk gedeelte in de bijbel baseer jij dat je iemands leven niet mag verlengen. Een ongeneeselijk zieke man (die mischien wel MS had) genas Jezus hij verlengde het leven van deze man. Mogen wij Jezus voorbeeld niet volgen?

ik gooi het even doorelkaar beantwoord eerst je 2de posting

ik baseer me niet zo zeer op de bijbel, maar meer op dat God een doel heeft met ons. en Hij bepaalt hoe lang dat gaat duren. je wilt Goddelijke Kracht na gaan doen omdat Jezus het ook deed. het is een Kracht die Hem toebehoort en niet ons.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 14:20

johannes1 schreef:
hijwel schreef:Op welk gedeelte in de bijbel baseer jij dat je iemands leven niet mag verlengen. Een ongeneeselijk zieke man (die mischien wel MS had) genas Jezus hij verlengde het leven van deze man. Mogen wij Jezus voorbeeld niet volgen?

ik gooi het even doorelkaar beantwoord eerst je 2de posting

ik baseer me niet zo zeer op de bijbel, maar meer op dat God een doel heeft met ons. en Hij bepaalt hoe lang dat gaat duren. je wilt Goddelijke Kracht na gaan doen omdat Jezus het ook deed. het is een Kracht die Hem toebehoort en niet ons.

Het mooie is dat het ook ons toekomt, want Jezus is in ons. Christus leeft in ons.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 jan 2004 14:22

hijwel ik ben blij dat jij mijn mening respecteert, doe ik ook bij jou. ik heb ook gehinkt hierover om wel donor te worden.

hijwel schreef:Ik heb mij vragen bij wat jij als levensverling ziet, dus ik geef een aantal voorbeelden, moet jij zeggen of het leven verlengt wordt en of dat mag?
Want ik vindt ook dat ergens de grens ligt.

- een man heeft een stoma nodig om verder te leven.

- een klein meisje wordt 2 maanden in coma gehouden om in leven te houden.

- een meisje van 14 jaar bij mij uit de klas heeft een donor nodig om verder te leven.

- een moeder van 2 kinderen krijgt een hartaanval, vader is een aantal uren aan het reanimeren.

- een jongentje ligt in het water te verdrinken.

- jij hebt een donor nodig om verder te leven

het is in alle gevallen dat God een doel had met het leven. als ik nu ergens ga zeggen bijvoorbeeld bij die moeder dat die wel een orgaan mag krijgen en bij de andere niet dan zal je mij daar op aanvallen. als egoistisch dat de ene het wel mag en de andere niet. overigens bij een hartaanval heb je geen nieuw hart nodig dacht ik. dat jongetje dat verdrinkt heeft ook niets nodig. want die kan je uit het water halen. overigens is dat jongetje wel een mooi voorbeeld om wel organen te geven. want je redt hem uit het water daardoor verleng je zijn leven, dus kan je nu zeggen dat je andere mensen ook moet helpen met je organen. en toch vindt ik het niet een reden om orgaan te geven voor iemand.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 jan 2004 14:23

Het mooie is dat het ook ons toekomt, want Jezus is in ons. Christus leeft in ons.

maar niet om het doel van ons leven te veranderen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 14:57

johannes1 schreef:

Juist wel, door als christen mensen lief te hebben kunnen we een beetje van Zijn liefde laten zien. En de liefde van God lijd tot zaligheid. Een nieuw leven.
Laatst gewijzigd door hijwel op 10 jan 2004 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 14:59

johannes1 schreef:het is in alle gevallen dat God een doel had met het leven. als ik nu ergens ga zeggen bijvoorbeeld bij die moeder dat die wel een orgaan mag krijgen en bij de andere niet dan zal je mij daar op aanvallen. als egoistisch dat de ene het wel mag en de andere niet. overigens bij een hartaanval heb je geen nieuw hart nodig dacht ik. dat jongetje dat verdrinkt heeft ook niets nodig. want die kan je uit het water halen. overigens is dat jongetje wel een mooi voorbeeld om wel organen te geven. want je redt hem uit het water daardoor verleng je zijn leven, dus kan je nu zeggen dat je andere mensen ook moet helpen met je organen. en toch vindt ik het niet een reden om orgaan te geven voor iemand.

Dat bedoel ik, mijn vraag is eigenlijk nog steeds niet beantwoord:
Hoe weet jij van God dat je geen leven mag verlengen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 jan 2004 15:54

hijwel schreef:Juist wel, door als christen mensen lief te hebben kunnen we een beetje van Zijn liefde laten zien. En de liefde van God lijd tot zaligheid. Een nieuw leven.

die liefde kan je ook anders laten zien.

hijwel schreef:johannes1 schreef:

het is in alle gevallen dat God een doel had met het leven. als ik nu ergens ga zeggen bijvoorbeeld bij die moeder dat die wel een orgaan mag krijgen en bij de andere niet dan zal je mij daar op aanvallen. als egoistisch dat de ene het wel mag en de andere niet. overigens bij een hartaanval heb je geen nieuw hart nodig dacht ik. dat jongetje dat verdrinkt heeft ook niets nodig. want die kan je uit het water halen. overigens is dat jongetje wel een mooi voorbeeld om wel organen te geven. want je redt hem uit het water daardoor verleng je zijn leven, dus kan je nu zeggen dat je andere mensen ook moet helpen met je organen. en toch vindt ik het niet een reden om orgaan te geven voor iemand.

ik heb er toen over zitten nadenken, waarom gebeurd zoiets nou. zoiets gebeurt door Gods wil. en wie ben ik om daar tegenin te gaan

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 16:18

hijwel schreef:Juist wel, door als christen mensen lief te hebben kunnen we een beetje van Zijn liefde laten zien. En de liefde van God lijd tot zaligheid. Een nieuw leven.

die liefde kan je ook anders laten zien.

Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten

hijwel schreef:johannes1 schreef:

ik heb er toen over zitten nadenken, waarom gebeurd zoiets nou. zoiets gebeurt door Gods wil. en wie ben ik om daar tegenin te gaan[/quote]
Je helpt die jongen uit de sloot omdat hij hulp nodig heeft. Het is Gods wil dat hij in de sloot lag. Maar het is ook Gods wil dat jij met de Liefde die in jou is dat jongentje er uit haald.

Ik help jou aan een donor omdat jij anders sterft. Gods wil dat jij die ziekte krijgt(ook al hebben wij daar voor gekozen). Het is Gods wil dat ik jou een donor geef.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 jan 2004 16:50

Hee Johannes,

Jouw argument dat je een leven zou verlengen vind ik niet erg steekhoudend.
Het is een heel verschil wanneer je iemand kunstmatig in leven houd die al hersendood is, of een oude man sondevoeding geeft en hem nog 3 weken langer laat 'leven' Dat is in principe een hele andere discussie. Levens verlengen-kwestie zie ik als het kunstmatig toedoen van een korte periode aan een leven dat toch binnenkort zal sterven door ziekte of ouderdom.

Jij zal, als je aan puin gereden wordt, en bijkomt in het ziekenhuis ook een plezierige en dankbare gedachte vinden dat dokters om je gevochten hebben aan de operatietafel om jouw lever weer vast te naaien en je longen met enige hulpmiddelen weer op hun plaats te leggen. Ik denk niet dat je dan uitroept: Zijn jullie gek geworden, jullie hebben mijn leven verlengd!! Naar mijn idee is het precies hetzelfde.

Zowiezo denk ik dat je anders praat over 'leven verlengen' als een geliefde van je overkomt dat deze niet lang meer te leven heeft mits op een orgaan van een donor.

Het argument wat mij wel bezig heeft gehouden is dat je een uniek schepsel van God bent, en de dokters dus jouw lichaam iets halen en bij een heel ander mens inbrengen. Gaat dit te ver? Daarnaast ben ik me ervan bewust dat het voor mijn familie onaangenaam is om te weten dat ik, onmiddelijk na mijn dood, door dokters ben opengemaak en het bruikbare materiaal uit mij is gehaald.

Maar uiteindelijk hebben de argumenten die ik al eerder genoemd heb bij mij de doorslag gegeven om het wel te doen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 18:39

meschianza schreef:Het argument wat mij wel bezig heeft gehouden is dat je een uniek schepsel van God bent, en de dokters dus jouw lichaam iets halen en bij een heel ander mens inbrengen. Gaat dit te ver? Daarnaast ben ik me ervan bewust dat het voor mijn familie onaangenaam is om te weten dat ik, onmiddelijk na mijn dood, door dokters ben opengemaak en het bruikbare materiaal uit mij is gehaald.

Je eerste argument vindt ik eerlijk gezegd best scherp, ook al ben ik vol van overtuigt dat we het juist wel moeten doen.
Bij het 2e zou ik juist een heerlijk gevoel hebben, zelfs na je dood nog iets betekenen voor een ander, zoals Jezus.

Dus ik begijp aardig je eerste argument, maar ik weet niet of christen zich daarmee bezig houden. Ik zou wel eens een poll willen houden hoeveel refowebbers er donor zijn. Ik vrees heel weinig.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 11 jan 2004 14:23

johannes1 schreef:

Johannes, ik ben het niet met je eens, Ik denk zeker dat Jezus Christus in ons leeft om ons te veranderen en daardoor ons leven te veranderen! en dat vind ik een mooie gedachte! Zonder Jezus Christus in mijn leven was datzelfde leven nu heel anders geweest! en dat geldt op verschillende vlakken! Zonder Jezus was ik een heel ander mens geweest....

Wat mezelf betreft, ik sta op het punt om het formulier in te gaan vullen en toch voor ja te kiezen, ik begin er rust mee te krijgen en ik ben ervan overtuigd dat het Gods wil is dat ik donor wordt (maar daarmee zeg ik niet dat dat voor iedereen moet gelden)!
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 jan 2004 14:27

rosekapje schreef:Wat mezelf betreft, ik sta op het punt om het formulier in te gaan vullen en toch voor ja te kiezen, ik begin er rust mee te krijgen en ik ben ervan overtuigd dat het Gods wil is dat ik donor wordt (maar daarmee zeg ik niet dat dat voor iedereen moet gelden)!

Mooi!

Terug naar “Archief”