Vin schreef:jacobH schreef:het heeft niets met morbide te maken. Het staat gewoon in de bijbel.
Haha! Het staat 'gewoon' in de bijbel? Is het plots weer wel simpel? Ja gelukkig staat alles 'gewoon' in de bijbel

Dan kan ik wel graag wat anders willen maar dan is het onbijbels.
Dus je wil anders? Nou ik wil wel anders dan jij het gelooft, dat geef ik wel toe. Ik geef ook toe dat in theorie -tegen- de werkelijkheid in zou kunnen gaan. Dus? Moet ik dan slaafs volgen waar ik niet achter wil staan (als ik het zo zie) omdat het nou eenmaal zo is? Dat zeg je!
Dat God van eeuwigheid gekozen staat duidelijk in bijvoorbeeld openbaring.
Dat -staat- helemaal nergens duidelijk! -Daarom- dus morbide, omdat je dit kennelijk zo graag -wilt-! Als alles zo duidelijk was hadden we niet eens kerkscheuringen, maar ik zie je in een eerdere post ook al plots terugkrabbelen als je iets niet kloppend krijgt, dan vind je het opeens niet meer nodig. Doe dan niet net alsof het duidelijk is
Ezau, Judas, noem maar op. Ze hebben er allen niets mee te maken. Dat zijn randverschijnselen die je inpast gebaseerd op wat je gelooft, maar ze zijn daar niet de fundering van. En dus niet belangrijk voor de discussie. Wat dan wel? Nou Efeze wel bijvoorbeeld.
Laat ik eerlijk zijn. Ik heb spijt van de discussie en zal ermee stoppen. Ik kan alleen teruggooien met bijbelteksten maar het wil me niet lukken om mijn standpunt en gedachten hierover helder te formuleren. Het is een nuanceverschil in lezen, moeilijk om mn vinger erop te leggen.
Kijk naar de rechtvaardigheid van willekeur zou ik zeggen. Naar het verlies van vrije wil. Had God dan niet beter meteen de uitverkorenen alleen geschapen? Ik krijg het niet duidelijk geformuleerd, maar gelukkig is voor ons allebei een kinderlijk geloof genoeg.
Groet

Ik snap niet goed waarom je zo moet reageren maar goed.
De theorie die je opstelt kan je net zo goed tegen je zelf gebruiken.
Dat is zou terugkrabbelen is gewoon niet waar. Wijs maar aan dan.
Het staat er wel duidelijk. Ik zal ze nog eens opnoemen waar het staat.
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil
ik zal de kantekeningen er bij zetten.
14) te voren
Namelijk van eeuwigheid, gelijk in het Ef. 1:4. En hier wordt ten aanzien van ons het opperste einde van onze verkiezing tot heerlijkheid nader uitgedrukt; namelijk onze aanneming tot kinderen en erfgenamen Gods, en medeërfgenamen van Christus, waarvan wij hier wel de beginselen en verwachting hebben, Joh. 1:12; Rom. 8:15; maar de volle bezitting van dit kindschap en deze erfenis zullen wij hiernamaals eerst ontvangen. Zie Rom. 8:23; Gal. 4:5; Hebr. 9:15; 1 Joh. 3:2.
#Eph 1.4 Joh 1.12 Ro 8.15,23 Ga 4.5 Heb 9.15 1Jo 3.2
15) in Zichzelven,
Of, tot Zichzelven, dat is, tot Zijne eer, om Zijns zelfs wil, voor Zichzelven, aan Zichzelven. Want God de Vader heeft ons in Christus tot Zijne kinderen en erfgenamen verordineerd; Rom. 8:17.
#Ro 8.17
16) naar het welbehagen
Dat is, niet uit enige van onze verdienste of waardigheid, maar alleen naar Zijn onverdiende gunst, genade en believen. Zie Rom. 9:11,12,15,16, en Rom. 11:6; 2 Tim. 1:9; gelijk in Ef. 1:6 ook verklaard wordt.
#Ro 9.11,12,15,16 11.6 2Ti 1.9 Eph 1.6
en
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
81) geroepen;
Namelijk tot het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs door een krachtige roeping, Rom. 8:28.
#Ro 8.28
82) gerechtvaardigd; en die
Namelijk voor hem, door het geloof; gelijk dit woord in dezen gehelen brief in deze stof wordt genomen, en het oogmerk des apostels medebrengt. Want deze rechtvaardigmaking is de naaste trap tot de verheerlijking.
83) verheerlijkt.
Namelijk hier, in de beginselen door de heiligmaking en aanneming tot kinderen, en hiernamaals, door de volle bezitting van deze heerlijkheid, Rom. 8:17,21; 2 Cor. 3:18.
#Ro 8.17,21 2Co 3.18
Als je ontkent dat dit geen verkiezing is dan eet ik mijn oor op
Groeten
JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.