Berichtdoor HereIam » 06 feb 2004 23:21
Is er bijbelsbewijs om te zeggen dat Jezus zijn leven heeft gegeven voor een ieder?
Ja! Er zijn veel meer teksten die spreken over algemene verzoening (ik spreek niet over alverzoening, wat theologisch weer wat anders inhoudt!), dan teksten die lijken te gaan over beperkte verzoening. Kijk maar mee:
- Schriftbewijzen voor algemene verzoening:
Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. (Jes. 53: 5,6)
In deze profetie, zo’n 700 honderd jaar voor Christus, werd niet gesproken over het dragen van een straf van een select gezelschap, maar van een geheel volk! Ik zie in elk geval geen aanwijzing voor beperking!
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. (Tit.2:11)
De zaligmakende genade door Jezus Christus is niet heilbrengend verschenen voor sommige mensen, maar voor alle!
Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens (Rom.5:18 ).
De Bijbel spreekt over een totale overwinning over de zonde! Jezus overwon niet gedeeltelijk de vloek van Adam! De schuld/zonde is over alle mensen gekomen door de misdaad van één, alzo ook de genade door het offer van Jezus over allen! Beperkte verzoening impliceert dat de duivel nog volledige zeggenschap mag hebben over bepaalde mensen, geen totale overwinning dus! Dat Hij nu nog zeggenschap neemt, is niet te wijten aan een gedeeltelijke overwinning van Christus, maar aan de ongehoorzaamheid van de mens!
Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus; Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, [zijnde] de getuigenis te zijner tijd; (1 Tim.2:5, 6)
En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (1 Joh.2:2)
Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! (Joh.1:29)
Hoeveel duidelijker moet het nog worden?
Toen ik deze teksten voor het eerst zag en ze tot mij door liet dringen, kwam ik in conflict. Want, dit haalt uiteindelijk ook de calvinistische uitverkiezingsleer onderuit! Deze en de eerdere teksten onder a. zijn moeilijk te rijmen met deze leer!
Dat zagen de kantekenaren ook. Zo zijn er een aantal “oplossingen” gevonden:
- Veelvuldig citeren van de tekst dat Jezus zijn leven heeft gegeven voor Zijn schapen (Joh.10:11) Dit om te bewijzen dat al die vele andere teksten anders gelezen moeten worden, (goed gelezen gaat Joh. 10:11 over de schapen Israels en sluit ook niemand uit)
- Bij alle mensen, moet je eigenlijk allerlei mensen lezen. Dan wordt het al heel wat minder scherp.
- Het begrip wereld, moet je anders lezen. Of 1. “uitverkoren wereld” lezen of 2. het begrip niet zo nauw nemen. Met wereld worden dan de mensen bedoelt die geloven in/uit die wereld.
- Goed, dan maar andere teksten er nog bij halen die specifiek gaan over individuele gevallen:
En alzo zal de zwakke broeder wegens uwe kennis verloren gaan, om wiens wil nochtans Christus gestorven is. (1 Kor. 8:11, Lu.)
Lees voor de duidelijkheid de context. Wat er in wezen wordt geïmpliceerd dat er iemand verloren kan gaan en dat terwijl Christus voor hem gestorven is. Dus Jezus is gestorven voor mensen die verloren kunnen gaan!
En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende; (2 Petr.2:1)
Zelfs de dwaalleraars zijn door de Heer gekocht, terwijl zij diezelfde Heer verloochenen en een verderf over zich heen brengen!
Een andere tegenwerping is: Maar als Jezus voor iedereen stierf, dan is ook iedereen zalig, behouden! Dus kan dit niet kloppen.
Ook dit lijkt mij een onjuiste gevolgtrekking. Zoals bijv. de volgende 2 teksten ons laten zien:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. (2 Kor.5:19, 20)
De verzoening van Christus voor een ieder, betekent daarom nog niet dat iedereen behouden wordt. Er is nog altijd de oproep van Gods kan naar Zijn kant toe: Laat je verzoenen met mij! Ik heb er alles aan gedaan, wat doe jij? Aanvaard je Mijn offer? Hier zien we heel duidelijk de verantwoordelijkheid van de mens!
Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig. Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder (of Heiland, Zaligmaker; Grieks: Soter) is aller mensen, allermeest der gelovigen. (1 Tim. 4: 9, 10)
Jezus is de Behouder (à niet echt concordant vertaald, daar de SV Soter anders naar Zaligmaker overzet, zie ook andere vertalingen) van alle mensen, maar allermeest (lees effectief) voor de gelovigen. Weer een tekst die dus pleit voor algemene verzoening, Gods liefde voor alle mensen!
Als we geloven dat Jezus werkelijk de weg vrij gemaakt heeft naar de Vader voor een ieder en de genade zaligmakend verschenen is voor alle mensen, dan komen de oproepen tot bekering ook in een heel ander daglicht te staan. Dan is dat niet alleen meer de “eis van een heilig God”, maar een werkelijke, gemeende uitnodiging die voor iedereen bestemd is en waar een ieder op in mag gaan, die weet dat zijn/haar zaligheid in Christus alleen te vinden is!