Waarom mag een kandidaat de zegen niet uitspreken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 10:23

die zegenverschillen hebbe volgens mij alles te maken met de verbondsvisie.
in de vrijgemaakte kerk waar ik lid van was zegent de dominee en de ouderling (sinds kort0 allebei met de handen omhoog. de gemeente ondergaat dit, neemt dit in ontvangst met dankbaarheid met de ogen open.

IN de hervormde bond waar ik regelmatig kwam ontvangt men de zegen met de ogen dicht als in een gebed. Volgens mij heeft dit alles te maken met het feit dat je daar niet precies weet of die zegen al wel voor jou bestemt is.

In evangelische gemeenten zegent iedereen iedereen de hele dag door, omdat we weten dat iedereen Gods zegen nodig heeft. we bidden ook: zegen die en die, zegen die bijeenkomst.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 10:45

joris schreef:In evangelische gemeenten zegent iedereen iedereen de hele dag door, omdat we weten dat iedereen Gods zegen nodig heeft. we bidden ook: zegen die en die, zegen die bijeenkomst.

Dat is een bidden om de zegen.
Wat de predikanten doen is zelf de zegen uitspreken, namelijk:

De HEERE zegene u, en behoede u!
De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten, en zij u genadig!
De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u, en geve u vrede!
Amen.

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 10:55

nou ik zal eens wat beter op letten op die zegen.

Ik zegen jongeren die bij mij komen op gesprek en daarmee probeer ik geloof ik Gods nabijheid op die jongens te plakken: Ik zegen je in Jezus naam.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 dec 2003 13:16

caprice schreef:
joris schreef:In evangelische gemeenten zegent iedereen iedereen de hele dag door, omdat we weten dat iedereen Gods zegen nodig heeft. we bidden ook: zegen die en die, zegen die bijeenkomst.

Amen.

ja en dat doen de ouderlingen dus ook bij ons... met de handen opgeheven

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 dec 2003 14:41

caprice schreef:

Amen.
Nee het is echt zegen geven, niet zozeer erom vragen. Hoe kun je anders voldoen aan Jezus opdracht: 'ZEGENT wie u vervloeken?' als je niet mag zegenen? Vergelijkbare dingen staan er over de handen opleggen. Waar op pagina 2 uit de vragenrubriek die dominee het vandaanhaalt dat volgens de bijbel alleen bepaalde personen de handen opmogen leggen als ze zegenenis me dan ook volstrekt onduidelijk.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 14:44

goeie

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 15:01

joris schreef:we bidden ook: zegen die en die, zegen die bijeenkomst.

Hier heb ik vooral naar gekeken.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 mei 2004 16:11

In de Gereformeerde traditie is het een afspraak dat kandidaten niet zegenen. Ze mogen het pas als ze VDM geworden zijn. Hoewel er weinig over geschreven is wil ik het volgende weergeven wat Dr. A. Kuyper schrijft in zijn boek "Onze Eeredienst", ja ik als Gergemmer vind dit een schitterend boek! :shock:

"Het is God, Die door Zijn Dienaar u betuigt en verzekert, dat Zijn genade en Zijn vrede het deel van Zijn gemeente is".

Een kandidaat is nog geen Dienaar dus dat zal de reden zijn. :|
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 26 mei 2004 20:01

VDM?
Ik zal even heel goed opletten, want over anderhalve week preekt er bij ons weer een kandidaat, maar het is met nog niet opgevallen dat die niet zegenen...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 26 mei 2004 22:29

V.D.M. = Verbi Divini Minister, bedienaar van het goddelijke woord

Is inderdaad binnen de CGK het geval, de kandidaten bidden om de zegen.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 02 jun 2004 11:35

Waarom zouden kandidaten en preeklezers de zegen niet mogen uitspreken?

De vraag daaraan vooraf luidt: Namens wie spreek je de zegen uit? Inderdaad, namens God zelf. En dat doe je omdat je gelooft dat God zelf in de dienst aanwezig is.

Maakt het voor God uit wie er voor gaat? Een predikant, een ouderling, een kandidaat, of een ‘gewoon ambteloos’ gemeentelid. Nee, immers, als een kerkenraad een christelijke dienst belegt, is God daar met Zijn beloften aanwezig, wie er ook voorgaat.

Vanuit dit uitgangspunt is er dus geen discussie nodig of een kandidaat de zegen mag opleggen. Natuurlijk! God geeft toch de zegen aan de gemeente? En God kijkt toch niet naar de titel van de voorganger?

Overigens zijn ook ‘mijn kerken’ (gkv) pas in 1993 tot dit inzicht gekomen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 jun 2004 12:10

volgens mij valt zegenen gewoon onde rhet ambt aller gelovigen
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 02 jun 2004 20:02

Joris schreef:
die zegenverschillen hebbe volgens mij alles te maken met de verbondsvisie.
in de vrijgemaakte kerk waar ik lid van was zegent de dominee en de ouderling (sinds kort0 allebei met de handen omhoog. de gemeente ondergaat dit, neemt dit in ontvangst met dankbaarheid met de ogen open.

IN de hervormde bond waar ik regelmatig kwam ontvangt men de zegen met de ogen dicht als in een gebed. Volgens mij heeft dit alles te maken met het feit dat je daar niet precies weet of die zegen al wel voor jou bestemt is.

En of je de zegen wel of niet aan degene die hem uitspreekt wil doorgeven.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2004 14:54

Ehm... ik lees in de bijbel dat we allemaal koningen, profeten... en jawel, ook priesters zijn. De priester zegende het volk...

Ik denk dat niet alleen dominees of kandidaten mogen zegenen... ik denk dat we het allemaal mogen.

Dat gediscussieer over of dat wel mag en zo ja, of je dan de Here zegene ons of u moet zeggen... en of je je handen er ook bij mag opheffen is dus niet meer nodig ;)

Gods zegen!

Marnix
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Erik

zegen

Berichtdoor Erik » 17 jun 2004 08:50

[Vraag: Mag je als gemeentelid iemand zegenen of mag alleen een predikant dat?

Antwoord: Bij zegenen denk ik aan verschillende situaties:

-Aan het eind van een kerkdienst. Dat is in de reformatorische traditie voorbehouden aan een wettig geroepen en bevestigd predikant. In Peru was er de afspraak van de kerkenraad dat een ouderling bij afwezigheid van een
predikant ook de zegen mocht uitspreken.

-Aan een inzegening van een huwelijk. Daarvoor geldt hetzelfde.

-Aan een kandidaat tot de Heilige Dienst die bevestigd wordt onder handoplegging. Daar doen veelal predikanten van de classis en bevriende predikanten aan mee. Maar ook steeds vaker de ouderling van dienst van die plaats. Daaraan zie je dat het zegen met handoplegging niet een exclusief recht van een dominee is. In de Bijbel vinden we dat ook terug. Maar in de loop van de kerkgeschiedenis is het zegenen wel eens uit de hand gelopen. Er werd bijgelovig teveel aandacht aan besteed. Sommigen eigenden zich het recht van zegenen toe om daarmee macht en invloed uit te oefenen. Zo ontstonden zelfs sektarische bewegingen. Maar misbruik sluit goed gebruik door oprecht gelovigen niet uit.

- Aan een kind die het ouderlijk huis verlaat en op kamers gaat wonen of gaat trouwen. Als vader mag je dan je kind -na een gebed liefst met het hele gezin erbij- zegenen.

-Als ik vermoed dat iemand spoedig gaat sterven spreek ik wel eens aan het eind van een gebed voor diegene de zegen uit en leg dan mijn hand op het hoofd van die persoon. M.i. mag elke ambtsdrager dat doen, mits die gelooft dat hij een gezondene van God is die de zegen in de Naam van de HEERE mag uitspreken.

Duidelijk genoeg?

Als je iemand zegent in Jezus Naam dan wens je iemand het allerbeste toe! is dat niet iets geweldigs?! Dat wil je al je vrienden toewensen, het allerbeste in Christus! Dat kan en mag in alle situaties en niet alleen in de situaties die hierboven genoemd zijn, naar ik meen.
Spreek die zegen alleen uit met heel je hard en niet zomaar. Zoals je iemand groet! Het is een zegen en daar mag je best eerbiedig mee omgaan.

Terug naar “Archief”