Dominee weg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 dec 2003 14:14

Paulus ging toch ook zelf aan het werk?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2003 14:18

BJ schreef:Paulus ging toch ook zelf aan het werk?

Nee, geroepen door God. Lees de geschiedenis nog maar eens toen hij tijdens de jodenvervolging naar Damascus ging.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 dec 2003 14:23

Ik bedoel wat er staat in Handelingen 18:3 en 4

En omdat hij, Paulus, hetzelfde handwerk uitoefende, bleef hij bij hen en zij werkten samen,..., En hij hielt elke sabbat besprekingen...

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2003 14:33

BJ schreef:Ik bedoel wat er staat in Handelingen 18:3 en 4

En omdat hij, Paulus, hetzelfde handwerk uitoefende, bleef hij bij hen en zij werkten samen,..., En hij hielt elke sabbat besprekingen...

Daarmee wordt toch de tentenmakerij bedoeld? Dat was gewoon een ambacht.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 dec 2003 14:38

Klopt, en wat is een ambacht? Dat is werk tenminste toen wel. Nu zul je niet veel tentemakers meer tegenkomen. Maar toen wel.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2003 14:39

Of bedoel je soms dat een dominee nog een tweede, aardse werkgever heeft?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 dec 2003 14:43

In dit geval voorziet Paulus zelf in zijn onderhoud. En het feit dat er speciaal staat dat hij op zondag spreekt houd in dat hij in de week ander werk had. Dus dat zou je als een andere werkgever kunnen omschrijven.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2003 14:47

Bij ons heeft de dominee geen werk. Hij is de hele week al druk, en net als de koster wordt hij betaald uit de collectezak met de 'K' erop.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 dec 2003 14:51

Ok, dat kan in de meeste gevallen wel. Maar de discussie begon toen ik een opmerking maakte over een gemeente van 80 leden. Die kan vast een eigen predikant niet volledig betalen. En dan kan dus partime deels een oplossing zijn.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2003 14:54

BJ schreef:Ok, dat kan in de meeste gevallen wel. Maar de discussie begon toen ik een opmerking maakte over een gemeente van 80 leden. Die kan vast een eigen predikant niet volledig betalen. En dan kan dus partime deels een oplossing zijn.

Soms zie ik in de krant dat 'Aalst-Brakel' een predikant beroept, ofwel, een predikant krijgt dan meerdere gemeenten.
Kan hij 3 of 4 keer preken op een zondag. :(

joris

Berichtdoor joris » 23 dec 2003 14:58

BJ schreef:Klopt, en wat is een ambacht? Dat is werk tenminste toen wel. Nu zul je niet veel tentemakers meer tegenkomen. Maar toen wel.
er zijn nog heel veel tentenmakers. Dat is een '' soortnaam'' geworden voor evangelisten en voorgangers die zelf hun brood verdienen. Of gewoon werken en ondertussen evangeliseren. In irak bijvoorbeeld zijn de meeste evangelisten tentenmakers. maar ook in nederland komen er steeds meer, al was het alleen al omdat kerken een dominee niet meer kunnen betalen. Helemaal geen dominees die tegen anticonceptie zijn.
Het ambt van dominee is het enige ambt wat in de bijbel niet voorkomt.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 dec 2003 15:00

Nee hoor. Dat hebben wij ook gehad. Delfzijl en Thesinge hadden samen 1 predikant. Die preekte meestal 3 keer per zondag. De dienst die dus overblijft dan werd ingevuld door preeklezen of een andere predikanten.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 dec 2003 17:17

joris schreef:
BJ schreef:Ja dat kan natuurlijk, maar dan alleen met hele goede afspraken met de werkgever. Want het predikant zijn is nogal flexibel denk ik. Het is niet alleen op zondag preken. Wat te doen als er iemand heel ernstig ziek is? De predikant wordt dan gevraagd om langs te komen, maar ja die kan niet want hij moet werken bij zijn andere baas.... Of een begravenis moet 2 dagen worden uitgesteld omdat de predikant die dagen helaas niet kan komen.
het pastoraat kan prima weer terug naar de gemeenteleden, zo is het ook bedoeld.

bij ons gaat dat nu ook weer terug naar de gemeenteleden.. de kerk is bij ons nu helemaal anders ingedeeld in wijken.. in een wijk zit een gezin met kinderen, een echtpaar zonder kinderen, jongeren, een paar ouderen... enz enz.. een beetje eerlijker verdeeld.. want je had eerst bijv. wijken waar alleen ouderen woonden en zo... en dan liep dat niet allemaal even lekker.. nu het allemaal wat 'eerlijker' verdeeld is, is het ook de bedoeling dat je als wijk aan de slag gaat.. en mensen in jou wijk helpt waar dat nodig is en zo... het is natuurlijk niet zo dat je nu anderen niet meer mag helpen ofzo.. maar kleinere wijken werken wel beter!!

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 23 dec 2003 23:09

Unknown, ja ik hoorde ook dat ds Sonnevelt weggaat! En al zie ik hem maar zo'n 1 keer in het jaar, ik wist iet wat me overkwam! We hebben veel contact, dus ik baalde echt! Maar ik hoop em zo af en toe nog eens te zien. Ik kan me voorstellen dat het voor de gemeente anders een hele klap is!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 23 dec 2003 23:12

En voor de rest: mijn man is predikant van een gemeente met 12 leden... En dat gaat heel erg goed.
Wat anders de grote gezinnen betreft, ik ken een predikanten gezin van 7 kinderen, he unknown? en dat gaat heel erg goed! Goed, warm en hecht gezin! Zou het zo over willen nemen!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Terug naar “Archief”