hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 nov 2002 09:49

Hoi Omega,

Jij:
Het is in ieder geval duidelijk dat je de kanttekeningen alleen maar serieus neemt als ze in jouw visie passen, zoals b.v. bij de discussie over muziek in de kerk.

Ik beoordeel de kanttekeningen, net als elk ander commentaar op de bijbel, op de inhoudelijke merites. In dit geval kom ik tot de conclusie dat de exegese van de kanttekenaren niet juist is. Als een exegese wel goed onderbouwd is ben ik best bereid mijn standpunten te heroverwegen. Trouwens, jij trok je in de genoemde discussie ook niets aan van de kanttekenaren, dus het lijkt me tamelijk hypocriet mij van selectiviteit te betichten.

Jij:
Bovendien schrijven de kanttekenaren dit niet zonder reden: 1 Kor. 11 handelt namelijk over de eredienst. Zie ook het tweede deel van dit hoofdstuk en de visie van ds. Van Vlastuin op dit onderdeel.

Het tweede deel van 1 Kor. 11 gaat inderdaad over de samenkomsten. Maar dat zegt toch niets over het eerste deel? Er is niets in het eerste deel dat er op wijst dat Paulus over de samenkomsten spreekt. Van Vlastuin uit zich tamelijk voorzichtig. Hij laat in ieder geval ruimte voor een bredere interpretatie. Hoe dan ook, ook hij draagt geen argumenten aan. Ik heb het idee (maar kan dat niet hard maken) dat zowel de kanttekenaren als een Van Vlastuin een gangbare praktijk bijbels willen onderbouwen. Omdat een bijbelse onderbouwing niet te vinden is wordt er van alles aangenomen.

Jij:
Daarnaast betekent het profeteren in vers 5 (in de grondtekst) volgens de kanttekenaren iets anders dan in vers 4. Er wordt gewezen op 1. Kor. 14 en 1. Tim. 2, waar duidelijk staat dat een vrouw "moet zwijgen" in de gemeente.

Of het in grondtekst om een ander woord gaat zou ik moeten nazien. In ieder geval maken de kanttekeningen hiervan geen melding. Zij baseren hun mening op de interpretatie van een aantal andere bijbelgedeelten. Om hun overtuiging overeind te houden moeten ze echter de bijbeltekst wel geweld aan doen. In plaats van een actieve vorm (profeteren) wordt volgens hen een passieve vorm (luisteren naar profetie) bedoeld. Ik ben blij dat ze dit in de kanttekeningen stellen en niet als vertaling opgenomen hebben in de SV. Hier blijkt nl. wel heel duidelijk de bevooroordeeldheid van deze broeders. In plaats van de bijbel aan te passen kun je beter je interpretatie van die andere gedeelten eens onder de loep nemen.
Overigens doet het gesteggel over profeteren of luisteren naar profeteren niets af aan het feit dat nergens uit blijkt dat het om de eredienst gaat.

Jij:
De kanttekenaren kijken verder dan hun en onze neus lang is, waarbij ze de grondtekst hebben gebruikt en ook andere bijbelteksten in soortgelijke situaties er bij betrekken. Dat lijkt me een goed uitgangspunt.

De methode is goed; de uitvoering is in dit geval wat minder.

Jij:
Ter informatie: de kanttekeningen zijn door reformatorische theologen toegevoegd, net als de Statenvertaling door hen vertaald is. Accepteer je de kanttekeningen niet vanwege hun reformatorische gehalte, dan geldt dat tevens voor de bijbel.

Dat is de grootste onzin die ik de laatste tijd heb horen verkondigen.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 04 nov 2002 10:55

Omega schreef:Daarnaast betekent het profeteren in vers 5 (in de grondtekst) volgens de kanttekenaren iets anders dan in vers 4. Er wordt gewezen op 1. Kor. 14 en 1. Tim. 2, waar duidelijk staat dat een vrouw "moet zwijgen" in de gemeente.

Ik heb even in de Strongs gekeken, en het woord dat in vers 4 en vers 5 voor 'profeteren' gebruikt wordt is beide keren hetzelfde, nl.:

4395 propheteuo prof ate yoo' o from 4396; to foretell events, divine, speak under inspiration, exercise the prophetic office: prophesy. see GREEK for 4396

En ook interessant is de volgende verklaring in de Kantteekeningen bij vers 4:
11) die onteert
Namelijk overmits de ontdekking van het hoofd toen een teken wasvan macht en heerschappij, gelijk nu hedendaags daarentegen degenen, die macht over anderen hebben, hunne hoofden zullen gedekt houden, en die onder anderen staan voor hen hunne hoofden zullen ontdekken. Doch in dezen allen moet men altijd zien op het gebruik van verscheidene tijden en landen, en wat daarin eerlijk en stichtelijk is; 1 Cor. 14:40; Filipp. 4:8.

Groetjes,
Marloes

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 04 nov 2002 17:11

Omega schreef:Volgens 1 Kor. 11 moeten vrouwen een hoedje op tijdens de kerkdiensten. Hervormingsdag is geen officiële kerkdienst, bid- en dankdag wel. Huwelijken ook niet.

Mmmm naar mijn weten staat er in Korinthe iets over het bidden en profeteren..... En tijdens een Hervormingsdagdienst en een Huwelijksdienst wordt ook gebeden...
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 04 nov 2002 17:21

hm schreef:
Omega schreef:Mmmm naar mijn weten staat er in Korinthe iets over het bidden en profeteren..... En tijdens een Hervormingsdagdienst en een Huwelijksdienst wordt ook gebeden...

Net zo goed als thuis, of op je werk...

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 05 nov 2002 21:25

Ik zou heel graag nog een reaktie krijgen op mijn tekst onderaan pagina 2 van dit onderwerp. Overigens lijkt mij een reaktie op al die commentaren (voornamelijk in het engels) ook op pagina 2 ook interessant. Ik hoop dat er nog een reaktie komt.

sandero
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sandero » 11 nov 2002 22:00

Dag allemaal.

Laat ik voorop stellen dat ik ieders mening respecteer.

Maar 1 ding moet ik toch even kwijt. Denk dat iedereen het met me eens is als ik zeg, dat God van iedereen evenveel houdt!

Denk echter dat we in onze westerse wereld ons vaak teveel bezig houden met het randgebeuren en niet met ons leven met God zelf.

Om het even heel duidelijk te maken: Iemand in de rimboe ergens in een enorm arm land, die zonder kleren God looft en prijst is dan minder voor God dan wij in onze westerse "beschaafde" wereld??Met onze pakken, hoedjes en erediensten..... Dat is indirect mijn conclusie van deze discussie.....

Dan zal er vast wel iemand reageren: "ja dat is hun cultuur." Dat vind ik geen eerlijk en sluitend antwoord. Ook de bijbel is in een andere tijd en land geschreven. Bovendien zouden deze mensen in de rimboe dezelfde bijbel lezen als ze de mogelijkheid hadden.

conclusie:

Denk dat we in onze westerse wereld ons teveel druk maken om randvoorwaarden en Gods stem niet meer horen door onze vaak (naar mijn mening) zinloze discussies.
(.....) "ik wilde God ontmoeten, maar ze verkochten me religie..."(Bono, U2)

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 12 nov 2002 17:10

Je hebt gelijk als je het mij vraagt.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 12 nov 2002 18:09

sandero schreef:
Denk dat we in onze westerse wereld ons teveel druk maken om randvoorwaarden en Gods stem niet meer horen door onze vaak (naar mijn mening) zinloze discussies.

Over zinloze of zinvolle discussies hebben we het al eerder gehad (waarvoor si een forum? Om te discussieren! Wat voor topics staan erop? Die ons bezig houden. SImpel).

Ik denk niet dat we ons er te druk over maken. Ik ben van mening dat we in de kerk wel een hoedje op moeten. Staat duidelijk in de Bijbel. Nou geef jij het voorbeeld van iemand in een arm land die zonder kleren de Heere dient. Neej, tuurlijk is deze niets minder, en dient hij de Heere ook niet minder! Maar laten we reeel blijven....Die mensen hebben simelweg geen geld voor kleren, laat staan voor een hoedje, dus beetje vreemd voorbeeld.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 12 nov 2002 20:23

Janneke, er staat inderdaad duidelijk dat het een schande voor de vrouw haar hoofd is als ze bidt of profeteert zonder hoofd bedekking. Waarom doe jij dat dan niet, maar alleen tijdens de kerkdienst? Inderdaad heeft Paulus het in het tweede deel van 1 Kor 11 over de samenkomsten, maar daar begint hij mee met de woorden: er is ook iets wat me niet zint aan uw samenkomsten. En voorgaande hoofdstukken gaan ook nog niet over samenkomsten. Toch doe jij dat zo, waarom is dat? Niet omdat ik er geen respekt voor heb, maar omdat ik er gewoon erg benieuwd naar ben.

Anita85
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Anita85 » 16 nov 2002 15:41

Ik heb al een tijdje in mijn achterhoofd zitten: Waarom eigenlijk een hoed/muts/pet op tijdens catechisatie.
Weet iemand wat daar de reden van is, of is de het trouw van de (Oud) Ger Gem (in Ned)
Kan niet begrijpen dat je het niet begrijp, als het nou zo onbegrijpelijk is kan ik begrijpen dat je het niet begrijp, maar nu het zooo begrijpelijk is begrijp ik niet dat jij het niet begrijp. Begrijp je??

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 22 nov 2002 12:21

Janneke, graag zou ik op mijn voorgaande bericht antwoord willen krijgen, het onderwerp is al ver naar beneden gezakt dus logisch dat ie je niet meer opgevallen is, daarom vestig ik de aandacht er nog even op.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 22 nov 2002 14:04

rutgernation schreef:Janneke, graag zou ik op mijn voorgaande bericht antwoord willen krijgen, het onderwerp is al ver naar beneden gezakt dus logisch dat ie je niet meer opgevallen is, daarom vestig ik de aandacht er nog even op.

ff offtopic, maar met een PB-tje weet je zeker dat je dr bereikt...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 22 nov 2002 14:25

Hoi allemaal,

Ik probeer de discussie te volgen, maar kan iemand mij vertellen wat de kanttekeningen bij de bijbel (bij betekent toch ondergeschikt aan de bijbel, dit geldt toch ook voor de kerkelijke leer t.o.v. de bijbel) vertelllen over de samenhang van vers 3 met vers 4e.v.

Mijns inziens betekent dit dat een vrouw moet denken om haar hoofd, haar man.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 22 nov 2002 16:08

Ik ben van mening dat een hoedje in de kerk niet nodig is. Als iemand dat wil, prima.
Bij mij in de kerk doen we dat niet (gelukkig niet...).
Ik heb er geen bijbelteksten bij, maar zelf geloof ik dat het geloof in God het belangrijkst is. En hoedjes, rokjes, enz, zijn alleen maar uiterlijke dingen.
God kijkt in het hart van de mensen. Dus ik begrijp dat echt niet, waarom een hoedje moet. De bijbelteksten zijn denk ik cultuurgebonden. Vroeger deden mensen veel meer wat wij nu niet meer doen.

Vroeger lieten de monniken zo'n mooi rondje kaalscheren op hun hoofd, dat was omdat zo het gebed sneller bij God kon komen ( :roll: ).
En nu gaan de vrouwen hoedjes op doen?

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 26 nov 2002 11:58

rutgernation schreef:Janneke, graag zou ik op mijn voorgaande bericht antwoord willen krijgen, het onderwerp is al ver naar beneden gezakt dus logisch dat ie je niet meer opgevallen is, daarom vestig ik de aandacht er nog even op.

Ja, het duurde even, en je moest me dr even op wijzen, maar je vroeg of vrouwen dan ook tijdens het bidden thuis ed een hoedje op moeten, uitgaande van de bijbeltekst die jij erbij gaf.

Das een hele goeie vraag! Eigenlijk zit ik daar ook nog een beetje mee te dubben....Vind ik echt een hele moeilijke vraag! Misschien goed om deze eens aan de dominee voor te leggen?!?!

Terug naar “Archief”