Bekering gepaard met depressie???!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Bekering gepaard met depressie???!!!

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 dec 2003 14:46

M@rije schreef:Hallo,

Mijn vriend en ik gaan samen naar de Hervormde kerk. Zijn ouders zijn van de oud ger.gem. in Ned. en soms gaan we wel met hen mee.
Pas hadden we het over avondmaal en bekering.
En toen zei zijn vader dus dat een bekering altijd samen gaat met een depressie, waarbij hij hetvoorbeeld noemde van de psalmen van David.
Nu geloof ik wel dat David een soort van depressief was, maar dat hoeft toch niet bij iedereen?
Hoe denken jullie (en jullie kerken) daarover?
Gaat bekering altijd gepaard met een depressie?

nee bekering gaat niet altijd gepaard met depressie

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 12 dec 2003 18:49

Bloempie 19 ff over je vraag; die beantwoord ik wel hor :lol:
Voor mijn vriend is het geloof iets heel onpersoonlijks; iets wat je alleen doet als je echt bekeerd bent. Ik ben heel enthousiast in alles, en dat is natuurlijk wel anders.
Maar dit kan natuurlijk ook heel goed voorkomen bij andere stellen die niet eens uit verschillende kerken voorkomen.
Voor nu heb ik me erbij neergelegd dat hij dat ´gevoel´niet heeft. Ik heb de neiging het aan hem op te dringen omdat ik het hem zo gun...
En soms zie ik echt iets...hij voelt wel dat hij moet veranderen. Maar ja, dat moet ik ook iedere dag!

Hij vind ´´mijn´´ manier van geloven erg mooi, maar het is ook allemaal nieuw voor hem. Ik geef hem tijd...ik hoop dat God hem ook nog tijd geeft...

En nog even over dat niet in de kerk trouwen...wat erg voor die mensen dat ze zo bang voor God zijn! Ik denk dat we beter (in plaats van er een oordeel over te geven, wat ik heel snel doe) voor ze kunnen bidden.
Dat ze de liefde van de Heere Jezus mogen ervaren, en de rijkdom van een echt geloof in Hem...
Maar dat hoop ik voor iedereen!
Engaged @ 07-01-2005

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 dec 2003 17:08

Dank je wel voor je antwoord m@rije! Ik herken me wel in wat je schrijft. Bij mijn vriend is het geloof ook iets onpersoonlijks. Het staat ver van hem af.
Gelukkig dat je vriend open staat voor jouw manier van geloven. Bij mij is dat jammer genoeg vaak niet zo. Mijn vriend probeert het wel hoor, om zich meer in het geloof te verdiepen, maar hij staat ook heel kritisch tegenover een heleboel dingen.

Je hebt gelijk dat we moeten bidden voor de mensen die niet in de kerk durven te trouwen. Ik ga er in elk geval mee aan het werk!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 dec 2003 21:22

Hm, ik zou depressie en bekering toch zeker niet als twee onlosmakelijke begrippen zien. ik heb ten tijde van mijn bekering ook wel tegen het randje van een depressie aangezeten (ben ik nu wel aardig overheen, gelukkig), maar dat had meer met mijn studie te maken en nog een aantal persoonlijke dingen die niet zo liepen, dan met mijn bekering an sich. misschien heeft het op mijn geloofsleven wel een positieve invloed gehad, maar ik wens toch iedereen toe dat hij/zij nooit een depressie tegenkomt.

overigens wil ik niet ontkennen dat bekering gepaard gaat met een zekere mate van ellendekennis, maar als er geleerd wordt dat je eerst depressief moet zijn... daar zou je toch depressief van worden?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 dec 2003 12:43

Helemaal mee eens! Je word niet lachend bekeerd!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 dec 2003 07:33

essieee schreef:Helemaal mee eens! Je word niet lachend bekeerd!

daar ben ik het niet mee eens.... bij de ene zal het gepaard gaan met een depressie.. bij een ander niet....

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 15 dec 2003 10:59

trijntjejohanna schreef:
essieee schreef:Helemaal mee eens! Je word niet lachend bekeerd!

daar ben ik het niet mee eens.... bij de ene zal het gepaard gaan met een depressie.. bij een ander niet....

Ik denk dat Essieee niet bedoelt dat je eerst depressief moet worden, maar dat je wel kennis krijgt aan je ellende.
Met ellendekennis wordt bedoelt: Het inzien van je verlorenheid, van je zondige leven.
Maar gelukkig mag je door je bekering ook zien op Jezus die voor zondaren gestorven is. En dan kun je weer lachen!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 dec 2003 12:00

Depressie is een middel waardoor God mensen tot geloof brengt. Hij doet dit echter niet altijd op dezelfde manier. Bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander. Houdt echter vast dat 'die gezond zijn de Medicijnmeester niet nodig hebben, maar die ziek zijn'. Alleen die zich ziek voelen, zullen daadwerkelijk tot Jezus gaan. Alle mensen zijn ziek, echter, niet alle mensen voelen het.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 15 dec 2003 13:25

Heeft er iemand misschien ook nog tips over hoe ik hierop in kan gaan?
Ik krijg namelijk het idee dat ze mij een onwaardig avondmaal ganger vinden omdat ik niet echt dat zondebesef heb wat zij vinden dat ik moet hebben.
Weet iemand of er goede boeken geschreven zijn over de bekering die niet alleen in mijn visie maar ook een stukje in die van hun past :?:
Engaged @ 07-01-2005

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 dec 2003 13:47

M@rije schreef:Heeft er iemand misschien ook nog tips over hoe ik hierop in kan gaan?
Ik krijg namelijk het idee dat ze mij een onwaardig avondmaal ganger vinden omdat ik niet echt dat zondebesef heb wat zij vinden dat ik moet hebben.
Weet iemand of er goede boeken geschreven zijn over de bekering die niet alleen in mijn visie maar ook een stukje in die van hun past :?:

Ik adviseer om vooral jezelf te blijven. Ga jezelf geen plichten opleggen, die onbijbels zijn, om zo een beetje heiliger te lijken. Probeer aan de andere kant ook niemand nodeloos te kwetsen.
Wat boeken betreft, zou ik het zo gauw niet weten, ben ik bang. Misschien 'De godvruchtige Avondmaalsganger' van Petrus Immens. Een oudvader die in zware kringen erkend wordt, maar die daarentegen verre van zwaar is.

Sterkte,
Ko
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 17:24

kootje schreef:Depressie is een middel waardoor God mensen tot geloof brengt. Hij doet dit echter niet altijd op dezelfde manier. Bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander. Houdt echter vast dat 'die gezond zijn de Medicijnmeester niet nodig hebben, maar die ziek zijn'. Alleen die zich ziek voelen, zullen daadwerkelijk tot Jezus gaan. Alle mensen zijn ziek, echter, niet alle mensen voelen het.

Hela broeder, wat loop jij nou weer voor onzin te spuien? :D Ellendekennis (niet depressie) kan een middel zijn om mensen tot geloof te brengen. Depressie brengt veel mensen eerder van God af dan naar Hem toe (omdat ze het vertrouwen op Hem verliezen) en kan dan ook niet gezien worden als iets wat God doet om iemand te trekken, maar eerder als iets wat je van God af trekt.

Verder heb ik al eerder gezegd, dat je net zo goed verstandelijk overtuigd kunt raken van de noodzaak tot bekering en dat die verstandelijke overtuiging in principe niet minder waard is dan de emotionele overtuiging. Tenminste, dat kan ik niet uit de bijbel opmaken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 15 dec 2003 18:05

Ja, je kunt niet stellen dat depressie een van de stappen op de bekeringsweg is... Dat is trouwens voor alle mensen anders! Maar depressie is een mentaal probleem, zonden en zondekennis is een geestelijk iets. Ja, God kan een ziekte etc gebruiken om iemand tot Christus te brengen. En net zo goed als Hij daar een gebroken been voor kan gebruiken kan Hij ook depressie gebruiken.

het is geloof ik weer een beetje populair om te stellen dat depressie hetzelfde is als bezeten zijn...Dat het duivels is etc... Het is veeleer een fysiek probleem, te maken met hormonen etc. En ja, het zien op je zonden zal bij de een harder aankomen als bij de ander, maar om te stellen dat je als regel dan maar depressief moet worden...!

En nee, ik denk ook niet dat je lachend bekeerd wordt! Daar is zonden tegen een heilig, almachtig goeddoend God te ernstig voor! Onze God is een verterend vuur, lezen we in het Nieuwe Testament. Ook Moses en Jesaja vielen als dood voor God neer! God is niet Iemand om licht mee om te gaan, en onze zonden zijn een ernstig iets. Onze zonden verdienen de eeuwige dood, en van God verlatenheid! Maar God gaf Zijn eigen Zoon! Dat is hoe zwaar onze zonden zijn, dat Christus moest komen om voor ons te lijden en sterven! Als je daar overnadenkt zou je er haast depressief van worden!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 dec 2003 18:52

Onze zonden verdienen de eeuwige dood, en van God verlatenheid!
beter gezegd: zonden leiden tot de eeuwige dood en van Godverlatenheid. De onderdrukking van het geweten laat de ziel sterven.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 15 dec 2003 20:40

Een depressie kan mensen tot Christus uitdrijven, maar is niet het gevolg van het komen tot Christus m.i.
Hij zegt zelf: kom tot Mij, en Ik zal u rust geven voor uw ziel. Bij depressiviteit is je ziel onrustig, ongeordend en ben je vaak emotioneel instabiel. (volgens deskundigen althans..)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 dec 2003 11:13

Gershwin schreef:
kootje schreef:Depressie is een middel waardoor God mensen tot geloof brengt. Hij doet dit echter niet altijd op dezelfde manier. Bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander. Houdt echter vast dat 'die gezond zijn de Medicijnmeester niet nodig hebben, maar die ziek zijn'. Alleen die zich ziek voelen, zullen daadwerkelijk tot Jezus gaan. Alle mensen zijn ziek, echter, niet alle mensen voelen het.

Hela broeder, wat loop jij nou weer voor onzin te spuien? :D Ellendekennis (niet depressie) kan een middel zijn om mensen tot geloof te brengen. Depressie brengt veel mensen eerder van God af dan naar Hem toe (omdat ze het vertrouwen op Hem verliezen) en kan dan ook niet gezien worden als iets wat God doet om iemand te trekken, maar eerder als iets wat je van God af trekt.

Verder heb ik al eerder gezegd, dat je net zo goed verstandelijk overtuigd kunt raken van de noodzaak tot bekering en dat die verstandelijke overtuiging in principe niet minder waard is dan de emotionele overtuiging. Tenminste, dat kan ik niet uit de bijbel opmaken.

Lieve broeder, ik spui helemaal geen onzin! Depressie kan het betrekkelijke van het leven doen inzien, en uitdrijven naar God toe!
Ik ben zelf het levende bewijs.

Terug naar “Archief”