Moderator: Moderafo's
Toriso schreef:De gewaardeerdste (door mij tenminste) anti-abortus activist van het Koninkrijk der Nederlanden, drs. L. P. Dorenbos, gaat er onverkort vanuit dat de wreed verscheurde kinderen in het Hemelse Koninkrijk mogen wonen. Het kan natuurlijk zijn dat ze (die kinderen) dat niet willen, en dan is er maar één plaats.
Kinderen zijn geen onbeschreven bladen, het kwaad zit reeds in de mens. Niet de omgeving is schuldig, maar de méns. Dat moet goed beseft worden! God is Rechtvaardig, daar zullen we het over eens zijn. Maar ook ongeboren kinderen hebben vergeving nodig.
"Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is." (Mattheus 18:10)
Kardinaal verbiedt abortus bij negenjarige
Hilversum (Van onze redactie) 18 februari 2003 - Een negen jaar oud meisje uit Nicaragua, dat door een 23-jarige man tijdens een verblijf in Costa-Rica werd verkracht en nu zwanger is, mag van kardinaal Miguel Obando y Bravo van Managua geen abortus ondergaan. De ouders van het meisje willen dat wel.
“Onze dochter is nog maar een kind en begrijpt absoluut niet wat haar is overkomen. Bovendien is zij bang tijdens de zwangerschap of bij de bevalling te sterven”, aldus Francisco Fletes, de vader van het meisje.
De discussie over de zaak is in Nicaragua hoog opgelopen, zeker nadat ook het Ministerie van Volksgezondheid zich er mee bemoeide en voorstelde te onderzoeken of het meisje een abortus zou kunnen ondergaan.
De vader heeft verklaard “dat niet alleen het gevaar om te sterven”, maar ook een toekomstig moederschap, “een nieuw trauma voor haar zal zijn na het trauma van de verkrachting. Mijn dochter kan niet tegen het idee dat zij een kind gaat krijgen. Er moet zo snel mogelijk worden ingegrepen”, aldus de vader van het meisje dat inmiddels 13 weken zwanger is.
Maar kardinaal Obando y Bravo blijft bij zijn standpunt dat alles in het werk gesteld moet worden het leven van de foetus te behouden. “Ik geloof dat er voor het leven gezorgd moet worden vanaf de conceptie tot aan de dood. Ik heb met veel experts van buitenlandse universiteiten gesproken, die mij hebben verzekerd dat het meisje de zwangerschap kan uitdragen zonder dat haar gezondheid gevaar loopt”.
De Kinderbescherming in Managua heeft inmiddels een medische commissie in het leven geroepen, die zo snel mogelijk met het 9-jarig meisje zal gaan praten, maar inmiddels heeft verklaard dat in verband met het overlijdensrisico zij voor een abortus is. Het gaat hier om een kind en niet om een jongvolwassene, aldus de Kinderbescherming.
Bisschoppen Nicaragua woedend over abortus 9-jarig meisje
Hilversum (Van onze redactie) 26 februari 2003 - Het 9-jarig Nicaraguaanse meisje, dat onlangs door een 20-jarige man werd verkracht en zwanger raakte, heeft in de hoofdstad Managua een abortus ondergaan. Het meisje was inmiddels 15 weken zwanger.
Dat zij eventueel een abortus zou ondergaan, leidde in Nicaragua tot hoogoplopende discussies. Met name de katholieke kerk verzette zich.
In een open brief vergelijken de bisschoppen van Nicaragua deze abortus nu zelfs met een bomaanslag op een bus. “Bestaat er enig verschil tussen een bus vol passagiers, die door een bom wordt opgeblazen, of een metalen instrument dat de moederschoot binnengaat om een foetus weg te halen?”, aldus de Nicaraguaanse bisschoppen. Zij vinden verder dat het parlement voorstellen om de abortuswetgeving te liberaliseren moet verwerpen..
Procureur-generaal Julio Centeno heeft aangekondigd een onderzoek te zullen instellen of de artsen die de abortus hebben uitgevoerd, kunnen worden vervolgd wegens moord.
Kardinaal Obando y Bravo die zich fel tegen een eventuele abortus had uitgesproken verklaarde 23 februari dat diegenen die de abortus hebben aangemoedigd en hebben gepleegd met onmiddellijke ingang zijn geëxcommuniceerd.
De Organisatie van Geweld tegen Vrouwen heeft verklaard dat de ouders van het meisje legaal hebben gehandeld volgens de medisch geldende maatstaven.
In Nicaragua is er op dit moment een felle discussie gaande over abortus, omdat het parlement overweegt de abortuswetgeving te verruimen. Nu mag er alleen een abortus plaatsvinden als diverse artsen verklaren dat het leven van de moeder in gevaar is of als de foetus niet gezond is.
De bisschoppen verzetten zich tegen eventuele wetswijzigingen. “Het legaliseren van de afschuwelijke misdaad, die abortus is, mag niet. Ook al gebeurt dat met zogenoemde pseudo-menselijke argumenten, zoals een medische indicatie”, aldus de Nicaraguaanse bisschoppen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten