Abortus en generatiekloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 dec 2003 19:33

Als God wilde dat wij weten hoe het zijn zal stond dat letterlijk in de Bijbel. Persoonlijk geloof ik niet dat alle of meerdere ongeboren kinderen verdoemd zullen worden.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 05 dec 2003 23:01

De gewaardeerdste (door mij tenminste) anti-abortus activist van het Koninkrijk der Nederlanden, drs. L. P. Dorenbos, gaat er onverkort vanuit dat de wreed verscheurde kinderen in het Hemelse Koninkrijk mogen wonen. Het kan natuurlijk zijn dat ze (die kinderen) dat niet willen, en dan is er maar één plaats.

Kinderen zijn geen onbeschreven bladen, het kwaad zit reeds in de mens. Niet de omgeving is schuldig, maar de méns. Dat moet goed beseft worden! God is Rechtvaardig, daar zullen we het over eens zijn. Maar ook ongeboren kinderen hebben vergeving nodig.
Niet het aanzien, maar het wezen!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 dec 2003 13:22

Toriso schreef:De gewaardeerdste (door mij tenminste) anti-abortus activist van het Koninkrijk der Nederlanden, drs. L. P. Dorenbos, gaat er onverkort vanuit dat de wreed verscheurde kinderen in het Hemelse Koninkrijk mogen wonen. Het kan natuurlijk zijn dat ze (die kinderen) dat niet willen, en dan is er maar één plaats.

Kinderen zijn geen onbeschreven bladen, het kwaad zit reeds in de mens. Niet de omgeving is schuldig, maar de méns. Dat moet goed beseft worden! God is Rechtvaardig, daar zullen we het over eens zijn. Maar ook ongeboren kinderen hebben vergeving nodig.

Ja en daar kunnen wij niet over oordelen. ik denk dat we het bij God moeten laten. Hoe moeilijk ook!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 dec 2003 22:30

Ik denk dat je met dit onderwerp uiteindelijk bij de uitverkiezing terecht komt. De kinderen die uitverkoren zijn, gaan wel naar de hemel en die kinderen die niet uitverkoren zijn niet.
Er is mij altijd geleerd dat er naar de ouders van het kind wordt gekeken. Op een vorige pagina heb ik dat ook al gelezen.
Ik geloof dus inderdaad dat ook baby's naar de hel gaan. Je kunt zeggen: Dat is niet eerlijk, zo'n baby heeft niet eens de kans gehad om zich te bekeren. Maar alles ligt al vast in het plan van God. Vaak begrijpen wij dingen niet.
Het is net als naar de achterkant van een borduurwerk kijken. Je ziet allemaal knopen en draden die door elkaar heen lopen. Alles behalve mooi. Maar God ziet de bovenkant van het borduurwerk en ziet hoe mooi alles wordt.

Wat ik aan het begin van deze posting al zei: Je komt uiteindelijk bij de uitverkiezing terecht. En dat is iets waar wij ons niet mee mogen en kunnen bemoeien.
Verder ben je niet als baby in de hel, maar als geest. En bij een geest heb je geen groei van baby naar volwassenheid.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 dec 2003 22:49

hoe zielig het ook klinkt, er zijn geen onschuldige mensen dus ook geen ongeboren baby's. wij kunnen het ons idd niet voorstellen dat zo'n kindje verloren gaat, of niet.
God is een Rechtvaardig maar ook Barmhartig God.
daar denk ik dan maar aan.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Berichtdoor joris » 07 dec 2003 22:51

reageer dan eens op jona 4:11

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 dec 2003 22:59

joris, ik kan door mijn onkunde geen direct verband zien tussen dit onderwerp en Jona 4:11.
zou je het kunnen verduidelijken?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Berichtdoor joris » 08 dec 2003 06:33

hen die het verschil niet weten tussen hun linker en hun rechterhand. Zou dat niet een baby wezen? Daar heeft God clementie mee, evenals met verstandelijk gehandicapten en dieren. (die stel ik nu dus niet gelijk aan elkaar)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 08 dec 2003 06:44

HASJEM stuurt ongelovige kinderen niet naar de hel! Niet alleen zijn de kinderen geheiligd in hun gelovige ouders (1 Kor.7:14), maar ook worden zij tot "niet wetende goed en kwaad" gerekend onder de 20 jaar, en zijn degenen die het Land der Belofte mogen betreden (zie: Num.14:29-31 en Deut.1:35-39; Jona 4:11; Joh.9:21). Het verzoenend heffoffer werd dan ook enkel van twintig jaar en ouder verwacht (Ex.30:11-16).
Dit hebben de kerkvaders uit 16e/17e eeuw blijkbaar over het hoofd gezien, geheel gefixeerd zijnde op de erfzonde, zoals ook Rome reeds leerde op die wijze.
U wilt nog wat Nieuw Testamentisch bewijs?:
"Ziet toe, dat gij niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg ulieden, dat hun engelen, in de hemelen, altijd zien het aangezicht Mijns Vaders, Die in de hemelen is." (Mattheus 18:10)

Sam

joepie

Berichtdoor joepie » 08 dec 2003 08:28

Volgens mij gaat het er in Jona 4:11 om dat jona niet wilde dat de stad gespaard zou worden omdat ze ongelovig waren. Maar toen God ze wel spaarde deed hij dat niet omdat ze het verschil niet wisten van hun linker en rechter hand, maar omdat ze berouw toonde.

Jona 3 10 Toen God zag wat zij deden, hoe zij zich bekeerden van hun boze weg, berouwde het God over het kwaad dat Hij gedreigd had hun te zullen aandoen, en Hij deed het niet.

.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 08 dec 2003 18:33

Volgens mij bedoelde HASJEM hiermee dat Jona erbarmen en ontferming zou moeten opbrengen vanwege hen.
Hiermee blijven de bovengenoemde teksten uit Numeri en Deutoronium nog steeds overeind staan als voor mij voldoende bewijs voor de barmhartigheid G-ds over de jeugd.

Sam

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 08 dec 2003 20:07

Moord is nog steeds moord en zal dat altijd blijven!

En Dire Straits wil je aub niet oordelen over kwaliteit van leven?
Wat is zwaar gehandicapt?
Wie is er gehandicapt?
Ik heb een handicap, maar ik kan wel meer uit het leven halen dan jij, dus bemoei je niet met dood en leven!

En of baby's naar de hemel gaan is een andere discussie.
Hoe kun je het aan de ene kant erg vinden dat babys naar de hel gaan (wat ook zo is) en aan de andere kant een abortus rechtvaardigen.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 08 dec 2003 21:28

Generaties hoor ik weinig over. Zou het onderstaande de ouderen onder ons ook niet iets meer tot denken zetten?

Kardinaal verbiedt abortus bij negenjarige

Hilversum (Van onze redactie) 18 februari 2003 - Een negen jaar oud meisje uit Nicaragua, dat door een 23-jarige man tijdens een verblijf in Costa-Rica werd verkracht en nu zwanger is, mag van kardinaal Miguel Obando y Bravo van Managua geen abortus ondergaan. De ouders van het meisje willen dat wel.
“Onze dochter is nog maar een kind en begrijpt absoluut niet wat haar is overkomen. Bovendien is zij bang tijdens de zwangerschap of bij de bevalling te sterven”, aldus Francisco Fletes, de vader van het meisje.

De discussie over de zaak is in Nicaragua hoog opgelopen, zeker nadat ook het Ministerie van Volksgezondheid zich er mee bemoeide en voorstelde te onderzoeken of het meisje een abortus zou kunnen ondergaan.

De vader heeft verklaard “dat niet alleen het gevaar om te sterven”, maar ook een toekomstig moederschap, “een nieuw trauma voor haar zal zijn na het trauma van de verkrachting. Mijn dochter kan niet tegen het idee dat zij een kind gaat krijgen. Er moet zo snel mogelijk worden ingegrepen”, aldus de vader van het meisje dat inmiddels 13 weken zwanger is.

Maar kardinaal Obando y Bravo blijft bij zijn standpunt dat alles in het werk gesteld moet worden het leven van de foetus te behouden. “Ik geloof dat er voor het leven gezorgd moet worden vanaf de conceptie tot aan de dood. Ik heb met veel experts van buitenlandse universiteiten gesproken, die mij hebben verzekerd dat het meisje de zwangerschap kan uitdragen zonder dat haar gezondheid gevaar loopt”.

De Kinderbescherming in Managua heeft inmiddels een medische commissie in het leven geroepen, die zo snel mogelijk met het 9-jarig meisje zal gaan praten, maar inmiddels heeft verklaard dat in verband met het overlijdensrisico zij voor een abortus is. Het gaat hier om een kind en niet om een jongvolwassene, aldus de Kinderbescherming.

Bisschoppen Nicaragua woedend over abortus 9-jarig meisje

Hilversum (Van onze redactie) 26 februari 2003 - Het 9-jarig Nicaraguaanse meisje, dat onlangs door een 20-jarige man werd verkracht en zwanger raakte, heeft in de hoofdstad Managua een abortus ondergaan. Het meisje was inmiddels 15 weken zwanger.
Dat zij eventueel een abortus zou ondergaan, leidde in Nicaragua tot hoogoplopende discussies. Met name de katholieke kerk verzette zich.

In een open brief vergelijken de bisschoppen van Nicaragua deze abortus nu zelfs met een bomaanslag op een bus. “Bestaat er enig verschil tussen een bus vol passagiers, die door een bom wordt opgeblazen, of een metalen instrument dat de moederschoot binnengaat om een foetus weg te halen?”, aldus de Nicaraguaanse bisschoppen. Zij vinden verder dat het parlement voorstellen om de abortuswetgeving te liberaliseren moet verwerpen..

Procureur-generaal Julio Centeno heeft aangekondigd een onderzoek te zullen instellen of de artsen die de abortus hebben uitgevoerd, kunnen worden vervolgd wegens moord.

Kardinaal Obando y Bravo die zich fel tegen een eventuele abortus had uitgesproken verklaarde 23 februari dat diegenen die de abortus hebben aangemoedigd en hebben gepleegd met onmiddellijke ingang zijn geëxcommuniceerd.

De Organisatie van Geweld tegen Vrouwen heeft verklaard dat de ouders van het meisje legaal hebben gehandeld volgens de medisch geldende maatstaven.

In Nicaragua is er op dit moment een felle discussie gaande over abortus, omdat het parlement overweegt de abortuswetgeving te verruimen. Nu mag er alleen een abortus plaatsvinden als diverse artsen verklaren dat het leven van de moeder in gevaar is of als de foetus niet gezond is.

De bisschoppen verzetten zich tegen eventuele wetswijzigingen. “Het legaliseren van de afschuwelijke misdaad, die abortus is, mag niet. Ook al gebeurt dat met zogenoemde pseudo-menselijke argumenten, zoals een medische indicatie”, aldus de Nicaraguaanse bisschoppen.

sol lucet omnibus

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 08 dec 2003 22:26

In geval van overspel werd door HASJEM in de torat Mosje gezegd dat zowel de man als de vrouw een bepaalde doodstraf moesten krijgen (Deut.22:22-24). Daarbij stierf de vrucht van hun liefde de foetus dus ook.
Hier is dus een geval dat de dood van een vrucht van de schoot geoorlooft is. En er zijn wel meer teksten te noemen.

Sam

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 08 dec 2003 23:09

Sam,

hier is geen sprake van overspel, maar verkrachting. In dat geval zegt de door jouw aangegeven tekst dat het meisje overleven zal. Over de foetus wordt niets gezegd.

Zeggen andere teksten waar jij op doelt meer?
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”