Moderator: Moderafo's
Kaw schreef:Ik heb dit al eens aan de dominee voorgelegt, maar hij ziet gewoonweg helemaal niet dat het een vreemde situatie is.
Ik durf deze discussie, hier op het internet, niet voor te leggen in de gemeente. Ik kan je het niet precies uitleggen, maar dit heeft meer dan vervelende gevolgen als ik dat doe.
janp schreef:Kaw schreef:Ik heb dit al eens aan de dominee voorgelegt, maar hij ziet gewoonweg helemaal niet dat het een vreemde situatie is.
Ik durf deze discussie, hier op het internet, niet voor te leggen in de gemeente. Ik kan je het niet precies uitleggen, maar dit heeft meer dan vervelende gevolgen als ik dat doe.
Dit snap ik niet.
Wat is nu je probleem? Je hebt moeite met een predikant en/of kerkenraad van een bepaalde gemeente.
Je komt wel eens in die kerk.
Om bepaalde redenen kun jij jou gevoelens niet aankaarten.
janp schreef:1. Waarom kom je dan in die kerk?
janp schreef:2. Wat denkt jou te helpen door dit op refoweb te plaatsen?
janp schreef:3. Hoe wil jij die problemen aankaarten? Jouw houding daarin is heel belangrijk. Als jij een hovaardige houding hebt, moet je niet verwachten dat je veel begrip zult krijgen. Heb je, daarentegen, een nederige en dienende houding, dan is de kans op een goed gesprek veel groter.
janp schreef:Ik las dit stukje uit het “Het schatboek”, de opgetekende colleges van Zacharias Ursinus, een van de opstellers van de HC. Hierin spreekt hij over het ware geloof. Daarin spreekt hij ook over de strijd des geloofs tegen twijfel. Misschien dat dit stukje je jouw predikant beter doet begrijpen. Uit jouw stukjes lees ik in ieder geval dat de predikant er wel eens iets van heeft mogen proeven (1) en veel strijd heeft (2).
janp schreef:“Wij weten dat wij het geloof bezitten, 1. Uit het getuigenis van de Heilige Geest en het gevoel van het geloof zelf; d.w.z. uit een waarachtige en ongeveinsde begeerte om de ons aangeboden weldaden van Christus deelachtig te worden. Want wie gelooft, die weet ook, dat hij gelooft, 2 Tim.1:12; 2 Kor.4:13; 1 Joh.5: 10.
2. Uit de strijd des geloofs tegen de twijfel. 3. Uit de werkzaamheden des geloofs, bestaande in een ernstig voornemen en een ijver om God naar al Zijn geboden te gehoorzamen."
Andre63 schreef:uhm...... ik kan dan niet begrijpen nadat ik dit gelezen heb welke troost er dan nog overblijft om te geloven in God?
Is het misschien voor jou ook mogelijk om wel naar een andere gemeente te gaan, want het gaat toch om jou Vader kind relatie met God, en niet wat de mensen in het dorp van je denken?
Dit vind ik persoonlijk meer twijfel zaaien dan wegnemen, met zo'n leuk eisenlijstje. Je weet toch zelf of je iets voor waar aanneemt (gelooft) of denk ik nu iets te simpel??Wij weten dat wij het geloof bezitten, 1. Uit het getuigenis van de Heilige Geest en het gevoel van het geloof zelf; d.w.z. uit een waarachtige en ongeveinsde begeerte om de ons aangeboden weldaden van Christus deelachtig te worden. Want wie gelooft, die weet ook, dat hij gelooft, 2 Tim.1:12; 2 Kor.4:13; 1 Joh.5: 10.
2. Uit de strijd des geloofs tegen de twijfel. 3. Uit de werkzaamheden des geloofs, bestaande in een ernstig voornemen en een ijver om God naar al Zijn geboden te gehoorzamen."
Als dit zo is, lijkt me dat van hun niet goed en voor jou geen reden om wel te gaan.Kaw schreef:janp schreef:1. Waarom kom je dan in die kerk?
Bovendien zou de gemeenschap hier me nog erger met de nek aankijken als ik niet zou gaan.
Maar wel op refoweb.Kaw schreef:De gesprekken zijn al gevoert. Ik weet dat ik hier inderdaad wel eens moeite mee heb, maar deze keer is het wel naar behoren gegaan. Ik heb niet lopen kruipen, maar ben niet met een superieur ego op de dominee af gestapt.
janp schreef:Als dit zo is, lijkt me dat van hun niet goed en voor jou geen reden om wel te gaan.Kaw schreef:janp schreef:1. Waarom kom je dan in die kerk?
Bovendien zou de gemeenschap hier me nog erger met de nek aankijken als ik niet zou gaan.
janp schreef:Maar wel op refoweb.Kaw schreef:De gesprekken zijn al gevoert. Ik weet dat ik hier inderdaad wel eens moeite mee heb, maar deze keer is het wel naar behoren gegaan. Ik heb niet lopen kruipen, maar ben niet met een superieur ego op de dominee af gestapt.
Kaw schreef:Maar wel op refoweb...![]()
Bedoel je mijn suprieure ego? Dan zijn er meer die bij zichzelf te raden moeten gaan. Maar ik zal mijn hand in eigen boezem steken en zeggen dat het me spijt dat ik zo overkom.
janp schreef:Kaw schreef:Maar wel op refoweb...![]()
Bedoel je mijn suprieure ego? Dan zijn er meer die bij zichzelf te raden moeten gaan. Maar ik zal mijn hand in eigen boezem steken en zeggen dat het me spijt dat ik zo overkom.
Sportief! Kan het trouwens zijn dat je een bericht verwijderd hebt vanmorgen? Dat zag ik voorbij flitsen, maar kon het niet meer terug vinden.
janp schreef:Sorry, dat kan ik niet. Ik ben nog niet zolang op refoweb. Misschien kun je hem nog een keer plaatsen.Kaw schreef:Bedoel je niet het onderwerp in vragen@refoweb?
janp schreef:Ik bedoel dat stuk, waar je gemeente en predikant zelfs met toenaam noemde. Ik had daarop nog willen reageren.
Kaw schreef:janp schreef:Ik bedoel dat stuk, waar je gemeente en predikant zelfs met toenaam noemde. Ik had daarop nog willen reageren.
http://forum.refoweb.nl/privmsg.php?folder=inbox
Hier. In je persoonlijke berichten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten