Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

menachem
Mineur
Mineur
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 nov 2003 11:07
Locatie: earne yn Fryslân
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 26 nov 2003 18:27

Als ik jou een kado geef en jij neemt het aan dan was het dus geen kado?

Shoot me....


*pang!*

dan is het dus een ZÉÉÉR welkom cadeau!!

;-)
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5107
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 nov 2003 18:30

jezelf bekeren was de vraag???
onmogelijk!!!!

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 26 nov 2003 18:42

Rianne schreef dat in het boekje stond:God moest je het wel geven, maar je moest het zelf aannemen.

Ik geloof dat God het je aanreikt, maar ook dat Hij het je geeft. Jij hoeft alleen maar bij Hem te komen. Verder hoeven we niets te doen. Bij bekering is niets van onszelf bij. Het is het totale werk van God. Als wij er iets aan toe zouden voegen dan zou het gelijk vervuld zijn van zonden.
God wil dat wij voor Hem buigen en dat we in zien dat alleen God ons redden kan. Wij kunnen onszelf niet redden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Jezelf bekeren?

Berichtdoor hijwel » 26 nov 2003 19:25

Boely schreef:
hijwel schreef:Jij moet je zelf bekeren, dat is iig de opdracht die God je geeft.
Bekeert U!

Ongeloof is zeker van de duivel, dit omdat ongeloof de zonde is, en zonde komt van de duivel.


God heeft Jezus zijn enig geboren zoon al gegeven, hij vraagt ons om daar in te geloven.

het geloof aannemen?? ik snap dit niet helemaal en toch wel weer een beetje. God vraagt ons om te geloven in hem, omdat wij dat zo moelijk kunnen mogen we vragen aan God of hij ons dat geloof/vertrouwen wil geven, je kan zeggen dat je dan het geloof wel moet aanpakken en niet je hoofd om moet draaien voor het gene wat God aan je geeft.


Nu heb ik een vraagje. Je zegt dat God je de opdracht geeft om je te bekeren. Maar dit is ABSOLUUT ONJUIST! God eist het van ons, we konden onszelf bekeren in het paradijs, toen was die eis er van God ook al. Alleen moesten we toen iets laten i.p.v. doen. Maar toen hebben we gezondigd en ons van God afgewend. En kunnen alleen nog maar door genade verlost worden. Dat God (krachtens zijn rechtvaardigheid) van ons eist om ons te bekeren, wil het nog niet zeggen dat we dat kunnen! Het geloof is ook geen vertrouwen alleen. Het is echt onzin wat je zegt! Je doet net alsof God zijn genade, het geloof en het eeuwige leven voor onze neus hangt en zegt: pak het dan! Dat is absoluut niet zo. We moeten door genade zalig worden, alleen door de verkiezende liefde van God, waardoor Zijn naam verheerlijkt wordt. We kunnen van onszelf na de val in Adam niet. Als je zo redeneert als jij doet, is het een nederlaag voor God als wij ons niet bekeren! Maar zo is het niet! God is rechtvaardig in het verdoemen van ons! God belooft ook heel veel, hij belooft ook dat als we niet volgens zijn wet leven voor eeuwig verdoemd worden. En nu vraag ik jou of je het idee hebt dat je al Zijn geboden houdt!!!


Hey boely!

Lekkere vragen stel jij zeg :wink:
Mij heeft God iig een opdracht gegeven om me te bekeren, elke dag weer opnieuw, Bekeert U! Bekeert U! Daar je nou eens om! Deze opdracht komt tot ons allemaal.

- Bekeert u van uw zonden en een ieder late zich dopen in de naam van Jezus Christus, zodat uw zonden vergeven zijn en opdat u de gift van God, de Heilige Geest, zult ontvangen."

- Bekeert u en gelooft het evangelie.
Zomaar ff 2 teksten die er op wijzen dat jij en ik geroepen worden om ons te bekeren.

De vraag is wat doen je met deze opdracht? Ga je bij de pakken neer zitten en zeg je: "ik kan mezelf niet bekeren" of ga je jezelf proberen te bekeren? Ik heb het laatste gedaan, ik kwam er achter dat het me nooit zou lukken, en daar kom ik elke keer weer achter, daarom juist moeten we alles van hem verwachten, en niet afwachten.
Geloof is niet alleen vertouwen, klopt, geloof is een vast vertouwen en een stellig weten aldus de HC. Volgens mij is het: jezelf door de kracht van de Heilige Geest in kinderlijke vertouwen over geven aan God.
Tuurlijk is geloof niet alleen vertouwen, maar vaak kan je het woord geloof vervangen door vetrouwen.

Jij zegt dat God zijn genade niet voor onze neus hangt? Ik denk het juist wel, het hangt recht voor jou neus en dat van mij en dat van iedereen, onze ogen moeten alleen geopent worden om dat te zien. Maar God zegt wel dat het er hangt. We mogen vanuit de bijbel zien dat onze Vader altijd klaar staat voor ons met wijd open handen, nee Hij gaat niet pas klaar staan als wij er aan komen. Nee! Hij staat elke dag op de uitkijk naar ons, tot dat Wij bij hem zijn, dan zal er vreugde zijn in de Hemel.

God is rechtvaardig om ons te verdoemen? Ik ben het hier gedeeltelijk met je eens. Totdat ik vorige week las in een psalm dat "David" vroeg of God hem recht wou doen. Ik vroeg me toen af, waarom vraagt david dit? Nu weet ik het omdat hij geloofde dat als God hem recht zou doen dat hij dan vrij gesproken zou worden, omdat Jezus met zijn bloed onze zonde heeft betaald! God is zeker rechtvaardig om ons te verdoemen als wij niet geloven in Jezus die gestorven is voor onze zonden.

God zal recht doen, als wij niet naar zijn wet hebben geleefd zal hij ons voor eeuwig verdoemen, tenzij er iemand voor ons gestorven is.
En ik heb voor iedereen het goede nieuws: De zoon van God is nedergedaald op deze aarde om te sterven voor jou zonden! Hij is gestorven en opgestaan en terug gekeert tot zijn vader om te vragen of zijn Vader ons wil vrij spreken. En zijn Vader doet niks liever, en de engelen in de hemel zullen feest vieren omdat er weer iemand vrijgesproken is!

Ik hoop dat ik een beetje je vraag beantwoord heb.
Anders zeg je het maar hoor! :D

Hey nog veel stroom uit de hemel toegewenst om licht te geven zoals Hij ooit licht heeft gegeven.
Laatst gewijzigd door hijwel op 26 nov 2003 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 26 nov 2003 21:32

Boely:
Nee, God eist van ons dat we ons bekeren daar heeft hij recht op. Net als dat ik je een pen geef en zeg: nu moet je wat voor me opschrijven, dat kan ik van je eisen, omdat je die pen van mij gekregen heb.


Ik denk maar even wat door. Als wij een preek horen, dan horen we, als het goed is, een oproep tot bekering. God zegt op dat moment dus eigenlijk: schrijf! Als dat het geval is dan kan het niet anders of we moeten ook kunnen schrijven. Blijkbaar hebben we die pen al gekregen of is ie op z'n minst te krijgen...

Boely:
maar het is gewoon een feit dat we geen vrije wil meer hebben die voor het goede kan kiezen...


Dat we een volkomen vrije wil hebben hoor je mij niet zeggen. Maar wil je echt beweren dat we geen morele keuzes meer kunnen maken? Dat geloof je toch zelf niet? Als dat zo is kunnen we nl. ook niet zondigen. Althans, dat kan ons niet aangerekend worden. Waar het volgens mij om gaat is dat wij niet meer kunnen zeggen: 'zo, en nu ga ik zalig worden'. Zelfs al zouden we het willen dan nog zouden we het niet kunnen.

Boely:
Erken dit nou... daardoor wordt Gods eer groot gemaakt, en niet door onze eigen solo-bekeringen!


Er spreekt hier volgens mij niemand over solo-bekeringen, dat is een karikatuur die jij ervan maakt. Het verschil zit hem in de rol van onze verantwoordelijkheid t.a.v. onze bekering.

Boely:
Tja... owkee je moet me goed begrijpen, Tuurlijk wil God b.v. dat we niet zondigen maar dat laat Hij toe. Maar als God werkelijk iets echt wil (denk aan Bileam) dan kunnen wij net zo veel verzinnen en doen als we willen, maar dan komen we er niet onderuit!


Juist en dat laatste noemen we dwang. Kun jij vanuit de bijbel aantonen dat God mensen tot geloof dwingt?

Boely:
Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch.


Waarom niet? Is dat woord te modern? Natuurlijk is Gods genadeaanbod niet te vergelijken met aardse kado's, maar dat heeft te maken met het feit dat deze gave alle aardse ver te boven gaat. Maar dat wil niet zeggen dat het principe niet gelijk is. Het griekse woord dat Paulus gebruikt voor 'gave' is ook prima te vertalen als 'gift' of 'geschenk'. Waar het om gaat is dat jij het niet kunnen afslaan verheft tot kenmerk van een gave / geschenk. Dat is echter niet juist. Het kenmerk van een gave of geschenk in de bijbel is dat we het niet verdiend hebben. Daarin ligt de kern. Dat zegt niets over de vraag of we zo'n geschenk kunnen afslaan.

Boely:
En God bied zijn genade aan.


Aanbieden is iets anders dan dwingen. Een aanbod kan afgeslagen worden. Biedt God Zijn genade nu aan of legt Hij het op?

Boely:
Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel.


Ik zie het verband tussen het idee van een kado/geschenk en onze eer niet. Zie ook mijn voorbeeld aan het eind.

Boely:
Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden.


Misschien stel ik je teleur, maar ik ben reeds bekeerd. En ik heb niet het idee dat ik nu een goed mens geworden ben. Ik mag wel geloven dat God mij nu in Christus als onbevlekt ziet. Dat is mijn redding, dat is mijn leven.

Boely:
Ik ontken niet dat we ons moeten bekeren! Tuurlijk niet dat is een eis die bij ons ligt. Dat is een verplichting aan ons, en God heeft gelukkig ook een weg geopenbaard waardoor dat kan, maar dat is een andere als dat jullie voorspiegelen.


Nou volg ik je even niet. God heeft die weg idd geopenbaard:

Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten: Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid. Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet. (Rom 3:21-28)

Is dat de weg waar jij het ook over hebt?

Ik wil tenslotte mijn verhaal t.a.v. gave en verantwoordelijkheid verduidelijken met een voorbeeld.

Stel je bent een vluchteling in Afrika. Je hebt geen cent om van rond te komen en eten is er niet. Je man is reeds bezweken doordat hij jou en je kind ook zijn voedsel gaf. Zelf ben je er ook slecht aan toe en met je kind, dat uitgemergeld in je armen ligt, gata het al niet veel beter. Kortom, je situatie is uitzichtsloos. Je kunt doen wat je wilt, maar je toekomst ligt vast: binnen afzienbare tijd zul je sterven van de honger. Dan echter komt er een konvooi met hulpgoederen naar het dorp waar je je bevindt. De hulpverleners delen voedselpaketten uit en bieden medische verzorging. Op zich zou je je natuurlijk kunnen verstoppen of weigeren zo'n pakket in ontvangst te nemen, maar je bent wel gek als je dat doet. Je neemt dan ook de aangeboden hulp met beide handen aan.

De parallel lijkt me duidelijk. Als ik echter stel dat je Gods aanbod moet aannemen dan zijn de rapen gaar. Ik wil dan iets van mezelf inbrengen of ik kies uit vrije wil voor mijn redding etc etc. Maar zeg je dat dan ook van die vluchteling in Afrika als zij het voedselpakket aanneemt? Heeft zij die hulp verdiend? Kan zij roemen op het feit dat ze het pakket aangenomen heeft? Nee toch? Iedereen ziet toch in dat dat je reinste kolder is?

Weer signaleer ik hier dat mensen 'verantwoordelijkheid' verwarren met 'verdienste'. Dat zijn echter 2 totala verschillende dingen. Genade en verdienste sluiten elkaar uit. We worden niet gered uit verdienste maar uit genade. Genade en verantwoordelijkheid sluiten elkaar echter absoluut niet uit. In de bijbel komen we ze beide naast elkaar tegen.

Klaas

Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?

Sorry, kon het niet laten ;-)

Gebruikersavatar
Unknown
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 nov 2003 12:03
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 26 nov 2003 22:35

Ok, uit jullie (sommige tenminste) posts kan ik dan op maken dat ik toch zelf wat moet dan. Maar wat betekent dat in de praktijk?


Oh...Hoi rianne, waar ken ik jou van :D
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 nov 2003 22:44

Unknown schreef:Ok, uit jullie (sommige tenminste) posts kan ik dan op maken dat ik toch zelf wat moet dan. Maar wat betekent dat in de praktijk?


Oh...Hoi rianne, waar ken ik jou van :D

Je moet zelf proberen de eerste wankelende stappen te zetten naar je Vader in de hemel. Of je dat nou zelf kan of niet, bid dan maar of de Heilige Geest je staande mag houden tot dat je in Zijn armen ligt
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 26 nov 2003 22:44

Unknown schreef:
Ok, uit jullie (sommige tenminste) posts kan ik dan op maken dat ik toch zelf wat moet dan. Maar wat betekent dat in de praktijk?


God werkt door Zijn Woord en Geest. Deze twee moet je dus opzoeken. Als je God zoekt, moet je daarvoor wel naar de juiste plaatsen gaan (bv de kerk), maar bovenal Hem persoonlijk benaderen, door te bidden en (biddend!) de Bijbel te lezen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
Boely
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2003 18:28
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 23:08

parsifal schreef:
Boely schreef:Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch. We moeten inleven dat we de dood verdiend hebben. Weet je, dat de wereld nog behouden is na de val in het paradijs is alleen omdat Gods naam daardoor zou verheerlijkt worden. En God bied zijn genade aan. Tuurlijk, Hij wil mensen zaligen, maar daar staat tegenover dat God mensen ook kan verdoemen.


En nu gebruik je God's wil op verschillende manieren. Terecht maar eerder ging je daar tegen in.

En dat verdoemen moeten we onder ogen zien. Je moet de balans wel in evenwicht laten zijn. Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel. Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden.
En ook van een slecht mens een goed mens. Voor God goed. Verder kunnen de dingen waar je tegin gaat best samengaan met God's eer. Nineve bekeerde zich op het aanzeggen van het oordeel. Ik heb trouwens juist het idee dat men ook in bevindelijke kring "het ontvluchten van de toekomende toorn" als een belangrijke grond voor het zoeken van God ziet.

En dat kan (zegt en Bijbel maar ook Calvijn) door het inleven van je zonde kennis. Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!


Is God niet almachtig dan? (Sorry maar even je eigen argumenten terugkaatsen?) Was Saulus schuldenaar voor God toen Christus Hem verscheen?

Ik heb al eerder een voorbeeld gegeven. Vanuit onze hersenen worden al onze bewegingen gestuurd. Het bewegen van je hand is een beweging die vanuit je hersenen gestuurd wordt. Maar is het nu echt zo fout om te zeggen dat ik met mijn hand een pen oppak? Volgens mij is dat 100% waar. Al is het ook zo dat er meer achter die handeling van mij zit. Zo is het ook met bekering. God stuurt onze wil. Hij werkt het in ons, maar daarmee zijn wij het nog steeds die zaken willen. We ervaren vaak God's werk in onze wil niet (vaak alleen door verstandelijk argumenteren). Zo ook bij een bekering. Je wilt God gaan dienen. Je bekeert je. Hoe dat in ons gewerkt is, is heel belangrijk (opdat niemand roeme), maar het ontkennen van onze wil, maakt ons als de knecht die zijn talent begroef.


Toen God Saulus tegenkwam op de weg naar Damascus liet Hij zien wie Saulus was t.o.v. God: Het is Uw hart (zelfkennis) de verzenen tegen de prikkels te slaan (Godskennis) dit is zo omdat Paulus tegen God inging met zijn zonden. En voordat in de straat der Rechte Christus aan hem Geopenbaard was, was Saulus wel zeker overtuigd van zijn zonden t.o.v. God.

Je kunt een heel mooi voorbeeld hebben, maar waar het op aankomt Parsifal is dat God de bekering in ons werkt, en dat wij er achter komen dat we zondaar voor God zijn. Dat moeten we worden, dat moeten we voelen. Dan worden wij niks en God alles. En dan wil God zichzelf in ons openbaren!

Gebruikersavatar
Boely
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2003 18:28
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 23:08

parsifal schreef:
Boely schreef:Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch. We moeten inleven dat we de dood verdiend hebben. Weet je, dat de wereld nog behouden is na de val in het paradijs is alleen omdat Gods naam daardoor zou verheerlijkt worden. En God bied zijn genade aan. Tuurlijk, Hij wil mensen zaligen, maar daar staat tegenover dat God mensen ook kan verdoemen.


En nu gebruik je God's wil op verschillende manieren. Terecht maar eerder ging je daar tegen in.

En dat verdoemen moeten we onder ogen zien. Je moet de balans wel in evenwicht laten zijn. Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel. Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden.
En ook van een slecht mens een goed mens. Voor God goed. Verder kunnen de dingen waar je tegin gaat best samengaan met God's eer. Nineve bekeerde zich op het aanzeggen van het oordeel. Ik heb trouwens juist het idee dat men ook in bevindelijke kring "het ontvluchten van de toekomende toorn" als een belangrijke grond voor het zoeken van God ziet.

En dat kan (zegt en Bijbel maar ook Calvijn) door het inleven van je zonde kennis. Je moet schuldenaar voor God worden, alleen dan kan God zich openbaren!


Is God niet almachtig dan? (Sorry maar even je eigen argumenten terugkaatsen?) Was Saulus schuldenaar voor God toen Christus Hem verscheen?

Ik heb al eerder een voorbeeld gegeven. Vanuit onze hersenen worden al onze bewegingen gestuurd. Het bewegen van je hand is een beweging die vanuit je hersenen gestuurd wordt. Maar is het nu echt zo fout om te zeggen dat ik met mijn hand een pen oppak? Volgens mij is dat 100% waar. Al is het ook zo dat er meer achter die handeling van mij zit. Zo is het ook met bekering. God stuurt onze wil. Hij werkt het in ons, maar daarmee zijn wij het nog steeds die zaken willen. We ervaren vaak God's werk in onze wil niet (vaak alleen door verstandelijk argumenteren). Zo ook bij een bekering. Je wilt God gaan dienen. Je bekeert je. Hoe dat in ons gewerkt is, is heel belangrijk (opdat niemand roeme), maar het ontkennen van onze wil, maakt ons als de knecht die zijn talent begroef.


Toen God Saulus tegenkwam op de weg naar Damascus liet Hij zien wie Saulus was t.o.v. God: Het is Uw hart (zelfkennis) de verzenen tegen de prikkels te slaan (Godskennis) dit is zo omdat Paulus tegen God inging met zijn zonden. En voordat in de straat der Rechte Christus aan hem Geopenbaard was, was Saulus wel zeker overtuigd van zijn zonden t.o.v. God.

Je kunt een heel mooi voorbeeld hebben, maar waar het op aankomt Parsifal is dat God de bekering in ons werkt, en dat wij er achter komen dat we zondaar voor God zijn. Dat moeten we worden, dat moeten we voelen. Dan worden wij niks en God alles. En dan wil God zichzelf in ons openbaren!

Gebruikersavatar
Boely
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2003 18:28
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 23:11

bloempie19 schreef:Rianne schreef dat in het boekje stond:God moest je het wel geven, maar je moest het zelf aannemen.

Ik geloof dat God het je aanreikt, maar ook dat Hij het je geeft. Jij hoeft alleen maar bij Hem te komen. Verder hoeven we niets te doen. Bij bekering is niets van onszelf bij. Het is het totale werk van God. Als wij er iets aan toe zouden voegen dan zou het gelijk vervuld zijn van zonden.
God wil dat wij voor Hem buigen en dat we in zien dat alleen God ons redden kan. Wij kunnen onszelf niet redden.


Maar nu snap ik je niet. Je zegt: Bij bekering is niet van onszelf bij. Maar aan de andere kant zeg je wel: Je hoeft alleeen maar bij Hem te komen. En: God wil dat we voor Hem buigen. DUS WE MOETEN WEL WAT DOEN? OF ZIJN DIT GEEN VOORWAARDEN?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 26 nov 2003 23:25

DUS WE MOETEN WEL WAT DOEN?


Ach Boely, je wilde toch niet zeggen dat niets bij jou ook echt niets is?
Dat betekent nl. dat we met de armen over elkaar op onze krent kunnen gaan zitten en dat God ons wel zal redden. Is dat de juiste houding?

OF ZIJN DIT GEEN VOORWAARDEN?


Is geloof dan geen voorwaarde? Worden we gered zonder geloof?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Boely
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2003 18:28
Locatie: Den Haag

Re: Jezelf bekeren?

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 23:26

[quote="hijwel]Hey boely!

Lekkere vragen stel jij zeg :wink:
Mij heeft God iig een opdracht gegeven om me te bekeren, elke dag weer opnieuw, Bekeert U! Bekeert U! Daar je nou eens om! Deze opdracht komt tot ons allemaal.

Dat is een eis die op ons ligt, maar waar basseer je je stellig op dat we aan deze eis kunnen voldoen. Stel we ondertekenen allebei een contract! Dan is dat een afspraak die vaststaat. Nu breek jij contractbreuk. Jij wijkt dus van de gemaakte afspraak af. Nu kan ik toch naleving van het contract eisen??? En als je het niet kunt naleven (en dat kunnen we niet) dan moet er iemand anders voor voldoen! Erken dit nou, en zeg niet: dan ga ik me weer netjes aan dat contract houden!

- Bekeert u van uw zonden en een ieder late zich dopen in de naam van Jezus Christus, zodat uw zonden vergeven zijn en opdat u de gift van God, de Heilige Geest, zult ontvangen."

- Bekeert u en gelooft het evangelie.
Zomaar ff 2 teksten die er op wijzen dat jij en ik geroepen worden om ons te bekeren.

Ja er staan er nog ongeveer 250 van zulke teksten in de Bijbel. Dat onderstreept mijn stelling. Wij moeten ons bekeren, dat is een eis die op ons ligt. BEGRIJP HET GOED! DIT VEROORDEELD ONS, DEZE TEKSTEN WIJSEN ONS PRECIES AAN WAAR HET BIJ ONS AAN SCHORT! DIT KUNNEN WE NIET MEER, want we hebben een gebonden wil tot de zonde!

De vraag is wat doen je met deze opdracht? Ga je bij de pakken neer zitten en zeg je: "ik kan mezelf niet bekeren" of ga je jezelf proberen te bekeren? Ik heb het laatste gedaan, ik kwam er achter dat het me nooit zou lukken, en daar kom ik elke keer weer achter,

Tot zover ben ik het met je eens!

daarom juist moeten we alles van hem verwachten, en niet afwachten.

We moeten verwachten??? 't waait ons dus wel aan! tja....

Jij zegt dat God zijn genade niet voor onze neus hangt? Ik denk het juist wel, het hangt recht voor jou neus en dat van mij en dat van iedereen, onze ogen moeten alleen geopent worden om dat te zien. Maar God zegt wel dat het er hangt. We mogen vanuit de bijbel zien dat onze Vader altijd klaar staat voor ons met wijd open handen, nee Hij gaat niet pas klaar staan als wij er aan komen. Nee! Hij staat elke dag op de uitkijk naar ons, tot dat Wij bij hem zijn, dan zal er vreugde zijn in de Hemel.

Nu draai ik het even om: als wij ons niet tot God wenden, en niet bij God terugkomen lijdt God een nederlaag, en met eerbied: dan is er grote droefheid in de Hemel omdat God niet heeft getoont dat hij God is!

God is rechtvaardig om ons te verdoemen? Ik ben het hier gedeeltelijk met je eens. Totdat ik vorige week las in een psalm dat "David" vroeg of God hem recht wou doen. Ik vroeg me toen af, waarom vraagt david dit? Nu weet ik het omdat hij geloofde dat als God hem recht zou doen dat hij dan vrij gesproken zou worden, omdat Jezus met zijn bloed onze zonde heeft betaald! God is zeker rechtvaardig om ons te verdoemen als wij niet geloven in Jezus die gestorven is voor onze zonden.

Geloof je wel dat God op grond van recht, als je kijkt naar de 10 geboden, ons kan verdoemen?

God zal recht doen, als wij niet naar zijn wet hebben geleefd zal hij ons voor eeuwig verdoemen, tenzij er iemand voor ons gestorven is.
En ik heb voor iedereen het goede nieuws: De zoon van God is nedergedaald op deze aarde om te sterven voor jou zonden! Hij is gestorven en opgestaan en terug gekeert tot zijn vader om te vragen of zijn Vader ons wil vrij spreken. En zijn Vader doet niks liever, en de engelen in de hemel zullen feest vieren omdat er weer iemand vrijgesproken is!

Ik hoop dat ik een beetje je vraag beantwoord heb.
Anders zeg je het maar hoor! :D

Hey nog veel stroom uit de hemel toegewenst om licht te geven zoals Hij ooit licht heeft gegeven.[/quote]

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 26 nov 2003 23:38

Sorry, heb wat tijd over ;-)

Boely:
Dat is een eis die op ons ligt, maar waar basseer je je stellig op dat we aan deze eis kunnen voldoen.


Waar baseer jij op dat we niet aan die eis kunnen voldoen? Wat lees jij in Handelingen als het evangelie verkondigd wordt en mensen opgeroepen worden tot bekering? Wat is dan de reactie? Hoe wordt die oproep door de apostelen zelf verstaan?

Boely:
Ja er staan er nog ongeveer 250 van zulke teksten in de Bijbel. Dat onderstreept mijn stelling. Wij moeten ons bekeren, dat is een eis die op ons ligt. BEGRIJP HET GOED! DIT VEROORDEELD ONS, DEZE TEKSTEN WIJSEN ONS PRECIES AAN WAAR HET BIJ ONS AAN SCHORT! DIT KUNNEN WE NIET MEER, want we hebben een gebonden wil tot de zonde!


Dit is de grootste leugen die ik hier de laatste tijd gelezen heb. Als God je oproept in Hem te geloven dan is dat precies dat: een oproep om in Hem te geloven. Het is niet een één of andere work-around om ons te laten zien dat we ons niet bekeren kunnen. Deze redenatie staat gewoon niet in de bijbel en maakt God in feite tot een leugenaar.

Boely:
We moeten verwachten??? 't waait ons dus wel aan! tja....


Volgens mij ben jij degene die stelt dat het ons wel komt aanwaaien....

Boely:
Nu draai ik het even om: als wij ons niet tot God wenden, en niet bij God terugkomen lijdt God een nederlaag, en met eerbied: dan is er grote droefheid in de Hemel omdat God niet heeft getoont dat hij God is!


Sorry, maar dit vind ik wel erg menselijk gedacht. Als het Gods wil is dat de mens tot Hem komt, maar dat Hij tegelijkertijd de mogelijkheid tot verzet openlaat, wie ben jij dan om die beslissing in twijfel te trekken?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Boely
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2003 18:28
Locatie: Den Haag

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 23:42

Klaas schreef:Boely:
Nee, God eist van ons dat we ons bekeren daar heeft hij recht op. Net als dat ik je een pen geef en zeg: nu moet je wat voor me opschrijven, dat kan ik van je eisen, omdat je die pen van mij gekregen heb.


Ik denk maar even wat door. Als wij een preek horen, dan horen we, als het goed is, een oproep tot bekering. God zegt op dat moment dus eigenlijk: schrijf! Als dat het geval is dan kan het niet anders of we moeten ook kunnen schrijven. Blijkbaar hebben we die pen al gekregen of is ie op z'n minst te krijgen...

Ja die pen is te krijgen! Bij God, maar dan moeten we wel eerst zien en inleven dat we onze eigen pen doormiddengebroken hebben!

Boely:
maar het is gewoon een feit dat we geen vrije wil meer hebben die voor het goede kan kiezen...


Dat we een volkomen vrije wil hebben hoor je mij niet zeggen. Maar wil je echt beweren dat we geen morele keuzes meer kunnen maken? Dat geloof je toch zelf niet? Als dat zo is kunnen we nl. ook niet zondigen. Althans, dat kan ons niet aangerekend worden. Waar het volgens mij om gaat is dat wij niet meer kunnen zeggen: 'zo, en nu ga ik zalig worden'. Zelfs al zouden we het willen dan nog zouden we het niet kunnen.

Nee precies, ben ik met je eens. We kunnen wel goede morele keuzes maken, maar we doen alles met een gebonden wil! We zijn de duivel toegevallen, en hebben God de rug gekeerd!

Boely:
Erken dit nou... daardoor wordt Gods eer groot gemaakt, en niet door onze eigen solo-bekeringen!


Er spreekt hier volgens mij niemand over solo-bekeringen, dat is een karikatuur die jij ervan maakt. Het verschil zit hem in de rol van onze verantwoordelijkheid t.a.v. onze bekering.

Ik hoor hier praten over het aannemen van je bekering! Dat is een solo-actie!

Boely:
Tja... owkee je moet me goed begrijpen, Tuurlijk wil God b.v. dat we niet zondigen maar dat laat Hij toe. Maar als God werkelijk iets echt wil (denk aan Bileam) dan kunnen wij net zo veel verzinnen en doen als we willen, maar dan komen we er niet onderuit!


Juist en dat laatste noemen we dwang. Kun jij vanuit de bijbel aantonen dat God mensen tot geloof dwingt?

Tot het geloof dwingt... je moet geloof en bekering uit elkaar houden! Geloof is een Gave God (zo zie ik het). En als God het geloof in ons werkt, houden we er niks aan tegen! Dan kunnen we het niet wederstaan!

Boely:
Je moet Gods genade niet gaan zien als een kado. Kom nou toch.


Waarom niet? Is dat woord te modern? Natuurlijk is Gods genadeaanbod niet te vergelijken met aardse kado's, maar dat heeft te maken met het feit dat deze gave alle aardse ver te boven gaat. Maar dat wil niet zeggen dat het principe niet gelijk is. Het griekse woord dat Paulus gebruikt voor 'gave' is ook prima te vertalen als 'gift' of 'geschenk'. Waar het om gaat is dat jij het niet kunnen afslaan verheft tot kenmerk van een gave / geschenk. Dat is echter niet juist. Het kenmerk van een gave of geschenk in de bijbel is dat we het niet verdiend hebben. Daarin ligt de kern. Dat zegt niets over de vraag of we zo'n geschenk kunnen afslaan.

Een cadeau kan ik afslaan. Een cadeau ontvang je ook niet als een onwaardig iemand. Maar genade kan pas een plaats krijgen in ons hart als God er zelf plaats voor gemaakt heeft! Dus de vergelijking gaat mank!

Boely:
En God bied zijn genade aan.


Aanbieden is iets anders dan dwingen. Een aanbod kan afgeslagen worden. Biedt God Zijn genade nu aan of legt Hij het op?

In zijn geopenbaarde wil bied hij alle mensen zijn genade aan. Maar naar zijn verborgen wil, stort Hij de genade in de harten van de uitverkorenen!

Boely:
Het is geen kado van God, het is alleen tot eer van ZIJN NAAM, en niet tot onze eer of omdat ons de hemel nou eenmaal beter lijkt dan de Hel.


Ik zie het verband tussen het idee van een kado/geschenk en onze eer niet. Zie ook mijn voorbeeld aan het eind.

het is zo, we moeten afzien van onszelf en alles van God verwachten. Nu als we een geschenk krijgen dan krijgen we die gewoon als je kijkt naar de term geschenk. En die vergelijking gaat gewoon niet op!

Boely:
Als ik je hoor wil je wel bekeerd worden, maar alleen omdat je dan van een slecht mens, een goed mens geworden bent... nee je moet van dood - levend gemaakt worden.


Misschien stel ik je teleur, maar ik ben reeds bekeerd. En ik heb niet het idee dat ik nu een goed mens geworden ben. Ik mag wel geloven dat God mij nu in Christus als onbevlekt ziet. Dat is mijn redding, dat is mijn leven.

Voel je jezelf ook wel eens onbekeerd?

Boely:
Ik ontken niet dat we ons moeten bekeren! Tuurlijk niet dat is een eis die bij ons ligt. Dat is een verplichting aan ons, en God heeft gelukkig ook een weg geopenbaard waardoor dat kan, maar dat is een andere als dat jullie voorspiegelen.


Nou volg ik je even niet. God heeft die weg idd geopenbaard:

Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten: Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid. Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet. (Rom 3:21-28)

Is dat de weg waar jij het ook over hebt?

Ja we worden gerechtvaardigd niet meer door de wet, want op grond van de wet moeten we verdoemd worden, maar door het borgtochtelijke werk van Christus worden we gerechtvaarigd... dat is toch duidelijk?
Ik wil tenslotte mijn verhaal t.a.v. gave en verantwoordelijkheid verduidelijken met een voorbeeld.

Stel je bent een vluchteling in Afrika. Je hebt geen cent om van rond te komen en eten is er niet. Je man is reeds bezweken doordat hij jou en je kind ook zijn voedsel gaf. Zelf ben je er ook slecht aan toe en met je kind, dat uitgemergeld in je armen ligt, gata het al niet veel beter. Kortom, je situatie is uitzichtsloos. Je kunt doen wat je wilt, maar je toekomst ligt vast: binnen afzienbare tijd zul je sterven van de honger. Dan echter komt er een konvooi met hulpgoederen naar het dorp waar je je bevindt. De hulpverleners delen voedselpaketten uit en bieden medische verzorging. Op zich zou je je natuurlijk kunnen verstoppen of weigeren zo'n pakket in ontvangst te nemen, maar je bent wel gek als je dat doet. Je neemt dan ook de aangeboden hulp met beide handen aan.

De parallel lijkt me duidelijk. Als ik echter stel dat je Gods aanbod moet aannemen dan zijn de rapen gaar. Ik wil dan iets van mezelf inbrengen of ik kies uit vrije wil voor mijn redding etc etc. Maar zeg je dat dan ook van die vluchteling in Afrika als zij het voedselpakket aanneemt? Heeft zij die hulp verdiend? Kan zij roemen op het feit dat ze het pakket aangenomen heeft? Nee toch? Iedereen ziet toch in dat dat je reinste kolder is?

Weer signaleer ik hier dat mensen 'verantwoordelijkheid' verwarren met 'verdienste'. Dat zijn echter 2 totala verschillende dingen. Genade en verdienste sluiten elkaar uit. We worden niet gered uit verdienste maar uit genade. Genade en verantwoordelijkheid sluiten elkaar echter absoluut niet uit. In de bijbel komen we ze beide naast elkaar tegen.

Ik snap dit voorbeeld niet goed, ik weet ook niet goed of de vergelijking goed is. het verhaal hier is gewoon: kan ik mijzelf bekeren. Ik zeg nee, want het is alleen Gods genadige werk. We kunnen het dus zelf niet, niet een beetje, niet een heel klein beetje maar helemaal niet, en waar we achter moeten komen is dat onze onwil groter is dan onze onmacht. Als we God gaan kennen in zijn ambten, staten, naturen en weldaden wordt hij ons geopenbaard als een God die met ons werk geen gemeenschap wil hebben omdat wij Zondig zijn. Maar hij heeft wel een weg uit gedacht tot behoud! En daar mogen we vurig om bidden, of hij zijn genadegaven op ons uit wil storten tot verheerlijking van zijn genadigheid!
Klaas

Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?

Tja... zo staan er een heleboel teksten in de bijbel, maar je moet alles wel in de juiste verhouding en in het juiste verband zien!
Sorry, kon het niet laten ;-)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten