Solus,
Je begon met te vragen hoe je een gelovige kunt herkennen, of beter gezegd hoe je kunt zien dat iemand die zegt te geloven ook daadwerkelijk gelooft. Nu begin je echter over zondekennis die vooraf moet gaan aan het geloof. Wat is nu precies je vraag? Wil je aangeven dat zondekennis een (of het) kenemrk van een ware christen is? Of wil je betogen dat je alleen tot geloof komt via de weg van zondekennis?
Solus:
Er wordt hier door sommigen wel snel over Jezus aannemen gesproken, maar gaat daar niet ellendekennis aan vooraf?
Als je Jezus Christus aanneemt als je verlosser dan zul je idd moeten beseffen dat je een verlosser nodig hebt. Hoe ver dat moet gaan is volgens mij niet te normeren. Wellicht dat een intuïtief gevoel van verloren zijn al voldoende is. Wie zal het zeggen. Feit is natuurlijk dat dat zondebesef wel zal groeien. Maar volgens mij heb ik daar al uitgebreid e.e.a. over geschreven.
Solus:
Ik lees ook niets in bovenstaande over Gods recht. Maar een zondaar zal toch eerst met Gods recht te doen krijgen? Met andere woorden dat we in gaan zien dat we Zijn gramschap dubbel waardig zijn (Ps. 51) en dat Hij ons naar recht voorbij zou kunnen gaan? (Ps 130, Ps. 143). Juist dan wordt genade toch genade?
Nogmaals, kun je daarvoor een norm aanleggen? Moeten we eerst de vertwijfeling nabij zijn? Dat lijkt me niet bijbels. Het kan, maar moet het altijd zo?
Solus:
Doe het koninkrijk der hemelen maar geweld aan (Matth 11).
Maar dat kan toch alleen als je gelooft? Alleen als je gelooft verwacht je van God dat Hij (wellicht) naar jou zal omzien. Volgens mij zeg je hier gewoon (net als ik) dat je moet geloven. Je vertroebelt e.e.a. alleen door er wat andere termen tegenaan te gooien. Het enige wat je doet is het beginpunt van het geloven / vertrouwen ergens anders te leggen.
Solus:
Dat gemakkelijke spreken over Jezus kan heel misleidend zijn: voor onszelf en voor anderen.
Mag ik vragen waar je dat makkelijk spreken hier waarneemt? Heeft hier ook maar iemand gezegd dat het allemaal vanzelf gaat?
Solus:
Paulus zegt dat door de Wet de kennis der ellende is. We zullen dus eerst door de Wet veroordeeld moeten worden wil er plaats voor Jezus komen.
Hoho, wil je e.e.a. wel in z'n context laten staan?
Solus:
Daarom noemt Paulus de Wet ook tuchtmeester tot Christus!
Dat klinkt wel erg negatief, alsof het iemand is die de zweep er eens goed over laat gaan. Het griekse woord dat hier vertaald is met tuchtmeester is 'paidago’gos'. Je hooeft geen grieks te kunnen lezen om daarin het woord 'pedagoog' te herkennen. En dat klinkt toch heel wat anders nietwaar?
Klaas
PS ik zou het wel aardig vinden als je in zou gaan op mijn eerdere bericht. Volgens mij kaart ik daar al heel wat zaken aan die nu ter sprake komen. Ik ben b.v. wel benieuwd naar je mening aangaande mijn visie op zondebesef als middel i.p.v. vrucht.