Hans schreef:De Reformator Calvijn zag ook heel veel huichelaars in de kerkelijke gemeente. En ook hij kon dat erg duidelijk zeggen. (kan zo gauw geen voorbeeld vinden, maar ik heb het minimaal een keer gelezen in de Inst.) Trouwens geeft Jezus er zelf geen getuigenis van dat velen Hem volgden om de wonderen en met verkeerde motieven? De schare getrouwen was maar klein tijdens zijn rondwandeling. Op zich daarom helemaal niet gek.Gershwin schreef:De gergem liggen wel degelijk onder vuur, als het aan mij ligt. De oorzaak is het feit dat de gergem ondertussen sectarische trekjes beginnen te vertonen doordat:
1. Slechts een klein deel van de leden als gelovig gezien wordt
Jezus was alwetend; verder is het in 99% van de kerken vanzelfsprekend dat in elk geval een groot deel van de gemeente echt gelovig is; immers, waarom zou je anders naar de kerk komen etc,etc. Als het meerendeel inderdaad ongelovig is, blijft het nog wel een misstand en zit het in de buurt van het sectarische.
Hans schreef:Tja, dat zullen ze zelf altijd ontkennen, denk ik. Ik ben het in ieder geval nog nooit tegengekomen binnen de GG.Gershwin schreef:2. Degenen die als gelovig gezien worden garant staan voor de juiste interpretatie van de bijbelse boodschap
Punt is wel, dat iemand die als ongelovig gezien wordt, niet mee kan praten over 'hoe een mens bekeerd wordt', dus ook geen poot heeft om op te staan. "Zo leert God het zijn volk niet". Ga niet zeggen dat dit je niet bekend voorkomt

Hans schreef:Je doelt waarschijnlijk op ellendekennis ed. In een eerdere topic heb ik duidelijk gemaakt, en nagenoeg iedereen was het er mee eens, dat we niets met Jezus kunnen als we Hem niet nodig hebben. Dat is dus de weg waarlangs God een zondaar tot Christus trekt. Geloven in Christus gaat altijd gepaard met kennis van zonde. Kan jij vanuit de Bijbel een duidelijk tegenvoorbeeld geven? Bovendien is dat het werk van de Heilige Geest om zowel van zonde als van genade te getuigen.Gershwin schreef:3. Er allerlei onbijbelse voorwaarden aan het geloof gesteld worden
Ik heb het niet over zondekennis op zich; wel op een verdere uitwerking in details; hangt mede samen met mijn laatst toegevoegde punt.
Hans schreef:Dat is natuurlijk ook een kwestie van receptie, al zal ik niet ontkennen dat dit soms het geval is. Maar de gg waar ik toch regelmatig mag verkeren, valt dit toch wel mee.Gershwin schreef:4. Niet God, maar de bekeerde mens centraal staat (toelichting: het gaat over 'hoe God een mens bekeert', waarbij meestal meer nadruk ligt op wat de mens ervaart dan op wat God doet)
Het valt soms mee, maar vaak ook niet. 50-50, zullen we zeggen

is volgens mij een terecht punt, omdat alle bijbelteksten in het eigen theologische systeem gepast worden. Bijv. de 'aanbod'-teksten, of Joh.3:16. Ook echt nog nooit meegemaakt?Hans schreef:dat is wel erg generaliserend, en een aanklacht die wel onder de titel Vader ik klaag u aan zou passen. Dit is werkelijk een lasterlijke aanklacht.Gershwin schreef:5. De gergem niet meer de bijbel, maar de eigen interpretatie van de bijbel laten spreken
Dus: teveel overtuigd van het eigen gelijk. Bovendien is die arrogantie niet altijd aanwezig, dat leg jij erinHans schreef:wanneer je overtuigd bent van je gelijk en je tegenstander met arrogantie je tegemoet komt, dan zou ik dat ook zeggen.Gershwin schreef:6. De gergem alle kritiek in het hoekje van 'vijandschap tegen de ware leer' duwen

Hans schreef:Heb ik niet gelezen, sorryGershwin schreef:7. Het (te)veel nadruk leggen op Jezus en Zijn offer als een ketterij beschouwd wordt (zie laatste SB, over de 'Jesus Movement')
ok, ik noem het als illustratie, maar het is wel zo dat bij sommigen niet teveel nadruk op Christus mag liggen, omdat Hij dan te makkelijk aangenomen wordt.
Is inderdaad uitzonderlijk, maar komt regelmatig voor. Is denk wel in de lijn van de standenleerHans schreef:Ook dat kan in sommige gevallen waar zijn, maar nogmaals: niet generaliseren.Gershwin schreef:8. Het avondmaal, mede onder invloed van de standenleer, door veel gelovigen (in mijn omgeving, GerGem) als 'te heilig' gezien wordt.
Wel eens van 'Erf des Verbonds' gehoord? Moerkerken heeft gezegd dat hij alleen doopt voor de evt. uitverkoren kinderen...Hans schreef:het vermoeit me: niet generaliseren. Kijk eens verder dan je neus lang is en kijk ook eerlijk en onbevooroordeeldGershwin schreef:9. Het verbond (de doop) puur tot een teken verworden is, en van alle beloften ontdaan.

maar er wordt niet door iedereen belijdenis van waar geloof gedaan, ook niet bij ds. Moerkerken.Hans schreef:Ook dat is te kort door de bocht. Zelfs ds. Moerkerken heeft in april meen ik gezegd dat dit niet juist is. nogmaals: probeer eens onbevooroordeeld langer dan je eigen neus te kijken.Gershwin schreef:10. Belijdenis geen belijdenis van het geloof maar van de leer is.
ok, schlussHans schreef:misschien is dit wel een puntje inderdaad.Gershwin schreef:11. Er in de preken vaak meer nadruk ligt op uiterlijke dan innerlijke heiliging.

Hans schreef:Gershwin schreef:12. Gelovigen die niet in de gereformeerde traditie staan vaak als verloren beschouwd worden, en niet erkend worden als het lichaam van Christus.
is denk ik wel vaak zo, met name richting evangelischen.Hans schreef:Een wat insinuerende opmerking. Kan een keer voorkomen, kan ook als gevolg van verkeerde prediking. En iedereen die dit overkomt is er een teveel, maar wat voorzichtigheid mag wel.Gershwin schreef:Oja, ik vergeet nog te vermelden dat onderzoek door psychologen heeft uitgewezen dat mensen die 'in de ellende zitten' vaak (ook?) depressief zijn. Of misschien worden ellende en depressie door elkaar gehaald?????
Psychologen in refo-gebieden klagen erover dat de ellendeprediking vaak voor depressie zorgt... is denk ik toch niet zo goed

Nouja, kortom, de gergem hebben denk ik nogal wat gebreken. Ik volg de Moerkerken-lijn in mijn 'aanklacht'; is misschien niet altijd de lijn van de meerderheid maar wel erg dominant aanwezig.