Klaas schreef:Hans schreef:Dus: God kan er niets aan doen als een mens verloren gaat?
Volgens mij zijn er 3 antwoorden mogelijk:
1) Ja, Hij kan er wat aan doen en doet dat ook.
2) Ja, Hij kan er wat aan doen, maar doet het niet.
3) Nee, Hij kan er niets aan doen.
ad 1) Het standpunt van de universialisten
ad 2) De vraag is dan natuurlijk waarom God er niets aan doet. Ik zie twee mogelijkheden.
a) Allereerst kan de oorzaak in God zelf liggen. God wil niet dat iedereen gered wordt Dordtse Leerregels).
b) Of de oorzaak ligt in de mens. God legt zich dan op de een of andere manier neer bij de beslissing van de mens. Hiermee kom je heel dicht bij optie 3.
ad 3) God is niet almachtig of is door zijn Wezen gebonden de wil van de mens te respecteren. Pinnock & Brow lijken deze kant op te gaan. Al kun je ook bij b.v. Lewis een beweging deze kant op waarnemen. Maar misschien dat hij toch beter onder puntje 2b past.
Meer opties zie ik niet. Eerlijk gezegd vind ik geen van de opties echt bevredigend.
Klaas
Misschien is het handig om alvast een onderscheid te maken tussen theologie en pastoraat. Theologisch gezien denk ik dat je een optie. 4 krijgt of 1b misschien:
Ja, Hij doet dat voor Zijn uitverkorenen.
Maar als mens schiet je daar natuurlijk niet heel veel mee op, want je weet niet of je uitverkoren bent.
Persoonlijk vind ik de Dordtse Leerregels (I-12) helder en bijbels op dit punt. De uitverkorenen worden van hun verkiezing verzegeld wanneer ze de vruchten daarvan in hun leven opmerken. Deze vruchten zijn:
- waar geloof in Christus
- kinderlijke vreze Gods
- droefheid die naar God is over de zonde
- honger en dorst naar de gerechtigheid
- etc (al die andere vruchten, ook wel kenmerke genoemd, die in de Bijbel naar voren worden gebracht)
Wie gelooft in Christus is dus uitverkoren, niet OMDAT hij gelooft, maar hij gelooft omdat hij uitverkoren is. De gelovige zelf merkt echter alleen zijn geloof. Het gaat niet buiten de mens om, maar de mens is er bij. De Heere werkt de vruchten door de mens heen, en gebruikt daarbij ook de wil van de mens. De niet-willende mens (van nature iedereen) verandert Hij de wil zodat ze wel willen, enz.