Jeugdkerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stacie

Berichtdoor Stacie » 16 feb 2004 12:15

Vin schreef:Ja dus? Dat is ook toepasbaar op de reguliere kerken. :D

100% mee eens

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 feb 2004 12:48

Dat is het probleem, met zulke teskten gooien staat heel bijbelgetrouw, alleen zegt het helemaal niets komma nul komma noppes. Dat is net zoiets als "niet wereldgelijkvormig zijn" dat is ook een algemene waarheid die je overal op toe kunt passen " geen computer gebruiken, dat is wereldgelijkvormig, geen tv gebruiken, dat is wereldgelijkvormig.... etc" (nu weten de meeste mensen inmiddels wel dat die tekst niet zo bedoeld is maar toch wordt hij nog steeds in die betekenis gebruikt)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 16 feb 2004 22:20

caprice schreef:Hier wordt het evangelie aangepast aan de mens in plaats van de mens aan het evangelie.
Dit is een verkeerde ontwikkeling.

het enige verschil zie ik in de vorm. Ben ook naar een jeugddienst geweest, maar voelde me er niet helemaal thuis omdat er werd gekozen voor een stijl die mij niet echt aansprak. Maar dat wil niet zeggen dat het evangelie is aangepast. De vorm waarin het is gebracht is aangepast, maar ga mij niet vertellen dat de vorm die jij gewend bent gelijk is aan de vorm waarin het evangelie in zijn oorsprong door de elven is uitgeoefend.

(no offense hoor Afbeelding)

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 17 feb 2004 02:48

Vin schreef:Ja dus? Dat is ook toepasbaar op de reguliere kerken. :D

Natuurlijk, van die gemeentes bijvoorbeeld waar men de bijbel opent en zegt: "het verhaal gaat ............" Van die mensen die de bijbel eigenlijk als een soort sprookjesboek lezen, en er verder nietzoveel waarde aan hechten.

Je kunt dat zelf toetsen.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2004 14:01

Als medewerker bij GODfashion en Kingsize zal ik proberen antwoord te geven op een heleboel vragen en stellingen die hier naar voren komen.

Hier wordt het evangelie aangepast aan de mens in plaats van de mens aan het evangelie.
Dit is een verkeerde ontwikkeling.

Het evangelie wordt niet aangepast. De manier waarop het gebracht wordt is alleen anders. Meer van deze tijd. Zoals Paulus schrijft: Ik ben de grieken een griek, de joden een jood, zoals hij zich op de Areopagus aanpaste in vertelwijze aan het griekse volk, zo wordt hier de vorm aangepast aan jongeren, zonder dat daarmee de inhoud verandert!

Mischien ben ik wat te scherp maar ik doelde op kerknamen als Kingsize en GODfashion ( waarbij ik me dan weer afvraag wat God met de laatste mode te maken heeft ).

De naam Kingsize geeft aan hoe groot God is. GODfashion is gebaseerd op Galaten 3:27, vrij vertaald staat daar: U hebt Christus aangetrokken. Het woord dat wordt gebruikt is zoals het aantrekken van een kledingstuk, met Christus bekleed, omhuld. (woorden die in andere bijbelvertalingen worden gebruikt). Daar slaat de naam GODfashion op, niet op een modeverschijnsel of zo.

Als de jeugd de kerk van de toekomst is lijkt het me niet handig om daar dan aparte kerkdiensten voor te gaan houden. Want eens is daar dan ook weer jeugd en moet je weer een nieuw iets verzinnen.
Want denk maar niet dat de jeugd van later dan nog genoegen neemt met de diensten van de jeugd van nu.
Zo blijf je dus heen en weer lopen van de kinderkerk, naar de jeugdkerk, naar de jong gehuwden kerk, naar de middenmoot kerk, naar de ouderejeugd kerk, naar de oudere kerk, naar de bejaardenkerk.
Hoe kan de jeugd dan nog leren van de ouderen en andersom?
We zitten allemaal in een verschillende kerk?

Dat zou geen goede situatie zijn. Daarom is een jeugddienst of jeugdkerk, hoe je het ook wil noemen maar 1x in de maand. Je eigen kerk is ook belangrijk, en als jongeren kunnen we veel van ouderen leren en andersom. Je bent samen kerk, daarom willen jeugdkerken niet iets alternatiefs voor de kerk bieden, maar iets aanvullends op de kerk! Ik heb dat zelf ook ervaren, door een bezoek aan een jeugddienst ben ik wakker geschudt en weer enthousiast geworden voor God waar het me eerst niet veel deed. Sindsdien ga ik met veel meer plezier weer naar mijn eigen kerk!

Waarom wordt er eigenlijk de naam kerk aan gegeven?

De jeugdkerk wil ook evangeliserend zijn en dat is het ook zeker. Jongeren nemen veel makkelijker ongelovige vrienden, buren, kennissen etc. mee naar een jeugdkerk. Met de naam jeugdkerk willen we naar de niet christelijke jongeren duidelijk maken dat het er over God gaat, over Jezus... Kerk betekent: Wat van de Here is, en een jeugdkerk is dat ook zeker. Aan de andere kant, een jeugdkerk is kerk zoals andere kerken, we hebben maar 1x in de maand een viering en we bedienen er geen sacramenten, wat dat betreft is de jeugdkerk anders dan een kerk.

We geloven zeker niet allemaal hetzelfde. Want waarom zijn er dan nog zoveel verschillende kerken in nederland alleen al?

We geloven allemaal dezelfde kern, Johannes 3:16, Romeinen 10:9. De kern die tot behoud leidt! Waar we in verschillen zijn in zaken die niet tot die kern horen.

Jeugddienst en Jeugdkerk is toch verschillend????

Meestal is dit het zelfde, alleen noemen ze het anders. Kingsize noemt zich een jeugddienst, GODfashion een jeugdkerk, in feite is er echter geen verschil. Een jeugddienst kan ook een dienst voor de jeugd in een bepaalde plaatselijke kerk zijn, dan is het weer iets anders omdat het vooral voor de jeugd van een bepaalde kerk is.

let wel ik wil dus niet jeugkerken als ketters beschouwen, maar ik denk wel dat je er wel op moet blijven letten of men de waarheid wel verkondigd.

Mee eens, maar dat moeten kerken net zo goed als jeugdkerken. De waarheid heeft onder wat modernere vormen niet te lijden!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mar 2004 22:23

Erna82 schreef:...Maar het draait toch eigenlijk maar om één ding? Namelijk dat Jezus voor onze zonden is gestorven en daarmee een relatie tussen God en mens mogelijk heeft gemaakt.

Is dat de hele bijbelse boodschap? Dat Jezus Christus voor de zonden gestorven is, en dat je dat moet geloven? Volgens mij kweekt dat ontzettend veel oppervlakkigheid en zelfs misleiding.
Het is ook belangrijk dat een mens zijn zonden leert zien. We zullen pas kunnen zien op Christus, als we onze eigen zonden in hun walgelijkheid en gruwelijkheid onder ogen gekregen hebben. "Dat oppervlakkig alleen op Jezus zien, zonder ooit de zonden onder de ogen gekregen te hebben, bedriegt de mens." zegt ds. C. Harinck in een preek over Johannes 1:29. "Gemeente, twee dingen zijn er in onze tekst. De zonden van de wereld, en het Lam van God. Johannes de Doper had dan wel niet aan een universiteit gestudeerd. Hij was desalniettemin een goed theoloog. Want bij een goed theoloog draait alles altijd om deze twee dingen: de zonde der wereld, en het Lam van God. Daar handelt de theoloog over: over des mensen zonde, en over Gods verzoening." En: "Er zijn mensen die heel wat weten, en die u precies kunnen vertellen hoe God een mens bekeert. Dan gebeurt er dit, en dat moet dat volgen, enzovoort. Maar wat kennen wij van deze twee dingen: van de zonde van de wereld, en van het Lam van God? Weten wij wat zonde is? Wat zonde is in de ogen van een oneindig heilig en rechtvaardig God? Bent u daar wel eens bekommerd over geweest? Is de zonde u tot smart geworden? Heeft ze u moeilijke dagen, en moeilijke nachten gekost? En verstaat u de psalmen: zulk een last, van zonde en plagen, niet om dragen, drukt mijn schouders naar beneden. Kent u het Lam Gods, die gezegende Heere Jezus, die in de wereld is gekomen, om te lijden en te sterven?"
Ik vrees dat die zondekennis wordt vergeten in die algemene prediking van genade en dat Jezus voor de zonden gestorven is. Dan lijkt het wel alsof er geen wedergeboorte meer nodig is. Die oppervlakkigheid lijkt wel kenmerkend voor de "theologie" van tegenwoordig. Want je hoort het ook over gezangen zeggen: er is lang niet zo veel zondebesef in te ontdekken als in de psalmen. (En dat stoort mij dan ook aan opwekkingsliederen. Dat geselecteerde en op maat gesneden evangelie...) Dat geeft toch te denken.
Ik vrees dat het bij die jeugdkerken niet veel anders zal zijn.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 20 mar 2004 16:58

@ Boekenlezer:
Misschien was ik idd een beetje kort door de bocht, maar hoe kun je ooit geloven dat je zonden vergeven zijn door Jezus' dood en opstanding als je niet beseft dat je zelf een zondig mens bent? Dat is een eerste voorwaarde om het uberhaubt te kunnen geloven, denk ik.

Ik heb nu een paar keer een jeugdkerkviering meegemaakt, en ik had totaal niet het idee dat het alleen maar 'Halleluja-Amen' roepen was. We werden daar wel degelijk aangesproken op onze verantwoordelijkheden (in dit geval naar de rest van de wereld). En als ik dat uit de mond van een jongen van 20 hoor, spreekt me dat ontzettend aan, omdat hij het ook echt zo ervaart. Hij straalde dat uit en dat kan ik van de dominee niet altijd zeggen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 mar 2004 17:08

Het feit dat er zoveel jeugdkerken zijn en er zoveel behoefte aan is, zet je wel aan het denken over de gevestigde kerken.HEt is er niet voor niets.
We moeten maar blij zijn als er een jv'tje is waar we mogen gaan rummicuppen.

Ik heb niet echt het idee dat jongeren in veel kerken erg serieus genomen worden, terwijl ze vaak een groot en enthousiast deel van de gemeente vormen.
Is jou wel eens een taak aangeboden in de kerk? Is jouw mening wel een s gevraagd bij belangrijke beslissingen? BEstaat er zoiets als een jongerenplatvorm in jouw kerk?

We leven in een maatschappij waar we al op jonge leeftijd keuzes moeten maken, met van alles en nog wat in aanraking komen, waar het niet erg normaal is als je twee keer naar de kerk gaat....maar in de kerk moet je vechten om aandacht.
Ik vind het niet zo heel gek dat die jeugdkerken zo sterk in opkomst zijn.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 mar 2004 17:25

Ik ga ook wel naar jeugdkerken omdat ik dat gezellig vind. Kijk eens op www.saltmine.nl wat vind je daar dan van?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mar 2004 18:09

meschianza schreef:Het feit dat er zoveel jeugdkerken zijn en er zoveel behoefte aan is, zet je wel aan het denken over de gevestigde kerken.HEt is er niet voor niets.
We moeten maar blij zijn als er een jv'tje is waar we mogen gaan rummicuppen.

Ik heb niet echt het idee dat jongeren in veel kerken erg serieus genomen worden, terwijl ze vaak een groot en enthousiast deel van de gemeente vormen.
Is jou wel eens een taak aangeboden in de kerk? Is jouw mening wel een s gevraagd bij belangrijke beslissingen? BEstaat er zoiets als een jongerenplatvorm in jouw kerk?

We leven in een maatschappij waar we al op jonge leeftijd keuzes moeten maken, met van alles en nog wat in aanraking komen, waar het niet erg normaal is als je twee keer naar de kerk gaat....maar in de kerk moet je vechten om aandacht.
Ik vind het niet zo heel gek dat die jeugdkerken zo sterk in opkomst zijn.

Ligt ook aan het beeld van de jeugd dat in een kerk heerst. Bij veel ger. gez. kerken heerst een beeld van de jeugd als een extreem kwetsbare groep is die vooral beschermd moet worden. Die ga je het natuurlijk niet extra moeilijk maken door ze op te zadelen met moeilijke beslissingen enzo... :wink:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 mar 2004 18:22

Aragorn schreef:
Ligt ook aan het beeld van de jeugd dat in een kerk heerst. Bij veel ger. gez. kerken heerst een beeld van de jeugd als een extreem kwetsbare groep is die vooral beschermd moet worden. Die ga je het natuurlijk niet extra moeilijk maken door ze op te zadelen met moeilijke beslissingen enzo... :wink:

Ja, inderdaad, die extreme bescherming is een goede omschrijving!! Dat zag je al bij dat refodagblad media-onderzoek. Iedereen was geshocked van een uitslag die de gemiddelde jongere al 5 jaar wist. En hoppa, ze kregen het slootwater over zich heen.
Die extreme, natuurlijk goedbedoelde bescherming werkt vaak averechts op de belevingswereld van een jongere van nu die overal verantwoording over krijgt, belangrijke keuzes moet maken en zijn eigen identiteit aan het zoeken is tussen een breed spectrum van levensvisies en identiteiten die NEderland rijk is.

Juist als je als jongere in de kerk meer verantwoording krijgt en als een serieuze gesprekspartner wordt gezien, gaan jongeren zich betrokken voelen bij de kerk.
Weet je hoeveel jongeren het gevoel hebben dat ze 'er niet bijhoren' En ik vraag me af of dat altijd aan de jongere zelf ligt.

Een jeugdkerk geeft blijkbaar wel het gevoel dat je er helemaal bijhoort, dat je als jongere van 20 ook iets mag inbrengen.
Alle kerken die staan te stijgeren en hun veroordeling over de jeugdkerken uitgieten (kritiek, wel of niet terecht) mogen uiteraard hun mening geven, waarschuwen maar zeker ook naar zichzelf kijken.....waar ligt de basis/oorzaak van deze zoektoch naar een plekje bij jongeren.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mar 2004 18:44

Niets meer aan toe te voegen! Je merkt het ook op scholen trouwens. Als leerlingen kinderachtig behandeld worden gaan ze zich ook kinderachtig gedragen, terwijl als je ze bepaalde verantwoordelijkheden geeft en volwassen met ze omgaat ze zich juist vereerd voelen en die verantwoordelijkheid ook nemen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 mar 2004 14:19

*vind dat mechianza heel goed op dreef is :mrgreen: *

ik vraag me niet af of de helft van de kritiek niet afkomstig is van het feit dat het woordje kerk in het woord jeugdkerk zit. Dergelijke beenkomsten bestaan al 10 jaar en daar is nog nooit kritiek op geweest (denk aan bv. RockSolid en nog een heleboel andere verglijkebare jeugdprogramma's), maar die krijgen pas commentaar sinds de term jeugdkerk geintroduceerd is. Voordien hoorde je er nooit iemand over.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2004 23:26

vanavond bij God Fashion geweest in Zwolle. Dr gebeuren mooie dingen in de kerken. Maarhtt deed mij vooral veel pijn vanavond. Omda t ik weet dat veel van deze hongerige jongeren geen voedsel krijgen in hun eigen kerk. en dat doet mij pijn. Veel pijn.

laten we aub blijvn bidden voor de traditionele kerken, maar ookvoor de evangelische gemeenten. Dat er voorbeeldfiguren mogen opstaan waar jongeren zich aan kunnen spiegelen. Dat we niet meer gaan voor de kick of d ejusite onderbouwingen. maar dat we gaan voro het leven met God.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 mar 2004 06:03

joris schreef:vanavond bij God Fashion geweest in Zwolle. Dr gebeuren mooie dingen in de kerken. Maarhtt deed mij vooral veel pijn vanavond. Omda t ik weet dat veel van deze hongerige jongeren geen voedsel krijgen in hun eigen kerk. en dat doet mij pijn. Veel pijn.

laten we aub blijvn bidden voor de traditionele kerken, maar ookvoor de evangelische gemeenten. Dat er voorbeeldfiguren mogen opstaan waar jongeren zich aan kunnen spiegelen. Dat we niet meer gaan voor de kick of d ejusite onderbouwingen. maar dat we gaan voro het leven met God.

Niet iedereen hoor! Steeds wil God weer onderwijs geven door de 'dwaasheid der prediking'.
Vorige week werd er een preek gelezen (ja, leesdienst) over Johannes 13 vers 7b:
Wat Ik doe, weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan.
Dat verklaarde zoveel. God doet niets zonder bedoeling. Het is soms nodig om dingen te lijden. Het brengt je tot God, en het komt altijd uit op Zijn eer!

Je hebt wel gelijk dat voorbeelden, echte kinderen van God met veel genade, en met gezag (niet ontzag) vaak ontbreken.

Terug naar “Archief”