Marnix schreef:Ik ben blij dat bij ons iedereen die in Hem gelooft en in eigen gemeente het avondmaal mag vieren, bij ons ook welkom is aan tafel.
Heel goed - zo hoort het
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Ik ben blij dat bij ons iedereen die in Hem gelooft en in eigen gemeente het avondmaal mag vieren, bij ons ook welkom is aan tafel.
Marnix schreef:"Overkomen"??? Alsof Hij meer in de kerk aanwezig is dan thuis?
Chaya schreef:Nee, God is niet meer in de kerk aanwezig dan thuis.
Teus schreef:Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.
Bij ons zit hij tussen de mensen mee te zingen met de voorzang en vaak aan het einde van de preek nodigt hij mensen uit die behoefte hebben aan een gesprek of samen bidden. Als hij klaar is maakt hij dezelfde gang naar de koffie als de rest.
rotterdam schreef:Heel goed - zo hoort het
Chaya schreef:Dat is een ouderwetse uitdrukking Marnix, daarom zette ik hem tussen aanhalingstekens.
Ik twijfelde al of ik het zo neer kon zetten, maar ik meende dat Mona wel begrijpt wat ik hiermee bedoel.
En jij toch ook wel, bij nader inzien?
Nee, God is niet meer in de kerk aanwezig dan thuis.
mona schreef:Zondag was zo'n domper, en ik snap best dat er geen onheilige toestanden moeten plaatsvinden.
Maar was het onheilig als samen met mijn zus was aangegaan?
mona schreef:De Heere kan zeker overkomen en je zegenen als je een preek thuis luistert, maar dat is volgens mij toch wat anders dan de gemeenschap der heiligen.
Dat vindt plaats als je samen bent met je broeders/zusters in het geloof. Juist in het avondmaalsformulier wordt er een groot stuk gewijd aan de die gemeenschap der heiligen: vele korrels: één brood, vele druiven: één wijn. Het gaan om het samen zijn in Zijn aanwezigheid, samen Hem gedenken aan Zijn Tafel. De gesprekken die daarna plaatsvinden, wat Hij voor jou betekenen mag.
mona schreef:De drang en het verlangen om bij elkaar te zijn is zo groot, dat men op straffe van de dood elkaar opzoekt!
Marnix schreef:Ik snap wat er bedoeld wordt maar het is heel vreemd uitgedrukt.
Marnix schreef:Alsof Hij meer in de kerk aanwezig is dan thuis?
Nina schreef:In de GKV mocht iemand alleen deelnemen als deze persoon lid was van een andere GKV gemeente, en een briefje van de kerkeraad had. Ik hen daar moeite mee, want het is niet de Maaltijd van de GKV, maar de Maaltijd des Heren.
Teus schreef:Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.
Bij ons zit hij tussen de mensen mee te zingen met de voorzang en vaak aan het einde van de preek nodigt hij mensen uit die behoefte hebben aan een gesprek of samen bidden. Als hij klaar is maakt hij dezelfde gang naar de koffie als de rest.
rotterdam schreef:Voorganger komt uit een deur als de gemeente al begonnen is ?
Voorganger vertrekt direct na de preek ?
Voorganger blijft niet koffie drinken ?
Wat voor kerk is dit Teus ? Of ben je zelf al heel lang niet in de kerk geweest ?
Marnix schreef:Nou, ik heb dat nooit meegemaakt, nu kom ik niet vaak in rechts gereformeerde kerken maar de keren dat ik daar was heb ik dit niet meegemaakt. Denk dat dat heel weinig voorkomt nog.
Teus schreef:Een half jaartje geleden ongeveer,
Als ik hier de 3 dichtstbijzijnde kerken bezoek gaat dat zo.
Op dit forum zijn er nog wel mensen die zo kerken denk ik.
Chaya schreef:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij een bepaalde negatieve toonzetting hebt aangaande reguliere kerkdiensten. Dat mag je zelf weten, daar zitten hier meer van op dit forum.
Marnix schreef:Nou, ik heb dat nooit meegemaakt, nu kom ik niet vaak in rechts gereformeerde kerken maar de keren dat ik daar was heb ik dit niet meegemaakt. Denk dat dat heel weinig voorkomt nog.
Chaya, mijn moeite zit hem denk ik vooral bij het woordje "zelfs". Dat impliceert dat het bijzonder is terwijl vervolgens aangeeft dat je dat niet bedoelt
Teus schreef:
Wat is ordelijk of onordelijk?
Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.
Wordt dit als onordelijk gezien?
Chaya schreef:Teus, in iedere (uiterst) rechtse kerk komt de predikant uit de consistorie, tezamen met de k.r..
Ouderling van dienst leest mededelingen voor en de predikant betreedt hier net voor of net na de kansel.
Als hij AMEN heeft gezegd, na de Zegen, gaat het orgel spelen en gaat hij de kansel af en geeft de dienstdoende ouderling hem een hand waarna hij de ds voorgaat naar de consistorie.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij een bepaalde negatieve toonzetting hebt aangaande reguliere kerkdiensten. Dat mag je zelf weten, daar zitten hier meer van op dit forum.
Maar je moet geen dingen gaan vertellen die niet waar zijn, of sterk overdreven.
Koffiedrinken is inderdaad in veel kerken niet aan de orde, ook niet in de mijne en ik mis dat ook niet.
Bij ons wordt het wel gedaan na bijzondere diensten, zoals belijdenis, doop etc.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten