Cultuurchristendom (verdwijnt?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Cultuurchristendom (verdwijnt?)

Berichtdoor rotterdam » 23 mar 2016 14:47

Marnix schreef:Ik ben blij dat bij ons iedereen die in Hem gelooft en in eigen gemeente het avondmaal mag vieren, bij ons ook welkom is aan tafel.

Heel goed - zo hoort het

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 mar 2016 14:51

Marnix schreef:"Overkomen"??? Alsof Hij meer in de kerk aanwezig is dan thuis?
Chaya schreef:Nee, God is niet meer in de kerk aanwezig dan thuis.

Het is waar dat God niet aan een plaats is gebonden. Als we ziek zijn kunnen we thuis evengoed een zegen en onderwijs ontvangen en Zijn nabijheid ervaren als in de kerk. En toch heeft het samenkomen van de gemeente een belangrijke functie.
We zijn allemaal ledematen. En bij elkaar zijn we Zijn Lichaam. Daarom willen christenen altijd samen komen.
Dat verlangen ontstaat zodra je christen wordt, het is een onweerstaanbare drang om samen te zijn met geloofsgenoten.
Je ziet dat het duidelijkst in landen met vervolging:
De drang en het verlangen om bij elkaar te zijn is zo groot, dat men op straffe van de dood elkaar opzoekt!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 mar 2016 14:54

Teus schreef:Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.
Bij ons zit hij tussen de mensen mee te zingen met de voorzang en vaak aan het einde van de preek nodigt hij mensen uit die behoefte hebben aan een gesprek of samen bidden. Als hij klaar is maakt hij dezelfde gang naar de koffie als de rest.

Voorganger komt uit een deur als de gemeente al begonnen is ?
Voorganger vertrekt direct na de preek ?
Voorganger blijft niet koffie drinken ?

Wat voor kerk is dit Teus ? Of ben je zelf al heel lang niet in de kerk geweest ?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2016 14:58

Marnix schreef:Ik ben blij dat bij ons iedereen die in Hem gelooft en in eigen gemeente het avondmaal mag vieren, bij ons ook welkom is aan tafel.

rotterdam schreef:Heel goed - zo hoort het

In mijn Bijbel staat wie zijn stem hoort en de deur opent (Op 3,20)...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2016 16:40

Dat komt op hetzelfde neer.

Chaya schreef:Dat is een ouderwetse uitdrukking Marnix, daarom zette ik hem tussen aanhalingstekens.
Ik twijfelde al of ik het zo neer kon zetten, maar ik meende dat Mona wel begrijpt wat ik hiermee bedoel.
En jij toch ook wel, bij nader inzien?
Nee, God is niet meer in de kerk aanwezig dan thuis.

Ik snap wat er bedoeld wordt maar het is heel vreemd uitgedrukt. Komt over alsof het in de kerk allemaal gebeurt maar als je geluk hebt kan God zelfs nog wel eens je aanraken als je vanaf thuis meeluistert. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 mar 2016 16:54

mona schreef:Zondag was zo'n domper, en ik snap best dat er geen onheilige toestanden moeten plaatsvinden.
Maar was het onheilig als samen met mijn zus was aangegaan?

Nee natuurlijk niet. Maar ik denk dat jij het meer in het persoonlijke trok als ik. Ik hield het meer algemeen.
mona schreef:De Heere kan zeker overkomen en je zegenen als je een preek thuis luistert, maar dat is volgens mij toch wat anders dan de gemeenschap der heiligen.
Dat vindt plaats als je samen bent met je broeders/zusters in het geloof. Juist in het avondmaalsformulier wordt er een groot stuk gewijd aan de die gemeenschap der heiligen: vele korrels: één brood, vele druiven: één wijn. Het gaan om het samen zijn in Zijn aanwezigheid, samen Hem gedenken aan Zijn Tafel. De gesprekken die daarna plaatsvinden, wat Hij voor jou betekenen mag.

Ook hier geldt, ik betrok het over veel mensen. Je kunt er vanwege wettige reden niet altijd bij zijn, ziekte, handicap, of anders.
En als je dan live mee kunt luisteren, kan het zo maar eens heel aangenaam worden, om zo te zeggen.
mona schreef:De drang en het verlangen om bij elkaar te zijn is zo groot, dat men op straffe van de dood elkaar opzoekt!

Die drang zie ik in Nederland steeds minder worden.
Een wijkkerk van onze gemeente sloot sinds januari de deuren voor s'middags, daar er een enkele ziel op afkwam nog.
Notabene een samenwerkingsverband met een ander kerkgenootschap!

Was laatst hier ook een discussie over, het doet er voor sommigen niet zoveel toe of je nu eenmaal of tweemaal gaat.
Marnix schreef:Ik snap wat er bedoeld wordt maar het is heel vreemd uitgedrukt.

Nee dat is niet vreemd. Ik kan me niet voorstellen dat je totaal onbekend bent met de ouderwetse uitdrukkingen als je al zo lang op dit forum vertoeft.
Bovendien kun je dan even navragen wat er precies mee bedoeld wordt, ipv het in het negatieve te trekken.
Want dat deed je eigenlijk wel.
Je vulde het meteen in:
Marnix schreef:Alsof Hij meer in de kerk aanwezig is dan thuis?

Terwijl je best wel kunt vermoeden dat ik dat zo nooit zou bedoelen.
Maar goed, ik ga toch maar van het positieve uit. :)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 mar 2016 17:14

Nina schreef:In de GKV mocht iemand alleen deelnemen als deze persoon lid was van een andere GKV gemeente, en een briefje van de kerkeraad had. Ik hen daar moeite mee, want het is niet de Maaltijd van de GKV, maar de Maaltijd des Heren.

Dat is al een hele poos niet meer zo.
Ik heb het in elk geval niet meer meegemaakt, en kom daar inmiddels al bijna 12 jaar...

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 mar 2016 17:47

Teus schreef:Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.
Bij ons zit hij tussen de mensen mee te zingen met de voorzang en vaak aan het einde van de preek nodigt hij mensen uit die behoefte hebben aan een gesprek of samen bidden. Als hij klaar is maakt hij dezelfde gang naar de koffie als de rest.

rotterdam schreef:Voorganger komt uit een deur als de gemeente al begonnen is ?
Voorganger vertrekt direct na de preek ?
Voorganger blijft niet koffie drinken ?

Wat voor kerk is dit Teus ? Of ben je zelf al heel lang niet in de kerk geweest ?

Een half jaartje geleden ongeveer,
Als ik hier de 3 dichtstbijzijnde kerken bezoek gaat dat zo.
Op dit forum zijn er nog wel mensen die zo kerken denk ik.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2016 20:41

Nou, ik heb dat nooit meegemaakt, nu kom ik niet vaak in rechts gereformeerde kerken maar de keren dat ik daar was heb ik dit niet meegemaakt. Denk dat dat heel weinig voorkomt nog.

Chaya, mijn moeite zit hem denk ik vooral bij het woordje "zelfs". Dat impliceert dat het bijzonder is terwijl vervolgens aangeeft dat je dat niet bedoelt :wink:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 mar 2016 20:54

Marnix schreef:Nou, ik heb dat nooit meegemaakt, nu kom ik niet vaak in rechts gereformeerde kerken maar de keren dat ik daar was heb ik dit niet meegemaakt. Denk dat dat heel weinig voorkomt nog.

Heb nog even nagedacht, zit nu op 4 kerken binnen een straal van 1500 M.
Chaya en Mona kennen het misschien nog wel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 mar 2016 21:53

Teus schreef:Een half jaartje geleden ongeveer,
Als ik hier de 3 dichtstbijzijnde kerken bezoek gaat dat zo.
Op dit forum zijn er nog wel mensen die zo kerken denk ik.

Teus, in iedere (uiterst) rechtse kerk komt de predikant uit de consistorie, tezamen met de k.r..
Ouderling van dienst leest mededelingen voor en de predikant betreedt hier net voor of net na de kansel.
Als hij AMEN heeft gezegd, na de Zegen, gaat het orgel spelen en gaat hij de kansel af en geeft de dienstdoende ouderling hem een hand waarna hij de ds voorgaat naar de consistorie.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij een bepaalde negatieve toonzetting hebt aangaande reguliere kerkdiensten. Dat mag je zelf weten, daar zitten hier meer van op dit forum.
Maar je moet geen dingen gaan vertellen die niet waar zijn, of sterk overdreven.
Koffiedrinken is inderdaad in veel kerken niet aan de orde, ook niet in de mijne en ik mis dat ook niet.
Bij ons wordt het wel gedaan na bijzondere diensten, zoals belijdenis, doop etc.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 mar 2016 23:01

Chaya schreef:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij een bepaalde negatieve toonzetting hebt aangaande reguliere kerkdiensten. Dat mag je zelf weten, daar zitten hier meer van op dit forum.
:?: dus?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 mar 2016 23:03

Marnix schreef:Nou, ik heb dat nooit meegemaakt, nu kom ik niet vaak in rechts gereformeerde kerken maar de keren dat ik daar was heb ik dit niet meegemaakt. Denk dat dat heel weinig voorkomt nog.

Chaya, mijn moeite zit hem denk ik vooral bij het woordje "zelfs". Dat impliceert dat het bijzonder is terwijl vervolgens aangeeft dat je dat niet bedoelt :wink:

Het lijkt de politiek wel hier! :(
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 mar 2016 23:46

Teus schreef:
Wat is ordelijk of onordelijk?
Onze voorganger komt niet ineens uit een deur terwijl de gemeente al begonnen is met de dienst. Of verdwijnt ineens verdwijnt na de preek en vervolgens nergens meer te bekennen is.
Wordt dit als onordelijk gezien?

Met hoeveel mensen komen jullie bij mekaar dan Teus? In een gebouwtje of bij iemand thuis of zo?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 mar 2016 07:52

Chaya schreef:Teus, in iedere (uiterst) rechtse kerk komt de predikant uit de consistorie, tezamen met de k.r..
Ouderling van dienst leest mededelingen voor en de predikant betreedt hier net voor of net na de kansel.
Als hij AMEN heeft gezegd, na de Zegen, gaat het orgel spelen en gaat hij de kansel af en geeft de dienstdoende ouderling hem een hand waarna hij de ds voorgaat naar de consistorie.

Maar je moet geen dingen gaan vertellen die niet waar zijn, of sterk overdreven.
Koffiedrinken is inderdaad in veel kerken niet aan de orde, ook niet in de mijne en ik mis dat ook niet.
Bij ons wordt het wel gedaan na bijzondere diensten, zoals belijdenis, doop etc.

Exact Teus, zo is het en niet anders. Google maar eens op "gereformeerde liturgie" of kijk in het "dienstboek".
Ik wil er aan toevoegen dat in de "iets minder rechtse :D kerken" het exact hetzelfde is maar dan inclusief het kopje koffie.
Dat kopje koffie is overigens achteraf en maakt geen deel uit van de eredienst.
Blijft de vraag waarom jij zo'n karikatuur maakt van de kerkdiensten van de reguliere kerken ?

Terug naar “Archief”