Mars en het creationisme.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: Mars en het creationisme.

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 20:05

Hettys jij snapt het volgens mij niet , je trekt weer zeer slechte conclusies ik heb nooit gezegd dat ik niet geloof in wateren en een uitspansel ](*,)
moeilijk he begrijpend lezen :? :) Ik zei dat ik dat niet relevant vind voor dit onderwerp op de manier hoe ik tegen de aarde als middelpunt aankijk wat ik ook al uitlegde in mijn eerdere bericht zie : Ik heb ook niet gezegd dat we het letterlijke middelpunt zijn ! lijkt mij vrij logisch dat dat al niet kan aangezien de aarde al om de zon draait , maar vanuit ons bewustzijn zijn wij het middelpunt ( en toevoeging, God de aarde heeft geschapen waar alles omdraait de geografische ligging t.o.v het hele universum is niet zo belangrijk voor mij.)

Mortlach zegt : maar die beelden worden vast vertrekend door al dat water dat boven de hemelen zit.

het woordje vast laat minachting zien , maar goed als je dat niet snapt of niet wil snappen omdat je gewoon opstandig wilt doen , jammer dan voor jou ](*,)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 apr 2015 20:11

oekaboeka schreef:
het woordje vast laat minachting zien , maar goed als je dat niet snapt of niet wil snappen omdat je gewoon opstandig wilt doen , jammer dan voor jou ](*,)

Vast.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 21:10

Niet dan Mortlach ? dus wat je zei : maar die beelden worden vast vertrekend door al dat water dat boven de hemelen zit.
Dat meende je ?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 21:11

Tuurlijk jonge :-oo :-oo :-oo

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 09 apr 2015 21:27

hettys schreef:http://www.reuzenplaneten.nl/informatie/mars/ontstaan.html

De bergen op mars zijn ontstaan door geologische processen zoals vulkanisme. Alleen hebben we voor mars niet bepaald een goede zondvloed geologie, niet dat die voor de bergen op aarde al te best is, maar voor mars.... :shock:

Laatst werd ik erbij gehaald om een lekkage in een parkeergarage te bekijken. Natuurlijk zag meteen, inderdaad een lekkage. Het was al drie dagen droog, dus kon het geen naar binnengereden water zijn. Wat is het dan wel? Een kapotte waterleiding, opwellend grondwater, etc. Mijn punt is, dat constateren iets anders is dan concluderen.

Dit artikel begint met het sprookje van miljarden. Pas later noemt men feiten, zoals afstand, omtrek, etc. We hebben niet de informatie voor de gebeurtenissen op mars, alleen het resultaat tot zo ver kunnen we waarnemen.

De zondvloed op aarde heeft de bergen op mars veroorzaakt??
https://answersingenesis.org/astronomy/ ... tastrophe/

Om te zien of mijn theorie standhoudt, lees ik boeken van mensen die het tegenovergestelde vinden. Dan kijk ik wat er van mijn theorie overblijft als de feiten en argumenten gewogen zijn. Dit artikel is een mogelijke theorie, laat de feiten spreken zou ik zeggen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 apr 2015 21:13

Arco schreef:Laatst werd ik erbij gehaald om een lekkage in een parkeergarage te bekijken. Natuurlijk zag meteen, inderdaad een lekkage. Het was al drie dagen droog, dus kon het geen naar binnengereden water zijn. Wat is het dan wel? Een kapotte waterleiding, opwellend grondwater, etc. Mijn punt is, dat constateren iets anders is dan concluderen.

dus je constatering kan iets iets heel anders zijn dan een conclusie? Je moet toch een conclusie trekken op basis van een constatering? Op welke basis wil je anders een iets concluderen? dat doe je dan toch gewoon? Dan zeg je toch ook niet: dat is belachelijk?

Dit artikel begint met het sprookje van miljarden. Pas later noemt men feiten, zoals afstand, omtrek, etc. We hebben niet de informatie voor de gebeurtenissen op mars, alleen het resultaat tot zo ver kunnen we waarnemen.

Dat is dus geen sprookje. Die getallen zijn feitelijk, inmiddels. Het zijn conclusies op basis van veel feiten.

De zondvloed op aarde heeft de bergen op mars veroorzaakt??
https://answersingenesis.org/astronomy/ ... tastrophe/

Om te zien of mijn theorie standhoudt, lees ik boeken van mensen die het tegenovergestelde vinden. Dan kijk ik wat er van mijn theorie overblijft als de feiten en argumenten gewogen zijn. Dit artikel is een mogelijke theorie, laat de feiten spreken zou ik zeggen.

Er zijn geen boeken die inslagen vanuit de aarde ten tijde van de zondvloed weerspreken. Dat is al belachelijk. Want het artikel bespreekt een onmogelijke theorie die geen enkel serieuze wetenschapper serieus neemt. Dus jij leest boeken die niet bestaan, lijk me nu.
Heb je een titel? want dan ben ik erg benieuwd.
Ook gif is geschapen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 apr 2015 22:04

hettys schreef:dus je constatering kan iets iets heel anders zijn dan een conclusie? Je moet toch een conclusie trekken op basis van een constatering? Op welke basis wil je anders een iets concluderen? dat doe je dan toch gewoon? Dan zeg je toch ook niet: dat is belachelijk?

De beste rapporten in mijn vakgebied zijn niet de rapporten met de conclusies, maar zijn de rapporten met de constateringen. Want constateringen geven een beeld van de achterliggende feiten, niet van het giswerk van iemand die snel naar een conclusie gaat.

Dat is dus geen sprookje. Die getallen zijn feitelijk, inmiddels. Het zijn conclusies op basis van veel feiten.

Op basis van welk meetbaar en controleerbaar feit kunnen die miljarden gestaafd worden?

Er zijn geen boeken die inslagen vanuit de aarde ten tijde van de zondvloed weerspreken. Dat is al belachelijk. Want het artikel bespreekt een onmogelijke theorie die geen enkel serieuze wetenschapper serieus neemt. Dus jij leest boeken die niet bestaan, lijk me nu.

Waar het mij om gaat is dat er meer is dan de ene theorie die het meest voor de hand lijkt te liggen, afgaande op de constateringen. Want de conclusies die getrokken worden kunnen beïnvloed zijn door het uitgangspunt van de onderzoeker. Zou een evolutionistische wetenschapper ooit tot de conclusie kunnen komen van een schepper? Deze zal altijd toewerken naar een conclusie die past binnen de geaccepteerde wetenschap die geënt is op de evolutietheorie.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2015 22:16

Arco schreef:Op basis van welk meetbaar en controleerbaar feit kunnen die miljarden gestaafd worden?

Hubble's Law, bijvoorbeeld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hubble%27s_law

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 11 apr 2015 13:49

Wat een discussie.

Maar wat is er tegen om dit debat van een voor de hand liggende oplossing te voorzien?

Namelijk de oplossing dat de Bijbelschrijvers geen wetenschappelijke methode van kennisvergaring hanteerden, dat hun opvattingen ook niet door dit soort kennis gevormd werden en dat hun geschriften dus ook geen rol kunnen spelen in het wetenschappelijk debat van vandaag.

Als de Bijbel zegt dat God Schepper is en dat Hij de aarde in zes dagen gemaakt heeft is dat kennis die een combinatie is van de geloofsvoorstellingen van Israël met de kennis van de werkelijkheid uit de tijd waarin de Bijbel werd gevormd.

Als dit letterlijk genomen strijdig is met wat we nu ontdekken over de aarde, dan wijst dat er op dat we niet van de letterlijke waarheid van de Bijbel uit kunnen gaan. En dat is een tweede vrij logische manier om het probleem op te lossen.

Nu weet ik wel dat veel gelovigen daar per sé niet aan willen. Die willen heel graag dat de Bijbel waar is in alle niveau's van de werkelijkheid. En die willen dat de werkelijkheid klopt met de letterlijke uitleg van de Bijbel. Die willen dus iets dat niet kan.
Maar helaas, de werkelijkheid wordt niet gevormd door onze wil. We zullen ons er bij neer moeten leggen, dat de werkelijkheid wetenschappelijk gezien niet adquaat door de Bijbel beschreven wordt.

Is dat erg?

Welnee, duizenden jaren lang werden bepaalde ziekten ook verkeerd beschreven en verkeerd behandeld. Pas met het nauwkeurige onderzoek via de wetenschappelijke methode konden sommigen ziekten worden aangepakt en genezen.
Maar daarom gaan we de oude medicijnmannen, de Middeleeuwse aderlaters of de slecht geïnformeerde ziekenverzorgers van eeuwen geleden toch niet veroordelen? Die hebben hun uiterste best gedaan, maar ze wisten niet alles, konden niet alles weten. En dan houdt het ergens op. Dat fenomeen kennen we allemaal uit onze studie-tijd. Wat je niet weet krijg je niet op papier tijdens je tentamen.

Te weinig kennis.

Zo zie ik het ook bij de Bijbelschrijvers. Die hadden nog nooit gehoord van DNA, supernova's, dinosauriërs, maar toch werden ze er, zonder het te weten, door omgeven. Ze schreven er niet over. Niet omdat het allemaal niet waar was, maar eenvoudig omdat ze daar niets van wisten.
Ik neem ze niks kwalijk. Alleen lees ik de Bijbel om die reden niet meer letterlijk, want dan weet ik dat ik verkeerde kennis uit Gods Woord haal. Kennis die allerhande onnodige conflicten veroorzaakt. En dat is niet de bedoeling van Gods Woord.
Want Gods Woord blijft het natuurlijk, om tal van redenen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 14:08

Gravo : Als dit letterlijk genomen strijdig is met wat we nu ontdekken over de aarde

Noem eens iets wat tegenstrijdig is dan ? blijkbaar zie jij meer dan ik of is jouw geloof in de zogenaamde wetenschap groter dan geloof in de bijbel.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 14:14

Gravo : Maar helaas, de werkelijkheid wordt niet gevormd door onze wil.

Ik weet niet of dat helaas is , maar ik sta open als ze duidelijk bewijs hebben wat tegen de bijbel zou ingaan.
Er zijn ook genoeg bewijzen en theorieen die voor de bijbelse uitleg pleiten , als je het mij vraagt is het maar net wat je wilt geloven , waar je uiteindelijk meer waarde aan hecht.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 11 apr 2015 14:18

Arco schreef:
De beste rapporten in mijn vakgebied zijn niet de rapporten met de conclusies, maar zijn de rapporten met de constateringen. Want constateringen geven een beeld van de achterliggende feiten, niet van het giswerk van iemand die snel naar een conclusie gaat.

Als de rapporten bol staan van constateringen van ontzettend veel achterliggende feiten, die allemaal één kant op wijzen, mag je dan nog steeds geen conclusies trekken? Trek je nooit een conclusie? In het dagelijks leven waarschijnlijk wel, maar als wetenschappers op basis van allerlei gegevens conclusies trekken mag dat alleen als het niet tegen jouw geloof ingaat. Maar als jij denkt dat aanvaarde leeftijd van ons zonnestelsel 'giswerk' is, mag je dat helemaal zelf weten,

Op basis van welk meetbaar en controleerbaar feit kunnen die miljarden gestaafd worden?

Zie bijv het antwoord van Mortlach.
Maar voor mij als leek kan er ook geen twijfel bestaan (behalve als iemand met andere feiten komt) dat ons zonnestelsel meetbaar heel oud is. De leeftijd van de zon is bijvoorbeeld gemeten. En sommige sterren staan miljoenen lichtjaren bij ons vandaan.

Waar het mij om gaat is dat er meer is dan de ene theorie die het meest voor de hand lijkt te liggen, afgaande op de constateringen. Want de conclusies die getrokken worden kunnen beïnvloed zijn door het uitgangspunt van de onderzoeker. Zou een evolutionistische wetenschapper ooit tot de conclusie kunnen komen van een schepper? Deze zal altijd toewerken naar een conclusie die past binnen de geaccepteerde wetenschap die geënt is op de evolutietheorie.

Nee. dat is niet waar. Men rekent op basis van gegevens en niet vanuit een overtuiging. Als ik zeg dat 50 + 50 100 is, heeft dat met geen enkele overtuiging te maken.
Ook gif is geschapen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 15:15

Hettys : Maar voor mij als leek kan er ook geen twijfel bestaan (behalve als iemand met andere feiten komt) dat ons zonnestelsel meetbaar heel oud is. De leeftijd van de zon is bijvoorbeeld gemeten. En sommige sterren staan miljoenen lichtjaren bij ons vandaan.

Dat zegt niks , als je in God gelooft dat God alles schiep met 1 woord dan is het niet raar dat dat wat God schiep kant en klaar was en dat dat licht al meteen maximaal uitgezonden kon zijn geweest of rechtstreeks of dat God de snelheid van het licht tijdelijk extreem versneld heeft ,het is immers God en God bepaald de natuurwetten en regels en kan ze ook breken wanneer God dat zou willen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2015 15:21

gravo schreef:Wat een discussie.

Maar wat is er tegen om dit debat van een voor de hand liggende oplossing te voorzien?

Namelijk de oplossing dat de Bijbelschrijvers geen wetenschappelijke methode van kennisvergaring hanteerden, dat hun opvattingen ook niet door dit soort kennis gevormd werden en dat hun geschriften dus ook geen rol kunnen spelen in het wetenschappelijk debat van vandaag.

A) De Heilige Geest, en B) die Bijbelregel dat je de Bijbel kunt gebruiken om te onderwijzen en te weerleggen, etc. Ik ben de exacte vindplaats even kwijt. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2015 15:43

hettys schreef:Als de rapporten bol staan van constateringen van ontzettend veel achterliggende feiten, die allemaal één kant op wijzen, mag je dan nog steeds geen conclusies trekken? Trek je nooit een conclusie? In het dagelijks leven waarschijnlijk wel, maar als wetenschappers op basis van allerlei gegevens conclusies trekken mag dat alleen als het niet tegen jouw geloof ingaat. Maar als jij denkt dat aanvaarde leeftijd van ons zonnestelsel 'giswerk' is, mag je dat helemaal zelf weten,

Het gaat niet eens om de conclusies, maar om de voorspellingen die je aan de hand van die conclusies kunt maken. Om op Hubble's Law terug te komen: we kunnen dus aan de hand van de afstand tot een bepaald sterrenstelsel voorspellen hoe hard het zich van ons verwijderd, of aan de hand van de snelheid de afstand bepalen (allemaal binnen een bepaalde marge, maar dat doet er voor het principe niet toe). Dat blijkt gewoon te werken.

Aan de hand van de conclusies op basis van paleontologische kennis, worden heel gericht fossielen gezocht én gevonden; en aardolievelden. Je hoeft niet in wetenschap te geloven, maar de menselijke hebzucht is toch niet te ontkennen, eens? Waarom zou een bedrijf als Shell miljarden stoppen in het zoeken naar aardolievelden als die methode niet zou werken? Waarom is er geen enkel bedrijf wat creationistische principes gebruikt om aardolievelden te vinden? Sterker nog, de geologen die afstuderen van "Bijbelse" universiteiten, blijken in hun dagelijkse beroep geen enkel gebruik te maken van wat ze daar hebben geleerd. Het levert gewoonweg geen resultaten op, en de wetenschappelijke principes wel.

Je mag het overal mee oneens zijn, maar als de voorspellingen uitkomen, dan moet dat toch iets betekenen. Daarom wordt dit argument meestal maar snel genegeerd en heb ik nog steeds een open uitdaging staan voor een creationistische voorspelling in dezelfde trant. Want dat heb ik in al die jaren dus nog nooit gezien, en dat spreekt voor mij boekdelen.

Zie bijv het antwoord van Mortlach.
Maar voor mij als leek kan er ook geen twijfel bestaan (behalve als iemand met andere feiten komt) dat ons zonnestelsel meetbaar heel oud is. De leeftijd van de zon is bijvoorbeeld gemeten. En sommige sterren staan miljoenen lichtjaren bij ons vandaan.

Nou ja, afgeleid uit de chemische samenstelling en bekende halfwaardetijden. Het blijkt dat er geen enkele chemisch isotoop in de zon voorkomt met een halfwaardetijd korter dan 500 miljoen jaar, en ALLE isotopen met een langere halfwaardetijd wel. ALs je dan weet dat we ongeacht de beginhoeveelheid, stoffen kunnen waarnemen tot 8 keer de halfwaardetijd, dan mogen mensen zelf het rekensommetje maken :-)

Nee. dat is niet waar. Men rekent op basis van gegevens en niet vanuit een overtuiging. Als ik zeg dat 50 + 50 100 is, heeft dat met geen enkele overtuiging te maken.

Zo'n conclusie zou door sommigen wel met moeite worden aanvaard, maar je mag toch vertrouwen op de intellectuele eerlijkheid van de wetenschappers in kwestie. Die conclusie komt er alleen niet, omdat je op dat exacte moment de wetenschap achter je laat. Een van de pijlers onder de wetenschappelijke methode is dat natuurlijke gevolgen natuurlijke oorzaken hebben, dus zodra je met een bovennatuurlijke oorzaak komt aanzetten, ben je niet meer met wetenschap bezig.

Dat is natuurlijk wel wat anders dan zeggen dat wetenschappers maar vervalsen, konkelen en prutsen om de schepper (Vishnu) maar uit hun conclusies te houden.

Terug naar “Archief”