Lock&Stock schreef:En wie bepaalt wat er wel of niet gezegd mag worden? Of wanneer er grenzen worden overschreden?
Deze grenzen zullen nooit bij wet vastgelegd kunnen worden, maar heeft te maken met beschaving. Als jij een ander met woorden verwond, is dat een grens. Voor de zender zou dat een grens moeten zijn, omdat je een ander niet nodeloos wilt kwetsen.
Lock&Stock schreef:Dit is een sentiment die ik nu van meerdere gelovigen heb gelezen,
Dit staat helemaal los van gelovig zijn, dit heeft met psychologie te maken. Actie en reactie. De lichamelijke en psychische processen die in werking gesteld worden bij het horen/zien van beledigingen. Deze processen hebben bij gelovigen en bij ongelovigen plaats.
Lock&Stock schreef:Maar de grens is geweld. En als je beetje normale moraal bezit moet het niet moeilijk zijn om je daarvan te weerhouden
Ja, dat is miscchien jouw grens, niet de mijne. Als geweld de grens is, dan zijn er al vele andere grenzen overgegaan. Want als geweld daar is, dan is praten en overleg niet meer mogelijk. En dat komt mijns inziens ver vóór geweld.
Lock&Stock schreef:Dat ligt het probleem bij de ontvanger en zijn gebrek aan relativeringsvermogen.
Niet alleen. Ik vind dat een dooddoener. Het probleem kan ook bij de zender liggen, die onbeschaafd en ongemanierd is. Het is een wisselwerking. Als iemand niet geprikkeld wordt, komt er ook geen reactie. Het is best goed om je dat te realiseren. Begrijp me goed dat ik deze moorden absoluut veroordeel. Maar er is wel een trigger aan vooraf gegaan.
Lock&Stock schreef:Op de middelbare school ben ik wel een keer knock-out geslagen door een multimap. Maar volgens mij is dat niet wat mona bedoelt....

nee, inderdaad. Ik bedoel dat je iemand geestelijk om zeep kunt helpen, zodat hij niet meer instaat voor zijn daden. Denk ook eens aan pesten op school bijvoorbeeld. Dan kan met woorden gebeuren, maar ook met filmpjes e.d. We weten ondertussen dat pesters en gepesten vaak allebei problemen hebben. Je zegt toch ook niet tegen de gepeste: sorry, jouw incasseringsvermogen is een beetje aan de lage kant. Jammer, ik heb alle recht om te pesten en te beledigen. Als je wat harder was, dan had je er ook niet zo'n last van, ga er maar boven staan....
Lock&Stock schreef:En als we dan toch moeten gaan morrelen aan de vrijheid van meningsuiting (zoals een aantal hier lijken voor te staan)
Als dat jouw mening is die je gevormd hebt uit mijn postings, dan mag dat. Maar ik vind het eerder een beetje flauw. Het gaat er om dat je niet altijd alles kunt zeggen, puur om het met elkaar een beetje leefbaar te houden. Dat is wat ik bedoel.