Jan schreef: De man die zei dat Hij niets anders wilde weten en brengen dan het kruis van Christus (1 Kor. 2/Gal. 6) is tegelijkertijd ook de man die het meeste sprak over de fijnere details van de wetten van God en van rechtvaardiging en genade. Waar wordt hier over gesproken dan Het is allebei waarachtig en men kan niet het ene kiezen boven het andere. Wat is dan de harmonie? Is het niet zo dat de zuigelingen met melk gevoed moeten worden? Omdat juist zij alleen door Jezus gekruisigd tot bekering kunnen komen?
Maar voor wie zijn dan al de aanwijzingen en aansporingen etc. etc.? Is het niet voor diegenen die volwassen zijn geworden en behoefte hebben aan een stevig stuk vlees omdat melk alleen niet meer genoeg is voor hen? (Hebr. 5 / 1 Petr 2)
De melk is wel goed en laten we allen blijven verlangen naar een glas zuivere melk. Maar als we niets anders krijgen dan alleen melk... kunnen we dan wel groeien? Wat zegt het als we alleen maar melk willen en nooit vlees? Zal de eeuwige zuigeling niet geweldig schrikken van mensen die wel vlees eten? Wordt het dan als onchristelijk gezien? Maar wat dan te doen met die hele grote Bijbel vol met vast voedsel?
Typisch geval van schuilen.
.1 Je moet eerst een maag hebben waar melk en vast voedsel in kan.
.2 Als je de melk nog niet gehad hebt kun je niets met vast voedsel doen, je kunt het niet verdragen. Je kotst het uit en heeft zijn doel gemist.
.3 Gods Woord is niet alleen de Bijbel, de veel gemaakte gruwelijke vergissing. Alleen de Bijbel is dodelijk.
.4 Groeien in geloof doe je uitsluitend middels de Heilige Geest en nooit alleen met of door de Bijbel.
Wanneer we het over vast voedsel hebben moet, als we deze vraag vanuit een bijbel willen stellen en beantwoorden, eerst aan de orde komen of deze vraag gesteld wordt vanuit een gezonde geestelijke situatie en in een oprecht Geestelijk leven, dat gekenmerkt wordt door het leven door de Geest, de vrucht van de Geest.
De Melk
Is het bijbrengen van de intentie van het woord van God en het ervoor zorgen dat de draagwijdte van de verkondigde belofte bekend is.
En het werken aan de training van de zintuigen en het verstaan van de Geest door ervaring waardoor de gelovige in staat is te weten wat goed en kwaad is. Als men niet in staat is te weten wat goed en kwaad is kan vast voedsel niet optimaal effect hebben.
Jan schreef:1 U dan, mijn zoon, word gesterkt in de genade die in Christus Jezus is.
2 En wat u van mij gehoord hebt onder vele getuigen, vertrouw dat toe aan trouwe mensen die bekwaam zijn om ook anderen te onderwijzen.
3 Lijd verdrukkingen als een goed soldaat van Jezus Christus.
4 Niemand die in het leger dient, wordt verwikkeld in de zaken van het levensonderhoud, opdat hij hem kan behagen die hem voor de krijgsdienst aangenomen heeft.
Hier staat dus dat de Heilige Geest sterkt, dus zonder kan niet. Dus dat de Heilige Geest nodig is om bekwaam te zijn om andere te onderwijzen. Als je wilt onderwijzen in dienst van God dan kom je satan tegen en op dat moment ben je soldaat van God. Om te vechten, niet tegen vlees en bloed, homo's en hoeren, maar tegen de wereldse machten, en dat is niets anders dan satan. Niet een mens kan het opnemen tegen satan en daardoor hebben we de wapenrusting nodig en die is uitsluitend te verkrijgen in het geloof in Jezus Christus en alleen te gebruiken is tegen satan want we hebben simpelweg niets anders om tegen te vechten. Dan gaat het niet om ons hachje maar alleen tot eer van God.
De wapenrusting wordt ook al te lichtvaardig over gesproken, een voorganger kan hier met gemak 10 preken me vullen.
Jan schreef:Het zwaard is niet vrijblijvend. Niet voor onszelf en niet voor de ander. Het snijdt aan twee kanten. En dit alles om de komende toorn te ontlopen door eerlijk te oordelen.
Wat hier staat begrijp ik niets van. Maar goed, de post is niet aan mij gericht en antwoord hoef ik niet te verwachten.
Jan schreef:En als satan komt met zijn misleidingen dan zeggen wij Hem na: het staat geschreven! Zo wordt het zwaard correct gebruikt. Krachtig om elk vijandig bolwerk mee te vernietigen. En als het moet ook hen die die bolwerken in stand willen houden. Dit zien we Paulus en Petrus dan ook doen in hun oordelen, overigens volkomen geleid door de Heilige Geest en in overeenstemming met heel het Woord van God.
O, ook oneerlijk van Paulus, hij wel en wij niet. Dit zegt hij, je mag niet eens neerzien op je broeder of zuster. Zie je overigens dat Paulus er van uit gaat dat iedereen in Christus is? Jezus deed dat al.
Romeinen 14:10-13 “Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden. Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren.”