Het belijden van zonde en schuld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Het belijden van zonde en schuld

Berichtdoor learsi » 24 dec 2014 15:14

naamloos schreef:-1-Nu God door Christus met de wereld verzoend is, wordt de wereld geroepen zich met Hem te verzoenen.
-2-Verzoening moet van twee kanten komen wil het effectief zijn. (gelovigen horen niet bij de wereld, die zijn al met God verzoend)
-3-Geloof en verzoening zijn in principe verschillende dingen, maar God heeft het zo geregeld dat het, in dit verband, niet los te verkrijgen is.

-1- Hoe verzoent de wereld zich met Hem?
-2- Wat neemt de wereld mee om zich met Hem te verzoenen?
-3- Omschrijf eens het verschil tussen geloof en verzoening.

bvd
h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2014 15:47

learsi schreef:-1- Hoe verzoent de wereld zich met Hem?
-2- Wat neemt de wereld mee om zich met Hem te verzoenen?
-3- Omschrijf eens het verschil tussen geloof en verzoening.
1. Door zijn aanbod van vrede-verzoening aan te nemen, door middel van geloofsovergave aan hem.
2. Het is een genade-aanbod, en genade is vrij.
Je komt alleen met jezelf, en als ongelovige heb je niet alleen zonden, maar je bent zonde.
3. Kom op Lears, dat weet je zelf wel :D
http://www.encyclo.nl/begrip/verzoening
Geloven op zichzelf zegt helemaal niets, je kunt in duizenden verschillende dingen en personen geloven.

En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 dec 2014 20:18

Quispel schreef:Dat is dus ons onderscheid het is geen schakel. Voor wedergeboorte is natuurlijk de mens ook geestelijk ,stel je voor . Maar daarmee is de mens niet Geestelijk.
Het gaat niet om het bedenken van de natuurlijke mens versus de geestelijke mens, maar om de natuurlijke mens en de mens die de inwoning van de Heilige Geest heeft ontvangen. En dat probeerde ik aan te geven maar Paulus legt dat heel goed uit. Jou welbekend.

Wat is in jou ogen dan het geestelijke van de natuurlijke mens?
h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 dec 2014 22:44

naamloos schreef:1. Door zijn aanbod van vrede-verzoening aan te nemen, door middel van geloofsovergave aan hem.
2. Het is een genade-aanbod, en genade is vrij.
Je komt alleen met jezelf, en als ongelovige heb je niet alleen zonden, maar je bent zonde.
3. Kom op Lears, dat weet je zelf wel :D
http://www.encyclo.nl/begrip/verzoening
Geloven op zichzelf zegt helemaal niets, je kunt in duizenden verschillende dingen en personen geloven.

En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.

-1-Hoe komen natuurlijke mensen aan dit aannemen door geloof?
-2-Genade wordt(Mona zei dat al ergens in het bevindelijk-forum) toegepast door de Heilige Geest. De genade van God is niet iets wat van de ene hand in de andere hand over gaat. En al helemaal niet in de zin van "toen heeft Hij Zijn genade gegeven en die kan door een ieder aangenomen worden, want genade is vrij.". De genade is genezing. De mens is ten dode toe ziek. Een genezing vergt een persoonlijke toepassing. Een genezing is een proces. En het is de geneesheer die het medicijn toepast.
Hem aannemen, in Zijn Naam geloven is tot Hem gaan en je zalig.................laten maken.
Je ziet dat bij de genezingen van de Heere Jezus.
......Zoon van David ontferm u mijner...........
......Zoon van David maak mij zalig..............
Dan ......................laat ik mij zalig maken.
En Hij geneest hen door tot hen te spreken. Wij bezitten het geschreven Woord en de Geest (die de Heere is), gebruikt het geschreven Woord. Zó spreekt Hij in deze genade-tijd tot ons.
-3-Je kunt in de verzoening geloven, zonder dat je je................ laat verzoenen.
h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2014 00:44

learsi schreef:-1-Hoe komen natuurlijke mensen aan dit aannemen door geloof?
-2-Genade wordt(Mona zei dat al ergens in het bevindelijk-forum) toegepast door de Heilige Geest. De genade van God is niet iets wat van de ene hand in de andere hand over gaat. En al helemaal niet in de zin van "toen heeft Hij Zijn genade gegeven en die kan door een ieder aangenomen worden, want genade is vrij.". De genade is genezing. De mens is ten dode toe ziek. Een genezing vergt een persoonlijke toepassing. Een genezing is een proces. En het is de geneesheer die het medicijn toepast.
Hem aannemen, in Zijn Naam geloven is tot Hem gaan en je zalig.................laten maken.
En Hij geneest hen door tot hen te spreken. Wij bezitten het geschreven Woord en de Geest (die de Heere is), gebruikt het geschreven Woord. Zó spreekt Hij in deze genade-tijd tot ons.
-3-Je kunt in de verzoening geloven, zonder dat je je................ laat verzoenen.
h.g.
Learsi
1. Ieder heeft zn eigen verhaal.
2. Omdat God de mensen vrije genade aanbiedt mag ieder die wil dat aannemen.
Genade is geen genezing, maar houdt in dat je iets krijgt wat je niet verdient (eeuwig leven) plus iets niet krijgen wat je wel verdient (straf). Dat toepassing verhaal -als je dat zo noemen wilt- hoort bij de wedergeboorte en wat daar verder uit voortkomt.
3. Dat kan, als je in verzoening gelooft zonder geloofsovergave (in dit verband), maar daar gaat het hier niet over.
Ik reageerde op jouw stellng dat God tegen gelovigen zegt "laat u met God verzoenen". (het ging over de gelovigen uit 2 Kor. 5) En dat staat er dus niet. In Christus heeft hij de wereld met zichelf verzoend.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 dec 2014 09:47

Kol 2.

"En dit zeg ik, opdat niemand u misleidt met mooiklinkende redeneringen.
5 Want al ben ik lichamelijk afwezig, toch ben ik in de geest bij u. Ik zie met blijdschap de goede orde onder u en de vastheid van uw geloof in Christus.
6 Zoals u dan Christus Jezus, de Heere, hebt aangenomen, wandel in Hem,
7 geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, zoals u onderwezen bent; wees daarin overvloedig, met dankzegging.
8 Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.
9 Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk.
10 En u bent volmaakt geworden in Hem, Die het Hoofd is van iedere overheid en macht.
11 In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus.
12 U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt.
13 En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,
14 en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen."

Het lijkt er geheel niet op dat Paulus het hier tegen een gemeente had van 5 % gelovigen en 95% verhardden, wel?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2014 11:16

Nee, zeer zeker niet, wie beweert dat?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2014 12:24

learsi schreef: De genade is genezing. De mens is ten dode toe ziek.
Kom je bij de dokter, en die vraagt: wat kan ik voor je doen? Zeg jij dan 'o dok, wees me genadig ...'

Genade en genezing kunnen wel met elkaar te maken hebben, maar het is onjuist dat genade genezing is.
learsi schreef: Een genezing vergt een persoonlijke toepassing. Een genezing is een proces. En het is de geneesheer die het medicijn toepast.
De verzoening waar we het over hadden, is geen proces. (waarom je opeens over genezing begint ontgaat me)
Door het offer dat Jezus bracht zijn we voor eens en altijd geheligd. Heb. 10. Dat gebeurd niet stukje bij beetje hoor!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 dec 2014 14:05

mohamed schreef:Nee, zeer zeker niet, wie beweert dat?

De gemiddelde rechterflank GG heeft maar zo'n 5 % gelovigen/bekeerden, toch?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2014 20:32

mohamed schreef:Nee, zeer zeker niet, wie beweert dat?

mealybug schreef:De gemiddelde rechterflank GG heeft maar zo'n 5 % gelovigen/bekeerden, toch?

Ik ben daar niet zo in thuis, maar te oordelen naar wat ik hier lees over zondes klinkt het me niet vreemd in de oren.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 jan 2015 20:51

learsi schreef:Hoe komen natuurlijke mensen aan dit aannemen door geloof?

naamloos schreef:Ieder heeft zn eigen verhaal.

Je geeft hier geen antwoord op mijn vraag naar het hoe.
Je antwoord geeft aan dat je van de mens uit gaat en niet van God uitgaat.
Dat de natuurlijke(!) mens tot geloof komt, kan enkel door het werk van God Zelf (geboorte van het geloof uit God volgens Joh1:12/13)De natuurlijke mens is nl. niet in staat tot (geestelijk!) geloof.
On-topic wil dat zeggen dat de natuurlijke mens geen vergeving of verzoening zal kennen/proeven(ook al belijdt hij zijn zonden)omdat een natuurlijk mens niets kan ontvangen van de Heere omdat hij niet in staat is tot geestelijk(!) geloof.( bijv. Jakobus1:6/7).
h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 jan 2015 21:10

learsi schreef:Wat is in jou ogen dan het geestelijke van de natuurlijke mens?

Quispel schreef:Voor mij is "de mens geest, ziel en lichaam", en dat moet ik zo zeggen omdat bepaalde begrippen in onze taal niet duidelijk zijn. Maar de mens is een ziel en dat is zijn levenswandel, het is een hele verhandeling om dat in onze taal uit te leggen. Ik denk dat de geest onze gezindheid bepaalt.
Maar met de Bijbelse gedachte rondom de mens heeft het niet zo erg veel te maken.
De mens is niet samengesteld uit de drie genoemde losse onderdelen.

De mens is een eenheid. Echter bij wedergeboorte ontvangt de mens ook nog eens de inwoning van de Heilige Geest.

Blijft voor mij nog steeds een vraag hoe jij dat "geestelijke" van de natuurlijke mens ziet.
Je maakt onderscheid tussen het "geestelijke" van de natuurlijke mens en de inwoning van de Heilige Geest in de geestelijke mens.
De natuurlijke mens is een vleselijke mens. Een onheilig mens.
In de natuurlijke mens is enkel het begeren van het vlees.
Blijft voor mij dus nog steeds de vraag, hoe jij het "geestelijke" van de natuurlijke mens ziet.

h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 jan 2015 07:58

learsi schreef:Dat de natuurlijke(!) mens tot geloof komt, kan enkel door het werk van God Zelf (geboorte van het geloof uit God volgens Joh1:12/13)De natuurlijke mens is nl. niet in staat tot (geestelijk!) geloof.
On-topic wil dat zeggen dat de natuurlijke mens geen vergeving of verzoening zal kennen/proeven(ook al belijdt hij zijn zonden)omdat een natuurlijk mens niets kan ontvangen van de Heere omdat hij niet in staat is tot geestelijk(!) geloof.( bijv. Jakobus1:6/7).
h.g.
Learsi

Je teksten uit Johannes behoren tot de tijd dat de heilige Geest nog niet was uitgestort.
Je tekst uit Jakobus roept gelovigen juist op een sterk geloof te hebben, te volharden en beproevingen te doorstaan.

"2 Acht het enkel vreugdedus geen ach en wee, wat zijn we toch zondig en eellendig, mijn broeders, wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt,
3 want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt.
4 Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet. (is dat ook niet een "ongereformeerd" streven, wat de theologie naar het hiernamaals in de Hemel heeft geplaatst)
5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt er vragen er blijbaar maar weinig om, getuige de enorme verwarring en honderden verschillende denominaties , en ze zal hem gegeven worden.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 03 jan 2015 09:26

mealybug schreef:De gemiddelde rechterflank GG heeft maar zo'n 5 % gelovigen/bekeerden, toch?

Welnee man, dan denk je veel te klein van God. God heeft daar veel kinderen hoor. Alleen weten ze het zelf nog niet, omdat in preken steeds gesuggereerd wordt dat je aan veel voorwaarden moet voldoen, wil je kunnen zeggen dat je een echte gelovige bent.

Wat niet zo is, want God is vol genade en geeft overvloedig. Maar de dominees zijn in deze kerkverbanden nu eenmaal minder gunnend dan God. Dat komt omdat ze op een Babeltorenhoog voetstuk gezet zijn. En dan denken ze al gauw dat ze boven de wolken uit kunnen kijken. Quod non.

God staat er gelukkig nog boven. En van Hem moeten we het hebben, nietwaar? Geen zorgen dus.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 jan 2015 11:55

gravo schreef:Welnee man, dan denk je veel te klein van God. God heeft daar veel kinderen hoor. Alleen weten ze het zelf nog niet, omdat in preken steeds gesuggereerd wordt dat je aan veel voorwaarden moet voldoen, wil je kunnen zeggen dat je een echte gelovige bent.
gravo

gravo spreekt wijze taal =D> =D> =D>

Terug naar “Archief”