De twee profeten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: De twee profeten

Berichtdoor Boerin » 25 nov 2014 22:00

Arco schreef:
Er zijn ook knakworsten van louter rundvlees.

Nou da's dan mooi voor Joden die ze willen eten, maar mij zal het worst wezen wat erin zit. Gewoon je eten zegenen, klaar. Ben zo blij dat Jezus me van dat raak niet smaak niet roer niet aan vegetarisme heeft afgeholpen. Geen bloed en geen afgeprijsd vlees doe ik wel aan, want dat kan verstikt zijn volgens Zijlstra en de kinders eten lekker knakworsten en frikandellen, hartstikke gezond, lol.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 nov 2014 23:11

Boerin schreef:Nou da's dan mooi voor Joden die ze willen eten, maar mij zal het worst wezen wat erin zit. Gewoon je eten zegenen, klaar.

Wat stel je je daar bij voor, "een gezegende knakworst "

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 25 nov 2014 23:53

bladestraight schreef:Echter, andere delen van de wet van Moses, zoals de spijswetten, worden in het nieuwe testament niet herhaald. Uit de geschiedenis van het visioen van Petrus blijkt zelfs heel duidelijk dat dit een wet voor Israël (dus het Joodse volk) was.

En net diezelfde Petrus schreef met betrekking tot de volgelingen van Christus (1 Petrus 2:9-10)
" Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap ,een heilige natie, een volk Gode ten eigendom , om de grote daden te verkondigen van Hem , die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht...

En dit is nu krak hetzelfde als hetgeen God aan het volk van Israël meedeelde door Mozes en zijn Profeten(Exodus 19:5-6/ Deut 4:20 /Ezechiel 37:23/Jesaja 43:21)
Of met andere woorden toen Jezus voorspelde dat de wijngaard aan anderen zou gegeven worden , bewijst Petrus hier dat het gebeurd is en zij door God als het zijn volk "Israël " beschouwd worden.

En als Petrus zich dan houdt aan Gods handleiding en enkel de "brandstof" gebruikt die goed of ideaal is voor het optimaal functioneren van het menselijk lichaam, waarom zouden zij die als het (weliswaar geestelijk) Israël benoemd worden dit dan ook niet doen?

Het gaat hier dan ook niet direct om het al dan niet onderhouden van de "wet" maar wel om het al of niet gebruik van het gezond verstand. Wetende dat al wat God de mens voorschrijft er is opdat het met hem wel zou gaan; dit zowel op lichamelijk als op geestelijk vlak.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 nov 2014 07:13

Zo begint Petrus' brief:
Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen in de verstrooiing in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bithynië,
2 uitverkoren overeenkomstig de voorkennis van God de Vader, door de heiliging van de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenkeling met het bloed van Jezus Christus: moge genade en vrede voor u vermeerderd worden.

En zo begint Paulus' brief :

Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus door de wil van God, en Sosthenes, de broeder,
2 aan de gemeente van God die in Korinthe is, aan de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de Naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere:
3 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 26 nov 2014 09:26

mohamed schreef:Jezus is het Woord van God en hij verklaarde het niet onrein maar rein. Goed lezen.

Als in Leviticus iets, zoals varkensvlees, onrein wordt verklaard, dan kan Jezus het niet rein verklaren. Want in Deut. 18 staat dat er een Profeet zal komen, die identificeren wij als Jezus. Maar in Deut. 13 staat dat een profeet die toe- of afdoet aan de Torah een valse profeet is.

Dus als Jezus werkelijk leerde dat, bijvoorbeeld varkensvlees, nu rein is, dat dus eerst onrein was verklaard, is dat Jezus geen valse profeet?

Nog iets: in de Torah staat dat je voedsel niet mag verspillen. Waarom liet Jezus de demonen toe om in varkens te gaan, die daarna in de zee stortte? (Mat. 8:28-34)

Boerin schreef:Nou da's dan mooi voor Joden die ze willen eten, maar mij zal het worst wezen wat erin zit. Gewoon je eten zegenen, klaar.

Wat is zegenen? Wat gebeurd er met het eten als je zegent? Of niet zegent?

Een benadering van mijner zijde: het is uiterst vreemd om een zegen te vragen over iets wat je al hebt. Want zegenen betekent in het Hebreeuws "vermeerderen" en "verdubbelen". Een landbouwer kan zijn land ploegen, bemesten en inzaaien, maar als God niet zegent dan is het werk van de landbouwer nutteloos. Er is zegen nodig, zoals regen. Een zegen, zoals deze bijvoorbeeld in Mat. 14:19, is heel wat anders dan wat eigenlijk de bedoeling is. Want deze tekst is onjuist vertaald. Er staat dat Jezus de zegen uitsprak, dat is: de dank aan de Schepper voor het zegenen, waardoor nu het brood (en elk ander rein voedsel) ons kan voeden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 26 nov 2014 13:33

bernard 3 schreef:
Petrus schrijft naar ALLE Christenen, weliswaar waren deze op dat ogenblik hoofdzakelijk uit de Joden maar er waren onder hen ook Christenen die voortkwamen uit de heidenen. En na verloop van tijd vormden ze zelfs de meerderheid.

Ik vraag mij echter af waarom je dergelijke dingen schrijft. Is het om niet te moeten behoren tot het geestelijk Israël en zodoende te kunnen "ontsnappen" aan bepaalde vereisten die samengaan met het behoren tot Gods geestelijk Israël?

mealybug schreef:Zo begint Petrus' brief:
Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen in de verstrooiing in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bithynië,
2 uitverkoren overeenkomstig de voorkennis van God de Vader, door de heiliging van de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenkeling met het bloed van Jezus Christus: moge genade en vrede voor u vermeerderd worden.

En zo begint Paulus' brief :

Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus door de wil van God, en Sosthenes, de broeder,
2 aan de gemeente van God die in Korinthe is, aan de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de Naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere:
3 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.

God sloot zijn verbond met Israël alleen.

Hebr. 8 schreef: 6 Nu heeft Hij echter een zoveel voortreffelijker bediening ontvangen, zoals Hij ook van een beter verbond Middelaar is: een verbond dat in betere beloften is vastgelegd.
7 Immers, als dat eerste verbond onberispelijk geweest was, zou er voor een tweede geen plaats zijn gezocht.
8 Want hen berispend zegt Hij tegen hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
9 niet overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden. Want zij bleven niet in Mijn verbond en Ik heb geen acht meer op hen geslagen, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Israëlieten zijn bekend komen te staan als Christenen. Zo ook de Judeeërs (vertaald met Joden) uit Jezus tijd. Die Judeeërs waren maar een klein deel van heel Israël. Het grootste deel van Israël was immers verstrooid onder de andere volken en werden als heidenen gezien. Zo waren zij ook geworden, zie Hosea/Rom.9. Maar Jezus zegt dat Hij juist kwam om deze verloren schapen van het huis Israëls weer op te nemen in Zijn kudde, Israël. Zie Mat. 10:6 en 15:24.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 26 nov 2014 13:50

Als het weer meer on-topic mag zijn het volgende. Welke van de twee profeten is de ware profeet van God?

Profeet nr. 1 is vol liefde, tolerantie, weet de mensen te behagen. Ze werden de profeten van Baal genoemd. Er waren er een heleboel omdat deze religie goed viel bij de mensen. Uit 1 Kon. 18:

19 Nu dan, stuur boden, breng heel Israël bijeen bij mij op de berg Karmel, met de vierhonderdvijftig profeten van de Baäl en de vierhonderd profeten van Asjera, die aan de tafel van Izebel eten.

25 Elia zei tegen de profeten van de Baäl: Kies voor uzelf de ene jonge stier en maak die eerst klaar, want u bent met velen. Roep dan de naam van uw god aan, maar u mag er geen vuur bij leggen.
26 Zij namen de jonge stier die hij hun had gegeven, en maakten die klaar. Ze riepen de naam van de Baäl aan, van de morgen tot de middag: O Baäl, antwoord ons! Maar er kwam geen stem en er was niemand die antwoordde. Zij sprongen tegen het altaar aan, dat men gemaakt had.

De andere profeet was niet zo geliefd. Werd veel verweten ook door de koning. Een onruststoker, nogal een nare man die altijd maar vervelende dingen zei en verantwoordelijk zelfs voor het onheil van heel het volk.

17 En het gebeurde, toen Achab Elia zag, dat Achab tegen hem zei: Bent u degene die Israël in het ongeluk stort?

Hij had ook niet genoeg liefde om te bidden voor zijn vijanden. Zie het volgende bewijs van zijn vreselijke vleselijke gedrag:

27 En het gebeurde tijdens de middag dat Elia met hen begon te spotten en zei: Roep met luide stem! Hij is immers een god. Hij is vast in gedachten! Of hij heeft zich vast afgezonderd! Of hij is vast op reis! Misschien slaapt hij wel en moet hij wakker worden!

Dus geen gebed, geen liefde, maar spot! En hij gaat zelfs nog verder in het kwaad doen. Lees en huiver:

40 Elia zei tegen hen: Grijp de profeten van de Baäl! Laat niemand van hen ontkomen. Zij grepen hen, en Elia voerde hen af naar de beek Kison en slachtte hen daar af.

En dit alles vanaf het begin tot het eind in opdracht en met de goedkeuring van...

1 En het gebeurde na vele dagen dat het woord van de HEERE tot Elia kwam, in het derde jaar: Ga, vertoon u aan Achab, want Ik zal regen geven op de aardbodem.

46 En de hand van de HEERE was op Elia, en hij omgordde zijn middel en snelde voor Achab uit tot waar men bij Jizreël komt.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 nov 2014 14:12

mealybug schreef:
Wat stel je je daar bij voor, "een gezegende knakworst "

http://m.youtube.com/watch?v=zgfq0RxIakQ
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 nov 2014 14:29

Het was niet echt mijn bedoeling om het nog verder naar beneden tot in het bespottelijke te trekken, maar oprecht te vragen wat iemand zich voorstelt bij de zegening van eten, of een metrotunnel...
"Here zegen deze spijze" is een onbijbels concept.
Het eten IS de zegening, en wij zegenen God of dankzeggen, maar voedsel zegenen, wat stel iemand zich daar bij voor?

Maar goed, off topic, dus laat verder maar...

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 nov 2014 14:36

Ach dat zijn we zo gewend, daar stak ie juist de draak mee. Het is denk ik ook onBijbels, behalve als het gexond eten is en misschien vergiftigd. Ik hoorde van een man die z'n broodje vlees zegende in de kantine en iedereen werd ziek, behalve hij.
Zach91

Terug naar “Archief”