Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24344
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2014 15:46

Jan schreef:Zie je geen verschil tussen je persoonlijke vijanden en die vijanden van God en je volk? Met persoonlijke vijanden bedoel ik bijv. een nare collega die jou altijd pest of ernstige familieruzie waardoor mensen elkaar niet meer willen spreken.
David had het niet over dat soort vijanden... David ging zelfs zover dat hij Saul die hem naar het leven stond, vergaf. Hij liet het oordeel daarover aan God over.


Ik heb het niet over persoonlijke vijanden maar over vijanden van Gods volk. Zoals Herodus, de Romeinse keizer, de leiders van de IS, alles wat het christendom wil uitroeien omdat ze God en Zijn evangelie haten. Ik heb het ook over Saulus die de christenen vervolgde. En dan zien we (en er zijn meer voorbeelden van) dat Gods liefde heb verandert. En daar mogen we iets van uitdragen.

En dus... wat is je gevolgtrekking? Hoe zie je de verhouding tussen de straf in het strafrecht en de vergeving van je naaste?


Straf moet gericht zijn op wraak maar op verandering van de persoon in kwestie. Haat verandert een persoon niet positief. Haat is niet gericht op het welzijn van de ander. Straf moet dus niet vanuit haat gegeven worden.

Iemand kan zich als je vijand opstellen. Iemand kan je jarenlang verkeerd behandelen. Dan kan er haat ontstaan. En toch moet je zo iemand liefde betonen door bijv. zijn dier bij hem terug te brengen. Zo overwint de liefde misschien het kwaad nog. Al met al niets anders dan wat God de Zoon leert.


Je moet gedrag en persoon loskoppelen anders kan niet wat je zegt. Je kan niet iemand haten en toch liefde betonen. Je kan iemands gedrag haten en hem liefde betonen omdat je zijn gedrag afkeurt maar hem als mens niet. Jezus haatte de zonde maar niet de zondaar. Daarom gaf Hij zijn leven voor ons.

Beantwoord deze vragen dan eerst eens: Is God eeuwig onveranderlijk van karakter? Is Jezus eeuwig, is Hij God? Was Hij er al vanaf het begin? Veranderd Gods opvatting van goed en kwaad?

Waarom willen mensen altijd God laten veranderen. En David. En Paulus. Is dit alles zodat de hardere moeilijke passages niet als gelijkwaardig behandeld hoeven te worden net als de makkelijkere gedeelten?


God is onveranderlijk van karakter. Jezus is eeuwig en is God. Hij was er van het begin. Zijn opvatting wat betreft goed en kwaad zijn niet veranderd. Maar door de komst van Jezus Christus veranderen er wel degelijk dingen. Dingen die door Hem zijn vervuld, hebben afgedaan. Waarom was er in het OT maar 1 verbondsvolk maar komt na Hem de Geest en wordt het evangelie voor iedereen? Is God dan veranderd? Waarom hebben reinigingswetten, overwetten en zelfs de tempeldienst afgedaan nadat Jezus is gestorven en opgestaan? Verandert God dan? Nee. Dat er dingen veranderen wil dus niet zeggen dat God verandert. Daarom worden we opgeroepen in Zijn voetsporen te treden en niet in die van de wet en de profeten. Daar is het NT behoorlijk helder over. Het is allemaal een schaduw van de werkelijkheid die komen zou: Jezus Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3750
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor JeeWee » 14 nov 2014 16:26

Iedere keer zie ik weer die rare topictitel: "Vrees voor de Heer betekent het kwade haten".

Die titel zit me niet lekker. Het begint weer bij jezelf: ik moet...
Vrees voor de Heere betekent Hem liefhebben boven alles.
Omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
Dan kan het niet anders dan dat dat resulteert in een afkeer van dingen die tegen die liefde in gaan...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24344
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2014 16:49

Dan klopt de titel dus wel maar ligt de nadruk misschien niet helemaal goed. Maar vrees voor de Heer betekent inderdaad een afkeer hebben van het kwade. Maar niet DE kwade haten. Bid voor wie u vervolgen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2030
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor gravo » 14 nov 2014 17:06

Jan schreef:(...)Waarom willen mensen altijd God laten veranderen. (...) Is dit alles zodat de hardere moeilijke passages niet als gelijkwaardig behandeld hoeven te worden net als de makkelijkere gedeelten?


Aha, ziehier het misverstand. Jan denkt dat straffen, toorn, ín het recht treden' zogenaamde "moeilijke passages zijn". Maar dat is niet waar. dat zijn juist hele makkelijke passages. Onze natuurlijke neiging sluit daar goed bij aan: Sla d'r op, meppen, oog om oog, tand om tand.

Maar juist de passages waarin God Zijn straf niet uitvoert, waarin de toorn teniet wordt gedaan, waarin barmhartigheid de overhand krijgt...juist die passages zijn de moeilijkste. Dat begrijpen we niet. Dat God Liefde is. Dat Hij vergeeft. Dat dat een begaanbare weg is voor God. Moeilijk!

Zo Gij in 't recht wilt treden,
O Heer', en gadeslaan
Onz' ongerechtigheden;
Ach, wie zou dan bestaan?
Maar neen, daar is vergeving
Altijd bij U geweest;
Dies wordt Gij, Heer', met beving,
Recht kinderlijk gevreesd.


Daar kunnen we niet bij, dat is ondoorgrondelijk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 15 nov 2014 15:12

Marnix schreef:Ik heb het niet over persoonlijke vijanden maar over vijanden van Gods volk.


Het gaat erom waar de Bijbel over spreekt en dat is over alle soorten van vijanden.

Zoals Herodus, de Romeinse keizer, de leiders van de IS, alles wat het christendom wil uitroeien omdat ze God en Zijn evangelie haten. Ik heb het ook over Saulus die de christenen vervolgde. En dan zien we (en er zijn meer voorbeelden van) dat Gods liefde heb verandert. En daar mogen we iets van uitdragen.


Alleen Saulus veranderde toch? En Saulus handelde uit zuiver godsdienstige overtuiging. Hij dacht warm te zijn maar bleek koud te zijn. Veel andere mensen handelen om er zelf beter van te worden. Een Pilatus bijvoorbeeld, of een Herodes die vele jonge kinderen liet afslachten. Denk je dat Jezus graag had gezien dat de moeders van die kinderen Herodes vergaven en liefhadden? Maak dat de kat maar wijs als je dat denkt.

Kortom leer onderscheid te maken en zie niet alle mensen gelijk aan elkaar. Dat doet God ook niet. Zie bijv. een tekst over Gods haat voor een ongeboren kind in de moederschoot. En ja God veranderd daar niet in. Zelfs het N.T. spreekt nog over die haat van God. Zie Rom.9.

Straf moet gericht zijn op wraak maar op verandering van de persoon in kwestie. Haat verandert een persoon niet positief. Haat is niet gericht op het welzijn van de ander. Straf moet dus niet vanuit haat gegeven worden.


Dat is een moderne humanistische denkwijze. God wil niet altijd de persoon in kwestie veranderen. God wil heel vaak de persoon in kwestie dood maken. De grond in. Zand erover. Foetsie weg. Opgeruimd staat netjes. En waarom wil God dat? Lees o.a. Deut. 13 en 17 en 19 en 21 en 22 en 24. En dit principe zien we ook terug in het N.T. waar echter geen sprake meer is van een rechtstaat met macht om misdadigers te doden. Tenzij de overheid uit Rom. 13 er is om God te dienen. Maar in de praktijk is het meestal enkel het kwaad wegdoen uit de Christelijke gemeente, de kerk.


Je moet gedrag en persoon loskoppelen anders kan niet wat je zegt. Je kan niet iemand haten en toch liefde betonen. Je kan iemands gedrag haten en hem liefde betonen omdat je zijn gedrag afkeurt maar hem als mens niet. Jezus haatte de zonde maar niet de zondaar. Daarom gaf Hij zijn leven voor ons.


In de praktijk is het lastig om gelijk iemand lief te hebben als er vijandschap ontstaan is. Zeker als het voornamelijk of geheel de verantwoordelijkheid is van die ander. Wanneer men dan het zelf overwint en toch liefde betoont kan dit een positieve verandering teweeg brengen waardoor inderdaad de haat die er in het eigen hart nog is kan verdwijnen. Overigens kun je Ex. 23 vers 4 en 5 ook zo lezen dat het enkel gaat om iemand die er zelf voor heeft gekozen om je vijand te zijn en jou te haten.
Het is dezelfde zelfverloochening die Jezus ook predikt in het vergeven van je vijanden.

God is onveranderlijk van karakter. Jezus is eeuwig en is God. Hij was er van het begin. Zijn opvatting wat betreft goed en kwaad zijn niet veranderd. Maar door de komst van Jezus Christus veranderen er wel degelijk dingen. Dingen die door Hem zijn vervuld, hebben afgedaan.


Hier gaat het om ja. Wat zien wij als afgedaan en wat kan niet veranderen.

Waarom was er in het OT maar 1 verbondsvolk maar komt na Hem de Geest en wordt het evangelie voor iedereen?


Ook net een punt waar niet iedereen hetzelfde over denkt. Zo zie ik in de Bijbel geen uitbreiding van Gods verbond tussen Hem en Israël naar alle mensen. Maar ik zie o.a. in Hebr. 8:8 dat het nieuwe verbond met dezelfde mensen is gesloten als waarmee het oude verbond gesloten is.
En zowel in het oude als nieuwe verbond is er ook ruimte voor vreemdelingen om de God van Israël te dienen. Dit is echter niet hetzelfde als te zeggen dat de vreemdelingen opgenomen zijn in het verbond. Lang verhaal kort: ik zie geen verandering zoals jij, en velen met jou, dat wel zien.

Is God dan veranderd? Waarom hebben reinigingswetten, overwetten en zelfs de tempeldienst afgedaan nadat Jezus is gestorven en opgestaan?


Dit waren tijdelijke elementen, voorafschaduwingen, imperfecte vooruitwijzingen op het perfecte. Dit heeft toch niet direct met goed of kwaad en liefde of haat te maken?

Verandert God dan? Nee. Dat er dingen veranderen wil dus niet zeggen dat God verandert. Daarom worden we opgeroepen in Zijn voetsporen te treden en niet in die van de wet en de profeten.


Dat er dingen veranderd zijn wil nog niet zeggen dat alles anders is geworden. God haat nog steeds dezelfde zonden als Hij altijd al deed. Hij wil nog steeds dat het kwaad uit het midden van de gemeente wordt weggedaan. Een beetje zuurdesem maakt het hele deeg zuur. Wie in Jezus voetsporen treed zal de wet vervullen. God liefhebben op de manier die God geboden heeft. De naaste liefhebben op de manier die God geboden heeft. Dus geen vrije invulling vanuit een misleid hart omdat het ons wel goed lijkt, goed voelt. Nee Gods woord kennen, geloven, toepassen.

Daar is het NT behoorlijk helder over. Het is allemaal een schaduw van de werkelijkheid die komen zou: Jezus Christus.


Besef je dat Jezus het niet afkeurde dat Sodom en Gomorra verwoest werd? Dat God/Jezus de straf toen bracht over die zondaren? Dat dit met het doel was om te vernietigen?
Besef je dat er ook voor de huidige wereld nog een belofte van oordeel en vernietiging bestaat en dat Jezus zelf dit oordeel zal gaan uitvoeren? Is God hierin dan veranderd? Nee juist niet en dat is maar goed ook anders weten we niet wat we aan Hem hebben, maar nu wel! Zo zeker als hij alle goddelozen om zal brengen die Hem haten, ongehoorzaam zijn. Zo is het ook zeker dat Hij zal redden wie vrezen, liefhebben.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24344
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2014 17:01

Dat besef ik inderdaad. Het gaat mij er echter om dat we het oordeel aan Hem overlaten en mensen niet haten maar de zonde wel. Dan heb je zoals Jezus ons oproept je vijanden lief en bid je voor wie je vervolgen. In de wetenschap dat:

1. Er ook voor hen nog tijd is voor bekering en redding
2. Het oordeel aan God is en Hij terug zal komen en dan zal oordelen

Het is dus niet dat je dingen op z'n beloop laat, het verkeerde wegpoetst, maar dat je het verkeerde haat maar de zondaar liefhebt, zijn redding op het oog hebt en niet zijn ondergang.... en als hij daar niet van wil weten, het oordeel aan God overlaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 18 nov 2014 13:45

Marnix schreef:Dat besef ik inderdaad. Het gaat mij er echter om dat we het oordeel aan Hem overlaten en mensen niet haten maar de zonde wel. Dan heb je zoals Jezus ons oproept je vijanden lief en bid je voor wie je vervolgen. In de wetenschap dat:

1. Er ook voor hen nog tijd is voor bekering en redding


De Bijbel is veel meer dan alleen een Boek dat zou gaan over persoonlijke redding. Het gaat ook veel over de inrichting van de maatschappij. Het begint bij het individu en het gezin. En dan de kerk/staat. Dat is dus een bredere manier van denken die helaas weinig meer gepredikt wordt. Maar wanneer we dit gaan beseffen zullen we begrijpen dat er soms wel mensen gehaat moeten worden. En wat de gevolgen zijn als we het kwaad tolereren met valse redenen alsof het alleen en voornamelijk om de mogelijke redding van criminelen zou gaan. Met zo'n foutieve krampachtige houding is geen enkel oordeel mogelijk... Iets wat de kinderen van de satan geweldig goed uitkomt. Christenen die niet oordelen. Of onrechtvaardig oordelen. Hoe is dat gezegde dat het kwaad overwint wanneer goede mensen zich afzijdig houden van de strijd?

2. Het oordeel aan God is en Hij terug zal komen en dan zal oordelen


Dit is ten dele waar. Maar er zijn vele oordelen. We hebben het niet over het eindoordeel wat betreft eeuwig leven of eeuwige dood. Dat komt enkel aan God toe. Zelfs al zouden we anders willen, het gaat niet anders.
Maar Petrus oordeelde. En Paulus oordeelde. En door heel de Bijbel heen kom je oordelen tegen. Als er een groep op aarde bestaat die het gegeven is om te oordelen. Als er een groep mensen bestaat wiens taak het is, wiens roeping het is eerst de eigen persoon en dan broeder en dan de wereld, te gaan oordelen. Dan zijn het de volgelingen van Jezus Christus. Zo staat geschreven o.a. in 1 Kor. 6.
Mocht je jezelf niet kunnen vinden in die beschrijving van mensen die juist wel oordelen. Doe het dan niet, het is niet voor jou bedoeld.

Het is dus niet dat je dingen op z'n beloop laat, het verkeerde wegpoetst, maar dat je het verkeerde haat maar de zondaar liefhebt, zijn redding op het oog hebt en niet zijn ondergang.... en als hij daar niet van wil weten, het oordeel aan God overlaat.


God heeft Zijn wil aan ons geopenbaard juist met het doel om rechtvaardig te oordelen. Om onschuldigen te beschermen en schuldigen te straffen. Iemand moet recht spreken. Juist Christenen zijn de aangewezen personen hiervoor. Als we de criminelen niet haten om wat zij doen zullen we hen niet straffen zoals Gods woord ons gebied. Dan zal er geen vrees zijn voor het oordeel, dan zal de wetteloosheid groeien. Met als gevolg meer onschuldige slachtoffers. Meer verkrachtingen, verminkingen emotioneel en geestelijk en lichamelijk. Meer moorden, meer hoererij, meer ongeloof.
Het kwaad groeit als Christenen weigeren te oordelen en wanneer het nodig is te haten zowel de kwade daden als hen die ze doen. Wie begrijpt hoe de Bijbel spreekt over oordeel en straf en vergeving, die weet wanneer we de zondaar kunnen vergeven en liefhebben. En wanneer dat niet kan.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24344
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2014 15:27

Jan schreef:De Bijbel is veel meer dan alleen een Boek dat zou gaan over persoonlijke redding. Het gaat ook veel over de inrichting van de maatschappij. Het begint bij het individu en het gezin. En dan de kerk/staat. Dat is dus een bredere manier van denken die helaas weinig meer gepredikt wordt. Maar wanneer we dit gaan beseffen zullen we begrijpen dat er soms wel mensen gehaat moeten worden. En wat de gevolgen zijn als we het kwaad tolereren met valse redenen alsof het alleen en voornamelijk om de mogelijke redding van criminelen zou gaan. Met zo'n foutieve krampachtige houding is geen enkel oordeel mogelijk... Iets wat de kinderen van de satan geweldig goed uitkomt. Christenen die niet oordelen. Of onrechtvaardig oordelen. Hoe is dat gezegde dat het kwaad overwint wanneer goede mensen zich afzijdig houden van de strijd?


Zolang je gedrag en persoon niet kan scheiden komen we geen stap verder. Je noemt achter elkaar mensen haten en het kwaad tolereren. Dan snap je het niet. We moeten het kwaad niet tolereren. Maar dat is iets anders dan de mens haten. Nogmaals, dit is in strijd met de opdracht om je vijanden lief te hebben. De opdracht van Jezus om je vijanden lief te hebben en te bidden voor wie je vervolgen houdt niet in dat we het kwaad tolereren. We haten het kwaad maar bidden voor de mensen die kwaad doen. Dat onderscheid blijf je door elkaar gooien en dan krijg je onjuiste denkbeelden... namelijk dat je mensen ook moet haten. Iets wat Jezus nergens leert.

Dit is ten dele waar. Maar er zijn vele oordelen. We hebben het niet over het eindoordeel wat betreft eeuwig leven of eeuwige dood. Dat komt enkel aan God toe. Zelfs al zouden we anders willen, het gaat niet anders.
Maar Petrus oordeelde. En Paulus oordeelde. En door heel de Bijbel heen kom je oordelen tegen. Als er een groep op aarde bestaat die het gegeven is om te oordelen. Als er een groep mensen bestaat wiens taak het is, wiens roeping het is eerst de eigen persoon en dan broeder en dan de wereld, te gaan oordelen. Dan zijn het de volgelingen van Jezus Christus. Zo staat geschreven o.a. in 1 Kor. 6.
Mocht je jezelf niet kunnen vinden in die beschrijving van mensen die juist wel oordelen. Doe het dan niet, het is niet voor jou bedoeld.


God heeft Zijn wil aan ons geopenbaard juist met het doel om rechtvaardig te oordelen. Om onschuldigen te beschermen en schuldigen te straffen. Iemand moet recht spreken. Juist Christenen zijn de aangewezen personen hiervoor. Als we de criminelen niet haten om wat zij doen zullen we hen niet straffen zoals Gods woord ons gebied. Dan zal er geen vrees zijn voor het oordeel, dan zal de wetteloosheid groeien. Met als gevolg meer onschuldige slachtoffers. Meer verkrachtingen, verminkingen emotioneel en geestelijk en lichamelijk. Meer moorden, meer hoererij, meer ongeloof.
Het kwaad groeit als Christenen weigeren te oordelen en wanneer het nodig is te haten zowel de kwade daden als hen die ze doen. Wie begrijpt hoe de Bijbel spreekt over oordeel en straf en vergeving, die weet wanneer we de zondaar kunnen vergeven en liefhebben. En wanneer dat niet kan.


Je mist de essentie van mijn verhaal, dat oordeel niet voort moet komen uit haat maar uit liefde en het behoud van iemand op het oog heeft en niet zijn ondergang. Zo oordeelden Paulus en Petrus over zaken. Het is dus geen argument om te mogen haten. Waarom doe je zo je best om Jezus' woorden met andere Bijbelteksten weg te beredeneren? God verandert niet zoals je al zei, wat Hij zegt is niet in tegenspraak met wat Hij elders zegt. Daarom blijft dit staan:

[i]Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 19 nov 2014 12:36

Marnix schreef:
Zolang je gedrag en persoon niet kan scheiden komen we geen stap verder.


Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Een ander ook. Soms is er vergeving mogelijk en soms niet. Het gedrag gaat niet in de hel geworpen worden maar de mens. Tenzij die mens vergeven is.

Je noemt achter elkaar mensen haten en het kwaad tolereren. Dan snap je het niet. We moeten het kwaad niet tolereren. Maar dat is iets anders dan de mens haten.


Inderdaad is dat soms het geval. En soms ook niet. Niet alle situaties zijn hetzelfde. Sommige mensen moet je wel degelijk haten. Dit is nodig om je naasten lief te hebben wanneer die satanskinderen hen afschuwelijk kwaad willen aandoen. Of al hebben aangedaan. Er is geen liefde mogelijk voor je naaste als je hun vijanden niet haat. En dan heb ik het niet over iemand die kwaad spreekt over je vrouw of kind. Nee maar iemand die hen ontvoerd om dan verschrikkelijke dingen met ze te gaan doen. Als je die niet haat zoals Jezus ze haat.... als je niet samen met Jezus een molensteen om hun nek wil binden om ze in de diepste zee te smijten.... wat ben je dan voor een man? Waar is je liefde voor je naaste dan?

o.a. Luk. 17 schreef: 1 En Hij zei tegen de discipelen: Het is onmogelijk dat er geen struikelblokken komen, maar wee hem door wie deze komen.
2 Het zou voor hem nuttiger zijn als hem een molensteen om zijn hals was gedaan en hij in de zee was geworpen dan dat hij één van deze kleinen zou doen struikelen.


Zie je dat Jezus geen enkele liefde toont voor hen die onschuldigen, kinderen laten struikelen?

En wie is je naaste in het voorbeeld dat Jezus ons geeft? De criminelen die iemand beroven en half dood slaan? Of diegene die het beste voorheeft met de slachtoffers van die schoften? Juist daarom heeft God het STRAFRECHT ingesteld.

Luk. 10 schreef: 25 En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken, en zei: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
26 En Hij zei tegen hem: Wat staat er in de Wet geschreven? Wat leest u daar?
27 Hij antwoordde en zei: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.
28 Hij zei tegen hem: U hebt juist geantwoord. Doe dat en u zult leven.
29 Maar hij wilde zichzelf rechtvaardigen en zei tegen Jezus: Wie is mijn naaste?
30 Jezus antwoordde en zei: Een man ging van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, die hem de kleren uittrokken, hem daarbij slagen toedienden en hem bij hun vertrek halfdood lieten liggen.
31 Toevallig kwam er een priester langs diezelfde weg, en toen hij hem zag, ging hij aan de overkant voorbij.
32 Evenzo ging ook een Leviet, toen hij op die plek kwam en hem zag, aan de overkant voorbij.
33 Maar een Samaritaan die op reis was, kwam in zijn buurt, en toen hij hem zag, was hij met innerlijke ontferming bewogen.
34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden en goot er olie en wijn op. Hij tilde hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem.
35 En toen hij de volgende dag wegging, haalde hij twee penningen tevoorschijn, en hij gaf ze aan de waard en zei tegen hem: Zorg voor hem, en wat u verder aan kosten maakt, zal ik u geven als ik terugkom.
36 Wie van deze drie denkt u dat de naaste geweest is van hem die in handen van de rovers gevallen was?
37 En hij zei: Degene die hem barmhartigheid bewezen heeft. Jezus zei tegen hem: Ga heen en doet u evenzo.


Liefde voor de geweldplegers? Of liefde voor het slachtoffer? God liefhebben en je naaste als jezelf is de samenvatting van de wetten van God. Hierin vinden we strafwetten die zijn bedoeld om het kwaad te straffen en te verwijderen uit de samenleving om de naaste te BESCHERMEN.

Nogmaals, dit is in strijd met de opdracht om je vijanden lief te hebben. De opdracht van Jezus om je vijanden lief te hebben en te bidden voor wie je vervolgen houdt niet in dat we het kwaad tolereren. We haten het kwaad maar bidden voor de mensen die kwaad doen. Dat onderscheid blijf je door elkaar gooien en dan krijg je onjuiste denkbeelden... namelijk dat je mensen ook moet haten. Iets wat Jezus nergens leert.


Jezus leert niets anders dan de Vader ons heeft laten zien in de wetten en profeten. Daar verwijst Jezus ook steeds naar als Hij de mensen laat zien wie Hij is. Hij brengt geen andere leer. Bepaalde mensen die vijanden van je geworden zijn moeten vergeven en liefgehad worden. Anderen bestraft en als ze bijzonder zware gruwelen gepleegd hebben dan is het niet meer dan normaal om ook te haten.

Je mist de essentie van mijn verhaal, dat oordeel niet voort moet komen uit haat maar uit liefde en het behoud van iemand op het oog heeft en niet zijn ondergang. Zo oordeelden Paulus en Petrus over zaken.


Oordeel komt voort uit liefde voor het goede en haat voor het kwade. Het is oordelen over kwaad en goed. Waarbij het goede liefgehad wordt en het kwade gehaat. Hoe meer iemand schuldig is aan vreselijke daden hoe meer haat er zal zijn van diegene die oordeelt.
En dat oordeel altijd het behoud van de dader op het oog moet hebben is lariekoek. Als je een N.T. voorbeeld hiervan wil hebben kun je kijken naar de geschiedenis van Petrus en Ananias en zijn vrouw.

Hand. 5 schreef:10 En zij viel onmiddellijk voor zijn voeten neer en gaf de geest. En toen de jongemannen binnengekomen waren, troffen zij haar dood aan, en zij droegen haar naar buiten en begroeven haar bij haar man.
11 En er kwam grote vrees over heel de gemeente en over allen die dit hoorden.


Het doel was hier om te straffen met de dood zodat het kwaad uit de gemeente werd verwijderd. En het doel was ook om vrees te brengen over hen die dit hoorden. Zo hoort het ook voor jou en mij vrees voor God uit te werken zodat we niet dezelfde fouten maken. Overigens zijn dit dus dezelfde doelen van het oordelen en bestraffen die we ook in het O.T. tegenkomen. Zo zien we dat God niet veranderd is.

Het is dus geen argument om te mogen haten. Waarom doe je zo je best om Jezus' woorden met andere Bijbelteksten weg te beredeneren? God verandert niet zoals je al zei, wat Hij zegt is niet in tegenspraak met wat Hij elders zegt. Daarom blijft dit staan:

[i]Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;


Dat blijft zeker staan. Net als de verdere context van de hele Bijbel waardoor je dit soort uitspraken kunt begrijpen. Je kunt niet dit eruit halen samen met een paar andere Teksten en dan een eigen uitleg gaan geven. Je moet het gehele Woord van God harmoniseren met elkaar. Doe je dat niet dan zul je God moeten opdelen in twee goden. Of een God maken die veranderlijk is.

Over haat nog dit: het is GODDELIJK. Dat is, het is een goddelijke eigenschap omdat God nl. ook haat. En mannen en vrouwen van God hebben ook gehaat zo verteld de Bijbel ons. Uiteraard is niet elke haat een zuivere haat. Er zijn vele manieren om de fout in te gaan als haat ons verblind bijv.
Zo is liefde ook een goddelijke eigenschap, maar niet alle liefde is ook zuivere liefde die van God is. Er is vele valse liefde in de wereld die verblind zodat mensen gaan zondigen.

God ziet elke gruwel, elke daad van geweld... elke foltering, . elke kind uit de moederschoot weggerukt en bij het vuilnis gegooid om de boot van de man met de witte jas af te betalen. God ziet elke verkrachting, het geweld, de angst die erbij komt kijken, de onwaardigheid die men voelt, de zelfhaat, de levenslange gevolgen. De neerwaartse spiraal van pijn, angst, haat, zonde. Elke overval, diefstal, beroving waar mensen in elkaar worden geslagen, hun leven lang met angst te maken krijgen omdat ze niet meer veilig over straat durven of zelfs in het eigen huis bang zijn weer overvallen te worden. God ziet elk hart van elk kind dat misbruikt wordt. God ziet die pijn en God haat het en als ons hart gelijk wordt aan Gods hart dan zullen samen met God die pijn gaan voelen en hen die het veroorzaken gaan haten. Dan zullen we de onschuldigen gaan liefhebben en de kinderen van satan die hen kwaad aandoen gaan haten.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24344
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2014 11:56

Laat maar, je blijft draaien en voorbeelden van straf aanhalen om je oproep tot haat te rechtvaardigen. Je snapt het niet of wil het niet snappen. Als je met dingen komt als:

[quote}Liefde voor de geweldplegers? Of liefde voor het slachtoffer? God liefhebben en je naaste als jezelf is de samenvatting van de wetten van God. Hierin vinden we strafwetten die zijn bedoeld om het kwaad te straffen en te verwijderen uit de samenleving om de naaste te BESCHERMEN.[/quote]

Als Jezus ons oproept niet alleen onze naaste te haten maar ook onze vijand, waar zou de vijand dan onder vallen? Slachtoffer of geweldpleger? Heb je naaste lief en bid voor wie je vervolgen. Wat is die vervolger? Slachtoffer of geweldpleger. Je moet dus je vijand liefhebben. Ook degene die je vervolgt bijvoorbeeld.

En je blijft zonde en zondaar verwarren. Door met Ananias aan te komen... of met wat Jezus zegt:

1 En Hij zei tegen de discipelen: Het is onmogelijk dat er geen struikelblokken komen, maar wee hem door wie deze komen.
2 Het zou voor hem nuttiger zijn als hem een molensteen om zijn hals was gedaan en hij in de zee was geworpen dan dat hij één van deze kleinen zou doen struikelen.


Dat is geen haat. Dat gaat over zonde en straf. Als je Hem blijft tegenstaan zal je aan een vreselijk einde komen. Dat ontken ik niet. Maar het relativeert Jezus' woorden om je vijand lief te hebben niet. Jezus waarschuwt uit liefde. Hij sterft voor de zonden van de mensheid, ook voor degenen die uiteindelijk gestraft zullen worden omdat ze Hem afwijzen. Dus haat Hij de zondaar maar heeft de zondaar lief, Hij heeft hun behoud op het oog.

Ten onrechte maak je ook onderscheid tussen verschillende zonden. Sommigen moet je vergeven en sommigen niet. Soms moet je je naaste liefhebben en soms hem haten. Een afzwakking van wat Jezus leert. En een karikatuur. Wat is dan te erg? Moord? Jezus redt de moordenaar aan het kruis en geeft Hem geen haatdragend antwoord. Stefanus bidt om vergeving voor wie hem stenigen. Aan kinderen komen? Manasse wordt in genade aangenomen, ook al heeft hij zijn kind aan de Moloch geofferd. Je kan geen lijst maken van wanneer we iemand moeten haten en wanneer niet. Bij welke zonde wel en bij welke niet. Jij en ik verdienen net zo goed Gods eeuwige straf als wie dan ook. En toch zijn we gered. Dat moet je bescheiden maken. Daarom heb je zondaren lief, omdat je er zelf ook een bent... en ik ook. En weet dat we allemaal Zijn genade nodig hebben. Dat is geen wegpoetsen van de zonde maar straf en wraak aan Hem overlaten als mensen zich niet bekeren. En de genade als ze dat wel doen.

27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet. 30 Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt. 31 Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben? Want ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben. 33 En is het een verdienste als je weldaden bewijst aan wie weldaden bewijzen aan jullie? Ook de zondaars handelen zo. 34 En is het een verdienste als je geld leent aan degenen van wie jullie iets terug verwachten? Ook zondaars lenen geld aan zondaars in de verwachting alles terug te krijgen. 35 Nee, heb je vijanden lief, doe goed en leen geld aan anderen zonder iets terug te verwachten; dan zullen jullie rijkelijk worden beloond, en zullen jullie kinderen van de Allerhoogste zijn, want ook hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig is.
36 Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. 38 Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.’


Hier laat ik het bij want we komen weinig verder.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 20 nov 2014 13:59

Marnix schreef:Laat maar, je blijft draaien en voorbeelden van straf aanhalen om je oproep tot haat te rechtvaardigen. Je snapt het niet of wil het niet snappen. Als je met dingen komt als:

"Liefde voor de geweldplegers? Of liefde voor het slachtoffer? God liefhebben en je naaste als jezelf is de samenvatting van de wetten van God. Hierin vinden we strafwetten die zijn bedoeld om het kwaad te straffen en te verwijderen uit de samenleving om de naaste te BESCHERMEN."

Als Jezus ons oproept niet alleen onze naaste te haten maar ook onze vijand, waar zou de vijand dan onder vallen? Slachtoffer of geweldpleger? Heb je naaste lief en bid voor wie je vervolgen. Wat is die vervolger? Slachtoffer of geweldpleger. Je moet dus je vijand liefhebben. Ook degene die je vervolgt bijvoorbeeld.

En je blijft zonde en zondaar verwarren. Door met Ananias aan te komen... of met wat Jezus zegt:

"1 En Hij zei tegen de discipelen: Het is onmogelijk dat er geen struikelblokken komen, maar wee hem door wie deze komen.
2 Het zou voor hem nuttiger zijn als hem een molensteen om zijn hals was gedaan en hij in de zee was geworpen dan dat hij één van deze kleinen zou doen struikelen."

Dat is geen haat. Dat gaat over zonde en straf. Als je Hem blijft tegenstaan zal je aan een vreselijk einde komen. Dat ontken ik niet. Maar het relativeert Jezus' woorden om je vijand lief te hebben niet. Jezus waarschuwt uit liefde. Hij sterft voor de zonden van de mensheid, ook voor degenen die uiteindelijk gestraft zullen worden omdat ze Hem afwijzen. Dus haat Hij de zondaar maar heeft de zondaar lief, Hij heeft hun behoud op het oog.

Ten onrechte maak je ook onderscheid tussen verschillende zonden. Sommigen moet je vergeven en sommigen niet. Soms moet je je naaste liefhebben en soms hem haten. Een afzwakking van wat Jezus leert. En een karikatuur. Wat is dan te erg? Moord? Jezus redt de moordenaar aan het kruis en geeft Hem geen haatdragend antwoord. Stefanus bidt om vergeving voor wie hem stenigen. Aan kinderen komen? Manasse wordt in genade aangenomen, ook al heeft hij zijn kind aan de Moloch geofferd. Je kan geen lijst maken van wanneer we iemand moeten haten en wanneer niet. Bij welke zonde wel en bij welke niet. Jij en ik verdienen net zo goed Gods eeuwige straf als wie dan ook. En toch zijn we gered. Dat moet je bescheiden maken. Daarom heb je zondaren lief, omdat je er zelf ook een bent... en ik ook. En weet dat we allemaal Zijn genade nodig hebben. Dat is geen wegpoetsen van de zonde maar straf en wraak aan Hem overlaten als mensen zich niet bekeren. En de genade als ze dat wel doen.

27 Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, 28 zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. 29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet. 30 Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt. 31 Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. 32 Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben? Want ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben. 33 En is het een verdienste als je weldaden bewijst aan wie weldaden bewijzen aan jullie? Ook de zondaars handelen zo. 34 En is het een verdienste als je geld leent aan degenen van wie jullie iets terug verwachten? Ook zondaars lenen geld aan zondaars in de verwachting alles terug te krijgen. 35 Nee, heb je vijanden lief, doe goed en leen geld aan anderen zonder iets terug te verwachten; dan zullen jullie rijkelijk worden beloond, en zullen jullie kinderen van de Allerhoogste zijn, want ook hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig is.
36 Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. 37 Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. 38 Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.’


Hier laat ik het bij want we komen weinig verder.


Als jij de lessen uit het O.T. naast je neerlegt en een nieuwe filosofie ontwikkeld gebaseerd op een uitspraak van Jezus alleen... dan kunnen we niet met elkaar verder praten hierover inderdaad.

Misschien dat je nog wel de tijd wilt nemen om de geschiedenis van Manasse uiteen te zetten voor me aangezien ik daar nog niet zo bekend mee ben.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marloes1g » 20 nov 2014 15:11

Lees: 2 koningen 21 en 2 kronieken 33

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24344
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2014 09:17

Inderdaad. Dat staat ook in het O.T.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24344
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2014 09:42

De lessen in het O.T. leg ik niet naast me neer. Ze wijzigen op Christus, die de vervulling is van de Wet en de Profeten. En dat zet dingen wel in een ander licht (het Licht van de wereld). Zo is er in een O.T. een sterk verschil tussen het volk Israel, Gods volk, en de heidenvolken. Door Christus lijden en sterven is er vergeving, niet alleen voor Israel maar ook voor de heidenen.

Daarnaast lezen we bij Psalm 139 ook een kanttekening van David:

19 God, breng de zondaars om,
– weg uit mijn ogen, jullie die bloed vergieten –
20 ze spreken kwaadaardig over u,
uw vijanden misbruiken uw naam.
21 Zou ik niet haten wie u haten, HEER,
niet verachten wie tegen u opstaan?
22 Ik haat hen, zo fel als ik haten kan,
ze zijn mijn vijand geworden.
23 Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
peil mij, weet wat mij kwelt,
24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
en leid mij over de weg die eeuwig is.


De weg die eeuwig is wordt niet door David geleerd maar door de Zoon van David. Hij zegt dat je je vijand niet moet haten maar liefhebben. Hij brengt verdieping aan in Liefde en roept ons op Hem daarin te volgen.

Matthew Henry (een gereformeerde baptist die doorgaans op een lijn zit met de gereformeerde stroming) zegt in zijn Bijbelcommentaar:

He detests them (v. 21, v. 22): "Lord, thou knowest the heart, and canst witness for me; do not I hate those that hate thee, and for that reason, because they hate thee? I hate them because I love thee, and hate to see such affronts and indignities put upon thy blessed name. Am not I grieved with those that rise up against thee, grieved to see their rebellion and to foresee their ruin, which it will certainly end in?’’ Note, Sin is hated, and sinners are lamented, by all that fear God. "I hate them’’ (that is, "I hate the work of them that turn aside,’’ as he explains himself, Ps. 101:3 ) "with a sincere and perfect hatred; I count those that are enemies to God as enemies to me, and will not have any intimacy with them,’’ Ps. 69:8
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Vrees voor de Heer betekend het kwade haten.

Berichtdoor Jan » 21 nov 2014 15:44

Marnix schreef:De lessen in het O.T. leg ik niet naast me neer. Ze wijzigen op Christus, die de vervulling is van de Wet en de Profeten. En dat zet dingen wel in een ander licht (het Licht van de wereld). Zo is er in een O.T. een sterk verschil tussen het volk Israel, Gods volk, en de heidenvolken. Door Christus lijden en sterven is er vergeving, niet alleen voor Israel maar ook voor de heidenen.


Je wilt toch nog even doorgaan begrijp ik?

Het vervullen van de wet en profeten betekend geen totale verandering en afschaffing. Dat zegt Jezus zelf ook, Hij is niet gekomen om de wet en profeten te ontbinden. Hij kwam om aan de eis v.d. wet te voldoen: perfecte gehoorzaamheid en om de profetieën te vervullen.

In het vervangingstheologie onderwerp heb ik wat geschreven over hoe ik geen verschil zie tussen de verbondsrelatie van God met Zijn volk zowel in eerste als tweede verbond (zie Hebr. 8:8). Het komt er kort gezegd op neer dat de heidenen de verloren schapen van het huis van Israëls zijn. Waarvoor Jezus is gezonden zie Mat. 15:24. Waarnaar de discipelen gezonden werden zie Mat. 10:6. Als je de geschiedenis van dat koningshuis Israëls kent dan kun je beseffen dat zij heidenen geworden zijn. Zie Rom. 9 dat verwijst naar Hosea waar dit 10 stammenrijk door God verstoten werd en tot heidenen/volken-buiten-Israel gemaakt werd. Alleen het 2 stammenrijk van Juda was nog Israël.
Zo zie je maar weer dat ik heel wat minder verschillen tussen oud en nieuw verbond zie dan jij.

Daarnaast lezen we bij Psalm 139 ook een kanttekening van David:

19 God, breng de zondaars om,
– weg uit mijn ogen, jullie die bloed vergieten –
20 ze spreken kwaadaardig over u,
uw vijanden misbruiken uw naam.
21 Zou ik niet haten wie u haten, HEER,
niet verachten wie tegen u opstaan?
22 Ik haat hen, zo fel als ik haten kan,
ze zijn mijn vijand geworden.
23 Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
peil mij, weet wat mij kwelt,
24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
en leid mij over de weg die eeuwig is.


De weg die eeuwig is wordt niet door David geleerd maar door de Zoon van David. Hij zegt dat je je vijand niet moet haten maar liefhebben. Hij brengt verdieping aan in Liefde en roept ons op Hem daarin te volgen.


Het is gevaarlijk om te haten, daarom is er introspectie nodig en vragen om Gods oordeel. Maar God keurde David hierom nooit af. Juist niet, Hij sterkte Davids hand tegen zijn vijanden die Gods vijanden waren. Men kan natuurlijk gelijk aan de lasteraar Goliath denken. Maar om helemaal duidelijk te krijgen door welke eeuwige onveranderlijke Geest David spreekt kunnen we de volgende Psalmen citeren:

Ps. 110 schreef: 1 Een psalm van David.
De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken:
Zit aan Mijn rechterhand,
totdat Ik Uw vijanden gemaakt zal hebben
tot een voetbank voor Uw voeten.
2 De HEERE strekt Uw machtige scepter uit vanuit Sion
en zegt: Heers te midden van Uw vijanden.

3 Uw volk is zeer gewillig
op de dag van Uw kracht,
getooid met heilig sieraad;
uit de baarmoeder van de dageraad
is voor U de dauw van Uw jeugd.
4 De HEERE heeft gezworen
en Hij zal er geen berouw van hebben:
U bent Priester voor eeuwig,
naar de ordening van Melchizedek.
5 De Heere is aan Uw rechterhand,
Hij verplettert koningen op de dag van Zijn toorn.
6 Hij spreekt recht onder de heidenvolken,
vult het slagveld met dode lichamen
en verplettert hem die het hoofd is over een groot land.

7 Hij drinkt onderweg uit de beek,
daarom heft Hij Zijn hoofd omhoog.


Ps. 2 schreef: 1 Waarom woeden de heidenvolken
en bedenken de volken wat zonder inhoud is?

2 De koningen van de aarde stellen zich op
en de vorsten spannen samen
tegen de HEERE en tegen Zijn Gezalfde:
3 Laten wij Hun banden verscheuren
en Hun touwen van ons werpen!
4 Die in de hemel woont, zal lachen,
de Heere zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn,
in Zijn brandende toorn hun schrik aanjagen.

6 Ik heb Mijn Koning toch gezalfd
over Sion, Mijn heilige berg.
7 Ik zal het besluit bekendmaken:
De HEERE heeft tegen Mij gezegd: U bent Mijn Zoon,
Ík heb U heden verwekt.
8 Eis van Mij en Ik zal U de heidenvolken als Uw eigendom geven,
de einden der aarde als Uw bezit.
9 U zult hen verpletteren met een ijzeren scepter,
U zult hen in stukken slaan als aardewerk.

10 Nu dan, koningen, handel verstandig.
Laat u onderwijzen, rechters van de aarde.
11 Dien de HEERE met vreze,
verheug u met huiver.
12 Kus de Zoon, opdat Hij niet toornig wordt en u onderweg omkomt,
wanneer Zijn toorn slechts even ontbrandt.
Welzalig allen die tot Hem de toevlucht nemen!


Het is niets anders dan de Heilige Geest die over Jezus spreekt en de vernietiging van Zijn vijanden die ook Davids vijanden zijn. Dit gaat dus over wat er nog gaat gebeuren in het nieuwe verbond, door de macht van de Koning van koningen, in Zijn Naam, voor zijn eer! Daar getuigen nog veel meer teksten van, niet alleen uit de Psalmen. Jezus komt terug met engelenlegers om te wereld te oordelen met het zwaard, besef je dit gegeven wel goed?

En Davids vijanden zijn Gods vijanden. Lees de Psalm die na 139 komt.

Ps. 140 schreef: 1 Een psalm van David, voor de koorleider.
2 Red mij, HEERE, van slechte mensen.
Bescherm mij tegen de mannen van geweld,
3 die veel kwaad in hun hart bedenken,
elke dag samenscholen om te strijden.
4 Zij scherpen hun tong als een slang,
addervergif is onder hun lippen. Sela
5 Bewaar mij, HEERE, voor de handen van de goddeloze.
Bescherm mij tegen mannen van geweld,
die mijn voeten denken weg te stoten.

6 De hoogmoedigen verborgen een strik voor mij en touwen.
Zij spanden een net langs de weg,
valstrikken zetten zij voor mij. Sela
7 Ik heb tegen de HEERE gezegd: U bent mijn God,
neem, HEERE, mijn luide smeekbeden ter ore.
8 HEERE Heere, kracht van mijn heil,
U hebt mijn hoofd beschut op de dag van de strijd.
9 HEERE, vervul de wensen van de goddeloze niet,
laat zijn boze plannen niet lukken;
zij zouden zich trots verheffen. Sela
10 Het hoofd van wie mij omringen –
laat het kwaad van zijn lippen hemzelf bedekken.
11 Vurige kolen moeten over hen uitgestort worden.
O God, doe hen vallen in het vuur, in diepe kuilen,
zodat zij niet meer opstaan.
12 Een man met een boze tong houdt op de aarde geen stand,
een man van geweld – laat onheil hem vangen,
totdat hij helemaal verdreven is.

13 Ik weet dat de HEERE de rechtszaak van de ellendige
en het recht van de armen zal behartigen.
14 Voorzeker, de rechtvaardigen zullen Uw Naam loven,
de oprechten zullen voor Uw aangezicht wonen.


Hier zie je geen David de bid voor verdorven kwaadwillende mensen dat zij zich mogen bekeren. Maar een door de Heilige Geest vervulde man die ze vervloekt. Nergens wordt David hierop veroordeeld. Dat kan ook niet, de Heilige Geest gaat niet tegen zichzelf in.

Nog een Psalm die duidelijk maakt hoe Gods vijanden de vijanden van Gods volk zijn en de vijanden van de dienaar van God:

Ps. 83 schreef: 1 Een lied, een psalm van Asaf.
2 O God, zwijg niet, houd U niet doof,
wees niet stil, o God!
3 Want zie, Uw vijanden tieren,
wie U haten, steken hun hoofd omhoog.
4 Zij beramen listig een heimelijke aanslag tegen Uw volk
en beraadslagen tegen Uw beschermelingen.
5 Kom, zeiden zij, laten wij hen uitroeien, zodat zij geen volk meer zijn
en aan de naam van Israël niet meer gedacht wordt.
6 Want samen hebben zij in hun hart beraadslaagd;
dezen hebben een verbond tegen U gesloten:

7 de tenten van Edom en de Ismaëlieten,
Moab en de Hagrieten,
8 Gebal, Ammon en Amalek,
Filistea met de bewoners van Tyrus.
9 Ook Assyrië heeft zich bij hen aangesloten,
zij zijn voor de zonen van Lot een sterke arm geweest. Sela
10 Doe met hen als met Midian, als met Sisera,
als met Jabin aan de beek Kison:
11 zij zijn weggevaagd te Endor,
zij zijn geworden tot mest op de aardbodem.
12 Maak hen en hun edelen als Oreb en als Zeëb,
al hun vorsten als Zebah en als Zalmuna,
13 die zeiden: Laten wij deze woningen van God
voor onszelf in bezit nemen.
14 Mijn God, maak hen als een werveldistel,
als stoppels voor de wind.
15 Zoals vuur een woud verbrandt,
zoals de vlam de bergen verzengt,
16 achtervolg hen zó met Uw storm,
jaag hun schrik aan met Uw wervelwind.
17 Bedek hun gezicht met schande,
dan zullen zij, HEERE, Uw Naam zoeken.
18 Laten zij beschaamd en door schrik overmand zijn tot in eeuwigheid,
laten zij rood van schaamte worden en omkomen.
19 Dan zullen zij weten, dat U – Uw Naam is HEERE! – U alleen
de Allerhoogste bent over de hele aarde.


Er wordt om vervloeking gebeden, niet om zegen. En met dit alles doe ik niets af aan Jezus woorden. We moeten enkel de zogenaamde tegenstrijdige teksten met elkaar in harmonie brengen. En dat kan nooit door Gods karakter te laten veranderen.

David had ook de rol van koning en rechter. Hij had de beschermende rol die de overheid moet hebben voor haar onderdanen waarbij zij het zwaard draagt in opdracht van God zie o.a. Rom 13. Zo moet je deze haat zien. De haat tegen hen die je naasten kwaad willen doen. Maar als jij diegenen die jouw geliefden kwaad willen doen denkt te moeten liefhebben, wie zal ze dan beschermen? Als jij die rol niet op je wil nemen... kun je God dan wel bidden om bescherming? Er is met zo'n leer geen politieman denkbaar die op criminelen schiet, er is geen rechter mogelijk die mensen veroordeeld. Er kan geen wet bestaan die onderscheid maakt tussen goed en kwaad en welke straffen er moeten staan op misdaad. Er is dan alleen wetteloosheid mogelijk, precies waar Jezus tegen waarschuwt. Mensen verzinnen hun eigen wetten vanuit hun eigen ideeën over goed en kwaad, zij verwerpen God door Zijn geboden en verboden te verwerpen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten