Avondmaalsgangers per gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Avondmaalsgangers per gemeente

Berichtdoor Speedy » 31 okt 2014 16:38

henkie schreef:Het ND schreef er een artikel over.

Ben je er trots op henkie op zoveel suggestieve niet-kloppende journalistiek?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 31 okt 2014 16:41

BladeStraight schreef: Natuurlijk wordt er wel gewezen op onze ellende, en de kennis daarvan is zeker cruciaal maar het wordt niet als voorwaarde gebracht om tot Jezus te komen. In sommige, hypercalvinistische, preken wordt dat onderscheid wel gemaakt en worden enkel zij die in die verloren staat zijn aangesproken (wat dat betreft gevaarlijk dicht bij GGiN). Het hypercalvinisme is mijns inziens een dwaalleer en levensgevaarlijk. Het houdt mensen af van Jezus en ik hoop met al mijn hart dat de opkomst van deze prediking wordt gestopt.
Zolang de Gereformeerde Gemeente stelt dat het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing, kun je mijn inzien niets verwachten van deze denominatie.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2014 16:51

mona schreef:Nee het is niet erg. Ik vraag me alleen wel af, waarom je nu deze pijl op me afschiet?
Ik wil alleen maar aangeven dat het soms donkere leven van deze mensen me zo aan het hart gaat, en daar echt verdrietig van wordt. Want ik merk ook dat er oprecht verlangen is om aan te gaan.
Praat je wel eens met hen, SA?

Vorige week las ik 'de Godvruchtige Avondmaalsganger, van Petrus Immens.
Wat is het dan jammer dat zoveel gelovigen onder de maat leven, terwijl dat niet hoeft.
Ik wil daarom niet iets in bescherming nemen wat niet goed is, maar wil voor voorzichtigheid pleiten hoe we over mensen praten. Voor veel mensen is dit een heel moeilijk onderwerp. En niet om moeilijk te doen, maar omdat ze het zo beleven. Vind je dat niet verdrietig?

Die mensen leven in een hel op aarde, ze voelen zich te min om aan te gaan.
Meestal worden ze ook geplaagd door heftige doodsangsten.
Wat is daar de oorzaak van?
Ze vergelijken zichzelf met andere mensen, waarvan ze weten dat die een kind van God zijn.
Meestal mensen in hun eigen leven, maar ook vaak mensen waar ze boeken van gelezen hebben.
En denken dan: "Wat die mensen allemaal zeggen, dat heb ik niet zo ervaren, dus ben ik geen kind van God."
Ook kijken ze naar de kleding, want kinderen van God horen toch altijd in het zwart gekleed te gaan?
En zelf hebben ze niet het gevoel dat te willen.

Als ze zichzelf zouden vergelijken met de kinderen van God die in de Bijbel beschreven zijn, zouden ze waarschijnlijk tot een heel ander oordeel komen over zichzelf en misschien wel aangaan.
henkie schreef:Het ND schreef er een artikel over.

Ik vind het niet prettig dat het ND over onze rug journalistiek bedrijft.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 okt 2014 16:59

Zal ik het dan maar toelichten waarom ik het dan maar dwaalleer noem?

Omdat in de bijbel ons gezegd wordt dat we blij mogen zijn. We niet hoeven te vrezen, want Hij heeft alles overwonnen. Als er volgens sommigen dan nóg gezegd wordt dat God een strenge God is, dat we niet vrijmoedig bij Hem aan tafel mogen. Als we maar de regeltjes en wetjes volgen die de kerk ons opdraagt dan zal het wel goed zijn. Nee, de bijbel leert ons heel duidelijk dat Jezus overwonnen heeft, Hij noemt ons vrienden. Broers en zussen van elkaar, we zijn geen vreemden. Dankzij Zijn offer mogen wij in vrijmoedigheid komen.
Kijk naar de vruchten van de Geest Galaten 5:22-23.
Vreugde, blijdschap..

Romeinen 14:17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest.

Toen Paulus in de gevangenis zat zong hij lofliederen voor God, blijdschap van de Geest vervulde zijn hart.

Hoe kan iemand dan nog zeggen dat we moeten leven naar regels? Nota bene door een kerk opgesteld. Als Hij zo goed voor ons zorgt, moeten we dan maar het tegenovergestelde doen om iets van dank te laten zien?
Enz enz.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 31 okt 2014 17:11

off topique-smile
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2014 20:02

......en in al deze tekortkomingen van welke gemeente of kerk of wat dan ook in de wereld laat de Heere Jezus ons via Zijn Woord, Zijn Waarheid horen die als volgt luidt,

https://www.youtube.com/watch?v=EumYf-FjEKM

1
Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht;
Hij vond en trok mij weder
uit 's duivels zondemacht.
Hij legde m' op Zijn schouders neer
en bracht mij tot de kudde weer.

Refr.
Ja, Zijn liefde zocht mij
en Zijn bloed, dat kocht mij:
door genade hen 'k een kind van God,
door genade ben 'k een kind van God.

2
Hij reinigde mijn wonden,
Hij stilde al mijn pijn,
zodat nu al mijn zonden
door Hem gewassen zijn.
'k Heb vreed' en blijdschap in mijn hart,
want Jezus droeg voor mij de smart.

3
Nu is Hij weer verrezen
en zit aan 's Vaders zij;
Zijn Naam zij lof geprezen,
daar bidt Hij thans voor mij;
vanwaar nog steeds de kracht van 't bloed
mij voor des satans macht behoedt.

Komt dan, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
Hoort, Jezus nodigt U. Kom, kom, de weg is vrij naar de Heere God, door de oneindige Genade uit niets verdient, niks uit eigen kracht, maar alles in en uit Hem alleen. Leg Hem oprecht heel persoonlijk al u schuld en tekortkomingen neer, en Hij zal ze wegwerpen in de diepste zeeen uit Genade alleen. (en Corrie ten Boom zette er een bordje bij die zee, "verboden te vissen")
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Atro

Berichtdoor Atro » 01 nov 2014 11:04

Ten eerste: de ledenaantallen kloppen niet, althans van een groot deel.
Ten tweede: Aantallen Avondmaalsgangers klopt van sommige gemeentes ook niet.
Ten derde: wat is dit voor een onzin?
Ten vierde: Ga je tijd nuttiger besteden, dan mensen zwart lopen te maken.
Ten vijfde: Uit eigen waarneming zijn de percentages veel hoger dan hier beweerd wordt.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 01 nov 2014 12:39

Ook ik snap het nut van dit topic niet. Wat baat het mij of er 40 of 90% naar het Avondmaal gaat? Het gaat erom of jij, of ik, aan kan gaan, of ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmaker Jezus Christus eigen ben!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 01 nov 2014 14:17

Dit is diep triest, die percentages avondmaal gangers.
We trekken direct conclusies over aantal Godvrezende mensen maar ik ben er van overtuigd dat het er meer zijn als avondmaalgangers.
In veel van deze kerken worden mensen van God afgehouden maar mensen die wel van God zijn worden ook van het avondmaal gehouden.
Dan nog, als je het bij elkaar optelt blijf het een trieste zaak. Direct komen er een aantal vragen boven.
Maar.. wat doen we er mee? Wat is de reden van dit topic?
Om te laten zien hoe weinig bekeerde mensen er zijn? Waar de fout zit, wat er geleerd wordt met welke invloed? Hoe satan zich manifesteerd en hoeveel gehoor er aan gegeven wordt?
Mogen we zelf in de Genade van God leven opdat het einddoel van onze reis verzekerd is?
Wat willen we nu uiteindelijk laten zien? Ik ben van mening dat we allemaal moeten bidden en dit topic verder met rust moeten laten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 01 nov 2014 15:16

benefietdiner schreef:Zolang de Gereformeerde Gemeente stelt dat het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing, kun je mijn inzien niets verwachten van deze denominatie.

Dat lijkt me Bijbels, hoe kan iemand immers in Christus ingelijfd zijn zonder uitverkoren te zijn?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 01 nov 2014 17:57

benefietdiner schreef:Zolang de Gereformeerde Gemeente stelt dat het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing, kun je mijn inzien niets verwachten van deze denominatie.

BladeStraight schreef:Dat lijkt me Bijbels, hoe kan iemand immers in Christus ingelijfd zijn zonder uitverkoren te zijn?

"Dat is Bijbels" is nooit een objectief gegeven. Het wordt door elke christen voor bijna elke situatie gebruikt. Logisch, want doorgaans baseren christenen hun opvatting op de Bijbel.
Er zijn alleen zoveel christenen en zoveel opvattingen.

In zo'n geval doe je er maar het beste aan om jouw eigen opvatting, van kinds af aan meegekregen, de beste opvatting te vinden en alle andere opvattingen te negeren of (soms bij verstek) maar te veroordelen. Dat snap ik wel. Je wilt jezelf niet van alles op de hals halen. Eigen haard is goud waard.
Maar of dat altijd verstandig is?

Zeker in dit geval zijn er wel vraagtekens te stellen bij de algemene geldigheid en houdbaarheid van het leerstuk. Want er is geen enkel ander kerkverband (behalve nauw aan de GG gelieerde kerken) die er ooit over gepeinsd hebben om deze leeruitspraak te doen.

Dus afgezien van de inhoud, alleen al uit het feit dat het een schaars gedachtegoed is kun je constateren dat het punt dat in dit leerstuk gemaakt wordt niet op hele grote instemming kan rekenen in het wereldwijde christendom.
Een leerstuk als "uitverkiezing" wel. Dat is veel wijder verbreid en ook een "orthodox" leerstuk te noemen. Maar die toevoeging van de verhouding tussen verbond van genade en de uitverkiezing niet.
Dat is in kleine kring uitgevonden. Misschien juist wel met het oogmerk om een kleine kring te blijven. Wie zal het zeggen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2014 18:03

gravo schreef:Een leerstuk als "uitverkiezing" wel. Dat is veel wijder verbreid en ook een "orthodox" leerstuk te noemen. Maar die toevoeging van de verhouding tussen verbond van genade en de uitverkiezing niet.
Dat is in kleine kring uitgevonden. Misschien juist wel met het oogmerk om een kleine kring te blijven. Wie zal het zeggen.

Exclusief, hoor.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 01 nov 2014 18:06

Atro schreef:Ten eerste: de ledenaantallen kloppen niet, althans van een groot deel.
Ten tweede: Aantallen Avondmaalsgangers klopt van sommige gemeentes ook niet.
Ten derde: wat is dit voor een onzin?
Ten vierde: Ga je tijd nuttiger besteden, dan mensen zwart lopen te maken.
Ten vijfde: Uit eigen waarneming zijn de percentages veel hoger dan hier beweerd wordt.

1. Daar zal je vast een punt hebben. Maar dat is te corrigeren.
2. Het is buitengewoon lastig om deze aantallen te bepalen. Maar het is net zo lastig om de aantallen die kennelijk bepaald zijn aan te vechten. Hier heb je dus geen punt.
3. Dat is een subjectieve vraag. Ik zou die vraag als volgt willen beantwoorden: volgens mij is het geen onzin; vanuit leer en leven in de GG zou er best wel iets waar kunnen zijn van de genoemd verhoudingen / percentages. Ik denk zelfs dat we hier een fenomeen op het spoor zijn dat de kern van de prediking, de verbondsopvatting en de praktijk binnen de GG bevat.
4. Aanlsuitend op 3.: Uit het feit dat je zo fel reageert maak ik op dat we hier inderdaad op een zeer gevoelig punt voor de GG gestuit zijn. Een reden volgens mij om er nog meer aandacht aan te besteden.
5. Dat is interessant. Ter correctie zouden die aantallen ook genoemd moeten worden, denk ik.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Atro

Berichtdoor Atro » 01 nov 2014 18:42

1. Ga je gang! Een beetje voorwerk van deze "geweldige onderzoeker" had wel gemogen.
2. Dan vraag ik mij af of je dit dan wel serieus moet nemen, ieder geval doe ik het niet. Maar diegene die dit in elkaar geflanst heeft mag terug naar de basisschool voor tellen.
3. Het gaat hier niet alleen over de Gereformeerde Gemeente, maar ook over Hervormde gemeentes.
Dus om alleen op de GerGem te gaan lopen bashen heeft geen zin. Pure onzin overigens wat je hier insinueert dat het mogelijk aan de prediking, verbondsopvatting en praktijk binnen de GerGem zou liggen. Ik zou zeggen geef hier dan maar steekhoudende argumenten voor, want nu is het meer roeptoeteren van je.
4. Kan je uit de droom helpen: ik ben geen GerGem.
5. Ik zal de laatste zijn die dat gaat doen. Maak jij je maar meer druk over of je zelf Christus heb leren kennen (doe ik dat ook).

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 nov 2014 22:34

Het gaat toch niet om aantallen!
Het gaat er om dat er dat er mensen in de kerk zitten die denken dat ze gewoon kunnen blijven zitten.
Het is geen uitnodiging om deel te nemen, het is een bevel!

En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.
En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun die, zeggende: Drinkt allen daaruit;

Het is onvoorstelbaar hoe rustig velen het bevel van Jezus naast zich neerleggen op de kerkbank.
"Tja, als je niet uitverkoren bent..."
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “Archief”