Er wordt in de refogezindte massaal zwart geklust.
Maar men vergeet één ding, dat je dan maar garantie tot de deur hebt!
Als de kwaliteit van de klus tegen blijkt te vallen, of er gaat iets kapot, kun je geen verhaal halen.
Ook kun je niet zwart laten klussen als je een 2e hypotheek genomen hebt.
En als er iets tijdens het klussen gebeurt, een bedrijfsongeval, is klusser niet verzekerd, noch voor de gevolgschade zoals brand of beschadiging van je huis.
En voorheen verkocht je je huis wel, al zag de douche er een beetje amateuristisch uit, of was het keukenblok wat scheef.
Maar de makelaar let op elk klein detail en noteert of er bouwmarktspullen of A-merken gebruikt zijn.
Dan kun je je badkamertje voor 5.000 euro zwart laten verbouwen, als daarmee de verkoopwaarde van je huis daalt of de groep kopers wordt kleiner, lijkt mij het niet moeilijk om dan die andere keuze te maken.
Wij hebben door de jaren heen heel wat moeten laten verbouwen in en om ons huis, ik ben blij dat wij dit nooit zwart hebben gedaan, gezien het feit dat we nu volledige garantie hebben.
Op ons dak hebben we bijvoorbeeld 15 jaar volledige garantie.
Het terrasscherm is voor 5 jaar verzekerd, en prompt ging het kapot kort voor het aflopen van het termijn, maar het werd netjes vervangen.
Dus ik vraag me af, wie er nu voordeliger uit is, op de lange termijn, afgezien van de economische schade. Want de belasting loopt miljoenen mis door al die zwartwerkers. En in feite komt het zo terug op ons aller bordjes, want de overheid moet wel dat geld krijgen, is het niet links- dan wel rechtsom.