Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor naamloos » 26 jul 2014 10:13

mohamed schreef:Nou ja, je kan dan ter verdediging aankaarten dat je alcoholist werd omdat je het beste met anderen voor had.
Wat een onzin, alsof je in een café alleen maar alcohol kunt drinken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2014 10:26

mohamed schreef:Nou ja, je kan dan ter verdediging aankaarten dat je alcoholist werd omdat je het beste met anderen voor had.

naamloos schreef:Wat een onzin, alsof je in een café alleen maar alcohol kunt drinken.

Ga jij mij vertellen wat onzin is? Denken dat het kroegvolk zit te wachten op een sinas drinkende wijsneus die hen komt vertellen hoe ze moeten leven. Dat vind ik nou onzin en grootheidswaanzin.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 jul 2014 10:35

mohamed schreef:Ga jij mij vertellen wat onzin is? Denken dat het kroegvolk zit te wachten op een sinas drinkende wijsneus die hen komt vertellen hoe ze moeten leven. Dat vind ik nou onzin en grootheidswaanzin.
Dat zei ik niet, goed lezen (ik weet het, das moeilijk, en ik hou niet van sinas maar van spa blauw):
naamloos schreef:Als je naar een café gaat, dan begin je niet in de eerste plaats te evangeliseren.
Je zult eerst contacten moeten leggen, gewoon betrokken zijn bij de mensen.
En dan hopen dat er vroeg of laat een opening komt om te getuigen. En met je houding kun je ook heel wat doorgeven.
En dat geldt niet alleen voor het kroegvolk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 jul 2014 11:00

mohamed schreef:Denken dat het kroegvolk zit te wachten op een sinas drinkende wijsneus die hen komt vertellen hoe ze moeten leven. Dat vind ik nou onzin en grootheidswaanzin.
Ik denk ook heel niet dat er iemand op mij zit te wachten, ik kom mezelf dan ook niet promoten.
Wat iedereen nodig heeft is Jezus ook al zit niemand op hem te wachten, er moeten wel mensen zijn die hen dat vertellen.
En ik zei ook niet dat ik (of anderen) hen moeten vertellen hoe ze horen te leven, die dingen komen pas aan de orde nadat ze in Jezus geloven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2014 11:26

Evangeliseren doe je niet met woorden maar met daden. Voor een correct persoon waar je van op aankunt heeft elk mens waardering, maar een ijdeltuit die hen komt vertellen wat er allemaal moet veranderen brengt niks teweeg dan ergernis.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 jul 2014 11:40

naamloos schreef:Wat een onzin, alsof je in een café alleen maar alcohol kunt drinken.

mohamed schreef:Ga jij mij vertellen wat onzin is? Denken dat het kroegvolk zit te wachten op een sinas drinkende wijsneus die hen komt vertellen hoe ze moeten leven. Dat vind ik nou onzin en grootheidswaanzin.

Je kan toch gewoon een biertje meedrinken?
Zelf drink ik heel soms whisky.
Best lekker hoor. Zo lang ik mezelf onder controle heb is er toch niets aan de hand?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 jul 2014 11:55

Anoniem_89 schreef:Je kan toch gewoon een biertje meedrinken?
Zelf drink ik heel soms whisky.
Best lekker hoor. Zo lang ik mezelf onder controle heb is er toch niets aan de hand?
Niks op tegen, maar Moh doet net alsof je naar een café gaat onder het mom van evangeliseren, en zo een excuus te hebben om een alcoholist te worden. ](*,) ](*,) ](*,)
mohamed schreef:Evangeliseren doe je niet met woorden maar met daden.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Je moet gewoon een beetje aanvoelen wanneer je beter je kiezen op elkaar kunt houden en wanneer de tijd rijp is voor een paar woorden. Meestal wanneer mensen zelf ergens naar vragen.
mohamed schreef:Voor een correct persoon waar je van op aankunt heeft elk mens waardering, maar een ijdeltuit die hen komt vertellen wat er allemaal moet veranderen brengt niks teweeg dan ergernis.
Speciaal voor jou voor de derde keer: ik heb het heel niet over 'vertellen wat er allemaal moet veranderen'. ](*,) ](*,) ](*,)
Maar voor jou wil ik wel een uitzondering maken: probeer voor de verandering eens te lezen wat er staat i.p.v. te lezen wat jij denkt dat mensen zeggen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2014 13:31

Ik denk dat men nog lang zal spreken over het wonderlijke orakel, dat in een kroeg wandelde en er kruipend weer uitkwam. :lol:

En lezen? Nee, dat is niet mijn sterkste kant, vooral niet als het onzin is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jul 2014 14:28

De "ouden" zeiden vroeger: ga niet naar een plaats waar je God niet kunt ontmoeten.
Laat dat dan HET criterium zijn.
Op een plaats waar gevloekt, popliedjes gezongen en veel alcohol wordt gedronken, is dat i.i.g niet de goede plek.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 jul 2014 15:07

schelpje3 schreef:De "ouden" zeiden vroeger: ga niet naar een plaats waar je God niet kunt ontmoeten.
Laat dat dan HET criterium zijn.
Op een plaats waar gevloekt, popliedjes gezongen en veel alcohol wordt gedronken, is dat i.i.g niet de goede plek.
Iemand die gelooft is in Christus, die kan op elke plaats God ontmoeten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 jul 2014 15:13

naamloos schreef:Iemand die gelooft is in Christus, die kan op elke plaats God ontmoeten.

Ja, maar die heeft geen behoefte aan plaatsen waar Gods Naam misbruikt wordt, en Zijn aanwezigheid genegeerd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 jul 2014 15:33

schelpje3 schreef:Ja, maar die heeft geen behoefte aan plaatsen waar Gods Naam misbruikt wordt, en Zijn aanwezigheid genegeerd.
Dan kan je wel uit de wereld gaan, echter heeft Jezus ons de opdracht gegeven de wereld in te gaan om het evangelie te verkondigen.
En om een licht te zijn in de wereld Mat. 5: 13-16.

(dus Moh, woord en daad :D )

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2014 15:37

naamloos schreef:Dan kan je wel uit de wereld gaan, echter heeft Jezus ons de opdracht gegeven de wereld in te gaan om het evangelie te verkondigen.
En om een licht te zijn in de wereld Mat. 5: 13-16.

Precies,
Majoor Alida Bosshardt was daar een prachtig voorbeeld van.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 jul 2014 16:14

Zo'n 18 jaar geleden heb ik enkele jaren achter de bar gestaan in een buurthuiskroeg.
Het was best wel een hechte club met veel vaste bezoekers en ik voelde me er welkom.
Toen ik ging samenwonen ben ik er mee gestopt.

Jaren later was ik weer vrijgezel en vroegen ze me weer terug achter de bar.
Ik was ondertussen weer gelovig geworden, maar uit eenzaamheid heb ik toegestemd.
Toen ze er achter kwamen dat ik gelovig was, werd dat geaccepteerd.
Ze waren wel verbaasd, want ze verwachten bij gelovig zijn een heel ander gedrag.
(Want ongelovigen weten heel goed wat gelovigen zouden mogen en wat niet).

Ik heb met enkelen goede gesprekken gehad over het geloof, die bleken ook gelovig te zijn opgevoed, maar hadden het laten vallen.
Anderen geloofden wel, maar deden er niets aan en weer anderen geloofden wel dat er iets was.
Er werden vragen gesteld over het geloof en problemen werden aan mij toevertrouwd.
Ze hielden er rekening mee, om niet te vloeken.

Maar toch ging het me opbreken, want ik was veranderd, maar die mensen niet.
En ondanks de gesprekken over het geloof, veranderde er niets.
Al dat dronkemansgelal ging me tegenstaan.
Al die dubbelzinnige moppen.
Al dat gezuip, alsof hun leven er van af hing.
Het leek wel of hun hele leven bestond uit 'lang leve de lol' en 'daar moet op gedronken worden'
Het was zo oppervlakkig.
Ik voelde me er niet meer thuis.
En ben er mee gestopt.
Nu 10 jaar later zijn ze nog steeds zo.

En daar gaat het om: Als je groeit in je geloof, voel je je vanzelf niet meer thuis op plaatsen waar je volgens de kerk niet mag komen.
Dan is de vraag: "Mag ik daar heen?" niet meer wat telt, maar: "Ik wil er niet meer heen, want ik voel me daar niet meer tussen passen."

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 jul 2014 16:35

We zijn toch maar gasten en vreemdelingen op aarde, in zo'n café komt het hooguit wat beter uit de verf.
Ik denk dat het ook wel scheelt (voor als je er niet meer tegen kunt) of je er werkt of af en toe een keer komt.

Terug naar “Archief”