Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MaartenB

Re: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief?

Berichtdoor MaartenB » 26 jun 2014 14:01

mealybug schreef:Van dezelfde site:

http://www.biblewheel.com/GR/GR_17.php

Thanks mealybug.

Eglaim = Ayin (70) + Gimel (3) + Lamed (30) + Yod (10) + Mem (40) = 153

Dat is een uitdaging om opnieuw naar Ez 47:10 te kijken :idea:
Wat wel een moeilijkheid geeft is dat de waarde 153 [עגלים] het tweede gedeelte betreft van En-Eglaim.

Ik heb me in het verleden al eerder bezig gehouden met Ez 47 omdat er een duidelijke link is met het levenswater van Op 22:1-2 dat uit de troon van God en het Lam stroomt over de brede straat van de Tempelstad Nieuw Jeruzalem.

Hoe dan ook, in ieder geval zal de hemelse priesterschap - het Lichaam der 24 Oudsten, ook vormend Jezus' Bruid - een belangrijk aandeel hebben in het gezondmaken van het aardse levensmilieu tijdens het Millenniumrijk.
Vergelijk Op 22:17.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 26 jun 2014 18:57

MaartenB schreef:Het antwoord luidt: Neen!

Gelukkig!
We hadden immers al zonder het gematriafacet begrepen dat de 153 vissen zinnebeeldig zijn voor de voltallige christelijke Gemeente, de gemeente die verbonden is met haar Hoofd, Messias Jezus.

En daarmee stem ik in.
Hier komt derhalve een handige vuistregel: Gematria is niet in de eerste plaats bedoeld om Bijbelse vraagstukken tot een oplossing te brengen. Eerder biedt de gematriamethode een extra invalshoek ter bevestiging van die goddelijke waarheden.

Dit vind ik bijzonder. Wellicht zou er een heel topic aan gewijd kunnen worden.
Een Goddelijke Waarheid dit nog eens bevestigd moet worden. Wellicht is mijn denkraam wat klein, maar als ik uit de Bijbeltekst dingen helder krijg, dan hoef ik er geen mathematisch gematriaal bewijs meer bij. Dat voegt 0,0 toe, omdat ik het al wist van uit de betrouwbaarheid van de Bijbel.

Derhalve komt gematria op mij over als een vorm van puzzeltheologie. Kan ik met letterwaarden (waaruit kan ik uit de Schrift opmaken dat letters een waarde vertegenwoordigen?) bepaalde dingen gelijkstellen, tot een mooi getal brengen, enzovoorts?

In mijn boekenkast staat een boek met de titel "Goochelen met getallen". Hoewel het boek over iets heel anders gaan, moet ik bij gematria toch aan die titel denken.

Maar, ik hoor graag waarom anderen een andere visie op gematria hebben.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 jun 2014 19:19

MaartenB schreef:Eglaim = Ayin (70) + Gimel (3) + Lamed (30) + Yod (10) + Mem (40) = 153

Dat is een uitdaging om opnieuw naar Ez 47:10 te kijken :idea:
Wat wel een moeilijkheid geeft is dat de waarde 153 [עגלים] het tweede gedeelte betreft van En-Eglaim.

Ik heb me in het verleden al eerder bezig gehouden met Ez 47 omdat er een duidelijke link is met het levenswater van Op 22:1-2 dat uit de troon van God en het Lam stroomt over de brede straat van de Tempelstad Nieuw Jeruzalem.

Hoe dan ook, in ieder geval zal de hemelse priesterschap - het Lichaam der 24 Oudsten, ook vormend Jezus' Bruid - een belangrijk aandeel hebben in het gezondmaken van het aardse levensmilieu tijdens het Millenniumrijk.
Vergelijk Op 22:17.
Ik wil jullie wijzen op deze post van onze forumbaas (in dit topic: viewtopic.php?f=2&t=27407&start=180#p1941564):
henkie schreef:Wat mij betreft, sluiten we dit onderwerp ongeveer af. Het is duidelijk aangetoond dat die cijfers niet kloppen. (Waarvoor dank.) En dan heb ik het nog niet eens over de theorie zelf. De aanhangers daarvan zijn vriendelijk verzocht om de getallen voortaan op dit forum achterwege te laten.
Verdere verwijzingen naar gematria worden dus zonder pardon verwijderd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 26 jun 2014 20:01

Verbazingwekkend... Ik betrap mijzelf erop dat ik bovenstaande jammer vind. Ik had eigenlijk best een uitleg willen zien...
Maar goed, Henkie is de baas, en dat is zo.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 26 jun 2014 20:35

Rozijn schreef: Waaruit kan ik uit de Schrift opmaken dat letters een waarde vertegenwoordigen?

Klik hier.
Gezien de (voor mij onbegrijpelijke) ban kun je reageren per PB of e-mail.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 jun 2014 20:44

Rozijn schreef:Verbazingwekkend... Ik betrap mijzelf erop dat ik bovenstaande jammer vind. Ik had eigenlijk best een uitleg willen zien...
Maar goed, Henkie is de baas, en dat is zo.

We zijn allemaal volwassen mensen, die de opdracht hebben gekregen alles te onderzoeken en te beproeven.
''Dan 12: 4b :Velen zullen het naspeuren en de kennis zal vermeningvuldigd worden''

Moeten we liever maar met een pint bier naar voetballen gaan kijken of helemaal los gaan in dat topic?
Kan er minstens een reden gegeven worden?

Nog 1 vraag, waarom staat er niet dat het net vol zat met vissen?
Waarom werden ze geteld en waarom werd dat getal bekendgemaakt?

De Middeleeuwse pauzen past zulk gedrag, Reformatie is een voortdurende zaak.
ook nu nog, en blijkbaar hard nodig.
Laatst gewijzigd door mealybug op 26 jun 2014 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 jun 2014 20:49

mealybug schreef:Nog 1 vraag, waarom staat er niet dat het net vol zat met vissen?
Waarom werden ze geteld en waarom werd dat getal bekendgemaakt?
God is groot en er staat geen enkel ding voor niets in de Schrift, en dan mogen we niet onderzoeken?

Bambi schreef:Naar mijn mening heeft het getal van die 153 vissen gewoon te maken met het feit dat ze vissers van mensen werden en aan alle volken het evangelie moesten brengen.
Ik denk dat er toen 153 verschillende volken op aarde waren.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 27 jun 2014 08:55

elbert schreef:Ik wil jullie wijzen op deze post van onze forumbaas (in dit topic: viewtopic.php?f=2&t=27407&start=180#p1941564):
Wat mij betreft, sluiten we dit onderwerp ongeveer af. Het is duidelijk aangetoond dat die cijfers niet kloppen. (Waarvoor dank.) En dan heb ik het nog niet eens over de theorie zelf. De aanhangers daarvan zijn vriendelijk verzocht om de getallen voortaan op dit forum achterwege te laten.

Verdere verwijzingen naar gematria worden dus zonder pardon verwijderd.

Dat zou heel goed kunnen kloppen. Ik ken dat topic niet. Ik weet wel uit lange ervaring dat er door heel wat posters zomaar wat 'geroepen wordt', in het geheel niet gehinderd door de afwezigheid van ook maar enig inzicht. :(

Ik nodig jullie, leiding, dan ook uit om in mijn bijdragen binnen dit (onderhavige) topic punten aan te wijzen waarmee ik duidelijk 'fout zit'.
Het zelfde geldt voor deze Studies die ik inmiddels heb gepubliceerd.
Jullie hebben daarmee, naar ik meen, volop gelegenheid jullie beweringen waar te maken dat er van alles mis zou zijn met de Bijbelse gematrialeer.
Anders moet ik wellicht concluderen dat jullie louter op grond van vooroordelen te werk gaan.

Met vriendelijke groet,
Maarten

Terug naar “Archief”