De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan

Berichtdoor mohamed » 22 mei 2014 04:59

mohamed schreef:Verboden te vissen? Ik houd niet van vissen en lust geeneens vis!

benefietdiner schreef:Afbeelding
Afzender corrie ten boom.

Dank u voor haar kaartje. Nu snap ik de opmerking van Boerin, want ik kende het vers niet. Kennelijk maar goed dat ik niet van vissen houd. :clown:
Boerin schreef:De zonden zijn weggedaan, geen zondebewustzijn meer, word hervormd door de vernieuwing van je denken. Weten wie je bent in Christus, de rechtvaardigheid Gods. Je leeft niet meer. Het moet voor u vaststaan dat gij dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus. En dan nog echt geloven, dan kom je eruit en in Romeinen 8, freedom!

Geen zondebewustzijn willen hebben is een prima streven, maar als je het na tien jaar nog de hele dag over zonden hebt begin je te klinken als een schelle cimbaal.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 09:16

gravo schreef: Toch is het natuurlijk niet zo gek, die term 'ellendekennis'.
Het christelijk geloof spreekt immers van verlossing, bevrijding en verzoening. Kennelijk was er iets waaruit de mensen verlost en bevrijd moesten worden.

M.i. is verlossing het ontkomen van de consequenties van de zonden, de staf dus. Bevrijding zegt mij bevrijd te zijn van de regeerder van deze aarde, satan. En verzoening de hereniging met God. Het gaat inderdaad om de zonden maar niet de herbeleving ervan.
gravo schreef:Nu is er altijd heel veel nadruk gelegd op schuld en zonde. De verlossing was dat men vergeving voor die schuld krijgt. Heel terecht, het is een duidelijk Bijbels thema.

Hier zou het van ons uit klaar moeten zijn.
gravo schreef:Maar er is meer waarvan we bevrijd worden. We worden ook verlost van het lijden dat met het leven samenhangt. Van pijn, van angst, van eenzaamheid, ziekte en armoede.

Straks zullen we er totaal van verlost zijn maar hier op aarde kunnen we het wel degelijk meemaken natuurlijk, alleen in afhankelijkheid van God zal het zeker makkelijker dragen zijn.
gravo schreef:Als we daarvan verlost worden is dat geen minder grote zaak. Ook dat hoort bij de ellende die mensen kan overkomen. En iedereen die daar iets van weet, kan daar echt wel wat over vertellen.
Over ellendekennis gesproken.

Inderdaad maar door de Heilige Geest bekend gemaakt, niet door ons zelf.
gravo schreef:Voor mij is het dus geen onzinnige term, als het maar niet te eenzijdig, al te juridisch, wordt ingevuld.
gravo

De tendens is, ellende, verlossing en dankbaarheid. Volgens de catechismus en ik denk alleen in Heidelberg is dit de ultieme weg.
Als prefereert je hieraan te houden en ook van mening ben dat het zo moet dan zij het zo dat je maar eens goed naar je zonden moet kijken en kennis vergaren hierover.
Zonder hulp van God, inzicht door de Heilige Geest, zul je nooit oprecht spijt van je zonden krijgen. God zegt dat het ijdelheid is als je je er toe zet.
Als je Genade ontvangen hebt gebeurt het wel dat je je zonden terugziet, dat God ze je in herinnering brengt, ieder kind van God zal het meemaken. Dat is het moment om God te danken dat Hij het vergeven heeft, dat is Gods doel en niet er weer over zitten miepen en weer belijden want je hebt het al gedaan, je neemt God niet serieus en het is absoluut ongeloof.
Je nieuwe zonden breng je direct bij Hem en dan is het klaar!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 mei 2014 09:28

Teus schreef:Zonder hulp van God, inzicht door de Heilige Geest, zul je nooit oprecht spijt van je zonden krijgen. God zegt dat het ijdelheid is als je je er toe zet.

Klopt, maar dat betekent niet dat je dan maar lekker afwachtend in dingen door moet gaan en domweg accepteren dat je nu eenmaal zo bent en er niks aan te doen is. Voordat ik van de laatste gruwelijk irritante eigen-ik-karaktertrek werd verlost heb ik eerst gebeden dat Hij me in berouw en bekering zou leiden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 09:39

Teus schreef:Zonder hulp van God, inzicht door de Heilige Geest, zul je nooit oprecht spijt van je zonden krijgen. God zegt dat het ijdelheid is als je je er toe zet.

Boerin schreef:Klopt, maar dat betekent niet dat je dan maar lekker afwachtend in dingen door moet gaan en domweg accepteren dat je nu eenmaal zo bent en er niks aan te doen is. Voordat ik van de laatste gruwelijk irritante eigen-ik-karaktertrek werd verlost heb ik eerst gebeden dat Hij me in berouw en bekering zou leiden.

@Boerin, ik ga ergens van uit, en dat is dat een kind van God met Hem wilt wandelen, Hem vertrouwd en afhankelijk van Hem wilt leven.
Mijn ervaring is dat als ik over mijn slechtigheid zit te prakkiseren die God me al vergeven heeft dat het ten koste gaat van mijn relatie met God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 09:42

Boerin schreef:Klopt, maar dat betekent niet dat je dan maar lekker afwachtend in dingen door moet gaan en domweg accepteren dat je nu eenmaal zo bent en er niks aan te doen is. Voordat ik van de laatste gruwelijk irritante eigen-ik-karaktertrek werd verlost heb ik eerst gebeden dat Hij me in berouw en bekering zou leiden.

Overigens, je hebt het over je laatste ik-karaktertrek, je hebt die nu niet meer?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 mei 2014 09:50

Teus schreef:
@Boerin, ik ga ergens van uit, en dat is dat een kind van God met Hem wilt wandelen, Hem vertrouwd en afhankelijk van Hem wilt leven.
Mijn ervaring is dat als ik over mijn slechtigheid zit te prakkiseren die God me al vergeven heeft dat het ten koste gaat van mijn relatie met God.

Ja klopt, ellendekennis zie ik meer als iets waar je nu continu tegen aanloopt.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 mei 2014 09:55

Teus schreef:
Overigens, je hebt het over je laatste ik-karaktertrek, je hebt die nu niet meer?

Nee!!!! Halleluja!!! Heerlijk die ellendekennis op z'n tijd, weg ermee!
Zach91

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 09:59

Teus schreef:

Boerin schreef:Nee!!!! Halleluja!!! Heerlijk die ellendekennis op z'n tijd, weg ermee!

Ik betrap me er best nog wel eens op hoor.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 11:36

Teus schreef: Overigens, je hebt het over je laatste ik-karaktertrek, je hebt die nu niet meer?

Boerin schreef:Nee!!!! Halleluja!!! Heerlijk die ellendekennis op z'n tijd, weg ermee!

Ben je er altijd wel van bewust dan?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 mei 2014 11:59

Teus schreef:

Die trek liep behoorlijk in het oog ja en als ik me er niet bewust van was wezen mn kids me er wel op, maar je moet wel flink bijziend zijn als je je daar niet bewust van bent.
Zach91

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 12:20

Teus schreef:

Boerin schreef:Die trek liep behoorlijk in het oog ja en als ik me er niet bewust van was wezen mn kids me er wel op, maar je moet wel flink bijziend zijn als je je daar niet bewust van bent.

Dus als jij b.v. in de supermarkt komt, je staat bij de pakken hagelslag en je hebt er een nodig en de voorste zit zo'n lelijke ingedeukte hoek, je kent dat wel, hij blijft nog maar net staan.
Jij neemt dus die kapotte, dan leg je hem wel in je mandje als hij niet blijft staan.
Of die zak appels waar er een paar in zitten met wat bruine plekken, die pak je gewoon zonder te kijken of er betere zijn?
Vele fouten zie je niet omdat de kinderen je erop wijzen maar omdat de Heilige Geest het in je zegt.

Terug naar “Archief”