Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Bambi » 21 mei 2014 15:40

Het gaat er mij om dat als God iemand roept tot het ambt en het curatorium wijst die persoon af.
Wat zal God daar van vinden?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 15:44

Misschien neemt de veurzitter zijn hoge hoed mee, de leden deponeren daar alle namen op een briefje in en trekken dan om beurt een briefje.
Wellicht moeten de regels dan maar aangepast worden, net als bij een prijsvraag van een bedrijf:
familieleden zijn uitgesloten van deelneming

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 mei 2014 15:48

schelpje3 schreef:Misschien neemt de veurzitter zijn hoge hoed mee, de leden deponeren daar alle namen op een briefje in en trekken dan om beurt een briefje.
Wellicht moeten de regels dan maar aangepast worden, net als bij een prijsvraag van een bedrijf:
familieleden zijn uitgesloten van deelneming

Het gaat mij niet om de mensen die aangenomen zijn, maar om de mensen die afgewezen zijn.
Er waren dit jaar meer aanmeldingen dan andere jaren.
Dan zou je toch denken dat God het tekort juist wil verminderen.
Lijkt me niet dat Hij dan blij is, dat die mensen dan afgewezen worden.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 21 mei 2014 15:53

@bambi,
ik vraag me af hoe of dat jij weet dat er 21 aanmeldingen waren. volgens mij wordt zoiets nooit bekend gemaakt. Ik ben 41, en heb nog nooit iets gelezen over aanmeldingen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 15:55

Bambi schreef:Lijkt me niet dat Hij dan blij is, dat die mensen dan afgewezen worden.

Dat weten we niet, dat blijft verborgen.
Als een gemeente vacant is, mag je als gemeentelid bidden dat de Heere de lege plaats wilt vullen, maar soms gebeurt dit niet, nooit. In St. Annaland is een gemeente die al meer dan 100 jaar zonder predikant is, sinds de oprichting.
Wat zal God daarvan vinden, is misschien wel de brandende vraag aldaar.
En wil dat dan zeggen dat de gemeente niet opgericht had moeten worden?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 mei 2014 15:59

pannenkoek schreef:@bambi,
ik vraag me af hoe of dat jij weet dat er 21 aanmeldingen waren. volgens mij wordt zoiets nooit bekend gemaakt. Ik ben 41, en heb nog nooit iets gelezen over aanmeldingen.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 24#p657324

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 mei 2014 16:31

Bambi schreef:Lijkt me niet dat Hij dan blij is, dat die mensen dan afgewezen worden.

schelpje3 schreef:Dat weten we niet, dat blijft verborgen.
Als een gemeente vacant is, mag je als gemeentelid bidden dat de Heere de lege plaats wilt vullen, maar soms gebeurt dit niet, nooit. In St. Annaland is een gemeente die al meer dan 100 jaar zonder predikant is, sinds de oprichting.

Waarom blijft dat verborgen?
Is het niet goed om openheid van zaken te geven?
Ik zie het nut niet waarom je niet mag weten hoeveel kandidaten er zijn en hoeveel er afgewezen zijn.

Hoe gaat zo'n dienst dan als er geen predikant is?
Toch vind ik 1 Timoteüs 3 wel een mooi stuk..

Zou Jezus dan ook het op zo'n manier gedaan hebben?
-Nee, Hij zei; 'volg mij'.. En terstond lieten ze hun netten vallen en gingen ze Hem volgen.

Wat een gecompliceerd gebeuren eigenlijk.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 mei 2014 16:39

schelpje3 schreef:Dat weten we niet, dat blijft verborgen.

Zoals gewoonlijk gaat je vergelijking weer volkomen mank.

Als God wil dat Pietje dominee wordt en Zijn Woord verkondigd.
En het curatorium wil dat niet, dan zit het curatorium behoorlijk fout.

En dat is iets heel anders dan dat een gemeente geen dominee krijgt.
Kan trouwens ook door het curatorium komen, want als al die afgewezen personen door de jaren heen wel geroepen waren door God, dan had die gemeente wel een dominee gehad.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 16:46

Anoniem_89 schreef:Waarom blijft dat verborgen?
Is het niet goed om openheid van zaken te geven?
Ik zie het nut niet waarom je niet mag weten hoeveel kandidaten er zijn en hoeveel er afgewezen zijn.

Hoe gaat zo'n dienst dan als er geen predikant is?
Toch vind ik 1 Timoteüs 3 wel een mooi stuk..

Zou Jezus dan ook het op zo'n manier gedaan hebben?
-Nee, Hij zei; 'volg mij'.. En terstond lieten ze hun netten vallen en gingen ze Hem volgen.

Wat een gecompliceerd gebeuren eigenlijk.

Ten eerste zijn wij de Heere Jezus niet. Hij riep hen van Godswege, Hij kon harten doorgronden, dat kunnen wij niet.
Met de verborgen dingen bedoel ik niet de afwegingen van het curatorium, de heren zullen toch op enigerlei wijze verantwoording moeten afleggen. De GerGem bestaat niet allenlijk uit een stelletje in slaap gesukkelde oude mannetjes.
Jullie lopen op de zaken vooruit, het was zoëven nog niet eens afgelopen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 16:49

Bambi schreef:
Als God wil dat Pietje dominee wordt en Zijn Woord verkondigd.
En het curatorium wil dat niet, dan zit het curatorium behoorlijk fout.
En dat is iets heel anders dan dat een gemeente geen dominee krijgt.
Kan trouwens ook door het curatorium komen, want als al die afgewezen personen door de jaren heen wel geroepen waren door God, dan had die gemeente wel een dominee gehad.

Als God wil dat Pietje dominee wordt, zal dat gebeuren, wis en zeker!
Lees maar eens hoe verschillende predikanten tot het ambt geroepen zijn en hoe de weg was. Soms was er veel onwilligheid van de predikant zelf.
Het blijft mensenwerk, met fouten en gebreken, maar er is altijd nog Eén die erboven staat, vergeet dat niet!
Zoals ik eerder zei, bij ons worden predikanten ook wel eens afgewezen, meerdere keren zelfs, maar later werd toch die weg geopend.
We moeten het allemaal niet beter willen weten, als het curatorium fout zit, komt dit heus vroeger of later openbaar.
Bidden is toch een machtig wapen? Gebruik dat dan, dat is beter dan je vragen en veronderstellingen hier op het forum te zetten.
Enne..... volgend jaar heeft iedereen weer een kans. :wink:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 mei 2014 16:57

Het is klaar:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_829111

schelpje3 schreef:Als God wil dat Pietje dominee wordt, zal dat gebeuren, wis en zeker!
Lees maar eens hoe verschillende predikanten tot het ambt geroepen zijn en hoe de weg was. Soms was er veel onwilligheid van de predikant zelf.
Het blijft mensenwerk, met fouten en gebreken, maar er is altijd nog Eén die erboven staat, vergeet dat niet!
Zoals ik eerder zei, bij ons worden predikanten ook wel eens afgewezen, meerdere keren zelfs, maar later werd toch die weg geopend.
We moeten het allemaal niet beter willen weten, als het curatorium fout zit, komt dit heus vroeger of later openbaar.
Bidden is toch een machtig wapen? Gebruik dat dan, dat is beter dan je vragen en veronderstellingen hier op het forum te zetten.
Enne..... volgend jaar heeft iedereen weer een kans. :wink:

Net als ds van Dijke, die was ook afgewezen en de 2e keer pas aangenomen.
Die heeft alleen in zijn kandidatentijd nog kunnen preken en overleed voor hij als dominee aan de slag kon.

Misschien moeten ze het volgend jaar maar helemaal aan God overlaten.
En Hem vragen of Hij ervoor wil zorgen, dat alleen de mensen die door Hem geroepen zijn zich aan willen melden.
Dat is geloofsvertrouwen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 mei 2014 17:00

schelpje3 schreef:Enne..... volgend jaar heeft iedereen weer een kans. :wink:

Ik zat er zelf over na te denken om een soort van huisgemeente te beginnen.
Als jij zegt dat iedereen volgend jaar weer een kans heeft en er maar een handjevol aangenomen worden lijkt het net een loterij.

Wie zegt dat die mensen van het curatorium het recht hebben om iemand te weigeren als de sollicitant een levende relatie met God heeft?
God ziet ons hart, waarom dan nog zo'n hele selectieprocedure..

Lekker bemoedigend.

Wat een ramp maar niet heus als er iemand een keer niet goed kan preken..
Het gaat om de boodschap!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 mei 2014 18:18

mealybug schreef:Mozes was ook een slechte spreker, en toch was hij uitverkozen om de leider van het volk te worden.

En wat zij God tegen hem?

Exodus 4:15 Gij dan zult tot hem spreken, en de woorden in zijn mond leggen; en Ik zal met uw mond, en met zijn mond zijn; en Ik zal ulieden leren, wat gij doen zult.
16 En hij zal voor u tot het volk spreken; en het zal geschieden, dat hij u tot een mond zal zijn, en gij zult hem tot een god zijn.

En dit zei de Heere Jezus tegen de discipelen:

Marcus 13:11 Doch wanneer zij u leiden zullen, om u over te leveren, zo zijt te voren niet bezorgd, wat gij spreken zult, en bedenkt het niet; maar zo wat u in die ure gegeven zal worden, spreekt dat; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest.

En ik ging er ook altijd van uit dat dat bij dominees ook zo ging.
Maar velen schijnen pas iets van God te horen, als ze in de Bijbel lezen en ze bij een tekst bepaald worden.
Dat zit me nog steeds dwars.
Want dan gebruiken ze alleen maar hun eigen verstand, gevuld met woorden uit de Bijbel.
Terwijl God de verborgen dingen en omstandigheden ziet en iets heel anders zou zeggen, dan zij met hun verstand op dat moment in kunnen vullen.

En ik ben ook bang, dat dat bij het curatorium gebeurd is.
Als dat zo is, hoop ik dat ze aan God zullen vragen of er onder de afgewezen personen nog mensen zitten, waarvan God wil dat ze die alsnog aannemen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mei 2014 20:13

Bambi schreef:Als ik kijk naar de 3 die aangenomen zijn, wisten ze w.s. bij voorbaat al dat die gekozen zouden worden.
Want daarvan was het geestelijk leven hun al bekend.
Want:
Dhr Agteresch zijn vader zit in het curatorium.
Dhr Blok zijn vader zit in het curatorium.
Dhr Fortuyn kerkt bij een dominee die leraar is van de Theologische school.

Dan komt bij mij toch de vraag op, of ze na het horen van de kandidaten aan God vragen of hij aangenomen moet worden, of dat ze op hun eigen oordeel afgaan.

Als ze het aan God overlaten hoeven ze niet te vergaderen, is een bidstond voldoende, als je het van God verwacht.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 mei 2014 20:16

Teus schreef:Als ze het aan God overlaten hoeven ze niet te vergaderen, is een bidstond voldoende, als je het van God verwacht.

Dat ben ik met je eens en heb het ook genoemd:

Bambi schreef:Misschien moeten ze het volgend jaar maar helemaal aan God overlaten.
En Hem vragen of Hij ervoor wil zorgen, dat alleen de mensen die door Hem geroepen zijn zich aan willen melden.
Dat is geloofsvertrouwen.

Terug naar “Archief”