Ons doopformulier

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 aug 2003 14:39

parsifal schreef:Ik ben Joris niet hoor. Haal het maar snel weg, voor hij zich beledigd gaat voelen.

Zonder gekheid die Catechismus is geschreven door mensen die ik op theologisch gebied heel wat meer vertrouw dan de tegenwoordige theologen als LeHaye, Prince, Wilkingson. Hoewel die wel de beschikking over internet hebben.

Sorry, Parsifal, dit compliment is echt voor JORIS bedoeld. Ik heb zijn commentaar niet gequoted.
Parsifal, waarom heb jij zoveel vertrouwen in de Catechismus? Waarom blijf je wroeten in die geschriften? Lees de bijbel, dan wordt je niet afgeleid door leringen van mensen en kan de Heilige Geest je duidelijk maken wat Hij je wil vertellen. Dat is hoe het werkt. En theologen, dat zijn volgens mij vakmensen die een vak theoloog gekozen hebben en dat vak heel diep uitputten. Het zouden net zo goed technologen oid geweest kunnen zijn. Het is een vak. Natuurlijk zijn er bekeerde mensen onder de theologen, maar een theoloog hoeft absoluut niet bekeerd te zijn.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 aug 2003 14:42

komt de beroemde link weer:

http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm

Dat deut. 30 over Israel gaat ontken ik niet. Ook niet dat het over besnijdenis van het hart gaat, wat ook lijkt op Kol 2:11-13.

trouwens, in discussies is het soms goed om te wijzen op wat anderen al zo mooi hebben gezegd, hoef ik het niet meer te doen. De Heilige Geest werkt al een paar jaar, misschien gebruikt Hij wel eens wat, van eerder werk van Hem. Natuurlijk eerst de Bijbel, maar als je nu wat hulp vind in werk van anderen over de Bijbel. Dan is daar niets mis mee. Nee ze moeten niet als onfeilbaarbehandeld worden.

Maar goed laten we hier geen discussie over de houdbaarheid van de kinderdoop van gaan maken. Doe dat in een andere discussie, laat dit maar aan discussie zijn onder kinderdopers over de betekenis van de doop.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 aug 2003 14:52

trijntjejohanna schreef:
Petertje schreef:
parsifal schreef:Ik ben Joris niet hoor. Haal het maar snel weg, voor hij zich beledigd gaat voelen.

Zonder gekheid die Catechismus is geschreven door mensen die ik op theologisch gebied heel wat meer vertrouw dan de tegenwoordige theologen als LeHaye, Prince, Wilkingson. Hoewel die wel de beschikking over internet hebben.

Sorry, Parsifal, dit compliment is echt voor JORIS bedoeld. Ik heb zijn commentaar niet gequoted.
Parsifal, waarom heb jij zoveel vertrouwen in de Catechismus? Waarom blijf je wroeten in die geschriften? Lees de bijbel, dan wordt je niet afgeleid door leringen van mensen en kan de Heilige Geest je duidelijk maken wat Hij je wil vertellen. Dat is hoe het werkt. En theologen, dat zijn volgens mij vakmensen die een vak theoloog gekozen hebben en dat vak heel diep uitputten. Het zouden net zo goed technologen oid geweest kunnen zijn. Het is een vak. Natuurlijk zijn er bekeerde mensen onder de theologen, maar een theoloog hoeft absoluut niet bekeerd te zijn.

beetje dom... je quote wat van parsifal.. zet er onder joris.. en bedoelt joris ook... beetje verwarrend hoor

Sorry, sorry, voor de verwarring, trijntjejohanna

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 21 aug 2003 15:43

Weer zo'n interessante discussie waar volgens mij het verschil in kerkelijke achtergrond de oorzaak van is. Door de doop ben je afgezonderd van de wereld. Je draagt immers Gods "kenmerk" op je voorhoofd. Dit betekent echter niet dat je daarmee ook behouden bent. Met je doop is God een (eenzijdig) verbond met je aangegaan. God vraagt echter wel van ons dat we ook in overeenstemming naar die belofte leven. Je kunt niet zeggen 'o, ik ben gedoopt, nu komt het wel goed. Ik kan nu doen en laten waar ik zelf zin aan heb want God zorgt toch voor me'. Hij roept ons op dat we ons bekeren, dus afkeren van alles wat niet in overeenstemming is met Gods Woord en dat we ons naar Hem toekeren. Dat we belijden dat we zondaren zijn en de eeuwige straf verdienen, maar dan ook geloven dat het sterven van Jezus Christus genoeg is om de straf 'af te betalen'. Dán pas ben je voor eeuwig behouden, als je dat gelooft.

Iemand die dus met een gedoopt voorhooft besluit voor eigen rekening te leven zal met dubbele slagen geslagen worden. Lees hierbij ook eens Matth. 11:20-24. Hier wordt tegen de steden Chorazin, Bethsaïda en Kapernaüm (waar Jezus zo vaak het Evangelie verkondigd heeft) gezegd dat Tyrus en Sidon (heidense steden) het in de dag van het oordeel verdragelijker zullen hebben. Dit geeft aan dat het voor een verbondskind erger zal zijn om verloren te gaan dan iemand die altijd ind e wereld geleefd heeft.

We moeten ook niet de verkiezing als uitgangspunt nemen, dan komen we in de knoei omdat we dat niet kunnen beredeneren. We moeten echter uitgaan van het verbond dat God met de mens heeft opgericht.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 aug 2003 16:10

Gandalf schreef:Weer zo'n interessante discussie waar volgens mij het verschil in kerkelijke achtergrond de oorzaak van is. Door de doop ben je afgezonderd van de wereld. Je draagt immers Gods "kenmerk" op je voorhoofd. Dit betekent echter niet dat je daarmee ook behouden bent. Met je doop is God een (eenzijdig) verbond met je aangegaan. God vraagt echter wel van ons dat we ook in overeenstemming naar die belofte leven. Je kunt niet zeggen 'o, ik ben gedoopt, nu komt het wel goed. Ik kan nu doen en laten waar ik zelf zin aan heb want God zorgt toch voor me'. Hij roept ons op dat we ons bekeren, dus afkeren van alles wat niet in overeenstemming is met Gods Woord en dat we ons naar Hem toekeren. Dat we belijden dat we zondaren zijn en de eeuwige straf verdienen, maar dan ook geloven dat het sterven van Jezus Christus genoeg is om de straf 'af te betalen'. Dán pas ben je voor eeuwig behouden, als je dat gelooft.

Iemand die dus met een gedoopt voorhooft besluit voor eigen rekening te leven zal met dubbele slagen geslagen worden. Lees hierbij ook eens Matth. 11:20-24. Hier wordt tegen de steden Chorazin, Bethsaïda en Kapernaüm (waar Jezus zo vaak het Evangelie verkondigd heeft) gezegd dat Tyrus en Sidon (heidense steden) het in de dag van het oordeel verdragelijker zullen hebben. Dit geeft aan dat het voor een verbondskind erger zal zijn om verloren te gaan dan iemand die altijd ind e wereld geleefd heeft.

We moeten ook niet de verkiezing als uitgangspunt nemen, dan komen we in de knoei omdat we dat niet kunnen beredeneren. We moeten echter uitgaan van het verbond dat God met de mens heeft opgericht.

Laten we de bijbel als uitgangspunt nemen. Lijkt me de veiligste weg. Waar kan ik dan in de Bijbel vinden dat ik afgezonderd van de wereld ben als ik als kind gedoopt ben???
Laatst gewijzigd door Petertje op 21 aug 2003 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 aug 2003 16:10

wow, hier sprak iemand namens mij dacht ik!helemaal mee eens!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 aug 2003 16:24

Petertje:
Waar kan ik dan in de Bijbel vinden dat ik afgezonderd van de wereld ben???

Plenty teksten. Heilige betekent afgezonderd dus als je de teksten met dat woord eens opzoekt kom je ws een heel end. Verder zijn er teksten als 'wel in de wereld maar niet van de wereld' en uitdrukkingen als 'sterven aan de wereld'.

In z'n algemeenheid kun je stellen dat je als gelovige uit het domein van de dood (wereld) in het domein van het leven (Christus) gekomen bent.

Ik zie eerlijk gezegd het bezwaar tegen deze gedachte niet helemaal.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 aug 2003 16:34

Klaas schreef:Petertje:
Waar kan ik dan in de Bijbel vinden dat ik afgezonderd van de wereld ben???

Plenty teksten. Heilige betekent afgezonderd dus als je de teksten met dat woord eens opzoekt kom je ws een heel end. Verder zijn er teksten als 'wel in de wereld maar niet van de wereld' en uitdrukkingen als 'sterven aan de wereld'.

In z'n algemeenheid kun je stellen dat je als gelovige uit het domein van de dood (wereld) in het domein van het leven (Christus) gekomen bent.

Ik zie eerlijk gezegd het bezwaar tegen deze gedachte niet helemaal.

Klaas

Bezwaar: Ik heb nog steeds niet in de bijbel gevonden dat een gedoopt voorhoofd betekent dat ik afgezonderd ben, geheiligd ben of hoe je het ook maar wilt noemen. Ja, er zijn inderdaad teksten 'wel in de wereld maar niet van de wereld' maar die hebben niets te maken met de doop. Als een bekeert persoon, leef je in de wereld maar ben je niet meer van deze wereld. Maar dat heeft m.i. niets te maken met het gedoopte voorhoofd.

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 16:40

Willempie schreef:Joris,

deze opmerking is niet bedoeld als kritiek, maar nog even een vraagje waarmee ik dan nog zit. jij schrijft

Joris schreef:als jij met Hem wilt sterven en begraven worden (doop) en tot een nieuw lev4en wilt opstaan, dan mag je gewoon bij God horen.

Kleine kinderen die gedoopt worden die willen dat toch helemaal nog niet. Die weten er ook nog niets van. Dit gaat volgens mij op bij volwassendoop, maar niet bij kinderdoop.

Groeten Willempie
kritiek mag ook hoor, alshe tmaar open is vindt ik alles goed.

maar verder: heel goed, willempie, dat bedoel ik ook. kinderdoop komt niet in de bijbel voor. De Doop wel, en die heeft als voorwaarde dat je bekeerd bent en een nieuw leven wilt gaan leiden.

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 16:41

Klaas schreef:Joris:
De apostelen raad in Jeruzalem zet ook eens treep onder het verleden. de heidenen hoeven zich maar aan een paar wetten te houden, de rest is ballast van de joden, geneologisch overgedragen waar ze de nieuwe christenen niet mee willen lastig vallen.

Dat vind ik wel erg negatief uitgedrukt. Dat de heidenen zich niet aan bepaalde wetten behoeven te onderwerpen betekent niet dat er een streep onder het verleden gezet wordt. En het betekent al helemaal niet dat die wetten ballast zouden zijn. Nergens wordt er in de bijbel op zo'n negatieve manier over de wet gesproken. Ook Paulus, die toch heel duidelijk was over het vrij zijn van de wet, kon waarschijnlijk van harte instemmen met b.v. psalm 119.

Klaas
is niet negatief hoor, is juist positief. Maar jij wilt de wetten niet loslaten en dus is het negatief voor jou.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 aug 2003 17:10

parsifal schreef:komt de beroemde link weer:

http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm

Dat deut. 30 over Israel gaat ontken ik niet. Ook niet dat het over besnijdenis van het hart gaat, wat ook lijkt op Kol 2:11-13.

trouwens, in discussies is het soms goed om te wijzen op wat anderen al zo mooi hebben gezegd, hoef ik het niet meer te doen. De Heilige Geest werkt al een paar jaar, misschien gebruikt Hij wel eens wat, van eerder werk van Hem. Natuurlijk eerst de Bijbel, maar als je nu wat hulp vind in werk van anderen over de Bijbel. Dan is daar niets mis mee. Nee ze moeten niet als onfeilbaarbehandeld worden.

Maar goed laten we hier geen discussie over de houdbaarheid van de kinderdoop van gaan maken. Doe dat in een andere discussie, laat dit maar aan discussie zijn onder kinderdopers over de betekenis van de doop.

Weet je, ik ben bang dat je de persoonlijke relatie met de Here Jezus behoorlijk onderschat. Als de Heilige Geest in je woont, dan is dat jouw relatie met de Here Jezus. Daar heb je niemand anders bij nodig. En als je me dan ook nog zo'n ingewikkeld verhaal doorgeeft, helpt mij niet echt. Ik geloof gewoon wat in de bijbel staat. Misschien begrijp ik niet alles, maar dat zal me later geopenbaart worden. Daar vertrouw ik op Naief?? Vast wel, maar leven in God's vrede is geweldig!!!
Wat de kinderdoop betreft: zo'n artikel overtuigt mij niet. Er is al zoveel geschreven over de doop. Kijk gewoon wat de bijbel ervan zegt, voeg er niets aan toe en doe er niets aan af, dan zit je veilig. De bijbel is erg duidelijk, maar door inlegkunde moet de kinderdoop tot op het bot toe verdedigd worden. Lees en geloof de bijbel!!!

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 18:41

kijk, zo prettig. Helemaal eens met petertje alweer.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 21 aug 2003 19:28

Dit is geen topic over de kinderdoop. Naar het onderwerp aub! :)

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 19:34

henkie schreef:Dit is geen topic over de kinderdoop. Naar het onderwerp aub! :)

haha, dank je voor deze steun, henk. Ik vind ook dat het doopformulier niet over de doop gaat! :mrgreen:

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 21 aug 2003 19:56

essieee schreef:wow, hier sprak iemand namens mij dacht ik!helemaal mee eens!

Wie bedoelde je?
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Terug naar “Archief”