Van kerkverband wisselen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 14:45

Rijnlander schreef: en wie bepaalt of die ook echt goed zijn? en wie ben jij om daar een oordeel aan te plakken?

Dat is nu het grootste probleem van deze tijd: een aanmatigende houding waarbij direct een waarde oordeel geplakt moet worden. We moeten eens veel meer universeler denken:

Tjonge, waarom zo agressief? :?
Spreeuw zegt terecht dat er goede redenen moeten zijn.
Je bent zeker een vrijdenker?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 mei 2014 18:16

schelpje3 schreef:Je bent zeker een vrijdenker?

Zo, weer iemand in een hokje gestopt.
''jij denkt zo en zo, dus je hoort daar en daar bij''.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 mei 2014 18:21

Spreeuw schreef: Natuurlijk kan het dan zijn dat je van kerkverband moet wisselen, dan gaat het niet meer op dat je moet blijven "waar God je gesteld hebt".

Waar komt deze onbijbelse aanname van geveinsde nederigheid en passiviteit toch vandaan?
1.''Gaat heen en verspreid het Evangelie tot aan de uiteinden der aarde'', toch?
2. ''God ''stelt'' mensen NIET in talloze verschillende denominaties, zodat ze elkaar kunnen bestrijden en zelfs op de brandstapel gooien.(hoewel het nu slechts de cyber-brandstapel is)
Krijgt God de schuld straks ook nog van alle scheuringen en onenigheden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2014 19:48

Spreeuw, we moeten ons niet alleen realiseren waar God ons geplaatst heeft maar ook waar hij ons wil brengen. En dan kan het zijn dat je op een gegeven moment van kerkverband wisselt, zeker bij bijvoorbeeld een verhuizing, maar het kan ook om andere redenen. Dat je ergems zit wil niet zeggen dat je daar je leven lang moet blijven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 07 mei 2014 19:57

Marnix schreef:Spreeuw, we moeten ons niet alleen realiseren waar God ons geplaatst heeft maar ook waar hij ons wil brengen. En dan kan het zijn dat je op een gegeven moment van kerkverband wisselt, zeker bij bijvoorbeeld een verhuizing, maar het kan ook om andere redenen. Dat je ergems zit wil niet zeggen dat je daar je leven lang moet blijven.

Maar dat heb ik niet gezegd hoor, integendeel. Ik schreef: "Natuurlijk kan het dan zijn dat je van kerkverband moet wisselen, dan gaat het niet meer op dat je moet blijven "waar God je gesteld hebt"."

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 mei 2014 20:09

Rijnlander schreef: en wie ben jij om daar een oordeel aan te plakken?

Dat is nu het grootste probleem van deze tijd: een aanmatigende houding waarbij direct een waarde oordeel geplakt moet worden. We moeten eens veel meer universeler denken: van belang is wie in Christus geloofd als de Zoon van God en zijn/haar Zaligmaker!

Er kunnen tig redenen zijn om van kerkverband te wisselen: een ieder doet naar zijn of haar eer en geweten en is daar persoonlijk verantwoordelijk voor.

Zat doen het vanuit aanstoot, zelf ook gedaan en ook meegemaakt.
Ik ging terug omdat mijn aanmatigende zoontje zei dat dat door de duivel was dat ik weg was gegaan. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 mei 2014 20:23

Rijnlander schreef: en wie bepaalt of die ook echt goed zijn? en wie ben jij om daar een oordeel aan te plakken?

Dat is nu het grootste probleem van deze tijd: een aanmatigende houding waarbij direct een waarde oordeel geplakt moet worden. We moeten eens veel meer universeler denken:

schelpje3 schreef:Tjonge, waarom zo agressief? :?
Spreeuw zegt terecht dat er goede redenen moeten zijn.
Je bent zeker een vrijdenker?

Ben het wel met Rijnlander eens.
Laat ik als voorbeeld een onbekend stel nemen.
Zij gaan op zondag 1x naar de kerk en dan weer naar huis.
Dat zo tientallen jaren.
Waarom zou God je daar geplaatst hebben?

Je doet niks voor de gemeente en toch 'hoor' je daar.
Dat slaat toch nergens op? :wink:
Spreeuw schreef: Natuurlijk kan het dan zijn dat je van kerkverband moet wisselen, dan gaat het niet meer op dat je moet blijven "waar God je gesteld hebt".

mealybug schreef:Waar komt deze onbijbelse aanname van geveinsde nederigheid en passiviteit toch vandaan?
1.''Gaat heen en verspreid het Evangelie tot aan de uiteinden der aarde'', toch?
2. ''God ''stelt'' mensen NIET in talloze verschillende denominaties, zodat ze elkaar kunnen bestrijden en zelfs op de brandstapel gooien.(hoewel het nu slechts de cyber-brandstapel is)
Krijgt God de schuld straks ook nog van alle scheuringen en onenigheden?

Mee eens!
We zijn geroepen om het Goede Nieuws te verspreiden.
Want er staat geschreven;
De oogst is groot, maar arbeiders zijn er weinig.
We zouden er meer op uit moeten gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2014 21:37

Spreeuw schreef:Maar dat heb ik niet gezegd hoor, integendeel. Ik schreef: "Natuurlijk kan het dan zijn dat je van kerkverband moet wisselen, dan gaat het niet meer op dat je moet blijven "waar God je gesteld hebt"."

Mooi, dan zijn we het eens!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 mei 2014 10:40

Wij gaan ook naar 2 kerken, wel kerken waar 1 van ons lid is. Het is dus niet iedere week een andere kerk, dat lijkt me inderdaad niet echt opbouwend voor de gemeenschap. En ja, we hebben kinderen. Dat maakt een en ander wat complexer, maar de basis is hetzelfde. Dat geven we de kinderen mee. Dat het in 2 kerken op een andere manier tot uiting komt, dat is niet anders. Leren ze in ieder geval over kerkmuren heen kijken. Twee verschillende kerken wil niet zeggen dat er verdeeldheid is. Verdeeldheid is er ook als je in 1 kerk zit (en dat zie ik letterlijk in mijn eigen familie terug). We gaan wel om en om naar de kerk, als gezin. Dus nee, we nemen niet op zondagochtend afscheid bij de voordeur. Papa hier naartoe, mama daar naartoe. Zo zit het bij ons niet.
Soms lopen dingen nu eenmaal anders in het leven dan wat je had gehoopt en gedacht. Zolang je de weg maar biddend aflegt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 08 mei 2014 11:20

Katlheen schreef:Wij gaan ook naar 2 kerken, wel kerken waar 1 van ons lid is. Het is dus niet iedere week een andere kerk, dat lijkt me inderdaad niet echt opbouwend voor de gemeenschap. En ja, we hebben kinderen. Dat maakt een en ander wat complexer, maar de basis is hetzelfde. Dat geven we de kinderen mee. Dat het in 2 kerken op een andere manier tot uiting komt, dat is niet anders. Leren ze in ieder geval over kerkmuren heen kijken. Twee verschillende kerken wil niet zeggen dat er verdeeldheid is. Verdeeldheid is er ook als je in 1 kerk zit (en dat zie ik letterlijk in mijn eigen familie terug). We gaan wel om en om naar de kerk, als gezin. Dus nee, we nemen niet op zondagochtend afscheid bij de voordeur. Papa hier naartoe, mama daar naartoe. Zo zit het bij ons niet.
Soms lopen dingen nu eenmaal anders in het leven dan wat je had gehoopt en gedacht. Zolang je de weg maar biddend aflegt.

Maar ervaar je het als een zegen dat je naar 2 kerken gaat? Elke zondag naar één en dezelfde kerk gaan met je hele gezin lijkt me het meest opbouwend.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 mei 2014 11:42

We ervaren dat als zegen, zeker vanwege het persoonlijke geloofsleven. Als de een niet uit de voeten kan met de ene kerk, maar wel met de ander, dan moet je daar wel iets mee doen natuurlijk. Dit is nu de beste oplossing. En het is maar net hoe je er zelf in staat natuurlijk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 18:12

Anoniem_89 schreef:Deze vraag heb ik ook meer dan een week geleden gesteld in de vragenrubriek, maar er komt (nog) geen antwoord.
Dus gooi ik 'm ook maar op het forum.

Kan iemand mij vertellen waarom het niet goed is als men van kerkverband zou wisselen?
Ik hoor alleen dat je moet blijven, daar waar God je geplaatst heeft.
Waarom mogen dominees wel naar een andere plaats toe?

Hoe zit het dan met de volgende bijbeltekst als het gaat om waar God je geplaatst heeft;
Johannes 3,8
De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’

En het is toch ook goed om elders je gaven/talenten in te zetten.

U heeft inmiddels antwoord gekregen van RefoWeb. Is het u duidelijk(er) geworden hoe uw weg is?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 17 mei 2014 20:04

Vraag het tien verschillende mensen, en de kans is groot dat je veel verschillende antwoorden krijgt.
Als je je echt niet thuis voelt in je kerkverband denk ik dat je ZELF biddend een besluit moet nemen, en niet af moet gaan wat anderen zeggen.
Jij moet verantwoording afleggen van jouw leven!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 mei 2014 21:18

‘God heeft jou daar geplaatst’
Als het over een denominatie gaat waar je in geboren bent wil men dit argument nogal eens toepassen.
Is deze stelling ‘God heeft jou daar geplaatst’ enigszins Bijbels te onder bouwen vraag ik mij af.
Net zo goed als God een mens ergens geplaatst heeft kan God je toch ook weg sturen. Kijk maar naar Abram die weg moet uit Ur der Chaldeeën.
Er zijn ook mensen die zonder God weg gaan kijk naar Elimélech en Naómi. Tja, zijn die twee zonder God weg gegaan vraag ik mij af. Veel predikanten zeggen van wel maar het staat er niet. Wel hebben zij enorme tegenslag van God gehad zo getuigd Naómi zelf.
Ik denk dus dat je op twee manieren weg kan gaan uit de denominatie, met of zonder God.
Zelf ben ik met volledige overtuiging uit mij denominatie vertrokken en ik moet nog steeds zeggen dat mijn geloof er door versterkt c.q. verrijkt is geworden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 mei 2014 22:28

Spreeuw schreef:Ik schreef: "Natuurlijk kan het dan zijn dat je van kerkverband moet wisselen, dan gaat het niet meer op dat je moet blijven "waar God je gesteld hebt"."

Niet God, maar door je ouders ben je in een bepaald kerkverband grootgeworden.
God zegt: Onderzoekt alles en behoudt het goede.
Je hebt de plicht om onpartijdig en onbevooroordeeld na te gaan of je goed zit.
Met alleen de Bijbel ernaast.
Al het andere is traditie en menselijk feilbaar.

Terug naar “Archief”