Elke zondag twee keer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 mei 2014 10:30

Marnix schreef:Ik denk dat je beter had kunnen bidden of God die gewoonten wil doorbreken. Het is best triest om zo gevangen te zitten in je eigen cultuur....

mealybug schreef:Ik was nog geen 10 hoor.

Een evangelische zou zeggen: "GA BIDDEN DAT HET MAG VERDWIJNEN, HALLELOEJA"..
Een reformatorische zou zeggen: "je weet dat je je later moet verantwoorden hé"..

:mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 mei 2014 11:43

mealybug schreef: Daar heb ik toen op allerlei knopjes zitten drukken, waardoor o.a.het lampje van de kansel aan en uit ging de hele tijd.

Had de dominee een flikkerlicht. hysterisch-smile

Zo noemden wij vroeger een knipperlicht :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 mei 2014 12:51

mealybug schreef:Ik weet nog wel dat ik vroeger de meeste kerkmensen zo raar vond, omdat ze doordeweeks aardig waren en spraakzaam, terwijl er op zondag een begrafenisstemming heerste en je hoogstens een minzaam knikje kreeg.
Iedereen zag er uit alsof ze net een begrafenis achter de rug hadden ipv dat ze blij waren om samen Hem te gedenken die alles voor hen overgehad had.
Ik was een keer zo zenuwachtig van al dat gedoe, dat ik de slappe lach kreeg en de consistorie in gestuurd werd.
Daar heb ik toen op allerlei knopjes zitten drukken, waardoor o.a.het lampje van de kansel aan en uit ging de hele tijd.

:mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 mei 2014 12:57

mohamed schreef:Waarom niet drie keer? Immers driemaal is scheepsrecht.

Rozijn schreef:Bij mijn schoonouders was het drie keer per zondag kerk, dus ging ik ook drie keer per zondag.

Dan ga ik liever een hele dag zoals Faramir al voorstelde. Gezellig met elkaar eten en drinken in de kerk en daarna met zijn allen naar de kroeg.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 07:06

mohamed schreef:Dan ga ik liever een hele dag zoals Faramir al voorstelde. Gezellig met elkaar eten en drinken in de kerk en daarna met zijn allen naar de kroeg.

Hoezo naar de kroeg als je net naar de kerk geweest bent? Wat is het nut hiervan?
Het lijkt me dat je dan het zojuist gehoorde Woord van God snel vergeet.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 12 mei 2014 08:14

Spreeuw schreef:Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Moet(en) er 1 of 2 kerkdienst(en) gehouden worden op zondag?

Er zijn kerken die zeggen twee diensten en wijze op de wortels in het morgen- en avondoffer van de erediensten op sabbat uit het oude Israël.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mei 2014 15:20

mohamed schreef:Dan ga ik liever een hele dag zoals Faramir al voorstelde. Gezellig met elkaar eten en drinken in de kerk en daarna met zijn allen naar de kroeg.

Spreeuw schreef:Hoezo naar de kroeg als je net naar de kerk geweest bent? Wat is het nut hiervan?
Het lijkt me dat je dan het zojuist gehoorde Woord van God snel vergeet.

En waar denk je dat Jezus, als Hij hier nu zou rondlopen, na de dienst mensen op zou zoeken?
Gesteld dat Hij al naar één van onze kerken zou gaan om een dienst bij te wonen...
Hoewel ik moeite heb met de stijl was voor mij "Het Bezoek" van Adrian Plass wél een eyeopener.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2014 07:16

En overigens, waarom vergeet je wat je gehoord en geleerd hebt snel in de kroeg? Ik heb in cafe's de beste gesprekken gehad over het geloof, met christenen en niet-christenen. Daarnaast, wat denk ik bedoeld wordt is dat kerk zijn meer is dan naast elkaar in de banken zitten, zingen, luisteren naar een preek en dan weer naar huis gaan. Daarom zou ik ook voorstander zijn van het samen eten en drinken na de dienst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 mei 2014 07:24

Marnix schreef:En overigens, waarom vergeet je wat je gehoord en geleerd hebt snel in de kroeg? Ik heb in cafe's de beste gesprekken gehad over het geloof, met christenen en niet-christenen. Daarnaast, wat denk ik bedoeld wordt is dat kerk zijn meer is dan naast elkaar in de banken zitten, zingen, luisteren naar een preek en dan weer naar huis gaan. Daarom zou ik ook voorstander zijn van het samen eten en drinken na de dienst.

Dat spreekt mij ook wel aan :)
Samen eten en drinken doen we al.
Je kan best een keer langskomen, je bent van harte welkom!

Daarna nog ergens anders heen wil ik ook wel (café of wat dan ook)..
Alleen mijn vrouw wilt dat nooit :(

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 13 mei 2014 09:34

Marnix schreef:En overigens, waarom vergeet je wat je gehoord en geleerd hebt snel in de kroeg? Ik heb in cafe's de beste gesprekken gehad over het geloof, met christenen en niet-christenen. Daarnaast, wat denk ik bedoeld wordt is dat kerk zijn meer is dan naast elkaar in de banken zitten, zingen, luisteren naar een preek en dan weer naar huis gaan. Daarom zou ik ook voorstander zijn van het samen eten en drinken na de dienst.

Samen eten en drinken na de dienst is niets mis mee, maar ik betwijfel of er in de kroeg geen dingen gebeuren die tegen het Woord van God ingaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2014 10:28

Nou ja een gemeentecafe dan.... of een cafe met normale muziek en normaal publiek. Of lekker buiten als het mooi weer is. Ben je tenminste als kerk zichtbaar in de samenleving.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 mei 2014 11:36

Spreeuw schreef:Samen eten en drinken na de dienst is niets mis mee, maar ik betwijfel of er in de kroeg geen dingen gebeuren die tegen het Woord van God ingaan.

Als Jezus hier nog op aarde rond zou lopen dan zou hij denk ik ook wel naar plekken toegaan waar wij niet snel of nooit zouden komen.
Wat denk je van de Samaritaanse vrouw?
Dat Jezus bij Levi ging eten (Levi was een tollenaar).

Ben het wel met Marnix eens dat je iets van Zijn liefde mag laten zien in de samenleving.
Die liefde horen en willen wij maar al te graag uitdelen aan een ander.
Heb ik althans.
De wereld heeft toch ook het recht om het Goede Nieuws te horen?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 08:56

Anoniem_89 schreef:
Als Jezus hier nog op aarde rond zou lopen dan zou hij denk ik ook wel naar plekken toegaan waar wij niet snel of nooit zouden komen.
Wat denk je van de Samaritaanse vrouw?
Dat Jezus bij Levi ging eten (Levi was een tollenaar).

Ben het wel met Marnix eens dat je iets van Zijn liefde mag laten zien in de samenleving.
Die liefde horen en willen wij maar al te graag uitdelen aan een ander.
Heb ik althans.
De wereld heeft toch ook het recht om het Goede Nieuws te horen?

Natuurlijk is het ontzettend belangrijk dat Zijn liefde te zien is in de maatschappij, dat is onze grootste taak! Het is niet de bedoeling dat we met de grootste Schat ter wereld in handen ons lekker gaan opsluiten in een bakstenen gebouw, de luiken dicht doen en de Schat gaan koesteren terwijl we deze horen (uit) te delen! Ik denk alleen niet dat het wereldgelijkvormig worden door op zondag ook maar lekker in een café te gaan hangen daar nu het juiste middel voor is.

Ik zie veel liever dat we op zondag (en eigenlijk alle andere dagen van de week :) ) naar buiten stappen om Zijn liefde bekend te maken aan de wereld door bijvoorbeeld de armen te helpen, behoeftigen bij te staan etc. Er is genoeg te doen, veel meer en beter dan in het café te hangen.
En dan kom je inderdaad op plekken waar je misschien niet zo snel zou komen (bij een drugsverslaafdenopvang misschien?) maar met een heel ander doel.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lord Mcgold » 16 jun 2014 19:17

Ik kan er over mee praten dat in de kroeg de meest diepe gesprekken gemakkelijk op gang komen. Ik zie er dan ook geen kwaad in. Iemand die in de kroeg zit wordt in niet per definite dronken of gaat aan de drugs. Dat heb je immers nog zelf altijd in de hand.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 16 jun 2014 21:31

Paar correcties:

1) In de RKK kan je inderdaad zoals Faramir zegt al op zaterdagavond, maar zijn de schriftlezingen
dan identiek aan die op zondag; in totaal zijn dit er trouwens 3 waarvan de laatste een Evangelie-lezing is. Is er dezelfde voorganger zul je vaak ook dezelfde preek krijgen. (Kun je wel goed luisteren..mss heb je de 1e maal iets gemist.)
In grotere plaatsen keuze om om 9.00/9.30 of 11.00/11.30 te gaan.
Ik ga wel eens op zaterdagavond heb je de hele zondag voor je zelf. De viering is ook wat plechtiger.

2) PKN-gemeenten (geen ger. bond) 1 of 2 diensten op zondag. (Lokaal afhankelijk)

3) In gemeenten met "centrale kerkenraden" bijvoorbeeld Waddinxveen (Herv. ger. bond) zijn er middagdiensten om 17.00 en 19.00u, dit biedt bijvoorbeeld jonge gezinnen en oudere mensen nog wat flexibiliteit.
Tevens ideaal voor Kerkradioluisteraars.
Volgens mij wordt dit in meer "middelgrote" plaatsen toegepast (?!)

Eerlijk zeggen ga ik het liefst 1 maal in het weekend.
Waarom 2 keer, want idd waarom geen 3 keer dan??

Buitenland:
Van de USA en Canada hoor ik wel eens dat gemeentes dan ook na de dienst gezamenlijk "ontmoeten" en eten dit vanwege de afstanden.
Een eredienst, daarna koffie en ontmoeting, maaltijd.
Wie kent het? Ik heb het nog nooit meegemaakt....

In Polen kun je in de steden op zondagochtend vanaf 6.00u al terecht.
Gaat praktisch de hele dag door.....(afhankelijk van de grootte van de stad)

Aanvulling:
Jullie hebben het over naar het cafe gaan. Is in Belgie en Duitsland gebruikelijk.
(Mss in Limburg & Brabant ook???)
In Duitsland heet het Fruhschoppen. Komt vooral voor in Bayern.
Op Wikipedia (engelstalig) word dit goed uitgelegd.

Terug naar “Archief”