Moe van de show...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Moe van de show...

Berichtdoor mona » 01 mei 2014 17:34

In het artikel vond ik vooral herkenning in de volgende uitspraak:
Mensen zijn moe van alle show die er is in de media en in de samenleving. Ze zullen juist getrokken worden door echtheid, soberheid, rust en stilte in onze samenkomsten

Ik ervaar dat ook echt zo. Maar misschien komt dat door mijn leeftijd :wink:
Er zijn zoveel geluiden in ons dagelijks leven. Ik geniet van de momenten van stille tijd. Of de stilte in de nacht. Of een vogel die vroeg in de ochtend begint te fluiten. Ik kan kriegelig worden als mijn man zijn wekkerradio te lang af laat lopen. Dan denk ik: daar gaan we weer...
Weer een dag vol herrie, beelden, reclame, muziek.... Er zijn altijd factoren die je willen af leiden van waar het echt om gaat. Alles wordt er uit de kast getrokken om je te vermaken....
Ik kies er meer en meer voor om thuis geen tv te kijken, of in de auto de radio uit te laten. Omdat je met andere mensen leeft, heb je niet altijd zelf de keus. Maar als het even kan kies ik voor de stilte. Heerlijk fietsen of wandelen door de uiterwaarden.
De zondag is dan een oase. De rust van die dag is voor mij heel waardevol.

Herkennen jullie dit?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 mei 2014 17:56

mona schreef:In het artikel vond ik vooral herkenning in de volgende uitspraak:
Mensen zijn moe van alle show die er is in de media en in de samenleving. Ze zullen juist getrokken worden door echtheid, soberheid, rust en stilte in onze samenkomsten

Er zijn zoveel geluiden in ons dagelijks leven. Ik geniet van de momenten van stille tijd. Of de stilte in de nacht. Of een vogel die vroeg in de ochtend begint te fluiten. Ik kan kriegelig worden als mijn man zijn wekkerradio te lang af laat lopen. Dan denk ik: daar gaan we weer...
Weer een dag vol herrie, beelden, reclame, muziek.... Er zijn altijd factoren die je willen af leiden van waar het echt om gaat. Alles wordt er uit de kast getrokken om je te vermaken....
Ik kies er meer en meer voor om thuis geen tv te kijken, of in de auto de radio uit te laten. Omdat je met andere mensen leeft, heb je niet altijd zelf de keus. Maar als het even kan kies ik voor de stilte. Heerlijk fietsen of wandelen door de uiterwaarden.

Herkennen jullie dit?

Ik had vroeger ook heel vaak muziek aan.
Nu niet meer.
Maar de wereld wordt ook steeds meer gevuld met muziek.
Veel mensen kunnen niet meer tegen de stilte.
Er is geen winkel meer waar geen muziek aanstaat.
Vroeger was dat alleen in boetiekjes, nu in alle winkels, omdat ze ontdekt hebben dat mensen dan meer kopen.
Mij jagen ze er juist de winkel mee uit, want ik kan raak er geïrriteerd door.
De reclames op tv zijn tegenwoordig ook allemaal gevuld met muziek, vroeger was dat ook niet zo.
Zelfs in programma's waar mensen geïnterviewd worden, zit er een muziekje onder.
Of het door leeftijd komt, dat je er niet tegen kunt, weet ik niet.
Ik ben al 13 jaar doorlopend overspannen, dus dan kun je ook minder herrie verdragen.

Op zondag is het in de stad niet rustiger dan door de weeks.
Veel mensen gaan dan juist herrie-klusjes doen, met de boormachine of schuurmachine.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 01 mei 2014 18:06

Een 'show' kan ook echt zijn. D.w.z. een andere manier van kerk zijn dan ik persoonlijk prefereer, maar wel echt. Ik kan me meer vinden in de rest nl. de soberheid, rust en stilte.
Tegelijk trekt een kerk als 'de Doorbrekers' erg veel mensen aan en dat lijkt toch een mini EO-jongerendag te zijn, elke dienst weer. Persoonlijk moet ik er niet aan denken, maar het schijnt toch ook te trekken. Snel en flitsend.

Herkennen jullie dit?

Ja, heel herkenbaar.
deep water faith in the shallow end

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2014 18:37

Echtheid absoluut, maar verder kan ik me er niet zo goed in vinden. Ik hou vooral van de aanbidding en lofprijs in de samenkomst.

En verders ben ik niet zo'n rustig type, dat zal ook wel meespelen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 08:55

Herkennen jullie dit?

Ik herken het wel. Het is zelden rustig, zeker in Nederland.... Vroeger vond ik dat niet erg, nu kan ik af en toe stilte wel waarderen. Je vindt het minder vaak dan je zou willen maar als het er is is het heerlijk. Aan de andere kant heb ik liever dat mijn kerkdienst er uit ziet als een eo-jongerendag dan als een kloosterviering :D Er is een tijd voor stilte en een tijd om stilte te doorbreken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 02 mei 2014 10:19

Marnix schreef: Aan de andere kant heb ik liever dat mijn kerkdienst er uit ziet als een eo-jongerendag dan als een kloosterviering
Ik zou er niet aan moeten denken, geef mij dan maar de rust van een kloosterviering. Herrie genoeg door de week hier... :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 10:32

mona schreef:Ik zou er niet aan moeten denken, geef mij dan maar de rust van een kloosterviering. Herrie genoeg door de week hier... :D

Veel mensen lijken bang voor de stilte. In elke grote winkel moet muziek klinken en is dat er niet dan hoor je wel ringtones.
Mensen die sporten, hardlopen, op de racefiets, allemaal met oordopjes in.
Wat zonde, je mist zoveel, het fluiten van de vogels, het ruisen van de wind, het gekwaak van de eendjes.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 mei 2014 10:43

Rozijn schreef:
- De Heere spreekt: de zegen, de Schriftlezing, de Woordverkondiging
- Een orgelsolo tot meerder eer en glorie van de organist past daar niet bij.

rotterdam schreef:@Rozijn ; Ik heb je bijdrage met interesse gelezen.

Twee vragen ;

1) Je rangschikt de Woordverkondiging onder "de Heere spreekt", dit roept tal van vragen op, misschien dat je dit kan toelichten, denk aan vooral aan kritiek op de preek. M.i. is dit niet mogelijk - het is immers "de Heere die spreekt".

2) een orgelsolo tot meerdere eer en glorie aan God - kan dat ook ? Stem jij in met het standpunt van de Oosterse kerken ? Geen instrumenten in de kerk alleen de menselijke stem kan God prijzen.

1. Je hebt gelijk dat ik het vrij scherp stel. Is er dan geen kritiek mogelijk? Jawel, in de weg van de Bereërs. Maar de kern blijft toch dat de Heere spreekt door de prediking. Op die manier moeten we luisteren. En bij twijfel later nazoeken. Niet luisteren of we de voorganger op een fout kunnen betrappen. Niet bij voorbaat al kritisch zijn.
Tegelijkertijd legt dit een hoge lat voor voorgangers... Ook zij moeten beseffen dat zij dienaren zijn van het Goddelijk Woord...

2. Kan dat, een orgelsolo tot eer van God? Ik sluit het niet uit. Iets sterker: ik denk dat het kan. Maar ik heb wel mijn twijfels of dat een plek moet hebben binnen de eredienst.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 mei 2014 10:45

naamloos schreef:Ik snap niet waarom een woordspelletje of een geinig verhaaltje niet zou mogen. Denk je dat God dat respectloos vind?

Het moet niet afleiden van de boodschap. Anders ben je bezig om de vogelen des hemels uit te nodigen om het gestrooide zaad met dezelfde vaart weer op te laten eten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 mei 2014 10:46

Je kan je afvragen of wij de de protestantse kerken niet te weinig stilte hebben. Iets meer zoals in de RK zou voor ons ook goed zijn. God zocht nl Elia ook op in de stilte. Zijn wij in de kerk niet te veel bezig met allerlei sociale dingen, kletsen, zingen, preek, bidden. Moet je eens tijdens een collecte rondkijken. Iedereen zit een in een sociaal gesprek, het orgel staat aan. Waarom geen stilte.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 10:47

ajl schreef:Je kan je afvragen of wij de de protestantse kerken niet te weinig stilte hebben. Iets meer zoals in de RK zou voor ons ook goed zijn. God zocht nl Elia ook op in de stilte. Zijn wij in de kerk niet te veel bezig met allerlei sociale dingen, kletsen, zingen, preek, bidden. Moet je eens tijdens een collecte rondkijken. Iedereen zit een in een sociaal gesprek, het orgel staat aan. Waarom geen stilte.

Ja helemaal mee eens. Wat dat betreft ben ik een tikje jaloers op de rooms katholieken, die kunnen zomaar even een kerk inlopen. Het kaarsje branden hoeft van mij niet, maar het is heerlijk om midden in de grote stad, even de drukte buiten te laten en een kerkbank in te schuiven.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 mei 2014 10:54

Ook als protestant ben je natuurlijk van harte welkom om de kerk binnen te lopen en om een moment van stilte en gebed te hebben. Je hoeft echt geen kaarsje aan te steken oid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 10:55

Faramir schreef:Ook als protestant ben je natuurlijk van harte welkom om de kerk binnen te lopen en om een moment van stilte en gebed te hebben. Je hoeft echt geen kaarsje aan te steken oid.

Heel gek, in het buitenland doe ik het wel, maar in Nederland nooit.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 mei 2014 11:00

schelpje3 schreef:Heel gek, in het buitenland doe ik het wel, maar in Nederland nooit.

Zo heel gek is dat niet. In het buitenland doe ik het ook veel vaker dan in Nederland. Heeft denk ik ook met de gemoedstoestand te maken. In het buitenland ben je op vakantie kom je tot rust enzo.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 02 mei 2014 11:04

Faramir schreef:Ook als protestant ben je natuurlijk van harte welkom om de kerk binnen te lopen en om een moment van stilte en gebed te hebben. Je hoeft echt geen kaarsje aan te steken oid.
Als ik een stad bezoek, vind ik het ook mooi om even een kerk binnen te gaan. Vaak is dat de Rooms Katholieke kerk, want veelal zijn de protestantse kerken gesloten (wat ik jammer vind).
Heerlijk zomaar even zitten in de rust.

ajl schreef: God zocht nl Elia ook op in de stilte. Zijn wij in de kerk niet te veel bezig met allerlei sociale dingen, kletsen, zingen, preek, bidden. Moet je eens tijdens een collecte rondkijken. Iedereen zit een in een sociaal gesprek, het orgel staat aan. Waarom geen stilte.
Het is mijn overtuiging dat God Zich laat vinden in de stilte. In het lawaai van alle dag, is het zo moeilijk om je te concentreren. Daarom vind ik de term stille tijd een hele juiste. Tijd vrij van herrie. Tijd voor de Heere. Daarom hoef ik ook geen EO-jongerendag-kerkdienst.

Terug naar “Archief”