heiligverklaring paus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: heiligverklaring paus

Berichtdoor Pcrtje » 28 apr 2014 12:14

Bambi schreef:Ik heb ooit wel eens aan een mevrouw gevraagd waarom ze tot Maria bidden.
Toen antwoorde zij: "Wij voelen ons te klein om rechtstreeks tot God te bidden en nu doet Maria dat voor ons."

Wat vindt jij daar dan van?
Na de mis gisteren heb ik er nog even over gepraat met mijn vrouwelijke wederhelft. De pastoor had gisteren nog aandacht geschonken aan de heiligverklaringen van de pausen. Het was in ieder geval verhelderend. :)

Anyways, wij kwamen tot de conclusie dat er waarschijnlijk te weinig onderricht (of: verkeerd onderricht) wordt gegeven omtrent die heiligen; en dat daardoor al die heiligen en voorbeelden een eigen leven gaan leiden. (Leuke woordgrap, hè. ;) ) Dat is jammer en de misverstanden van de protestantse zijde zijn dan ook niet onbegrijpelijk.
"Een libelle zweeft over het water..."

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 apr 2014 12:21

Pcrtje schreef:Anyways, wij kwamen tot de conclusie dat er waarschijnlijk te weinig onderricht (of: verkeerd onderricht) wordt gegeven omtrent die heiligen; en dat daardoor al die heiligen en voorbeelden een eigen leven gaan leiden. (Leuke woordgrap, hè. ;) ) Dat is jammer en de misverstanden van de protestantse zijde zijn dan ook niet onbegrijpelijk.

Daarom vraag ik die dingen nu ook.

Ik heb nog een andere vraag.
De eerste communie.
Ik heb begrepen dat velen dat zien als een huwelijk met Christus.
Is dat de werkelijke betekenis?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 apr 2014 12:30

Bambi schreef:Daarom vraag ik die dingen nu ook.
Dat is heel goed. :)

Bambi schreef:Ik heb nog een andere vraag.
Die mag Faramir beantwoorden. Ik ben nog niet zo heel lang katholiek dus ik heb nog niet antwoorden op alle vragen. ;)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 12:45

Bambi schreef:Daarom vraag ik die dingen nu ook.

Ik heb nog een andere vraag.
De eerste communie.
Ik heb begrepen dat velen dat zien als een huwelijk met Christus.
Is dat de werkelijke betekenis?

Zo kan je het zien. Zonder allerlei moeilijke catechismus teksten aan te halen probeer ik het uit te leggen.

De eerste communie is de feestelijke gebeurtenis waarbij communicantjes (de kinderen van een jaar of 7 a 8 ) voor het eerst de communie mogen ontvangen. Voor deze gebeurtenis krijgen ze een aantal lessen waarin de betekenis van de eucharistie in begrijpelijke taal wordt uitgelegd. Vandaar de leeftijd omdat kinderen daarvoor nog niet echt in staat worden geacht om het te begrijpen.

De geconsacreerde hostie en wijn worden gezien als Lichaam en Bloed van Christus. De Kerk wordt ook gezien als Lichaam van Christus. Je verbind je met de Kerk (het Lichaam van Christus) door het Lichaam van Christus (de geconsacreerde Hostie) tot je te nemen. Deze verbintenis vindt ideaal gezien wekelijks plaats.

De werkelijke betekenis is dus eigenlijk niet meer of minder dat je voor het eerst ter communie mag.

Toepasselijk liedje wat de communie heel simpel maar duidelijk weergeeft: https://www.youtube.com/watch?v=60ute1sZdoo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 12:52

Faramir, mag je als niet-katholiek ook deelnemen aan de communie?
Ik was eens bij een huwelijksdienst van een collega en iedereen kon naar voren komen om een ouweltje in ontvangst te nemen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 12:53

Faramir schreef:Het is geenszins mijn bedoeling om een wedstrijdje verplassen te houden. Geloof me als ik je vertel dat ik na een jaartje of 8 keiharde internetdiscussie zo'n wedstrijdje met vlag en winpel ga winnen. In het proces zal ik zo'n beetje al jouw heilige huisjes ombeuken en platbranden en je daarmee diep beledigen en laten twijfelen aan je eigen geloof. Daarnaast zal in het proces de sfeer op dit forum totaal verziekt worden.

Die strijd gaan we allebei niet winnen.
Ik heb zoveel meegemaakt met verschillende richtingen dat ik er 100% van overtuigd ben dat jij mij niet kan overtuigen dat het allemaal goed zit.
En wederzijds.. dat jij denkt het wél kan.
Misschien beter om het hierbij dan te laten...

Hier staat bijvoorbeeld bij de 2e regel 60 dwalingen van de R.K.

Kun je dan in ieder geval bevestigen dat katholieken dat geloven?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 13:01

Anoniem_89 schreef:Hier staat bijvoorbeeld bij de 2e regel 60 dwalingen van de R.K.

Kun je dan in ieder geval bevestigen dat katholieken dat geloven?

Ik had al zo'n flauw vermoeden aan de hand van je stellingen dat Marc Verhoeven een bron van informatie van je is. Deze man heeft wel vaker dingen geschreven die naderhand door wetenschappers (geschiedkundigen) tot aan de grond toe afgebrand zijn. Of katholieken het lijstje met 60 uit de context gerukte zaken geloven kan ik niet bevestigen noch ontkennen. De katholieke leer bestaat namelijk niet uit stukken uit hun context gerukt. En ook de katholieke bijbelinterpretatie gaat wat verder dan stukken tekst losrukken uit hun context.

Daarnaast wil natuurlijk niet zeggen dat als interpretatie x van de bijbel een mogelijkheid is interpretatie y van de bijbel een dwaling is. Slechts bij sektariërs werkt dat zo.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 13:05

Faramir schreef:Ik had al zo'n flauw vermoeden aan de hand van je stellingen dat Marc Verhoeven een bron van informatie van je is.

Ik zeg eerlijk dat ik alle vragen of opmerkingen tot nu toe uit eigen onderzoek aan je had gesteld.
Dus je moet niet denken dat ik internet aan het afstruinen ben om jou ergens op te pakken.
Ik heb alles zelf onderzocht en kom nu voor het eerst met een formulier van een ander.

Ik heb zelf ook geen zin in hoog oplopende spanningen.
Als dat bij jou wel het geval is, excuses daarvoor.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 28 apr 2014 18:01

Faramir schreef:Ik had al zo'n flauw vermoeden aan de hand van je stellingen dat Marc Verhoeven een bron van informatie van je is.
Ik ben al eerder op de site van Marc Verhoeven dmv google. Ben er niet zo erg van onder de indruk. Lees zijn "geloofsverklaring"maar eens: http://www.verhoevenmarc.be/Geloofsverklaring.htm
Anoniem_89 schreef:Ik zeg eerlijk dat ik alle vragen of opmerkingen tot nu toe uit eigen onderzoek aan je had gesteld.
Dus je moet niet denken dat ik internet aan het afstruinen ben om jou ergens op te pakken.
Ik heb alles zelf onderzocht en kom nu voor het eerst met een formulier van een ander.
Ik heb zelf ook geen zin in hoog oplopende spanningen.
Als dat bij jou wel het geval is, excuses daarvoor.
Mooi Anoniem_89 =D> , helemaal mee eens, laten we het vooral houden op argumenten en geen personen aanvallen.
Met Faramir kan ik het eens zijn dat zo'n lijst niet echt werkt. Allemaal losse punten zonder context. En dan ook nog eens zonder uitleg wat er onder bepaalde begrippen wordt verstaan.
Faramir schreef:Geloof me als ik je vertel dat ik na een jaartje of 8 keiharde internetdiscussie zo'n wedstrijdje met vlag en wimpel ga winnen.
Indien ongepast mag onderstaande door moderator worden verwijderd.
Mag ik even met een vette knipoog, niet serieus, op basis van "vaststaande" argumenten :wink: :wink: : onderschat je nu de protestanten nu niet een beetje. Het is toch algemeen bekend dat de mensen uit de reformatie (protestanten) beter in de Bijbel thuis zijn dan de Rooms Katholieken. En op het Refoweb, vele protestanten en een enkele katholiek. En protestanten protestanten kunnen ook vasthoudend zijn hoor. 8 jaar? Protestanten denken in termijnen van 50 jaar. Als in de wereld een verandering plaatsvind dan duurt het 50 jaar dan komt het ook de kerk binnen (bijv. gitaar). :D
Ik denk niet dat wij dit willen. Voor mijzelf wil ik graag meningen, liefst met argumenten, horen van "anders gelovigen".Daarom:
schelpje3 schreef:Maar ja, die paar verschillen die er dan zijn, zijn wel cruciaal.
Voor mij zijn niet de verschillen cruciaal maar zijn de overeenkomsten cruciaal :-k :-k (cruciaal dan in de betekenis van: betreffende het Kruis) Met Christenen die geloven in Jezus verlossende werk door het Kruis voel ik mij verbonden. Ook al kan ik geen lid worden van bepaalde kerken / gemeenten vanwege bepaalde leeropvattingen.
Faramir schreef:Het is tegenwoordig steeds vaker zo dat orthodoxen buiten de eigen kerkmuren meer overeenkomsten hebben dan met vrijzinnigen binnen de eigen kerkmuren.
Ik heb al eens tegen iemand gezegd: "Als xxx in onze kerk gebeurt / komt dan wordt ik weer Rooms Katholiek."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 apr 2014 18:22

André-J30 schreef: Ben er niet zo erg van onder de indruk. Lees zijn "geloofsverklaring"maar eens: http://www.verhoevenmarc.be/Geloofsverk ... ..knip.....
Ik heb al eens tegen iemand gezegd: "Als xxx in onze kerk gebeurt / komt dan wordt ik weer Rooms Katholiek."

Nee, dat is overtuigend. :lol: :lol:

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 apr 2014 18:35

Anoniem_89 schreef:Hier staat bijvoorbeeld bij de 2e regel 60 dwalingen van de R.K.
Die vent van die website maakt ook korte metten met de stroming waar jij je bij voegt, zie ik nu ik even rondkijk...

André-J30 schreef:Het is toch algemeen bekend dat de mensen uit de reformatie (protestanten) beter in de Bijbel thuis zijn dan de Rooms-Katholieken.
Het is maar de vraag in hoeverre dat een juiste beschrijving is. Allereerst, doel je op een bepaalde groep binnen de stromingen? Als je het hebt over de leek denk ik dat je gelijk zou kunnen hebben, maar ik denk dat dat zeker niet op gaat wat betreft bijbelkennis onder de 'hogergeleerden' binnen de kerk (predikanten, ouderlingen, priesters, bisschoppen etc.). Je kunt je daarnaast afvragen of dat ook wel zo erg is, gezien de enorme versplintering die de reformatie heeft voortgebracht omdat de leek zonodig ook de Bijbel moet lezen. Ten tweede is de vraag in welke tijd je bedoelt. In de tijd dat er nog geen boekdrukkunst was, was het voor de leek veel te duur een Bijbel aan te schaffen of was er nog geen Bijbel beschikbaar in de taal van de leek. Zomaar twee gedachten die mij te binnen schieten, er is vast nog wel meer over te zeggen.

André-J30 schreef:En op het Refoweb, vele protestanten en een enkele katholiek.
Ik denk niet dat je uitleg nodig hebt om erachter te komen hoe dat nou toch zou komen, hoop ik. ;)
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 28 apr 2014 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 18:46

André-J30 schreef:Het is toch algemeen bekend dat de mensen uit de reformatie (protestanten) beter in de Bijbel thuis zijn dan de Rooms Katholieken.

Dat is een algemeen bekend stereotype idd. Maar aangezien dit topic niet in bijbelstudie staat kan ik putten uit 2000 jaar kerkgeschiedenis, deuterocanonieke boeken, kerkvaders en vroeg christelijke documenten. Overigens vind ik die bijbelkennis bij bepaalde substromingen allerminst indrukwekkend. Hoe vaak kom je hier op het forum wel niet een bijbelcitaat tegen wat men als slagwapen wil inzetten maar wat compleet van elke context ontdaan is. Dat heeft met bijbelkennis niets van doen, dat is gewoon de bijbel door de zoekmachine heen halen op een trefwoord en zonder verder na te lezen knippen en plakken. Overigens bedoel ik daar dan weer niet de typische gereformeerde doelgroep van dit forum mee maar meer de evangelicale kant.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 apr 2014 19:45

Faramir schreef:.. dat is gewoon de bijbel door de zoekmachine heen halen op een trefwoord en zonder verder na te lezen knippen en plakken. Overigens bedoel ik daar dan weer niet de typische gereformeerde doelgroep van dit forum mee maar meer de evangelicale kant.

Ik herken mij niet in dat laatste..
protest!

Dat er een bron van waarheid in zit, dat is dan wel weer zo :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 apr 2014 20:28

Anoniem_89 schreef:Ik herken mij niet in dat laatste..
protest!

Dat er een bron van waarheid in zit, dat is dan wel weer zo :wink:

Maar goed, in wat de slang tot Eva zei, daar zat ook een bron van waarheid in.
(Als we dan toch beginnen met veralgemeniseren en mensen in hokjes stoppen)

Maar om evenn terug te gaan naar het ionderwerp, is niet iedere gelovige een heilige?
En zijn heiligen niet gewoon levende mensen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 apr 2014 20:34

Heilig kan zoals zovele woorden meerdere betekenissen hebben. Het is in dit topic overduidelijk welke betekenis er bedoeld wordt.

Terug naar “Archief”