Dodenherdenking op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2014 09:45

jamillah schreef:Omdat de organisatie er om heen zoveel onrust veroorzaakt. Bij ons is het aanslepen van geluidsapparatuur, test test test, mensen die af en aan lopen met snoeren en stekkers..

Bij ons is dat elke zondag het geval. Geluidsapparatuur aansluiten etc.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 apr 2014 09:50

Met hetzelfde argument kan je natuurlijk ook de zondagse eredienst naar de zaterdag verplaatsen.
Is immers ook redelijk wat geregel voor de dominee, de kosters en de koffiedames.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 09:50

Evelien schreef:
Bij ons is dat elke zondag het geval. Geluidsapparatuur aansluiten etc.

:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 10:02

jamillah schreef:Omdat de organisatie er om heen zoveel onrust veroorzaakt. Bij ons is het aanslepen van geluidsapparatuur, test test test, mensen die af en aan lopen met snoeren en stekkers..
Klopt. Ik heb al een aantal jaren de organisatie van dodenherdenking van heel dichtbij meegemaakt, en dan ontdek je dat er achter de schermen gewoon ontzettend veel werk moet gebeuren. Bovendien, qua tijd is het op Urk niet eens haalbaar. De vlaggenceremonie om 18:00 uur (Als 90% in de kerk zit, wie zou dat moeten doen? De herdenkingsdienst om 19:00 uur (een kwartier nadat die zelfde 90% net een dienst uitkomt, dat zal de opkomst vast ten goede komen), de stille tocht.. en dan begint het pas. De taptoe moet geblazen worden, de stilte in acht worden genomen, de kranslegging, een toespraak van de burgemeester en verscheidene gedichtvoordrachten door leerlingen uit het middelbaar onderwijs, de koren en de band die optreden met alle apparatuur van dien.. en tot slot de samenzang natuurlijk. Heel indrukwekkend, dat wel.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 apr 2014 10:05

Het kan natuurlijk ook aanzienlijk simpeler en veel kan voorbereid worden voor de dag dat de herdenking plaatsvindt.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 22 apr 2014 10:36

ajl schreef:@ jamillah Omdat wij landelijk de doden herdenken op 4 mei. Ook op de Dam worden op 4 mei de kransen gelegd en hangen de vlaggen halfstok en is er rust in het hele land. Ik vind het niet gepast om dit op een andere dag te doen

Dan verschillen wij hierin van mening ;-)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 11:01

Riska schreef:Het kan natuurlijk ook aanzienlijk simpeler..
Ja dat klopt, iedereen kan ook lekker thuis blijven. Blijkbaar hebben veel mensen echter andere gedachten als het om herdenken gaat. :wink:
Riska schreef:..en veel kan voorbereid worden voor de dag dat de herdenking plaatsvindt.
Troost je: er wordt al enorm veel voorbereid in de weken en maanden voordat de herdenking plaatsvind. :wink:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 apr 2014 11:09

Jvslooten schreef:Ja dat klopt, iedereen kan ook lekker thuis blijven. Blijkbaar hebben veel mensen echter andere gedachten als het om herdenken gaat. :wink:

Veel? Ik heb het idee dat het om een extreem kleine minderheid gaat die niet op zondag de doden wil herdenken.

Er hoeven echt geen toespraken gehouden te worden of kransen gelegd. Mensen die daar behoefte aan hebben kunnen naar de gebruikelijke verzamelplaatsen en daar de 2 minuten stilte in acht nemen en andere kiezen ervoor om dat thuis te doen.

Dat men het vanuit traditie invult met een trompetter, audioapparatuur, toespraken en weet ik het wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen op die traditie mogelijk zijn. Juist dan, door het op zondag zo sober mogelijk te houden had je als geloofsgemeenschap een goed signaal gegeven. Nu wekt het slechts irritatie. Het schiet het doel ver voorbij.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 11:21

Faramir schreef:Dat men het vanuit traditie invult met een trompetter, audioapparatuur, toespraken en weet ik het wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen op die traditie mogelijk zijn. Juist dan, door het op zondag zo sober mogelijk te houden had je als geloofsgemeenschap een goed signaal gegeven. Nu wekt het slechts irritatie. Het schiet het doel ver voorbij.
Ik irriteer me aan mensen die zich aan anderen irriteren omdat ze hun doden liever op een andere dag herdenken. Het is me inmiddels wel duidelijk: de 4-meiers hebben nog liever dat een ander géén dodenherdenking houd dan dat ze het op een andere dag doen. Het eigen gelijk is blijkbaar belangrijker dan de herdenking zelf. Triest.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 11:23

Jvslooten schreef:Uit je artikel: ´´De economische en maatschappelijke omstandigheden (de antieke samenleving kende geen algehele zondagsrust) noopten de christenen waarschijnlijk aan het werk te gaan.´´ Het volkje Israëls bakte ook tichelstenen op de Sabbat.
mealybug schreef:Ik mocht destijds niet eeens fietsen .
Logisch, die bestonden ook helemaal nog niet in de klassieke oudheid.

Vandaar die jeugdtrauma..

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Dodenherdenking op zondag

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 11:25

Is het erg wanneer ik de doden herdenk (als ik ze herdenk)o p een moment dat een ander dat niet doet, of andersom?
Waar komt de waanzin vandaan om een ander zelfs op te leggen wat hij/zij wat moet denken en ook nog wanneer?
Mogen we zelfs dat niet zelf weten?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 11:30

Faramir schreef:Dat men het vanuit traditie invult met een trompetter, audioapparatuur, toespraken en weet ik het wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen op die traditie mogelijk zijn. Juist dan, door het op zondag zo sober mogelijk te houden had je als geloofsgemeenschap een goed signaal gegeven. Nu wekt het slechts irritatie. Het schiet het doel ver voorbij.
Jvslooten schreef:Ik irriteer me aan mensen die zich aan anderen irriteren omdat ze hun doden liever op een andere dag herdenken. Het is me inmiddels wel duidelijk: de 4-meiers hebben nog liever dat een ander géén dodenherdenking houd dan dat ze het op een andere dag doen. Het eigen gelijk is blijkbaar belangrijker dan de herdenking zelf. Triest.

Hoewel ik niemand het recht wil ontzeggen om de doden die hem of haar dierbaar waren op een andere datum te herdenken vind ik het op geen enkele manier van respect of van dankbaarheid getuigen om de dodenherdenking maar zo op te gaan schuiven dat deze (al dan niet met een vroom sausje) in je eigen agenda past.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 11:35

mealybug schreef:Is het erg wanneer ik de doden herdenk (als ik ze herdenk) op een moment dat een ander dat niet doet, of andersom?
Waar komt de waanzin vandaan om een ander zelfs op te leggen wat hij/zij wat moet denken en ook nog wanneer?
Mogen we zelfs dat niet zelf weten?
=D>

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 apr 2014 12:19

Jvslooten schreef:Ik irriteer me aan mensen die zich aan anderen irriteren omdat ze hun doden liever op een andere dag herdenken.

Van mij mag je dagelijks meerdere malen de doden herdenken. Maar ga niet anderen hun dodenherdenking op de gebruikelijke dag en tijd ontzetten omdat de organisatie zoveel werk is voor op een zondag.
Het is me inmiddels wel duidelijk: de 4-meiers hebben nog liever dat een ander géén dodenherdenking houd dan dat ze het op een andere dag doen.

Nee hoor. Ik heb voor die paar minderheidsgroeperingen liever een aangepaste versoberde herdenking op hetzelfde tijdstip als de rest van Nederland.
Het eigen gelijk is blijkbaar belangrijker dan de herdenking zelf. Triest.

Zeker triest dat enkele religieus fantasten de dodenherdenking zo wensen aan te tasten. En zichzelf maar op de borst kloppen hoe goed ze wel niet bezig zijn.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 apr 2014 12:22

Hier zijn 2 dodenherdenkingen. 1 voor de groep die niet wil dat de zondagsrust aangetast wordt op 3 mei, daar is weer een groep op tegen en die gedenken het op 4 mei.
Normaal ga ik altijd, maar dit vind ik zon belachelijke situatie dat ik niet ga....

Terug naar “Archief”