Avondmaal na belijdenis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Avondmaal na belijdenis?

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 14:54

schelpje3 schreef:In feite hoor je elkaar te bevragen ja. Niet op belerende toon uiteraard, maar liefdevol. Vragen hoe de Heere sprak die ochtend, tijdens de kerkdienst, want zo moet het toch gaan?
De gemeenteleden, de dominee, iedereen moet er tussenuit vallen.

Nee, het moet geen afspiegeling zijn van de ochtend in de kerk, maar van het hele leven.
schelpje3 schreef:En er moet een nodiging van uit gaan, NADAT er een week van voorbereiding is geweest. En niet na de week weer op de oude voet verder gaan, want dan was het niet de ware viering.
Er is niks mis met een week van voorbereiding, maar deze is niet noodzakelijk.
Je moet altijd klaar zijn om de Heer te ontmoeten, ook zonder voorbereiding
schelpje3 schreef:En een geloofsopleiding is op zich wel goed, maar je kunt beter een opleiding in de leerschool van de genade volgen S.A.!
Excuses dat ik me het jargon nog steeds onvoldoende eigen heb gemaakt, maar het verschil tussen die twee ontgaat me ten enen male.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 14:59

StillAwake schreef:Nee, het moet geen afspiegeling zijn van de ochtend in de kerk, maar van het hele leven.
Er is niks mis met een week van voorbereiding, maar deze is niet noodzakelijk.
Je moet altijd klaar zijn om de Heer te ontmoeten, ook zonder voorbereiding
Excuses dat ik me het jargon nog steeds onvoldoende eigen heb gemaakt, maar het verschil tussen die twee ontgaat me ten enen male.

Dan begreep je me niet. Als je een avondmaalsdienst bijwoont zou je als het ware de nodiging van de Heere Jezus Zelf moeten horen en niet de dominee die je roept.
Die voorbereiding is wel noodzakelijk, want in de dienst voorafgaand aan de avondmaalszondag, is er voorbereiding en wordt er een gedeelte van het formulier voorgelezen.
Althans, zo zou het moeten gaan.
Als je op zondagochtend om half 10 er achter komt, dat je wel weer eens deel kunt nemen, ben je wel verkeerd bezig.

We moeten bereid zijn om te kunnen sterven!

Met geloofsopleiding bedoel ik de zondagsschool, catechisatie, bijbelstudie etc.
In de leerschool van de genade leert God Zelf jou alles wat je nodig hebt.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 apr 2014 15:03

Maar je mag toch pas aan het Avondmaal als je wedergeboren bent?
Hoe kan het dan dat God bij een wedergeborene, die al vaak aan het Avondmaal is geweest, ineens zegt: "Nee, deze keer hoor je er niet bij"?

Zelfs Judas zat aan bij het Avondmaal.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 15:10

schelpje3 schreef:Dan begreep je me niet. Als je een avondmaalsdienst bijwoont zou je als het ware de nodiging van de Heere Jezus Zelf moeten horen en niet de dominee die je roept.
Die voorbereiding is wel noodzakelijk, want in de dienst voorafgaand aan de avondmaalszondag, is er voorbereiding en wordt er een gedeelte van het formulier voorgelezen.
Althans, zo zou het moeten gaan.

Je bedoelt dat dat in bepaalde kerkgenootschappen de gewoonte is?
Ik lees nergens, in bijbel noch kerkorde dat een deel van het formulier de week ervoor al gelezen moet worden.
Daarnaast wijkt het deel met de waarschuwing (de "zondenbibliotheek" noemde mijn schoonopa dat) niet wezenlijk af van de 10 geboden, die elke week worden voorgelezen
schelpje3 schreef:Als je op zondagochtend om half 10 er achter komt, dat je wel weer eens deel kunt nemen, ben je wel verkeerd bezig.
Klopt, want dan is de kerkdienst al begonnen ;-)
Inderdaad is dat geen juiste manier van voorbereiden. Toch zou je je moeten afvragen: "mocht ik om welke reden dan ook pas op zondagochtend ontdekken dat het avondmaal is, zou ik dan toch kunnen aangaan?"
In principe zou je toch elke week moeten leven zoals in die week van voorbereiding?
Ik probeer dat in elk geval.
schelpje3 schreef:We moeten bereid zijn om te kunnen sterven!
Mee eens, maar we moeten elke dag leven voor Hem, niet alleen in de week voorafgaand aan het avondmaal (en als het meezit de halve week erna).
schelpje3 schreef:Met geloofsopleiding bedoel ik de zondagsschool, catechisatie, bijbelstudie etc.
In de leerschool van de genade leert God Zelf jou alles wat je nodig hebt.
OK, dat was me niet duidelijk.
Inderdaad goed om die scholing te ontvangen, maar dat viel bij mij onder de grote noemer "geloofsonderwijs". We bedoelen dus hetzelfde, ik heb alleen nooit de moeite genomen dit in stukjes onder te verdelen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 15:20

Bambi schreef:Maar je mag toch pas aan het Avondmaal als je wedergeboren bent?
Hoe kan het dan dat God bij een wedergeborene, die al vaak aan het Avondmaal is geweest, ineens zegt: "Nee, deze keer hoor je er niet bij"?

Zelfs Judas zat aan bij het Avondmaal.

Een kind van God kan in de donker lopen. Vaak door eigen schuld. Ook kunnen Gods kinderen in de uitwendige zonden vallen, denk maar aan David bijvoorbeeld.
En dan kunnen zij niet, diep overtuigd van hun zonden en voelen (nee, weten) zij dat zij dan onwettig aangaan.
Het kan zelfs koud en vlak zijn! Dat de nodiging niet ten diepste gehoord wordt.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 apr 2014 15:23

schelpje3 schreef:Een kind van God kan in de donker lopen. Vaak door eigen schuld. Ook kunnen Gods kinderen in de uitwendige zonden vallen, denk maar aan David bijvoorbeeld.
En dan kunnen zij niet, diep overtuigd van hun zonden en voelen (nee, weten) zij dat zij dan onwettig aangaan.
Het kan zelfs koud en vlak zijn! Dat de nodiging niet ten diepste gehoord wordt.

Dus God nodigt hen dan wel, maar ze vinden zelf dat het niet voor hen bedoeld is en zijn eigenlijk ongehoorzaam door niet aan te gaan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 15:25

StillAwake schreef:Je bedoelt dat dat in bepaalde kerkgenootschappen de gewoonte is?
Ik lees nergens, in bijbel noch kerkorde dat een deel van het formulier de week ervoor al gelezen moet worden.

Inderdaad is dat geen juiste manier van voorbereiden. Toch zou je je moeten afvragen: "mocht ik om welke reden dan ook pas op zondagochtend ontdekken dat het avondmaal is, zou ik dan toch kunnen aangaan?"
In principe zou je toch elke week moeten leven zoals in die week van voorbereiding?
Mee eens, maar we moeten elke dag leven voor Hem, niet alleen in de week voorafgaand aan het avondmaal (en als het meezit de halve week erna).
Inderdaad goed om die scholing te ontvangen, maar dat viel bij mij onder de grote noemer "geloofsonderwijs". We bedoelen dus hetzelfde, ik heb alleen nooit de moeite genomen dit in stukjes onder te verdelen.

Wat is er mis met een goede gewoonte?
En het is meer om praktische redenen, dat men een week van tevoren al begint te lezen. Het formulier is lang en omdat het toch voorbereiding is, is dat ook al nuttig.
Een ieder beproeve zich namelijk.
En die gemiste voorbereiding gebeurt best vaak. Want velen verzuimen de voorbereidingsdienst, al dan niet opzettelijk. Sommigen komen er ronduit voor uit dat het niet nodig is.

En het is goed om toch onderscheid te maken tussen aangeleerd geloofsonderwijs en het geestelijk onderwijs, dat je ontvangt van de Heere!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 15:27

Bambi schreef:Dus God nodigt hen dan wel, maar ze vinden zelf dat het niet voor hen bedoeld is en zijn eigenlijk ongehoorzaam door niet aan te gaan?

Nee is niet ongehoorzaam. Althans, niet op dat moment. Want zij waren vantevoren ongehoorzaam, onwillige en dwarse schapen, die wegliepen, de wereld in.
Ik heb een tijdje in een gemeente gekerkt, waar soms van de 3maandelijkse gewoonte werd afgeweken! Omdat er zaken gepasseerd waren die niet opgelost werden.
Men kan niet gezamenlijk H.A. vieren, als er onderlinge verwijdering of twist is nl.
Nogmaals, het moet een zaak van smart en gebed zijn!
Maar zeker niet daarom maar automatisch aan, omdat je nu eenmaal genood wordt.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 apr 2014 15:35

Ik ga er vanuit dat het Avondmaal bedoeld is om het sterven van de Heere Jezus te gedenken.
En dat dat dus ook bedoeld is voor mensen die daarin deelachtig zijn, oftewel wedergeboren.

Dus dan denk ik dat alles wat daarin tegenwerkt, niet van God afkomt en dus geen reden moet zijn om niet aan te gaan.
Kinderlijk geloof misschien, maar als ik zie dat de Heere Jezus zelfs Judas liet delen, gaat het niet om je zonden die je gedaan hebt in die afgelopen periode, of die je gaat doen in aankomende periode.
Want dan zou je nooit aan mogen gaan, de mens blijft tenslotte zondig.
Dus dan denk ik dat menselijke regeltjes hier Gods regels verdringen.
En de duvel blijft een aanklager, die zegt: "Daar hoor jij niet, want jij bent veel te zondig".
Lijkt me dus niet handig om daar naar te luisteren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 15:53

Het Avondmaal staat niet open voor onbekeerden, onverschilligen of mensen die in een zondige levenswandel volharden (zie Avondmaalsformulier). Christus heeft deze maaltijd voor Zijn gelovigen ingesteld. Zij die zich vanwege hun zonden mishagen, op de belofte van vergeving zich verlaten en begeren voor de Heere te leven (zie Heid. Cat. zondag 30 vraag 81) zijn welkom aan Zijn tafel.
Ik heb het even blauw gemaakt.
Dit kan een reden zijn voor Gods Volk om niet aan te gaan.
Zowel onwettig aan gaan als onwettig blijven zitten, kunnen verkeerd zijn!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 apr 2014 16:01

Dan mag in principe geen enkele wedergeborene aangaan.
Want iedere wedergeborene heeft naast de zonden die hij/zij verafschuwt, ook zonden die hij/zij goedpraat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 16:03

Jawel, want het is tot bemoediging en versterking van het geloof.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 09 apr 2014 16:24

Ik denk dat we moeten oppassen om met het HA formulier mensen met een kluitje het riet in te sturen. Als we alleen maar gaan kijken welk gevoel we in onszelf vinden, dan zal niemand het vinden. Ons heil is namelijk niet te vinden in de genodigde, maar in Degene die ons uitnodigt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 09 apr 2014 18:24

Als de Heere in je leven is gekomen, dan weet je dat.
Als je dan rond het Avondmaal na zelfonderzoek tot de conclusie moet komen dat je heel ver bij Hem vandaan ben, dan moet je buigen. Heel diep buigen. En zeggen: Heere, ik heb het helemaal verzondigd, ik heb helemaal niets verdient, maar Heere, aan Uw Woord klem ik mij vast. Niet aan mijn gevoel, niet aan mijn geloof, want dat stinkt aan alle kanten.
Maar Heere, U zegt zelf: IK heb grotelijks begeerd...

Wie zo komt, zal niet afgewezen worden.

Wie wel komt, maar zich niet vernedert om zijn afdwaling, begaat een grote zonde.
Wie niet komt, en zich niet vernedert om zijn afdwaling, begaat eveneens een grote zonde.

Wie zich wel vernedert, maar niet komt, begaat ook een zonde, maar wel van andere orde dan het zich niet vernederen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 18:34

StillAwake schreef:Je bedoelt dat dat in bepaalde kerkgenootschappen de gewoonte is?

schelpje3 schreef:Wat is er mis met een goede gewoonte?
En het is meer om praktische redenen, dat men een week van tevoren al begint te lezen. Het formulier is lang en omdat het toch voorbereiding is, is dat ook al nuttig.
Een ieder beproeve zich namelijk.
En die gemiste voorbereiding gebeurt best vaak. Want velen verzuimen de voorbereidingsdienst, al dan niet opzettelijk. Sommigen komen er ronduit voor uit dat het niet nodig is.

En het is goed om toch onderscheid te maken tussen aangeleerd geloofsonderwijs en het geestelijk onderwijs, dat je ontvangt van de Heere!

Er is niks mis met een goede gewoonte, maar om het nu als eis te stellen (je zei: "zo hoort het ook" of iets van die strekking) gaat wat ver.
De praktische reden is heel plausibel, maar die beproeving zou toch niet ALLEEN in de week voorafgaand aan het avondmaal plaats moeten vinden?
En dat onderscheid is moeilijk te maken. Als je de Bijbel bestudeerd valt dat namelijk als het goed is onder beide categorieën...

Terug naar “Archief”