Drumstel in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: n.a.v. vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2014 16:07

schelpje3 schreef:Buiten de erediensten is er tijd en ruimte genoeg om God de eer toe te zingen, met muziekinstrumenten naar keuze.
Pasgeleden hoorde ik een predikant nog vragen: zingen wij wel eens, gewoon onder het stofzuigen, onder het autorijden. Waar Psalmen gezongen worden, krijgt de duivel geen plaats!

En waarom heet een eredienst dan eredienst, als je stelt dat je buiten deze diensten genoeg tijd is om aan de lofzang te doen zoals dat van ons wordt gevraagd?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 16:07

StillAwake schreef:Besef echter wel dat de psalmmelodieën gebaseerd zijn op straatliedjes...
Bronnen?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2014 16:14

Jvslooten schreef:Sorry, maar dat is onjuist. Al voor het begin van onze jaartelling, toen het orgel nog maar net bestond, speelde het hoofdzakelijk haar rol bij plechtige gelegenheden. Dit is altijd zo gebleven; het orgel was een adelijk, een koninklijk instrument, totdat in het jaar 826 voor het eerst in Venetië het orgel in een klooster zijn intrede deed. Vanaf de tiende eeuw deed ook in west-Europa het orgel zijn intrede in kerken en kloosters, en van 1200 tot pakweg 1970 was het hét instrument voor begeleiding van de erediensten. Het orgel is een koninklijk instrument, tot meerder eer en glorie van dé Koning.

Dat het orgel in zijn begindagen een dergelijke rol had kan ik niet bestrijden, maar als je leest hoe het instrument in de tijd van Luther door in het seculiere circuit bespeeld werd heeft dat toch een kermisachtige indruk achtergelaten.
Het draaiorgel is uiteindelijk ook uit het orgel ontwikkeld.
Luther probeerde de jeugd de kerk weer in te krijgen "desnoods met donderende orgels".
Calvijn vond het een duivels kastje.

Bovendien geloof ik dat de Koning, die in zijn woord diverse instrumenten aanbeveelt, niet aan één instrument gebonden is.
Zeker niet op de manier waarop het orgel en diens bespeler in sommige reformatorische kringen wordt behandeld.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 mar 2014 16:16

StillAwake schreef:Zou een hoop hoofdpijn schelen (onze organist heeft volgens mij aandelen in een paracetamol-fabriek ;-) )

:lol:
In een kerk in Tiel hadden ze een drummer die liep te klagen dat iedereen liep te klagen dat ie te hard speelde. Arme man, zat ie zich uit te sloven, moesten er allemaal dempers op.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2014 16:17

StillAwake schreef:Zou een hoop hoofdpijn schelen (onze organist heeft volgens mij aandelen in een paracetamol-fabriek ;-) )
Boerin schreef: :lol:
In een kerk in Tiel hadden ze een drummer die liep te klagen dat iedereen liep te klagen dat ie te hard speelde. Arme man, zat ie zich uit te sloven, moesten er allemaal dempers op.

Nooit geweten dat onze organist ook drumt ;-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2014 16:18

StillAwake schreef:En waarom heet een eredienst dan eredienst, als je stelt dat je buiten deze diensten genoeg tijd is om aan de lofzang te doen zoals dat van ons wordt gevraagd?

De eredienst is er om ons bij God te houden, voor aanbidding, onderwijzing, vertroosting, vermaning.
God Zelf heeft niet bedoeld dat wij als egocentrische christenen ieder apart van elkaar, ons geloof zullen belijden.
De discipelen werden er immers op uitgestuurd om te prediken.
De erediensten duren bij ons maar gemiddeld 5 kwartier, tweemaal, dus de rest van de week is voor andere dingen beschikbaar.
En we zijn toch niet alleen christen op zondag, tijdens de kerkdienst?
En wat er in zit, komt er ook uit. M.a.w., wat leeft er in je en wat getuig je?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 27 mar 2014 16:25

schelpje3 schreef:Buiten de erediensten is er tijd en ruimte genoeg om God de eer toe te zingen, met muziekinstrumenten naar keuze.
Pasgeleden hoorde ik een predikant nog vragen: zingen wij wel eens, gewoon onder het stofzuigen, onder het autorijden. Waar Psalmen gezongen worden, krijgt de duivel geen plaats!

Een ding is zeker Schelpje, met zo'n instelling ben je niet Calvinistisch!
Moet je je eens verdiepen wat de liturgische zang bij Calvijn voor plaats innam, vele malen groter als nu! Ze zongen daar hele psalmen, niet een versje voor en na de preek, en denk erom dat er tempo inzat hoor! Het zou nu als zeer oneerbiedig bestempeld worden.

Of de OT tempeldienst, 300 professionele muzikanten! Geweldig toch? Hadden we dat nu nog maar, ik zou er best bij geweest willen zijn.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 16:25

StillAwake schreef:Dat het orgel in zijn begindagen een dergelijke rol had kan ik niet bestrijden, maar als je leest hoe het instrument in de tijd van Luther door in het seculiere circuit bespeeld werd heeft dat toch een kermisachtige indruk achtergelaten.
Het draaiorgel is uiteindelijk ook uit het orgel ontwikkeld.
Luther probeerde de jeugd de kerk weer in te krijgen "desnoods met donderende orgels".
Calvijn vond het een duivels kastje.

Bovendien geloof ik dat de Koning, die in zijn woord diverse instrumenten aanbeveelt, niet aan één instrument gebonden is.
Zeker niet op de manier waarop het orgel en diens bespeler in sommige reformatorische kringen wordt behandeld.
Er is best wel eens verzet tegen het orgel geweest, tenminste dat lijkt zo. In werkelijkheid was het niet het orgel, maar instrumentale muziek in het algemeen, wat kritiek te verduren kreeg. Wat precies de oorzaken daarvan waren weet ik niet, dat zou ik na moeten kijken. Ik kan me echter goed voorstellen dat het kermisachtige circuit -wat zich ook in de kerk afspeelde, de kerk had een openbare functie- uit de tijd van Luther (16e eeuw) hier een rol in speelde.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2014 16:26

StillAwake schreef:En waarom heet een eredienst dan eredienst, als je stelt dat je buiten deze diensten genoeg tijd is om aan de lofzang te doen zoals dat van ons wordt gevraagd?
schelpje3 schreef:De eredienst is er om ons bij God te houden, voor aanbidding, onderwijzing, vertroosting, vermaning.
God Zelf heeft niet bedoeld dat wij als egocentrische christenen ieder apart van elkaar, ons geloof zullen belijden.
De discipelen werden er immers op uitgestuurd om te prediken.
De erediensten duren bij ons maar gemiddeld 5 kwartier, tweemaal, dus de rest van de week is voor andere dingen beschikbaar.
En we zijn toch niet alleen christen op zondag, tijdens de kerkdienst?
En wat er in zit, komt er ook uit. M.a.w., wat leeft er in je en wat getuig je?

De eredienst is bij ons de ochtenddienst, de middagdienst heeft de naam leerdienst meegekregen.
Schijnt heel oude papieren te hebben...
Als je in een eredienst God al niet de eer mag brengen met andere liederen dan Psalmen en andere instrumenten dan orgels vraag ik me toch af waarom de lat in de rest van de week lager (of juist hoger) gelegd wordt dan in de 5 kwartier die we naar de eer van God vernoemd hebben.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2014 16:28

Jvslooten schreef:Er is best wel eens verzet tegen het orgel geweest, tenminste dat lijkt zo. In werkelijkheid was het niet het orgel, maar instrumentale muziek in het algemeen, wat kritiek te verduren kreeg. Wat precies de oorzaken daarvan waren weet ik niet, dat zou ik na moeten kijken. Ik kan me echter goed voorstellen dat het kermisachtige circuit -wat zich ook in de kerk afspeelde, de kerk had een openbare functie- uit de tijd van Luther (16e eeuw) hier een rol in speelde.

Feitelijk doen veel reformatorische christenen hetzelfde, ze verbannen alle instrumentale muziek uit de kerk.
Het orgel is daarentegen bijna een gewijd instrument geworden, en heeft haast een hogere status dan de preekstoel.

p.s. De kermis is vanouds ook een kerkelijk feest...
Het is de viering van de verjaardag van de kerkwijding.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2014 16:31

StillAwake schreef:De eredienst is bij ons de ochtenddienst, de middagdienst heeft de naam leerdienst meegekregen.
Schijnt heel oude papieren te hebben...
Als je in een eredienst God al niet de eer mag brengen met andere liederen dan Psalmen en andere instrumenten dan orgels vraag ik me toch af waarom de lat in de rest van de week lager (of juist hoger) gelegd wordt dan in de 5 kwartier die we naar de eer van God vernoemd hebben.

O ja, maar we bedoelen hetzelfde.
Wij hebben smorgens "vrije stof", en smiddags wordt er een zondag behandeld uit de H.C. en sommige predikanten noemen dit een leerdienst. :D
Maar het blijft toch beide een eredienst. I.t.t. een kerstfeestviering van de zondagsschool of een andere gezamenlijke verenigingsavond, al dan niet met meditatie.
Een normale kerkdienst op dinsdag op woensdagavond, is ook een eredienst!

En die lat ligt in die zin hoger, de eredienst heeft nu eenmaal een ander karakter. Als wij beseffen dat het een Zegen is dat wij naar de kerk mogen gaan, in vrijheid, dan ga je daar toch niet nonchalant mee om?

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 27 mar 2014 16:34

Wel spijtig dat de gitaar afgeserveerd wordt omdat zij gebruikt wordt door de kerk onwelgevallige lieden. Er zit iets in die argumentatie niet helemaal goed, daar het me niet logisch lijkt dat we zaken afwijzen alleen omdat ze voor slechte zaken gebruikt kunnen worden. Dat zelfde kan men namelijk zeggen van moderne media.

En van het orgel. Het is veel mensen vast een gruwel, maar ouderwetsche progrockers lustten er wel pap van, zo'n orgel. Van psalm naar Procol Harum.

http://ultimateclassicrock.com/organ-rock-songs/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2014 16:36

Dat lijkt mij niet nee maar dat heeft met andere liederen en instrumenten niet te maken..... mits dat niet uit nonchalance gebeurt.

Overigens mooi wat je zegt over dat God niet wil dat we allemaal individueel thuis ons geloof belijden maar samen kerk zijn. Daarom vind ik naast de dienst zelf het koffiedrinken na afloop ook erg belangrijk!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2014 10:49

schelpje3 schreef:Elk muziekinstrument heeft zijn eigen klank en bedoeling/rol in het muziekstuk.
Die rockgitaar heeft dezelfde achtergrond als het drumstel, nl. onchristelijk, het wordt zelfs door sommige popgroepen gebruikt om de satan te aanbidden.
We kunnen niet alles uit de wereld gebruiken zomaar lukraak, om met een vroom sausje erover, God de lof toe te zingen.

Wat kan het instrument er aan doen? Dat bepaalt toch niet wat de muzikant ermee doet? Daarbij, als er mensen zijn die het orgel gebruiken om satan te aanbidden - en ik twijfel er niet aan dat die bestaan - moet het orgel er dan ook uit?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2014 10:52

Jvslooten schreef:Sorry, maar dat is onjuist. Al voor het begin van onze jaartelling, toen het orgel nog maar net bestond, speelde het hoofdzakelijk haar rol bij plechtige gelegenheden. Dit is altijd zo gebleven; het orgel was een adelijk, een koninklijk instrument, totdat in het jaar 826 voor het eerst in Venetië het orgel in een klooster zijn intrede deed. Vanaf de tiende eeuw deed ook in west-Europa het orgel zijn intrede in kerken en kloosters, en van 1200 tot pakweg 1970 was het hét instrument voor begeleiding van de erediensten. Het orgel is een koninklijk instrument, tot meerder eer en glorie van dé Koning.

En hoeveel keuterboertjes konden in 826 een orgel betalen, denk je?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”