Wil God Zich aan sommige verheerlijken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wil God Zich aan sommige verheerlijken?

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 14:11

Dussssssssss kun jij je ook niet vinden in de meditatie, waarvan Teus een stukje uitgehaald had.
Iemand die dit niet weet, is niks kwalijk te nemen.
Iemand die dit willens en wetens af blijft wijzen, wel.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mar 2014 14:13

God de Heere dit merkende, en het al lang te voren gezien hebbende, heeft Zich over sommigen ontfermd; Hij heeft in Zijnen raad vastgesteld, dat Hij sommigen verkiezen zou, en tot vaten der eere stellen. Daar heeft God de Vader eene onderhandeling met den Zoon, en met den Heiligen Geest. De Vader zeide: Ik wil Mij aan sommigen van die gevallen mensen verheerlijken, door hen te verkiezen en genade te geven. De Zoon zeide: Ik neem op Mij de uitverkorenen te redden. De Vader zeide: Ik beloof het, dat Ik ze dan aan u tot Uwe onderdanen geven zal. Ik ben daarmede tevreden, zeide de Zoon, of ze arm of rijk, edel of onedel zijn, daar vraag Ik niet naar. Daarop komt de Geest, en zegt: Dat zal Ik ontdekken, daar zal ik ontdekking van geven aan de duivelen en mensen.

Klinkt best wel vanzelfsprekend.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 14:17

schelpje3 schreef:Dussssssssss kun jij je ook niet vinden in de meditatie, waarvan Teus een stukje uitgehaald had.
Iemand die dit niet weet, is niks kwalijk te nemen.
Iemand die dit willens en wetens af blijft wijzen, wel.
Nou zeg, ik wordt niet ge-be-veroordeeld op grond van een meditatie van een medemens hoor. Gelukkig staat ie niet in mijn bijbel.

Maar we hadden het over deze uitspraak van jou: Als je niet gelooft in de Goddelijke uitverkiezing, Gods soevereiniteit, ben je ten diepste een vijand.
Want dat betekent dat je het dan beter weet en niet wil bukken onder Zijn Wil.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 14:23

Willens en wetens!
En wat denk je, zou v.d. Groe het uit zijn blote hoofd hebben geschreven, m.a.w. geheel zelf verzonnen?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 14:29

schelpje3 schreef:Willens en wetens!
Wat doe je nou raar! Ik ga niet willens en wetens iets aannemen wat bij mijn weten verkeerd is.
schelpje3 schreef:En wat denk je, zou v.d. Groe het uit zijn blote hoofd hebben geschreven, m.a.w. geheel zelf verzonnen?
Ik denk dat v.d. Groe het verkeerd begrepen heeft.
Ik ken die man niet, maar ik weet wel dat ie geen bijbelschrijver is.
Hij fantaseert een gesprek tussen de Vader, Zoon en H.G. bij elkaar, en doet alsof dat echt zo gebeurd is. ](*,)

Maar we hadden het over deze uitspraak van jou: Als je niet gelooft in de Goddelijke uitverkiezing, Gods soevereiniteit, ben je ten diepste een vijand.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mar 2014 14:32

Als je niet gelooft in de Goddelijke uitverkiezing, Gods soevereiniteit, ben je ten diepste een vijand.

Uitverkiezing hanteren zoals refo's het doen is recht tegen Gods soevereiniteit in gaan.
Sommige die uitverkoren zijn terwijl God zegt dat Hij wilt dat ALLE mensen het eeuwige leven krijgen, dat is pas God aantasten in Zijn soevereiniteit.
Wel typerend een uitgesproken refo gedachte.
Altijd te klein denken van God.
Weinig uitverkoren terwijl God zegt dat het voor alle is en een schare die niemand tellen kan.
Zeuren over oude zonden terwijl God zegt dat Hij ze weggedaan heeft.
Bewust gebonden blijven terwijl God vrijheid in Christus gegeven heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mar 2014 14:35

En wat denk je, zou v.d. Groe het uit zijn blote hoofd hebben geschreven, m.a.w. geheel zelf verzonnen?

In ieder geval niet door de Heilige Geest, Die geeft geen onwaarheden in.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 mar 2014 14:40

Teus schreef:

Uitverkiezing hanteren zoals refo's het doen is recht tegen Gods soevereiniteit in gaan.
Sommige die uitverkoren zijn terwijl God zegt dat Hij wilt dat ALLE mensen het eeuwige leven krijgen, dat is pas God aantasten in Zijn soevereiniteit.
Weinig uitverkoren terwijl God zegt dat het voor alle is en een schare die niemand tellen kan.

Dit is nou een trieste posting. Harde verwijten die je alleen uit frustratie kan maken. De uitverkiezing laat juist Gods soevereiniteit staan! Dat is het punt wat Gomarus juist wilde maken tegen Arminius en wat de Remonstranten niet wilden begrijpen. De Remonstranten willen zelf kiezen, willen zelf geloven ..... en dan de ander verwijten dat ze aan Gods soevereiniteit komen? Dit is geen discussieren meer, maar smerige verwijten maken die je niet kan staven.

Dit is soevereiniteit het aan God laten
4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36; Mark. 16:16).
5. De oorzaak of schuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filipp. 1:29).
6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat.
En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijken staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft.

En dan maar elke keer zeggen dat je niet wilt dat je postings hard overkomen en dat je niet wilt kwetsen .....
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 14:53

naamloos schreef:Ik denk dat v.d. Groe het verkeerd begrepen heeft.
Ik ken die man niet, maar ik weet wel dat ie geen bijbelschrijver is.
Hij fantaseert een gesprek tussen de Vader, Zoon en H.G. bij elkaar, en doet alsof dat echt zo gebeurd is. ](*,)

Ik doe raar volgens jou, v.d. Groe heeft het niet begrepen, jij kennelijk wel.
v.d. Groe fantaseert.
Tja, is er dan nog reden om verder te gaan met deze discussie? :neeschudden:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 14:55

Teus schreef:Uitverkiezing hanteren zoals refo's het doen is recht tegen Gods soevereiniteit in gaan.

Zoals refo's het doen? Daar hoor jij dus niet bij?
God wil ook dat ALLE mensen bekeerd worden!
Maar de mens, van nature, wil dit niet!
En nog een keer, als je nu zo'n hekel hebt aan refo's en hun gedachtengoed, wat doe je dan hier?
Gal spuwen? Frustraties uiten?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 15:06

Het is te begrijpen, dat er altijd veel discussie is geweest over de leer van de uitverkiezing.
Immers het wonder van de uitverkiezing bepaalt ons bij het feit, dat niet de mens zelf beslist
over zijn zaligheid, maar dat God dat doet. We hebben het als zondaren verdiend, dat de Heere ons voorbijgaat en vanuit onszelf kunnen we geen enkele aanspraak laten gelden op het heil. Dat stuit op ons verzet. De leer van de uitverkiezing houdt ons voor, dat zalig worden enkel en alleen vrije genade is. Door U, door U alleen, om ’t eeuwig welbehagen. We moeten ervoor overwonnen worden om te willen leven van genade alleen.

De leer van de uitverkiezing is aan de ene kant diep verootmoedigend, omdat hierin zo
duidelijk uitkomt dat ons heil zelfs niet voor het kleinste gedeelte aan onszelf te danken is,
maar enkel en alleen aan Gods vrijmachtige genade. Voor Calvijn had predestinatie ook alles
te maken met de Bijbelse visie op de mens. De Heere moet de keuze wel maken, want geen
mens is daartoe in staat. De mens is “het meest schitterende sieraad op aarde”, maar de zonde
heeft alles geruïneerd. Calvijn zegt in dit verband, dat de mens verworden is tot “een
rampzalig wezen zonder enige waarde”. En “hoewel de mensen met schitterende gaven
toegerust waren, zijn deze toch door de zondeval bedorven en in het niets verdwenen”. De
zonde “heeft beslag gelegd op heel de ziel en heel het lichaam”.

Uit: lezing ds. van Eckeveld
Hier is de link van de gehele lezing

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 15:09

schelpje3 schreef:Ik doe raar volgens jou, v.d. Groe heeft het niet begrepen, jij kennelijk wel.
v.d. Groe fantaseert.
Natuurlijk is dat raar, want met willens en wetens wordt bedoelt: tegen beter weten in iets anders te volgen dan je weet wat waar is.
Dat we van mening verschillen is duidelijk, maar bovenstaande is niet aan de orde.
Ik kan ook wel een paar namen noemen met wie ik op één lijn lig, en dan zeggen meneer A, B, C, en ik hebben het volgens jou niet begrepen, jij kennelijk wel. :-oo
schelpje3 schreef:Tja, is er dan nog reden om verder te gaan met deze discussie? :neeschudden:
Handig (maar wel heel doorzichtig) wurm je je er weer onderuit, want we hadden het over deze uitspraak van jou: Als je niet gelooft in de Goddelijke uitverkiezing, Gods soevereiniteit, ben je ten diepste een vijand.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 15:10

Naamloos, het heeft geen zin om te discussiëren als jij vindt dat ik raar doe, nu draait en v.d. Groe fantaseert.
Ik plaats geen meditaties waar ik niet achter sta!
Als je verder wilt met de discussie, prima, maar dan zonder dit soort negatieve kwalificaties en achterlijke grote schreeuwletters.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 mar 2014 15:13

Dankjewel Schelpje. Helder en duidelijk.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 15:16

schelpje3 schreef:Naamloos, het heeft geen zin om te discussiëren als jij vindt dat ik raar doe, nu draait en v.d. Groe fantaseert.
Ik plaats geen meditaties waar ik niet achter sta!
Als je verder wilt met de discussie, prima, maar dan zonder dit soort negatieve kwalificaties en achterlijke grote schreeuwletters.
Ik heb het je al drie of vier keer gewoon gevraagd, maar je blijft het negeren, dat vind ik nou weer lastig discussiëren.
Leg maar uit, dan gebruik ik geen achterlijke grote schreeuwletters.

Terug naar “Archief”