Dussssssssss kun jij je ook niet vinden in de meditatie, waarvan Teus een stukje uitgehaald had.
Iemand die dit niet weet, is niks kwalijk te nemen.
Iemand die dit willens en wetens af blijft wijzen, wel.
Moderator: Moderafo's
God de Heere dit merkende, en het al lang te voren gezien hebbende, heeft Zich over sommigen ontfermd; Hij heeft in Zijnen raad vastgesteld, dat Hij sommigen verkiezen zou, en tot vaten der eere stellen. Daar heeft God de Vader eene onderhandeling met den Zoon, en met den Heiligen Geest. De Vader zeide: Ik wil Mij aan sommigen van die gevallen mensen verheerlijken, door hen te verkiezen en genade te geven. De Zoon zeide: Ik neem op Mij de uitverkorenen te redden. De Vader zeide: Ik beloof het, dat Ik ze dan aan u tot Uwe onderdanen geven zal. Ik ben daarmede tevreden, zeide de Zoon, of ze arm of rijk, edel of onedel zijn, daar vraag Ik niet naar. Daarop komt de Geest, en zegt: Dat zal Ik ontdekken, daar zal ik ontdekking van geven aan de duivelen en mensen.
Nou zeg, ik wordt niet ge-be-veroordeeld op grond van een meditatie van een medemens hoor. Gelukkig staat ie niet in mijn bijbel.schelpje3 schreef:Dussssssssss kun jij je ook niet vinden in de meditatie, waarvan Teus een stukje uitgehaald had.
Iemand die dit niet weet, is niks kwalijk te nemen.
Iemand die dit willens en wetens af blijft wijzen, wel.
Wat doe je nou raar! Ik ga niet willens en wetens iets aannemen wat bij mijn weten verkeerd is.schelpje3 schreef:Willens en wetens!
Ik denk dat v.d. Groe het verkeerd begrepen heeft.schelpje3 schreef:En wat denk je, zou v.d. Groe het uit zijn blote hoofd hebben geschreven, m.a.w. geheel zelf verzonnen?
Als je niet gelooft in de Goddelijke uitverkiezing, Gods soevereiniteit, ben je ten diepste een vijand.
En wat denk je, zou v.d. Groe het uit zijn blote hoofd hebben geschreven, m.a.w. geheel zelf verzonnen?
Teus schreef:
Uitverkiezing hanteren zoals refo's het doen is recht tegen Gods soevereiniteit in gaan.
Sommige die uitverkoren zijn terwijl God zegt dat Hij wilt dat ALLE mensen het eeuwige leven krijgen, dat is pas God aantasten in Zijn soevereiniteit.
Wel typerend een uitgesproken refo gedachte.
Altijd te klein denken van God.
Weinig uitverkoren terwijl God zegt dat het voor alle is en een schare die niemand tellen kan.
Zeuren over oude zonden terwijl God zegt dat Hij ze weggedaan heeft.
Bewust gebonden blijven terwijl God vrijheid in Christus gegeven heeft.
4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36; Mark. 16:16).
5. De oorzaak of schuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filipp. 1:29).
6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat.
En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijken staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft.
naamloos schreef:Ik denk dat v.d. Groe het verkeerd begrepen heeft.
Ik ken die man niet, maar ik weet wel dat ie geen bijbelschrijver is.
Hij fantaseert een gesprek tussen de Vader, Zoon en H.G. bij elkaar, en doet alsof dat echt zo gebeurd is.
Maar we hadden het over deze uitspraak van jou: Als je niet gelooft in de Goddelijke uitverkiezing, Gods soevereiniteit, ben je ten diepste een vijand.
Want dat betekent dat je het dan beter weet en niet wil bukken onder Zijn Wil.
Teus schreef:Uitverkiezing hanteren zoals refo's het doen is recht tegen Gods soevereiniteit in gaan.
Sommige die uitverkoren zijn terwijl God zegt dat Hij wilt dat ALLE mensen het eeuwige leven krijgen, dat is pas God aantasten in Zijn soevereiniteit.
Wel typerend een uitgesproken refo gedachte.
Altijd te klein denken van God.
Weinig uitverkoren terwijl God zegt dat het voor alle is en een schare die niemand tellen kan.
Zeuren over oude zonden terwijl God zegt dat Hij ze weggedaan heeft.
Bewust gebonden blijven terwijl God vrijheid in Christus gegeven heeft.
Natuurlijk is dat raar, want met willens en wetens wordt bedoelt: tegen beter weten in iets anders te volgen dan je weet wat waar is.schelpje3 schreef:Ik doe raar volgens jou, v.d. Groe heeft het niet begrepen, jij kennelijk wel.
v.d. Groe fantaseert.
Handig (maar wel heel doorzichtig) wurm je je er weer onderuit, want we hadden het over deze uitspraak van jou: Als je niet gelooft in de Goddelijke uitverkiezing, Gods soevereiniteit, ben je ten diepste een vijand.schelpje3 schreef:Tja, is er dan nog reden om verder te gaan met deze discussie?![]()
Ik heb het je al drie of vier keer gewoon gevraagd, maar je blijft het negeren, dat vind ik nou weer lastig discussiëren.schelpje3 schreef:Naamloos, het heeft geen zin om te discussiëren als jij vindt dat ik raar doe, nu draait en v.d. Groe fantaseert.
Ik plaats geen meditaties waar ik niet achter sta!
Als je verder wilt met de discussie, prima, maar dan zonder dit soort negatieve kwalificaties en achterlijke grote schreeuwletters.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten