benefietdiner schreef:Je bent wel erg introvert.
Kom maar eens met mij mee naar een Marokkaanse wijk hier.
Dan moet je die Marokkanen midden in hun gezicht aankijken.
Dan praat je wel anders, als je dan nog praten kan tenminste, want voor een Marokkaan moet jij je ogen neerslaan doe je dat niet timmeren ze je op je gezicht.
Ik praat uit ervaring.
Ik ook; al een jaar of 10. En ik sla mijn ogen niet neer. Voor niemand; zeker niet voor mijn leerlingen. En ja dat zijn dezelfde capuchon tieners als dat er bij jou rondlopen. Die geef ik namelijk les; deze jongens:
http://www.youtube.com/watch?v=Ung8oQnSzt8Kom mij niet vertellen welke problemen er zijn. Want ik ken ze uit de eerste hand. Maar zeggen dat er minder Marokkanen moeten zijn, en dat je dat gaat regelen is niet hetzelfde als met je voeten in de modder staan en de problemen oplossen bij de basis.
De problemen oplossen doe je door keihard te werken. Door op te voeden. Aan de basis. Door niet weg te kijken maar door aan te pakken; snoeiharde handhaving van je regels, het stellen van hoge eisen en verwachtingen en niet rusten voordat er aan wordt voldaan, en tegelijkertijd de meest intense liefde ten toon spreiden die je maar kunt vinden.
Faramir kan mij sentimenteel vinden als ik verwacht het misschien niet droog te houden. Dat is niet omdat ik zwak ben, of niet geschikt ben om leiding te geven. Ik versta mijn vak. Ik borg veiligheid en zorg er voor dat er rust en regelmaat heerst. Maar ik denk niet dat veel mensen kunnen invoelen hoeveel intense passie je nodig hebt om dat opvoeden tot een succes te maken. De meesten zouden gillend wegrennen na een paar dagen vrees ik.
Maar dat betekent niet dat de zaak hopeloos is. Of dat je cynisch moet worden. Of populistisch. Je moet de mouwen opstropen en de mensen die hebben bewezen effectief te zijn, en in staat zijn zich te handhaven op sleutelposities, het vertrouwen en support geven. En dat support hoort niet bij gekken. Niet bij straatterroristen en niet bij politieke haatzaaiers.
Wilders valt mij lastig. Hij maakt het mij moeilijk om jouw wijk te verbeteren. Hij geeft mijn leerlingen een extra reden om mijn werk en de school en onze maatschappij te wantrouwen. Omdat een blonde gek de suggestie wekt dat ze daar geen deel van kunnen en mogen uitmaken.