Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Recitativo

Re: Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

Berichtdoor Recitativo » 23 aug 2003 09:54

Tabitha schreef:Sorry, ik weerleg de mening van een ander: is dat zinloos gewauwel? Het is niet mijn bedoeling te beledigen, als ik dat iemand perongeluk wel heb gedaan, is het niet met opzet gebeurd.

Ik doelde niet specifiek op jouw bijdrage en misschien is gewauwel iets te hard gezegd, wat ik wel bedoel is dat je volgens mij niet zo heel veel verder komt dan het enkel noemen en benoemen van stereotypen en vooroordelen en ik zie niet in wat ons dat op zou leveren.

Die vraag naar definitie van een christen is voor mij bedoeld? Dat is heel lastig omdat het christendom nogal wat verschillende vormen van belijden kent van oosters orthodoxe kerken via katholiek naar de protestanten enz. enz. Kijk maar hoeveel smaken we alleen al in ons kikkerlandje hebben. Nu is het flauw om te zeggen, een ieder die de leer van Jezus Christus aanhangt, want dati s meer een sociologisch, antropologisch dan een theologisch antwoord. Maar dat is het moeilijke met definities, de vlag moet wel de hele lading dekken. Ik waag me ook niet aan een precieze definitie, simpelweg omdatik niet mee wil doen aan het in hokjes duwen en het naar voren brengen van meer stereotyperingen. Ik trek me terug uit dit topic, ik heb mijnvisie gegeven en laat nu de ruimte voor de discussie, zoals die oorspronkelijk door de topicstarter is bedoeld.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 aug 2003 10:48

Nee de vraag was voor skoezie bedoeld omdat hij dat zo noemde!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 aug 2003 08:35

Reac:
Je draait zaken om, het levert niets op omdat dit in de kern van de zaak besloten ligt, niet omdat iemand dat feit benoemd. Als je dat niet ziet, ben je snel uitgepraat.

Deze zin snap ik niet helemaal.

Reac:
Vooroordelen bestrijd je inderdaad niet door ze te verzwijgen, maar wat schiet je op met het afkatten van de evangelische medechristen door het noemen van vooroordelen?

Vraag 1: hoe bestrijd je vooroordelen dan wel?
Vraag 2: waarom stel je het noemen van vooroordelen gelijk aan afkatten?

REac:
Ik ben benieuwd wat voor positiefs deze discussie zal opleveren.

En als de discussie niets oplevert sterkt dat jou in je vooroordeel over dit soort discussies? ;-)
Serieus, ik ben van mening dat dit soort discussies wel degelijk positief kan uitpakken, maar als je dat echt niet wilt houdt het op natuurlijk.

Reac:
Tot slot moet me nog van het hart, Klaas, dat ik je een bijzonder vervelende toon vindt aanslaan tegen mijn persoon, mijns inziens onnodig, maar dat zul je wel weer aan de lengte van mijn tenen wijten, het zij zo.

Ik heb mijn reacties nog even nagelezen, maar ik zie werkelijk niet in waar ik verval in een vervelende toon. Op een plaagstootje na over jouw gedrag in deze discussie heb ik me zuiver tot de feiten beperkt. Misschien dat je kunt aangeven waar je mijn toon als onplezierig ervaart, dan kan ik daar in de toekomst wellicht lering uit trekken.

Reac:
Wat betreft de woordkeuze van de topicstarter, de grens tussen prikkeling en suggestie en kwetsing ligt vaak heel nauwkeurig, ikb en ook niet de enige die dit aangaf, dus ligt dat allemaal aan onze tenen of is er inderdaad wat met d ewoordkeuze aan de hand?

Het gaat niet zozeer om de woorden op zich. Het gaat erom of je de intentie van de vraagsteller kunt inschatten. Ik heb het idee dat jou dat niet gelukt is. Volgens mij ligt het er duimendik bovenop dat Skoezie niet zijn eigen mening geeft maar een aantal steekwoorden geeft die je vaak tegenkomt. Het zal wel je eigen ervaring zijn met dit soort discussies dat je de intentie verkeerd inschat maar dat kun je de vraagsteller moeilijk aanrekenen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 25 aug 2003 14:31

Klaas schreef:Reac:
Je draait zaken om, het levert niets op omdat dit in de kern van de zaak besloten ligt, niet omdat iemand dat feit benoemd. Als je dat niet ziet, ben je snel uitgepraat.

Deze zin snap ik niet helemaal.

** ZOals het er staat: jij zegt dat de discussie niets op kan leveren omdat ik zeg dat het niets kan opleveren. Maar de discussie zal m.i. niets opleveren omdat dat in de aard van de discussie besloten ligt. Zie het zo, een auto kan niet blauw worden als hij rood is, tenminste niet vanzelf. Als ik dan zeg die auto kan niet blauw worden, dan komt dat niet omdat ik dat zeg, maar omdat het in de kern van die auto besloten ligt. Jij draait het om jij zegt dat die discussie niets wordt omdat ik zeg dat ie niets kan worden vanwege de inhoud van de vraag.

Reac:
Vooroordelen bestrijd je inderdaad niet door ze te verzwijgen, maar wat schiet je op met het afkatten van de evangelische medechristen door het noemen van vooroordelen?

Vraag 1: hoe bestrijd je vooroordelen dan wel?

Dat is heel lastig, omdat vooroordelen de menselijke psyche instaat stellen de wereld uit zelfbescherming snel en overzichtelijk te ordenen. MAar ik zou zeggen d.m.v. kennis en het liefst in face-to-face-gesprekken met o.a. evangelischen en zeker niet door het laten benoemen van vooroordelen door bijv. reformatorisch georienteerde christenen.

Vraag 2: waarom stel je het noemen van vooroordelen gelijk aan afkatten?

** Omdat ik, en ik wil het nu wat genuanceerder stellen hier op refoweb dat t.a.v. de evangelischen al ettelijke keren heb zien gebeuren.

REac:
Ik ben benieuwd wat voor positiefs deze discussie zal opleveren.

En als de discussie niets oplevert sterkt dat jou in je vooroordeel over dit soort discussies? ;-)

** Ik hoop juist dat mijn ongelijk bewezen wordt, serieus!

Serieus, ik ben van mening dat dit soort discussies wel degelijk positief kan uitpakken, maar als je dat echt niet wilt houdt het op natuurlijk.

** Dat kan ook, maar dat verlangt denk ik een ietwat minder suggestieve vraagstelling en een bijzonder open en positieve basishouding van de deelnemers, want het is een moeilijk onderwerp. Bovendien, verval je snel in oordelen en veroordelen als je niet oppast.

Reac:
Tot slot moet me nog van het hart, Klaas, dat ik je een bijzonder vervelende toon vindt aanslaan tegen mijn persoon, mijns inziens onnodig, maar dat zul je wel weer aan de lengte van mijn tenen wijten, het zij zo.

Ik heb mijn reacties nog even nagelezen, maar ik zie werkelijk niet in waar ik verval in een vervelende toon. Op een plaagstootje na over jouw gedrag in deze discussie heb ik me zuiver tot de feiten beperkt. Misschien dat je kunt aangeven waar je mijn toon als onplezierig ervaart, dan kan ik daar in de toekomst wellicht lering uit trekken.

** HEt tenenverhaal, daarmee maak je het persoonlijk, terwijl ik me niet aangevallen voel, omdat ik simpelweg niet evangelisch ben, maar ik me wel stoor aan het veroordelen van andere christenen, maar goed, laat ik dehand in eigen boezem steken, misschien vatte ik het anders op, in dat geval, no hard feelings, trek je mijnopmerking over toon dan niet te veel aan.

Reac:
Wat betreft de woordkeuze van de topicstarter, de grens tussen prikkeling en suggestie en kwetsing ligt vaak heel nauwkeurig, ikb en ook niet de enige die dit aangaf, dus ligt dat allemaal aan onze tenen of is er inderdaad wat met d ewoordkeuze aan de hand?

Het gaat niet zozeer om de woorden op zich. Het gaat erom of je de intentie van de vraagsteller kunt inschatten.

** Dat is raar, dat betekent dat je nooit op je formuleringen zou hoeven letten, men moet maar tussen de regels door lezen. Volgens mij maakt het wel degelijk uit of ik zeg: ik vind je werk niet zo goed als anders, of dat ik zeg je werk is een enorme puinzooi.

Ik heb het idee dat jou dat niet gelukt is. Volgens mij ligt het er duimendik

** Wel vreemd dat anderen skoezie dan ook om meer uitleg vroegen en zich stoorden aan de formulering. Dus duimendik?

bovenop dat Skoezie niet zijn eigen mening geeft maar een aantal steekwoorden geeft die je vaak tegenkomt. Het zal wel je eigen ervaring zijn met dit soort discussies dat je de intentie verkeerd inschat maar dat kun je de vraagsteller moeilijk aanrekenen.

** Ik ben zoals ik eerder zei benieuwd. Hup nu allemaal in discussie! :mrgreen:
Klaas

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 25 aug 2003 14:40

[quote]
haha sterke argumentatie zeg.

jouw uitdaging: denk zelf na en praat niet je familie of docenten of domino na.

Vind jij misschien geen sterke argumentatie, maar ik heb liever een minder sterke argumantatie en voorjezelf weten wat je bedoeltl, dan een goede argumantatie hebben en zelf niet weet wat je nu mee moet.

kzeg niet dat jij dat hebt, maar ik kan moeilijk iets goed beargumenteren, maar weet voor mezelf wat ik ermee bedoel!!

En over napraten... dat is juist iets wat ik nooit doe... Kwil eerst voor mezelf weten wat het inhoud voor ik iets zeg!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 aug 2003 11:56

React:
ZOals het er staat: jij zegt dat de discussie niets op kan leveren omdat ik zeg dat het niets kan opleveren. Maar de discussie zal m.i. niets opleveren omdat dat in de aard van de discussie besloten ligt.

Ah, nou snap ik het. Ik bedoelde ook niet dat de discussie niets opleverde enkel en alleen omdat jij je er negatief over uitliet. Ik bedoelde alleen aan te geven dat jouw bijdragen niet direct een positieve stimulans waren voor een open en opbouwende discussie. Dat de discussie in zichzelf een erg lastige is begrijp ik maar al te goed.

React:
Dat is heel lastig, omdat vooroordelen de menselijke psyche instaat stellen de wereld uit zelfbescherming snel en overzichtelijk te ordenen. MAar ik zou zeggen d.m.v. kennis en het liefst in face-to-face-gesprekken met o.a. evangelischen en zeker niet door het laten benoemen van vooroordelen door bijv. reformatorisch georienteerde christenen.

Tja, in wezen zijn face-tot-face gesprekken een veel beter middel voor het overgrote deel van de discussies hier. Discussiëren op een forum als dit heeft z'n beperkingen en moet je ook echt een beetje leren. Toch zie ik op zich wel mogelijkheden. Voorwaarde is dan wel dat je een goede moderator hebt en die rol zie ik dan eigenlijk weggelegd voor degene die een topic als dit start. Hij/zij heeft daar een doel mee en dient z'n best te doen dat dat doel op een goede manier bereikt wordt. Wanneer het geven van je mening verandert in moddergooien dient te worden ingegrepen en daarnaast dient de vraagsteller m.i. in gesprek te gaan met de posters om de gegrondheid van de verschillende meningen te onderzoeken.

React:
Omdat ik, en ik wil het nu wat genuanceerder stellen hier op refoweb dat t.a.v. de evangelischen al ettelijke keren heb zien gebeuren.

Ik ben zelf wat meer evangelisch dan reformatorisch maar ikmoet zeggen dat ik me er niet echt aan kan storen. Wellicht ligt dat aan m'n dikke huid, maar ik lees in veel van dat soort reacties vaak ook zo'n gebrek aan kennis van zaken dat ik het eerder 'zielig' vind voor degene met het vooroordeel dan voor de veroordeelde.

React:
HEt tenenverhaal, daarmee maak je het persoonlijk,

Ah juist. Laat ik je gerust stellen, dat was nl. helemaal niet persoonlijk bedoeld. Ik schreef 'je' in de zin van 'men'. Met "Als je je hierdoor aangevallen voelt heb je lange tenen" bedoelde ik te zeggen: "mensen die zich hierdoor aangevallen voelen hebben lange tenen." Ik heb nooit het idee gehad dat jij je zelf aangevallen voelde. Het was me duidelijk dat je je verzette tegen de aard van de discussie.

React:
Dat is raar, dat betekent dat je nooit op je formuleringen zou hoeven letten,

Dat zei ik niet helemaal, grappenmaker. Ik bedoelde dat als de intentie anders is dezelfde woorden iets heel anders kunnen overbrengen. C'est le ton qui fait le musique. Of zoiets. Toegeven, die toon is vaak lastig te bepalen in cyberspace.

React:
Wel vreemd dat anderen skoezie dan ook om meer uitleg vroegen en zich stoorden aan de formulering. Dus duimendik?

Voor mij wel. Ik heb me oprecht verbaasd over het onbegrip. Zal wel aan mij liggen ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 27 aug 2003 23:16

Skoezie schreef:Heel duidelijk: Hoe zij jij je Evangelische mede-christen? Zij jij hun als
een stelletje hallelujah roepende eo-jongerendag gangers? Of toch wel een
beetje als medechristen met toch een heel verkeerd geloof? Of kunnen wij
'Reformatorische' christenen toch nog wat van hun leren?

Hahahaha, een hallelujah roepende eo jongerendag gangers! Leuk om te zien hoe mensen kijken naar andere christenen. of het stukje verkeerd geloof. Weetje mensen, je moet niet kijken hoe de mens aan de buitenkant doet, maar mensen leren kennen hoe hun relatie met God is. dat zegt meer dat jongeren in een stadium te springen, mensen stijf in een zwart pak op een houte bank, want in beide gevallen kan de relatie goed zijn, of schijn. Houdt het dan op "heb elkander lief".

Maar leuk om te weten dat ik een halleluh roepende eo jongerendag ganger bent, die nooit daar geweest bent. hahahaha, ik vind wel humor.

groetjes martin

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 aug 2003 16:03

je moet kijken naar de binnenkant...

maar je binnenkant is aan de buitenkant meestal wel te zien.

woelratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor woelratje » 26 nov 2003 20:19

Nou, ik zie mijn evangelische broeder of zuster als mede gelovige net als rooms katholieken trouwens !
Kijk ook eens op: http://www.eecomputers.nl

cootje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cootje » 27 nov 2003 20:24

Skoezie schreef:Heel duidelijk: Hoe zij jij je Evangelische mede-christen? Zij jij hun als
een stelletje hallelujah roepende eo-jongerendag gangers? Of toch wel een
beetje als medechristen met toch een heel verkeerd geloof? Of kunnen wij
'Reformatorische' christenen toch nog wat van hun leren?

Ik zag evangelische christenen inderdaad als halleluja roepende Jezusaannemende mensen tot ik mensen ontmoette die babtist waren en ging mailen in een groep christenmoeders waarin moeders uit de evangelische kerk, babtist, evangelische babtist, geref. vrijgemaakt, hervormd, zowel confessioneel als bond en gergem, vergadering van gelovigen en de christelijke gemeente. En wat ik daarvan leerde is, dat ik als refo, heel wat kan leren van hen. Zij leven wel naar de bijbel, zij bidden voor alles wat ze moeten doen of het Gods wil is, heel hun leven is christenzijn! En daar spreken ze ook over, christen zijn is niet iets voor zondags,maar voor hun hele leven!
nu zal dat ook wel verschillend zijn, afhankelijk wie en wat je ontmoet, maar dit zijn mijn ervaringen!

caprice

Berichtdoor caprice » 27 nov 2003 23:09

Ik geef mijn mening hierover niet, daar ik nog nooit in een evangelische kerk ben geweest (en er ook nooit zal komen) en ik weinig evangelische mensen ken/spreek.

Anders wordt het een vooroordeel.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 nov 2003 12:57

Nou ik ben er een :wink:

Maar ik denk dat het sowieso wel es goed is caprice om in een andere kerk te kijken. Waarom zou je er nooit heen gaan? Ik ben deze week naar m'n evangelische thuisgemeente geweest, hervormde andere thuisgemeente, bij dankdag naar de gergem en op studentenweekend naar vrijgemaakt. Verruim je horizon :mrgreen: voor mezelf helpt het heel erg om te kunnen nuancering en te kijken wat de mensen drijft ipv alleen maar naar het uiterlijk te kijken. Het is dezelfde Gemeente tenslotte.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 28 nov 2003 13:51

In mijn opvattingen beschouw ik zowel "Evangelischen" als "Refo's" als orthodoxe Christenen. Beiden kennen de letterlijke interpretatie van de bijbel. Hier heb ik niets mee en hier kan ik niets mee. In deze materie voel ik een heel grote afstand tussen refo/evo en de christelijke vrijzinnigheid.

Ik stel vaak vast dat Evangelischen een postiever mensbeeld hebben en dat velen het arminanismse aanhangen, dat is dan een punt van herkenning voor mezelf. Gelukkig hebben

Voor de rest is er eerlijk gezeg niet veel dat ons bind denk ik..... :(
Afbeelding

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 28 nov 2003 14:47

daar ik nog nooit in een evangelische kerk ben geweest (en er ook nooit zal komen)
Waarom zul je daar nooit komen? Het is toch belangrijk dat de kaart van kerkelijk Nederland een beetje leeft voor je?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 13 dec 2003 20:39

Ik ben opgegroeid in een reformatorisch gezin, maar ga binnenkort over naar een evangelische gemeente. :lol:
In een evangelische gemeente kan ik me uiten, kan ik laten zien hoeveel ik van Hem hou. In reformatorische kerken kan dit vaak niet, vind ik erg jammer! Maar we zijn allemaal christenen, ooit zullen als een grote familie zijn...
May the strength of the Lord be with you!

Terug naar “Archief”