Moderator: Moderafo's
Hoe denken jullie over orgaandonatie?
benefietdiner schreef:Verschrikkelijk moeilijk onderwerp.
Een collega van 45 jaar kreeg een hartstilstand. Alle collega’s werden opgeroepen als we de collega nog wilde zien moesten we binnen 2 uur komen daarna konden we hem niet meer zien hij had namelijk een donorcodicil.
Op zich al een klap als je dit bericht ontvangt van een sterke collega (hoewel wij wisten dat er met zijn hart iets niet in orde was) maar dan ook nog het bericht dat hij niet meer te zien was. Ook in zijn familie was de klap niet gering. Bij de begrafenis viel alles nog iets mee, we konden nog een kleinstukje van zijn hoofd zien.
En toen…… toen kwamen de vragen zoals: was hij niet te reanimeren geweest enz. enz.
Vooral de naaste bloedverwanten en zijn collega’s blijven met die al die vragen rond spoken.
De familie en wij zeggen nu: donorcodicil? nooit doen.
Jvslooten schreef:Maar dat laatste, dat weet je dus niet. Hij of zij kan de extra jaren, om het maar even zo te noemen, ook aanwenden om schuld op schuld te vermeerderen en de verdoemenis des te zwaarder te maken. Er zitten natuurlijk altijd twee kanten aan.
Teus schreef:Je zegt “omdat ik niets kan weggeven wat niet van mij is”.
Je hebt helemaal niets maar dan ook niets, alles is van God.
Je geld, huis, auto, vrouw, kind, enz.
Stel, je zit in de slappe was, je kent iemand die ernstig ziek is, niet verzekerd en veel naar het ziekenhuis moet reizen. Hij kan het financieel niet aan, wat ga je doen?
Jvslooten schreef:Maar dat laatste, dat weet je dus niet. Hij of zij kan de extra jaren, om het maar even zo te noemen, ook aanwenden om schuld op schuld te vermeerderen en de verdoemenis des te zwaarder te maken. Er zitten natuurlijk altijd twee kanten aan.
schelpje3 schreef:Daar zeg je wat!
Maar daar geloven velen weer niet in.
Teus schreef:Echt erg zulke beredeneringen.
Bid je voor iemand die ernstig zondigt of God hem weg wil nemen zodat hij niet meer kan zondigen of bid je of God naar hem om wil zien opdat hij behouden kan worden?
Wel een verschil of niet?
benefietdiner schreef:
Dat sterven een proces is waar we nog te weinig van weten lijkt me juist gesteld. Hersendood is dood, werd altijd gesteld, maar dat blijkt toch niet juist, hersendood is slechts het begin van een sterfproces. Het criterium hersendood is dood heeft men bedacht om het transplanteren van organen mogelijk te maken. Dat de betrokkene misschien toch niet echt dood is, was blijkbaar van ondergeschikt belang. De medische wereld wil nu eenmaal scoren. Als we beseffen dat bij hersendood de ziel nog in ’t lichaam aanwezig is, dan wekt het geen verbazing, dat het lichaam nog zo heftig kan reageren. Maar vertel de medische wetenschap maar iets over de ziel. Over ’t algemeen heeft men een materieel wereldbeeld, waar geen plaats is voor een ziel.
Jij en Meribel zeiden min of meer hetzelfde, vandaar dat ik alleen op Meribel heb gereageerd. Excuses als je dat als storend hebt ervaren.Teus schreef:@vslooten
Nog een keer, je hebt een eigen interpretatie maar antwoordt mijn vragen nu eens als je wil.
Even heel zwart-wit gesteld: Ik vind dat als je principieel niet verzekerd bent je ook principieel zelf moet instaan voor de gevolgen. Natuurlijk zijn er wel nuances mogelijk en is het lang niet altijd zo zwart-wit, maar ik hoef niet als alternatie verzekeringsbank te fungeren natuurlijk.Teus schreef:Stel, je zit in de slappe was, je kent iemand die ernstig ziek is, niet verzekerd en veel naar het ziekenhuis moet reizen. Hij kan het financieel niet aan, wat ga je doen?
Ik heb voor die ´paar centen´ een duurzame bestemming, als je dat bedoeld.Teus schreef:Stel je hebt een paar centen over als je komt te sterven, een gezin heeft het al jaren moeilijk en wil dat geld aan hen geven. Wat ga je doen?
Teus schreef:Echt erg zulke beredeneringen.
Bid je voor iemand die ernstig zondigt of God hem weg wil nemen zodat hij niet meer kan zondigen of bid je of God naar hem om wil zien opdat hij behouden kan worden?
Wel een verschil of niet?
Dat bedoel ik inderdaad niet, bedankt Schelp!schelpje3 schreef:Dat bedoelt van Slooten niet, als je iets niet begrijpt, vraag het dan aan de poster, ipv een dergelijke beschuldiging neer te zetten!
Teus schreef:Je zegt “omdat ik niets kan weggeven wat niet van mij is”.
Je hebt helemaal niets maar dan ook niets, alles is van God.
Je geld, huis, auto, vrouw, kind, enz.
Stel, je zit in de slappe was, je kent iemand die ernstig ziek is, niet verzekerd en veel naar het ziekenhuis moet reizen. Hij kan het financieel niet aan, wat ga je doen?
StillAwake schreef:Als iemand uit eigen beweging kiest om niet verzekerd te zijn geloof ik niet dat ik me geroepen zou voelen om dan als de verzekeringsmaatschappij van zo iemand te gaan functioneren.
Als iemand principieel niet verzekerd is vind ik het principieel niet kunnen om dan maar op de financiële draagkracht van mensen in de omgeving te gaan vertrouwen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten