Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Burgeroorlog Oekraine?

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 09:49

elbert schreef:Hoe Putin de wereld ziet is wel belangrijk. In zijn visie was de desintegratie van de Sovjet-Unie en de verminderde macht van Rusland die daaruit voortvloeide, een historische vergissing. Zijn beleid is er daarom op gericht om van Rusland weer een grootmacht te maken. Zijn diplomatieke successen van vorig jaar (Syrië) geven hem nu aanleiding om nog een stap verder te gaan. Alleen denk ik dat hij in diplomatiek en economisch opzicht een prijs gaat betalen als hij in de Oekraïne te ver gaat. De roebel is vandaag in waarde gezakt tot een historisch lage waarde en ook de aandelenbeurzen zijn 10% gezakt. Dat kan erger worden als de crisis zich verscherpt.

Het wereldbeeld van Putin, met daarin de rol van de Sovjet-unie wijkt nauwelijks af van dat van Obama, alleen de naam van de grootmacht wijkt af.
Ook de VS heeft bases buiten de eigen landsgrenzen. Ook de VS schendt aan de lopende band diplomatieke verdragen (bijvoorbeeld Guantanamo Bay).
De VS hebben dus teveel boter op het hoofd om zich al te actief hiermee te bemoeien, terwijl de EU al eerder heeft aangetoond een tandeloze tijger te zijn.
China bemoeit zich traditioneel niet met buurlanden.
WOIII is dus niet heel waarschijnlijk, een welgemeend foei van de veiligheidsraad zit er zelfs niet in omdat Rusland daarin een veto heeft.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 mar 2014 10:01

@StillAwake: in de wereldpolitiek geldt vooral realpolitiek: een afweging van belangen en die proberen te verdedigen. Moraal als uitgangspunt voor buitenlands beleid vind je niet veel terug, behalve in West-Europa. Dat de VS zich afzijdig zullen houden, is dan ook niet aan de orde. Die bemoeien zich ermee als ze vinden dat dat in hun belang is.
StillAwake schreef:WOIII is dus niet heel waarschijnlijk
Dat niet inderdaad (al was het alleen maar vanwege de atoomwapens), maar een fikse internationale crisis kan het wel worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 10:05

elbert schreef:@StillAwake: in de wereldpolitiek geldt vooral realpolitiek: een afweging van belangen en die proberen na te streven. Moraal als uitgangspunt voor buitenlands beleid vind je niet veel terug, behalve in West-Europa. Dat de VS zich afzijdig zullen houden, is dan ook niet aan de orde. Die bemoeien zich ermee als ze vinden dat dat in hun belang is.

StillAwake schreef:WOIII is dus niet heel waarschijnlijk

elbert schreef:Dat niet inderdaad (al was het alleen maar vanwege de atoomwapens), maar een fikse internationale crisis kan het wel worden.

Aangezien de VS weinig belangen hebben in de Krim-regio, Europa er niet in slaagt om internationaal gezien met één mond te spreken en Oekraïne géén NATO-lid is zal deze internationale crisis ook wel meevallen.
Oekraïne zal ingelijfd worden door Rusland en de wereld zal het accepteren.
China heeft hetzelfde gedaan met Tibet, en daar hoor je ook niemand meer over...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 mar 2014 10:19

StillAwake schreef:Aangezien de VS weinig belangen hebben in de Krim-regio, Europa er niet in slaagt om internationaal gezien met één mond te spreken en Oekraïne géén NATO-lid is zal deze internationale crisis ook wel meevallen.
China heeft hetzelfde gedaan met Tibet, en daar hoor je ook niemand meer over...
Ik denk dat de Russen met de Krim inlijven nog wel weg kunnen komen (al zal ze dat economisch en diplomatiek flink wat kosten), maar de hele Oekraïne bezetten zal niet gebeuren, omdat het Westen dat niet zal accepteren. Ik denk dat ze dat zelf ook niet willen, want dan zit Rusland met miljoenen boze Oekraïners in de maag die zich met hand en tand tegen een bezetting zullen verzetten. Bedenk wel dat de Oekraïne groter is dan Frankrijk en met een bevolking zo groot als Spanje (45 miljoen). Geen klein landje dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 10:25

StillAwake schreef:Aangezien de VS weinig belangen hebben in de Krim-regio, Europa er niet in slaagt om internationaal gezien met één mond te spreken en Oekraïne géén NATO-lid is zal deze internationale crisis ook wel meevallen.

elbert schreef:Ik denk dat de Russen met de Krim inlijven nog wel weg kunnen komen (al zal ze dat economisch en diplomatiek flink wat kosten), maar de hele Oekraïne bezetten zal niet gebeuren, omdat het Westen dat niet zal accepteren. Ik denk dat ze dat zelf ook niet willen, want dan zit Rusland met miljoenen boze Oekraïners in de maag die zich met hand en tand tegen een bezetting zullen verzetten. Bedenk wel dat de Oekraïne groter is dan Frankrijk en met een bevolking zo groot als Spanje (45 miljoen). Geen klein landje dus.

Ik doelde op de Krim, maar schreef Oekraïne.
Mijn fout, denk inderdaad niet dat de russen op de westkant van Oekraïne zitten te wachten.
Voor hen is de staalindustrie in het oosten interessant, het westen zou juist een blok aan het been zijn.

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor parsifal » 03 mar 2014 10:45

Ondertussen gebeuren in landen in de buurt ook vreemde dingen (volgens de volgende screenshot van de Amerikaanse tvzender MSNBC)

Afbeelding
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 11:30

parsifal schreef:Ondertussen gebeuren in landen in de buurt ook vreemde dingen (volgens de volgende screenshot van de Amerikaanse tvzender MSNBC)

Afbeelding

Hebben we Tsjecho-Slowakije weer terug?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 11:46

StillAwake schreef:Hebben we Tsjecho-Slowakije weer terug?

De aloude en alom bekend staande gebrekkige kennis van topografie van amerikanen..
(tenzij er olie in de buurt is natuurijk)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 mar 2014 12:10

mealybug schreef:
De aloude en alom bekend staande gebrekkige kennis van topografie van amerikanen..
(tenzij er olie in de buurt is natuurijk)

Nu spelen zowel de Tsjechen als de Slowaken ijshockey dat helpt een beetje.

Verder is de topografische kennis van europeanen niet veel beter. Niet veel mensen kunnen Puerto Rico aanwijzen op de kaart. Veel mensen hier denken dat Washington state aan de oostkust ligt of weten het verschil tussen Iowa en Idaho niet (laat staan waar de staten liggen) en dichter bij huis zijn er genoeg mensen die denken dat Edinburgh een Engelse stad is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 12:13

parsifal schreef:Nu spelen zowel de Tsjechen als de Slowaken ijshockey dat helpt een beetje.

Verder is de topografische kennis van europeanen niet veel beter. Niet veel mensen kunnen Puerto Rico aanwijzen op de kaart. Veel mensen hier denken dat Washington state aan de oostkust ligt of weten het verschil tussen Iowa en Idaho niet (laat staan waar de staten liggen) en dichter bij huis zijn er genoeg mensen die denken dat Edinburgh een Engelse stad is.

Klopt,
Zo had ik op de middelbare school een leraar die bij hoog en bij laag volhield dat Bern de hoofdstad van Zwitserland is. En Zwitserland heeft niet eens een hoofdstad...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 mar 2014 15:08

Iets over Obama: de Washington Post, die toch over het algemeen sympathiek staat tegenover de Democraten, heeft forse kritiek op de buitenlandse politiek van de president: President Obama's buitenlandse beleid is gebaseerd op fantasie en niet op de werkelijkheid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 15:13

elbert schreef:Iets over Obama: de Washington Post, die toch over het algemeen sympathiek staat tegenover de Democraten, heeft forse kritiek op de buitenlandse politiek van de president: President Obama's buitenlandse beleid is gebaseerd op fantasie en niet op de werkelijkheid.

Hoewel ik ook niet zo'n Obama-fan ben moet ik de WP hierin toch ongelijk geven.
De hele NSA onthullingenreeks heeft aangetoond dat Obama in vrijwel alle landen de vinger aan de pols houdt, en daar zijn buitenlandbeleid op aanpast.

Bovendien, hoe graag de WP dat ook zou willen, de VS is niet de politieagent van de wereld...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 mar 2014 15:16

Dat is dan een fantasie waar de meeste West-Europese landen al enkele decennia in vertoeven.
Pure naïviteit die in een aflevering van de Troetelberen niet zou misstaan.

De VS denkt overigens wel dat zij de politieagent van de wereld is en stelt zich militair ook zo op.

Ik ben benieuwen hoe het schaakspel zich de komende tijd gaat ontplooien.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 15:24

parsifal schreef: en dichter bij huis zijn er genoeg mensen die denken dat Edinburgh een Engelse stad is.

Niet te snel juichen, Schotland's onafhankelijkhied is er nog niet door...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 15:25

parsifal schreef: en dichter bij huis zijn er genoeg mensen die denken dat Edinburgh een Engelse stad is.

mealybug schreef:Niet te snel juichen, Schotland's onafhankelijkhied is er nog niet door...

Dan nog is het niet Engels.
Of wil jij mij ervan beschuldigen dat ik Engelse whisky drink? [-X [-X

Terug naar “Archief”