Moderator: Moderafo's
Bambi schreef:
Jij hebt vast nog nooit vreemdgaan aan de lijve ondervonden en wat er daarna allemaal hersteld moet worden.
Dat kan niet als je denkt: "ik heb het bij God gebracht en die heeft me vergeven en ik en mijn vrouw moeten er maar niet meer aan denken, want anders zijn we klein gelovig en luisteren we naar de duivel."
God heeft niet voor niets de mensen toestemming gegeven om te mogen scheiden na overspel.
Jess schreef:Ben het eens met Bambi, ben verliefd geweest op een ander, dit moeten belijden aan God maar daarna ook aan mijn man. Nog regelmatig komt dit in mijn gedachten terug, vooral als waarschuwing.
Bambi schreef:Dit werkt allemaal wel bij kleinere zonden, maar niet bij grotere.
Als je als man je vrouw bedrogen hebt en je vraagt vergeving aan God en aan je vrouw, dan ben je er nog lang niet.
Dan is het te hopen dat je die zonde nog vaak herinnert, want anders kun je je huwelijk wel vergeten.
Wat Marietje allemaal 'moet' komt voor haar verantwoording, (ben het wel met je eens daarover) maar we hebben het nu over Jantje.Marnix schreef:Er is dan werk aan de winkel voor Jan maar ook voor Marietje. Het gevoel van Marietje is heel begrijpelijk, het is de schuld van Jan en Jan moet het vertrouwen van Marietje terugwinnen. Hoe? Door te laten merken dat hij veranderd is en het dus meent. Zichzelf beperkingen opleggen om dat de laten merken... en vooral: Zijn aandacht en liefde volledig aan Marietje schenken.
Toch denk ik niet dat de houding van Marietje dan moet zijn: Precies, zie dat maar terug te winnen, misschien lukt het je en anders is het jouw schuld. Er ligt wel een opdracht tot vergeving van hen die jou wat hebben aangedaan. Dat is ook moeilijk, dat is ook een worsteling.... maar wel de juiste weg.
Nou, ik vind het raar om te zeggen dat je jezelf hebt vergeven als je een ander iets hebt aangedaan.Marnix schreef:Maar Naamloos, wat ik mis is dat je voorbij gaat aan het jezelf vergeven. Jan zal zich als het goed is heel schuldig voelen. Dat is niet zomaar weg als hij vergeving heeft gekregen van God. Het is dan niet de volgende dag alsof er niets gebeurd is. Niet bij Marietje maar ook niet bij hem. Maar de uiteindelijke gewenste situatie is wel dat het weer helemaal goed is tussen Jan en Marietje en tussen Jan en God (en tussen Marietje en God). En dus ook dat God Jan niets meer verwijt, Marietje Jan niets meer verwijt.... en Jan ook niet de rest van zijn huwelijk met een groot schuldgevoel rondloopt (ook al vergeet hij zijn fouten niet en leert hij er daardoor ook van)
xsidd schreef:@Teus
In de zogenoemde vergeving heeft dat iets met jezelf te maken.Het kan zijn dat je iemand iets toedicht wat je jezelf moeilijk kan vergeven.... Ik praat toch geen Spaans, of is dit iets wat niemand herkent?;)
Mvg.
naamloos schreef:Nou, ik vind het raar om te zeggen dat je jezelf hebt vergeven als je een ander iets hebt aangedaan.
Het slachtoffer vergeeft, niet de dader want die heeft vergeving nodig.
En als ie dat gekregen heeft hoeft ie ook niet met een schuldgevoel rond te lopen.
Boerin schreef:Ja maar dat doe je juist wel vaak. Laten we Marietje maar even erbuiten laten, je zondigt alleen maar tegen God en Hij vergeeft altijd, je bekeert je, alles goed en vervolgens neem je jezelf alsnog kwalijk dat je zoveel jaar geleden dit en dat hebt gedaan, terwijl als een ander zegt dat hij datzelfde heeft gedaan, dan is het ineens helemaal te begrijpen en zeg je: Och joh, ga naar de Heer. Hij houdt van je en Hij vergeeft je.
Dan heb je jezelf nog niet vergeven denk ik en moet je niet met 2 maten meten. Voor een moordenaar is het geen probleem, maar wat ik heb gedaan, daar moet ik mezelf toch wel nog een hele tijd voor kwellen hoor en die aanklachten van de duivel geloven, terwijl God het allang vergeten is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten