Hoe zien wij het beroepingswerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij het beroepingswerk?

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2014 08:44

Rozijn schreef:Lees postings in hun context en je weet dat ik over de Ger. Gem. sprak. Wat dat betreft mag je wel tegen jezelf zeggen: je begrijpt best wat Rozijn bedoelt. ;)

Daarnaast is duidelijk dat jij niets hebt met georganiseerd kerkelijk leven en dat mag. Maar daarmee is het wel heel lastig om een gesprek over onderdelen daarvan te hebben, je grondhouding is bij voorbaat dan afwijzend.

Helaas Rozijn, het was mij ook niet geheel duidelijk dat dit topic alleen over de GerGem ging. Ook in andere kerkgemeenschappen worden predikanten beroepen, en ik nam dan ook aan dat het een meer algemeen discussiepunt was.
Persoonlijk denk ik dat het curatorium op zich een goede methode is om mensen niet vier jaar van hun leven te laten besteden aan een studie waarmee men niks meer zal doen.
Wél bestaat her risico dat de leden van het curatorium, omdat het curatorium zichzelf samenstelt, een eigen koers gaat varen, los van wat daadwerkelijk voor de kerk nodig zou zijn.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 29 jan 2014 08:50

Ok, ik zal het duidelijker maken: het topic gaat over de volle breedte van het beroepingswerk, maar het gedeelte over het curatorium gaat over de Ger.Gem. (En dat was voor mij in ieder geval heel duidelijk, Marnix noemt de Ger.Gem., StillAwake noemt de Ger.Gem., Spreeuw noemt de Ger.Gem. en toen kwam mijn uitleg over het curatorium.)

Een curatorium komt alleen voor in de afgescheiden kerken, en volgens mij ook niet overal daar. Binnen de PKN en de HHK kennen ze zoiets niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jan 2014 09:00

Rozijn schreef:Ok, ik zal het duidelijker maken: het topic gaat over de volle breedte van het beroepingswerk, maar het gedeelte over het curatorium gaat over de Ger.Gem. (En dat was voor mij in ieder geval heel duidelijk, Marnix noemt de Ger.Gem., StillAwake noemt de Ger.Gem., Spreeuw noemt de Ger.Gem. en toen kwam mijn uitleg over het curatorium.)

Een curatorium komt alleen voor in de afgescheiden kerken, en volgens mij ook niet overal daar. Binnen de PKN en de HHK kennen ze zoiets niet.

OK, duidelijk.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jan 2014 19:32

Rozijn schreef:Lees postings in hun context en je weet dat ik over de Ger. Gem. sprak. Wat dat betreft mag je wel tegen jezelf zeggen: je begrijpt best wat Rozijn bedoelt. ;)

Daarnaast is duidelijk dat jij niets hebt met georganiseerd kerkelijk leven en dat mag. Maar daarmee is het wel heel lastig om een gesprek over onderdelen daarvan te hebben, je grondhouding is bij voorbaat dan afwijzend.

Het is goed Rozijn, je reactie over de gergem is tegenover StillAwake gelukkig in ieder geval al een stuk sympathieker, voor mij maakt het niet uit hoor.

Je zegt dat ik niets heb met georganiseerd kerkelijk leven en dat mijn grondhouding afwijzend is, dat klopt, omdat God er ook niets mee heeft en er afwijzend er tegenover staat.

Weet je, we hebben allemaal de wijsheid in pacht. Het gaat niet om het curatorium of de kerk, ook niet om die dominee, ouderling of voorganger. Niet om jou en niet om mij, het gaat om mijn Hemelse Vader, Die doen we te kort.`
Vaak heb ik een betoog of een mening, gedreven door de Heilige Geest. Soms sluipt dan weer stiekem iets van mezelf er tussen door. Dan heb ik ook wel eens dat God naar me luistert, glimlacht en Zijn Hoofd schud en zegt, kom weer eens bij Me dan zal Ik het je nog een keer uitleggen.
Nu heb ik dat niet maar stop er wel mee.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 19:34

Je zegt dat ik niets heb met georganiseerd kerkelijk leven en dat mijn grondhouding afwijzend is, dat klopt, omdat God er ook niets mee heeft en er afwijzend er tegenover staat.
Je bent wel goed op de hoogte van de wil van God zeg.. tsjonge.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jan 2014 19:37

Jvslooten schreef: Je bent wel goed op de hoogte van de wil van God zeg.. tsjonge.

Dank God er voor! Zou je misschien ook eens moeten zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 jan 2014 20:24

mona schreef:Hoe weet je dat dat Gods bedoeling is?
Waar baseer je dat op?
Wat is 'gewoon' voorganger? En waarom is dat stukken beter?
Zomaar even een paar vragen die boven kwamen.

Nou gewoon een voorganger is evangelisch en die zijn per definitie door de Heer geroepen en in het ambt gesteld en gereformeerde dominees niet, die verzinnen dat maar zelf. Maar het is verder niet arrogant bedoeld of zo hoor, zo van: wij hebben het.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 29 jan 2014 20:25

Boerin schreef:Nou gewoon een voorganger is evangelisch en die zijn per definitie door de Heer geroepen en in het ambt gesteld en gereformeerde dominees niet, die verzinnen dat maar zelf. Maar het is verder niet arrogant bedoeld of zo hoor, zo van: wij hebben het.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jan 2014 22:23

Marnix schreef:Ik vind het ook wel een lastig iets. De Ger Gem hier is vacant sinds oprichting ergens in de jaren 30. Is er nou nooit een roeping geweest voor iemand om daar te staan? Worden er dan alleen predikanten geroepen naar de grote gemeenten waar altijd een predikant staat? En wat verder, is het hele proces wel juist als er zo'n tekort aan predikanten is? Worden er te weinig mensen geroepen tot het ambt of teveel afgehouden?

Marnix, je krijgt het nooit sluitend, als je na gaat wat er tot nu toe gaande is.
Weet je wat me opvalt, normaal zijn het Bijbelteksten die de boventoon voeren maar tot op heden niets gezien.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 22:28

Teus schreef:Weet je wat me opvalt, normaal zijn het Bijbelteksten die de boventoon voeren maar tot op heden niets gezien.
Misschien omdat de topictitel aanvangt met ´Hoe zien wij...´ en niet met ´wat zegt de bijbel over..´? Mocht je graag verder willen praten over dat laatste, dan kun je daarvoor een topic aanmaken. :wink:

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jan 2014 22:35

Teus schreef:Weet je wat me opvalt, normaal zijn het Bijbelteksten die de boventoon voeren maar tot op heden niets gezien.
Jvslooten schreef:Misschien omdat de topictitel aanvangt met ´Hoe zien wij...´ en niet met ´wat zegt de bijbel over..´? Mocht je graag verder willen praten over dat laatste, dan kun je daarvoor een topic aanmaken. :wink:

Beetje hypocriet niet? Ga alle topics maar eens na, of dat overal zo is.
Overigens, beter geen antwoord als een ontwijkend antwoord.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jan 2014 22:40

Teus schreef:Beetje hypocriet niet? Ga alle topics maar eens na, of dat overal zo is.
Overigens, beter geen antwoord als een ontwijkend antwoord.
Nee, ik vind dat niet hypocriet. Ik heb er bewust voor gekozen om geen Bijbelteksten in dit topic te plaatsen, omdat dat niet tot het doel van dit topic behoord. Nogmaals, voel je vrij om zelf een topic te openen, mocht je dat interessant vinden. Of bedoel je gewoon te zeggen, dat je je het beroepingswerk maar onbijbels vind? In dat geval heb ik liever dat je dat gewoon zegt, dan dat je er om heen draait. Overigens blijf je dan ook beter binnen de lijnen van het topic: kun je mooi uitleggen hoe jij het beroepingswerk ziet.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 jan 2014 23:19

Jvslooten schreef: Nee, ik vind dat niet hypocriet. Ik heb er bewust voor gekozen om geen Bijbelteksten in dit topic te plaatsen, omdat dat niet tot het doel van dit topic behoord. Nogmaals, voel je vrij om zelf een topic te openen, mocht je dat interessant vinden. Of bedoel je gewoon te zeggen, dat je je het beroepingswerk maar onbijbels vind? In dat geval heb ik liever dat je dat gewoon zegt, dan dat je er om heen draait. Overigens blijf je dan ook beter binnen de lijnen van het topic: kun je mooi uitleggen hoe jij het beroepingswerk ziet.

Als je het nog niet duidelijk is of ik het vind dat het Bijbels is of niet, hier heb je een paar postings van mij. Ik geloof op 1 na alle in reacties die er op staan kun je het wel nagaan.

Ik bedoel het niet te zeggen, het staat er gewoon.
Je hebt geen geldige Bijbelteksten dus bespaar je de moeite.

Je bent wel goed op de hoogte van de wil van God zeg.. tsjonge. Dit beaamde je zelf al.

Dus, alleen als dominee loont het. Je kunt dan altijd nog "gewoon" voorganger worden toch? Lijkt me stukken beter. Is ook Gods bedoeling.

Je haalt dominee en voorganger door elkaar, je begrijpt best wat ik bedoel. Je noemde in de bewuste post geen gergem. maar het maakt me niet uit het gaat er om dat het curatorium bepalend is en God niet.
Elke dominee dient een instituut, wat God nooit gewild heeft en een oprechte, door God geroepen, voorganger gaat voor het Evangelie aan alle mensen, wat God van hem verlangd.

Weet je, we hebben allemaal de wijsheid in pacht. Het gaat niet om het curatorium of de kerk, ook niet om die dominee, ouderling of voorganger. Niet om jou en niet om mij, het gaat om mijn Hemelse Vader, Die doen we te kort.
[/i]
Jammer vslooten, je reactie. Bij voorbaat ga je er tegen in omdat je denk te weten hoe God het wilt hebben maar je zit er naast. Nu kun je er gelijk tegen in gaan maar vraag je nu eens af of het misschien anders zou kunnen zijn als dat je denkt. Heb je God wel eens gevraagd of het zo is dat er kerken moeten zijn? Je neemt gewoon aan wat je je hele leven verteld is?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jan 2014 00:05

Jammer vslooten, je reactie. Bij voorbaat ga je er tegen in omdat je denk te weten hoe God het wilt hebben maar je zit er naast.
*mompelt iets met 'pot' en 'ketel'*
Nu kun je er gelijk tegen in gaan maar vraag je nu eens af of het misschien anders zou kunnen zijn als dat je denkt.
Je komt nou niet echt met overtuigende argumenten als ik eerlijk ben. Dus waar moet ik dan tegen ingaan? Tegen het ongefundeerde 'God wil het niet' van jou? Sorry, maar in de regel ben ik niet zo dol op welles-nietesspelletjes. Misschien bedoel je het niet zo, maar het is bijzonder vermoeiend als iemand constant zijn eigen mening zit op te dringen als zijnde de geopenbaarde wil van God. Begrijp je waar ik op doel?
Je neemt gewoon aan wat je je hele leven verteld is?
Niet zo vooringenomen Teus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jan 2014 07:16

In Kor staat precies omschreven hoe Paulus doorgeeft dat de samenkomsten etc gehouden moeten worden.
En dat is geen beroeping van 1 dominee (Heer?) die een zwijgend gezelschap van ''ongelovigen'' toespreekt, maar een samenkomst van interactieve leden die zelf een psalm of lied meenemen, elkaar beoordelen op wat er gezegd wordt en de gemeente zuiver houden etc.
Christus is als Enige het Hoofd en/of de hoeksteen, wij mensen zijn allemaal andere lichaamsdelen en geestelijke bouwstenen, ook de predikant.

Terug naar “Archief”