Lezen we nog wel "theologische" boeken......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

NieuweReformator
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor NieuweReformator » 28 dec 2002 22:03

Het lijkt mij niet nodig om deze oude boeken door te spitten. Laten we met eigentijdse boeken de antwoorden zoeken op de situaties die vandaag voor ons opdoemen. We moeten eerlijk zijn en deze oude reformatoren nu eens aan de kant leggen en antwoorden vinden voor de problemen en mensen van deze tijd. Wat ik bedoel: Brakel beschrijft niet hoe je moet omgaan met homoseksuelen. Dat is dus verleden tijd. We moeten onszelf bevrijden uit de beknellende traditie!

NieuweReformator

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 dec 2002 14:57

ow, maar Brakel is wel een hele goede.
Natuurlijk zijn er tijd-specifieke problemen, maar ik zou Brakel wel als 1 van de laatste af willen schaffen ;-)

Ik heb vroeger best veel theologische boeken gelezen, maar ik beperkt me nu vrijwel tot (jawel) George MacDonald. Omdat ik denk dat hij een van de meest zuivere visies op het (christelijk) geloof heeft en ik nog lang niet al zijn werk gelezen heb. Ik ben momenteel bezig in 'Hope of the gospel'.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 31 dec 2002 00:07

Mensen zoals onze nieuwe reformator kunnen soms net doen alsof de geloofsleer niet meer is dan een stuk praktische hermeneutiek.

Er is tegenwoordig niet zo bar veel kennis meer over theologische vraagstukken an sich. Al gauw wijst men dit af, immers dan spreekt men toch maar over dogma's!

Het volgen van de Christen van Christus houdt meer in dan het Christen zijn in deze wereld. Het betreft ook de persoonlijke verzoening met God. Hierover schrijven de oudvaders. En wat hun zeggen mbt die zaken, dat is van alle tijden!

Je moet die zaken wel scheiden.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

NieuweReformator
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor NieuweReformator » 31 dec 2002 11:58

Natuurlijk is het volgen van Christus meer dan alleen in de wereld staan, je hebt een stevige ondergrond nodig. Maar die ondergrond wordt niet gevormd door de oudvaders. Die wordt gevormd door de Bijbel. Op dat gebied doen wij vaak veel te moeilijk. Bijvoorbeeld de verzoening (jij begon), typisch zo'n reformatorisch trekje van ons om daar eindeloos aan te twijfelen en boeken over te schrijven, maar als God zegt; al wie gelooft in Jezus Christus zal behouden wordn" wat doen we dan nog moeilijk met oude theorieen hierover. We moeten uit die traditie en gewoon de wereld ingaan met de verlossende boodschap. Dat bedoelde ik hiermee.

NieuweReformator
Een echte christen is iemand die rechtop staat in een wereld die op zijn kop staat

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 02 jan 2003 13:57

Hallo, hallo,

lezen we nog theologische boeken?

Ik doe niet anders, vooral mooi als je hart verklaard wordt. Helaas duurt een week maar 7 dagen, anders zou ik nog meer kunnen lezen. Een paar dagen geleden heb ik het eerste deel van de gereformeerde dogmatiek van ds GH Kersten uitgelezen. Verder ben ik begonnen met 'in Baca's Vallei van Philpot. Verder hoop ik het boek 'de ambten van Christus' van prof Wisse eens te vinden in een antiquariaat ofzo.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2003 10:33

ik lees noooit theologische boeken eigenlijk.. ik heb er geen zin in eigenlijk.. misschien wel slecht, maar als ik dan in een begin, dan leg ik hem al snel weg, dan is het mij, of te moeilijk, of vind ik er niks aan.,...

joris

Berichtdoor joris » 02 mei 2003 12:15

ik lees veel boeken geschrevne door Christenen. Heb de halve evangelische boekwinkel gehad, en ik vindt het heerlijk!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 02 mei 2003 14:52

Ik vind de gedachte dat je theologische boeken nodig hebt om jezelf te kennen en God te kennen niet helemaal juist. Ik geloof dat je aan de bijbel genoeg hebt... en zeker als ik een vrij eenzijdige en beperkte lijst geplaatst zie worden vind ik het helemaal al niet juist. Al die oudvaders en ook de mensen uit de gereformeerde gezindte (dus 'onze' dominees) hebben duidelijk alleen maar een gedeelte van de waarheid in pacht. Niet dat dat erg is, maar het is wel eerlijk om dat onder ogen te zien. Als j vollediger wilt zijn en een ruimere blik wilt krijgen moet je dan ook wat andere boeken gaan lezen. God maakt zich namelijk niet alleen bekend aan reformatorisch oudvaders.
Ik praat liever met God dan dat ik Calvijn met me laat bemoeien. Uiteindelijk heeft Calvijn geen flauw benul van 2003 en heeft God dat wel.

Chaja

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 mei 2003 17:47

chaja schreef:Ik vind de gedachte dat je theologische boeken nodig hebt om jezelf te kennen en God te kennen niet helemaal juist. Ik geloof dat je aan de bijbel genoeg hebt... en zeker als ik een vrij eenzijdige en beperkte lijst geplaatst zie worden vind ik het helemaal al niet juist. Al die oudvaders en ook de mensen uit de gereformeerde gezindte (dus 'onze' dominees) hebben duidelijk alleen maar een gedeelte van de waarheid in pacht. Niet dat dat erg is, maar het is wel eerlijk om dat onder ogen te zien. Als j vollediger wilt zijn en een ruimere blik wilt krijgen moet je dan ook wat andere boeken gaan lezen. God maakt zich namelijk niet alleen bekend aan reformatorisch oudvaders.
Ik praat liever met God dan dat ik Calvijn met me laat bemoeien. Uiteindelijk heeft Calvijn geen flauw benul van 2003 en heeft God dat wel.

Chaja
Maar andere mensen kunnen je met hele andere ogen naar God laten kijken! En een veel beter inzicht geven waar je anders misschien jaren mee aan het worstelen bent...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 mei 2003 18:43

chaja schreef:Uiteindelijk heeft Calvijn geen flauw benul van 2003 en heeft God dat wel.

Chaja

Klein zijsprongetje, maar toch ook wel een klein beetje inhoudelijk:

Ik dacht dat er juist zoveel troost lag in het feit dat God van eeuwigheid altijd dezelfde was, is en blijft!
Dat impliceert dus niet een God die zich aanpast aan de tijd en daarom veranderlijk is. Zodat oude schrijvers niet meer van toepassing zouden zijn.

Ik zeg hiermee dus niet dat jij dat beweert, maar even een kanttekening mijnerzijds...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 02 mei 2003 22:57

Ik vind dat je daarin gelijk hebt night... dat God van eeuwigheid dezelfde is en niet met ónze tijd mee hoeft te gaan. Dat was inderdaad niet wat ik bedoelde. Maar hoewel ik inderdaad vind dat je veel kan leren van anderen en dus ook van Calvijn, ben ik ervan overtuigd dat elke fase in de wereld zijn eigen moeilijkheden heeft. Door de verkeerde keuzes die we maken wordt de wereld steeds beroerder. In Calvijns tijd waren de problemen van zware psychologische druk en stress door dit computertijdperk, de problemen van de haast, van het moeten presteren toch wat minder. In Calvijns tijd waren je vader en moeder vanaf zes uur thuis en stond je veel minder onder invloed van ideeën van over heel de wereld.
God weet dat echter wel. En hoewel Hij niet verandert, weet Hij wel dat wij wel meegaan met de tijd, of we willen of niet. Hij kent onze zwakte en hoe afhankelijk we zijn en hoe we gevormd zijn door deze tijd. Juist daarin denk ik dat we onze hulp heel persoonlijk van God moeten verwachten omdat Hij buiten de tijd staat en daar niet van afhankelijk is.
In Calvijns verhalen leer ik veel over God en Jezus, maar ik leer er niet hoe ik een liefdevolle relatie met God kan aangaan en Hem vertrouwen terwijl ik niet heb geleerd zo'n band aan te gaan omdat de mensen met wie ik die band had moeten krijgen het te druk hadden.
Snapu?

groetjes, Chaja

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 mei 2003 09:57

Ik snap je helemaal.
Zoals je het nu omschrijft kan ik veel beter met je meekomen.

Overigens zijn er ook nu in onze wereld problemen die tijdgebonden lijken te zijn. Toch als je goed leest waren die er vanouds ook al. Niets nieuws onder de zon.

Ik kan me een tijd voorstellen bijvoorbeeld dat de mensen van s ochtends vroeg tot s avonds laat aan het werk waren, en totaal geen aadacht voor elkaar hadden. Ook toen had men behoefte aan contact. Het was misschien minder gejaagd, de problemen waren misschien toch wel meer gelijkend op heden dan wij soms denken..
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

joris

Berichtdoor joris » 03 mei 2003 11:35

en vergeet niet dat in de tijd van de oudvaders zoals jullie ze noemen, de theologie nog erg dicht bij de filosofie ligt, met alle gevolgen van dien!!!!
In deze tijd is dat er gelukkig wat meer van los gekomen + dat er nu meer historische, archeologische kennis is van de tijd van de bijbel waaroodr je bepaalde zaken beter /anders kunt interpreteren.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2003 17:09

Soms.

everlastingman
Mineur
Mineur

Theologische boeken

Berichtdoor everlastingman » 04 mei 2003 01:28

Of ik nog theologische boeken lees?

Ja, eentje. De Bijbel. Aangezien dat het enige theologische boek is dat niet "in gebreke" is. En ik mijn mening over zaken als: dopen, uitverkiezing en andere geloofszaken zelf wilt vormen en niet voorgekauwd en met de paplepel naar binnengeschoven wil krijgen.
Afbeelding

Terug naar “Archief”