Het werk v/d Geest in mensen t.t.v. het O.T.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Het werk v/d Geest in mensen t.t.v. het O.T.

Berichtdoor Bambi » 01 jan 2014 23:18

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:47, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2014 07:57

mealybug schreef:De eerste 3 eeuwen na Jezus' hemelvaart was het woord drie-eenheid nog nooit gevallen.
Het bestond niet.
Niemand behouden in die tijd, dus?

Wat fijn dat jij je beroept op de leer van de vroege kerk #-o

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 jan 2014 09:26

Zouden de mensen tegen wie Christus had gezegd dat hun geloof hen behouden had, geweten hebben dat er een Heilige Geest was?

Kennis van God en Christus lijkt me noodzakelijk. Kennis van de Geest lijkt me niet, maar die kennis komt wel vanzelf omdat de Schriften over de Geest getuigen. Eenmaal kennis genomen hebbend van de Geest lijkt het mij wel verkeerd om de Geest te gaan ontkennen. Volgens mij is het echter niet het doel van de Geest om zichzelf kenbaar te maken, maar veeleer om mensen op Christus te richten en te blijven richten. Christus is het Hoofd, en die moet ons dus leiden. Juist het schrijven van Gods Woord is geleid geweest door de Geest, en met de Geest zien we dat heel het Woord zich richt op de komst van Christus en diens verlossend Werk.

Zie ook bv Joh 16:" En als Die (de Trooster) gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel:
9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;
10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien;
11 en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.
12 Nog veel heb Ik tegen u te zeggen, maar u kunt het nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.

15 Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen.
"
Laatst gewijzigd door alexander91 op 02 jan 2014 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 jan 2014 09:30

Bambi schreef:Jij weet ook wel dat het niet om het WOORD Drie-eenheid gaat, maar om de inhoud van dat woord.

natuurlijk.
En na 17 eeuwen is er nog steeds onenigheid over wat het is.
Hadden we het niet beter kunnen laten rusten?
Als zelfs de wijste mens nog dwaas is in Zijn ogen, had ons wat meer bescheidenheid over zijn verborgen raad en onnaspeurlijke wegen gepast, nietwaar?

Wat denk je eigenlijk dat de betekenis is van paulus woorden en waarschuwing om NIET te gaan boven hetgeen geschreven is?

En over een drieeenheid staat niets in de Bijbel dus denk ik dat dat begrip ook onder Zijn verborgen raad valt.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 jan 2014 09:45

Bambi schreef:Jij weet ook wel dat het niet om het WOORD Drie-eenheid gaat, maar om de inhoud van dat woord.
mealybug schreef:natuurlijk.
En na 17 eeuwen is er nog steeds onenigheid over wat het is.
Hadden we het niet beter kunnen laten rusten?
Over het leven en de opstanding van Christus is ook nog steeds onenigheid...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jan 2014 09:52

mohamed schreef:Al wie belijdt dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God. (1 Joh 4,15)

Bambi schreef:Snap je de tekst zelf wel?

Nee, ik zal even een gereformeerde uitlegger vragen die wel het ware geloof aanhangt. ](*,)
Bambi schreef:Daar staat als jij belijdt dat Jezus is de Zoon van God, dan blijft God in jou en jij in God.

Nee, wat er staat is: Al wie belijdt dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God. (1 Joh 4,15)
Bambi schreef:Als jij dus gaat verkondigen, dat alleen Jezus God is, kun je het dus wel schudden, want dan is God niet in jou en ben jij dus ook niet in God.

Ik verkondig helemaal niks, want ik hoef niet zo nodig mijn gelijk te krijgen van gelijkgestemden daar dat toch niks betekent. Als jij gelooft dat alleen de Vader God is maar Jezus ook dan hoef je ook niet langer te beweren dat jouw geloof monotheïstisch is. Echter weet ik dat je dat toch wel doet omdat je je niks aantrekt van de wetten van de logica en vast wel een tekst weet op te duikelen die dat rechtvaardigt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jan 2014 09:54

alexander91 schreef:Over het leven en de opstanding van Christus is ook nog steeds onenigheid...

Er is in de bijbel simpelweg niets te vinden wat het dogma van de drie-eenheid zoals jullie dat belijden rechtvaardigt en de onenigheid ontstaat door het ontkennen van de feiten. Dat is namelijk een erg vermoeiend proces voor mensen die wel serieus research doen en geen denominatie hebben om kloppend te krijgen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2014 10:06

mohamed schreef:Er is in de bijbel simpelweg niets te vinden wat het dogma van de drie-eenheid zoals jullie dat belijden rechtvaardigt en de onenigheid ontstaat door het ontkennen van de feiten. Dat is namelijk een erg vermoeiend proces voor mensen die wel serieus research doen en geen denominatie hebben om kloppend te krijgen.

Spreuken 16,18

Hooghartigheid gaat vooraf aan ellende, hoogmoed komt voor de val.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2014 10:13

mohamed schreef:Er is in de bijbel simpelweg niets te vinden wat het dogma van de drie-eenheid zoals jullie dat belijden rechtvaardigt

Nog maar een keer ;

Mattheüs 28: 19:
Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen
en 2 Korinthe 13:13 zegt:
De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.
Ook kan men uit verscheidene teksten in het Nieuwe Testament opmaken dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest God zijn. Van de Vader is het duidelijk uit het Oude Testament. Van de Zoon uit teksten als Johannes 1 waar staat dat het Woord God was en mens is geworden. Thomas zei: "mijn Heere en mijn God." Ook berispt Jezus niemand als die Hem aanbidt. Dat Ananias liegt tegen de Heilige Geest wijst erop dat ook de Heilige Geest God is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jan 2014 10:21

mohamed schreef:Er is in de bijbel simpelweg niets te vinden wat het dogma van de drie-eenheid zoals jullie dat belijden rechtvaardigt en de onenigheid ontstaat door het ontkennen van de feiten. Dat is namelijk een erg vermoeiend proces voor mensen die wel serieus research doen en geen denominatie hebben om kloppend te krijgen.

rotterdam schreef:Spreuken 16,18

Hooghartigheid gaat vooraf aan ellende, hoogmoed komt voor de val.

Want wij breken valse redeneringen af en elke hoogte die zich verheft tegen de kennis van God, en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus (Jer 1:10; Jer 18:7; 2 Kor 10:4,5)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 jan 2014 10:22

alexander91 schreef:Over het leven en de opstanding van Christus is ook nog steeds onenigheid...
Je zet het nu even weg alsof er geen enkele Bijbelse onderbouwing voor zou zijn.

Echter: De Vader is God, Christus is God en de Geest is God. En God is Een. Belijdt jij deze zaken?

Zie voor teksten bv: (eerst zoekactie levert dit op: http://www.gotquestions.org/Nederlands/drieeenheid.html)
"Elk lid van de Drieëenheid is God: De Vader is God: Johannes 6:27; Romeinen 1:7; 1 Petrus 1:2. De Zoon is God: Johannes 1:1, 14; Romeinen 9:5; Kolossenzen 2:9; Hebreeën 1:8; 1 Johannes 5:20. De Heilige Geest is God: Handelingen 5:3-4; 1 Korintiërs 3:16 (Degene die in mensen huist is de Heilige Geest - Romeinen 8:9; Johannes 14:16-17; Handelingen 2:1-4)."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jan 2014 10:25

mohamed schreef:Er is in de bijbel simpelweg niets te vinden wat het dogma van de drie-eenheid zoals jullie dat belijden rechtvaardigt

rotterdam schreef:Nog maar een keer ;

Mattheüs 28: 19:
Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen
en 2 Korinthe 13:13 zegt:
De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.
Ook kan men uit verscheidene teksten in het Nieuwe Testament opmaken dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest God zijn. Van de Vader is het duidelijk uit het Oude Testament. Van de Zoon uit teksten als Johannes 1 waar staat dat het Woord God was en mens is geworden. Thomas zei: "mijn Heere en mijn God." Ook berispt Jezus niemand als die Hem aanbidt. Dat Ananias liegt tegen de Heilige Geest wijst erop dat ook de Heilige Geest God is.

Hoe kon Jezus dan zeggen dat lastering tegen de Zoon des Mensen wél vergeven wordt en tegen de Geest niet?

Bovendien ontken ik niet dat de Geest heilig en God is (Joh 4,24) ik ontken slechts dat ik de drie-eenheid zoals jullie die belijden moet geloven om behouden te zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jan 2014 10:34

alexander91 schreef:Je zet het nu even weg alsof er geen enkele Bijbelse onderbouwing voor zou zijn.

Echter: De Vader is God, Christus is God en de Geest is God. En God is Een. Belijdt jij deze zaken?

Zie voor teksten bv: (eerst zoekactie levert dit op: http://www.gotquestions.org/Nederlands/drieeenheid.html)
"Elk lid van de Drieëenheid is God: De Vader is God: Johannes 6:27; Romeinen 1:7; 1 Petrus 1:2. De Zoon is God: Johannes 1:1, 14; Romeinen 9:5; Kolossenzen 2:9; Hebreeën 1:8; 1 Johannes 5:20. De Heilige Geest is God: Handelingen 5:3-4; 1 Korintiërs 3:16 (Degene die in mensen huist is de Heilige Geest - Romeinen 8:9; Johannes 14:16-17; Handelingen 2:1-4)."

Even een misverstand uit de wereld helpen: ik ontken de schrift niet, maar ik ontken slechts het dogma drie-eenheid. Als je namelijk nog dieper op de materie ingaat kom je bij conflicterende statements zoals Mat 12,32 en Luk 12,10. Degene die wél gelasterd mag worden is nooit een keer één met de Geest die niet gelasterd mag worden, maar misschien moet je wel een wedergeboren jood zijn om dat te begrijpen. :-oo :clown:

Indien men gaat ontkennen dat hier sprake is van een hiërarchisch onderscheid, dan frustreert men de discussie onnodig naar mijns inziens. Misschien was het inderdaad hoogmoedig van mij om dat te zeggen en als jij er aanstoot aan hebt genomen neem ik het direct terug.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 jan 2014 11:18

mealybug schreef:En over een drieeenheid staat niets in de Bijbel dus denk ik dat dat begrip ook onder Zijn verborgen raad valt.

De Drie-eenheid wordt niet letterlijk genoemd.
Wel staat er ontstellend veel over God, de Vader, de Zoon en de Geest in de Bijbel geschreven.
Kijk maar eens wat "van Slooten" allemaal wel niet over de Geest gevonden heeft
Het maakt duidelijk dat er nagedacht kan en mag en moet worden op dit gebied. Daar leren we veel van.
De gelovige(!) die over deze zaken nadenkt houdt zich dus niet bezig met Zijn verborgen Raad.

Alleen al het feit dat het zenden van de Geest iets is wat, in het geschreven Woord, aan de Vader én de Zoon toegeschreven wordt is veelzeggend. Zo ook het genoemd worden van een drie-eenheid bij de doopopdracht in het Math. Evang.(Een drie-eenheid die werkt aan en in de gedoopte)

@mealybug
Bij jou krijg ik het idee, dat je zo'n tekst over "ga niet boven hetgeen geschreven is" een excuus is om er niet over na te (hoeven) denken......
Wij mogen en moeten nadenken over het geschreven Woord en wat de Heere ons daarmee openbaart.
Daarom overdenkt de gelovige dit alles.(Psalm 1 "welzalig de man die(.....) lust heeft in des Heeren wet (=onderwijzing) en diens wet(=onderwijzing) overdenkt bij dag en bij nacht")
En met al onze vragen gaan we tot de Gever van dit Woord, opdat we dit Woord op Zijn wijze leren verstaan.

h.g
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 jan 2014 11:49

learsi schreef:@mealybug
Bij jou krijg ik het idee, dat je zo'n tekst over "ga niet boven hetgeen geschreven is" een excuus is om er niet over na te (hoeven) denken......
Wij mogen en moeten nadenken over het geschreven Woord en wat de Heere ons daarmee openbaart.

h.g
Learsi

Vertel dan eens waarom we na 20 eeuwen nog steeds ruzieen ?
Omdat datgene wat Hij niet openbaart ook geweten moet worden?
En vervolgens een ander opgelegd, op straffe van... ?
Kom op zeg.
Wij mogen en moeten gehoorzaam zijn en ons bekeren, dan zal de rest je gegeven worden..
Maar net als Eva, schijnen we meer geinteresseerd in kennis dan gehoorzaamheid.

Terug naar “Archief”