Boerin schreef:Serieus? Ik heb het in Canada wel gezien, daar hadden ze gezinsdiensten die helemaal op de kinderen gericht waren, omdat de ouders ook door de week nog diensten hadden, compleet met poppenkast. Dat was wel leuk, maar die saaie diensten die helemaal gericht zijn op ouderen en waar er continu geirriteerd pssst wordt geroepen en ze stil moeten zitten, daar neem ik die van mij niet mee naartoe, asjeblieft. Dan hebben ze veel meer aan een goede kinderdienst.
Mijn ervaring is dat een dienst waarin
a. uitgelegd wordt wat er in de tekst staat,
b. deze uitleg gebeurt in een taal die kinderen ook kunnen begrijpen
c. een toepassing naar de breedte van het publiek (dus onbekeerden, pasbekeerden, twijfelaars, al wat langer bekeerden, jongbekeerden, vroegere buitenkerkelijken, en hoeveel groepen je maar wilt onderscheiden, daar gaat het mij niet om)
te vinden is, een zegen is.
Gelukkig zijn ze niet sporadisch, maar gebeurt het regelmatig. Voor mijzelf is punt b niet zo belangrijk, maar wel als de kinderen meegaan. Anders kunnen punt a en c nog zo mooi naar voren komen, goed luisteren is niet aan de orde.
Wij hebben ook wel eens leesdienst, maar gelukkig hebben we goedlezende ouderlingen, met overwegend een smaak voor begrijpelijke preken. Anders kan ik begrijpen (maar niet goedkeuren) dat mensen hun armen op de bank vouwen en het moede hoofd erop laten rusten.