´Bijbelse´ films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: ´Bijbelse´ films

Berichtdoor Rozijn » 21 nov 2013 19:41

Maar... kun je aan een film zien hoe het echt geweest is? De Joden zagen het live gebeuren, om het zo maar te zeggen. En kwamen ze massaal tot bekering?

Kijk, ik zeg niet dat het niet kan dat de Heere een film gebruikt. Maar de vraag is niet wat de Heere kan, maar wat Hij heeft laten weten dat Hij wil.
Is het Gods bedoeling om een film als The Passion over het einde van Zijn Zoon te laten maken? En dat door mensen die overduidelijk in hun leven laten blijken Zijn Woord dan ook niet serieus te nemen.

Nogmaals: kan de Heere die film dan niet gebruiken? O ja, Hij kan het. Maar de wetenschap dat Hij zulke dingen kan geeft ons nog geen vrijbrief om maar van alles en nog wat te doen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 nov 2013 20:34

schelpje3 schreef:Dat wel Bambi, maar ze gaan er niet door geloven. Jezus was een goed mens, zo ver willen ze gaan.
De satan gelooft ook.

Of er mensen tot bekering zijn gekomen door The Passion weet ik niet, maar door die Jesus-film wel:
http://www.assistnews.net/STORIES/2013/s13070052.htm
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 nov 2013 22:18

Rozijn schreef:Maar... kun je aan een film zien hoe het echt geweest is?

Kan je uit een boek of een verzameling boeken halen hoe het echt is geweest?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 nov 2013 09:22

Niet hoe het echt geweest is, wel wat de diepere betekenis is. Lees de Bijbel in zijn geheel en je krijgt een beeld van waarom Jezus aan het kruis werd genageld.
Dan krijg je niet door alleen naar de kruisiging te kijken...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2013 10:12

Jullie lopen een beetje hard van stapel. De kans is klein dat iemand die niet gelooft naar een film gaat en er bekeerd weer uit komt. Overigens geldt precies het zelfde voor kerkdiensten maar dat terzijde. Dus statements als: "Mensen komen echt niet tot geloof door zo'n film" zijn een beetje flauw. Er zijn voorbeelden dat het wel gebeurt. Daarnaast is het vaak zo dat God door allerlei zaken (vaak de preek maar het kan ook een film zijn) iets prikkelt bij mensen. Ze raken geinteresseerd in Jezus en gaan er meer over lezen. Of proberen voor het eerst tot Hem te bidden. Ze gaan er over praten met een collega die meer vertelt, die hem/haar uitnodigt voor een kerkdienst enzovoorts. Of zelf in de Bijbel lezen.

Dus dat mensen door een film niet verder komen dan "Jezus was een goed mens" is niet waar. Misschien komen ze in de bioscoop niet verder maar er kan iets gezaaid zijn wat gaat groeien. Je moet alleen soms wel geduld hebben.

Rozijn, wat Gods bedoeling is is dat mensen het evangelie horen. En dat mag op allerlei manieren. In de eerste plaats door je daden, ook door woorden... en als deze films bijdragen aan de verspreiding van het evangelie is dat goed.

In landen waar de Bijbel verboden is wordt veel met films gewerkt omdat die veel makkelijker te smokkelen zijn en er minder verdacht uitzien. In films als "Jesus" en "The Gospel of John" klinken telkens precies dezelfde woorden die in de Evangeliën ook staan. En tal van mensen komen vroeg of laat na het zien van die films daar tot geloof. Dus wees een beetje terughoudend over hoe God mensen wil bereiken.

Boerin, wat The Passion betreft: http://www.cip.nl/artikel/26399/Ik-leer ... he-Passion
(en zo zijn er meer voorbeelden)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 nov 2013 10:15

Ik zie wel een verschil tussen "The Passion of the Christ" en de andere films die je noemt.
Eerstgenoemde is niet gericht op evangelisatie, die twee die je nu noemt wel.
Daar oordeel ik milder over.

Verder gaf ik aan dat er een verschil is tussen wat God kan gebruiken en wat Hij wil dat wij doen. Maar daar ga je aan voorbij...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2013 10:26

Dat heb ik genoemd. Hij wil dat we het evangelie doorvertellen. En als dat door een film gebeurt is dat volgens mij niet verkeerd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 10:30

Ik begrijp dit echt niet. Bios is van de duivel heb ik geleerd. De huidige refogeneratie denkt er inmiddels genuanceerder over, maar ik kan niet begrijpen dat iets goddeloos tot evangelisatie zou kunnen leiden. Wat er niet in zit, kan er ook niet uitkomen nl.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2013 10:37

Rozijn schreef:Niet hoe het echt geweest is, wel wat de diepere betekenis is. Lees de Bijbel in zijn geheel en je krijgt een beeld van waarom Jezus aan het kruis werd genageld.
Dan krijg je niet door alleen naar de kruisiging te kijken...

Dat krijg je ook niet door alleen het stukje van de kruisiging te lezen.
Volgens mij vergelijk je appels met peren als je een film die een uurtje of 2 duurt vergelijk met het lezen van een verzameling boeken waar je 100+ uur over doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2013 10:44

schelpje3 schreef:Ik begrijp dit echt niet. Bios is van de duivel heb ik geleerd. De huidige refogeneratie denkt er inmiddels genuanceerder over, maar ik kan niet begrijpen dat iets goddeloos tot evangelisatie zou kunnen leiden. Wat er niet in zit, kan er ook niet uitkomen nl.

En internet was van de duivel, de computer, daarvoor de radio, daarvoor fietsen op zondag, daarvoor het orgel.... Mensen roepen zo makkelijk dat iets van de duivel is. En zo werkt dat niet. Je hebt goede en slechte films.... de goede films zijn niet van de duivel anders waren ze niet goed. Als twee uur lang Bijbelteksten klinken en wordt uitgebeeld wat Jezus heeft gedaan op aarde is dat niet van de duivel. Wat zegt Jezus ook alweer als Hij dat verwijt krijgt? Een koninkrijk dat innerlijk verdeeld is kan geen standhouden.

Dat je het begrijpt snap ik, daarom probeer ik het uit te leggen. Op zich is je punt juist. Iets goddeloos (zonder God) kan niet tot evangelisatie lijden. De vraag is alleen of je visie dat het goddeloos is dan klopt.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 nov 2013 10:44

@Faramir: Nee hoor. Over bijv. Johannes 18-21 doe je niet zo lang.
Daarbij komt dat een film puur het visuele aspect belicht, zonder toelichting en achtergrond. Die vind je wel in de Bijbelse tekst, zie bijv. Joh. 20.

@Marnix: je geeft aan wat het doel is van de film, maar op de vraag of God dit wil, geef je geen antwoord.
Het doel deel ik natuurlijk helemaal, laat mensen het evangelie horen.
Maar ik lees nergens in de Bijbel dat dit anders dan door horen of lezen gebeurd. In die tijd kende men ook toneel, maar nergens wordt het gebruikt...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2013 10:49

Rozijn schreef:@Faramir: Nee hoor. Over bijv. Johannes 18-21 doe je niet zo lang.
Daarbij komt dat een film puur het visuele aspect belicht, zonder toelichting en achtergrond. Die vind je wel in de Bijbelse tekst, zie bijv. Joh. 20.

Dus enkel door dat kleine stukje tekst te lezen snap je precies hoe het echt geweest is, wat de essentie van het verhaal is, wie de personen zijn en de cultuur waarin zij leefden. Heel bijzonder, maar dat kan ik er allemaal niet uithalen. De tijd dat films enkel beeld waren ligt overigens ook al weer een decennia of 5 a 6 achter ons geloof ik.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2013 10:52

schelpje3 schreef:Ik begrijp dit echt niet. Bios is van de duivel heb ik geleerd. De huidige refogeneratie denkt er inmiddels genuanceerder over, maar ik kan niet begrijpen dat iets goddeloos tot evangelisatie zou kunnen leiden. Wat er niet in zit, kan er ook niet uitkomen nl.

Wellicht is de stelling "Bios is van de duivel" ook wel te zwaar aangezet.
Als dat inderdaad zo zou zijn dan is het inderdaad niet mogelijk (hoewel God sterker is dan de duivel) dat er van bioscopen een evangeliserende werking uit zou gaan.
Er zijn echter toch voorbeelden waar het anders is gegaan. De film "The Lion, The Witch and the Wardrobe" (eerste deel van de verfilming van CS Lewis' "Chronicles of Narnia") bijvoorbeeld had een heel sterk christelijke signatuur (hoewel het absoluut geen Bijbelse film was).
Bij veel reformatorische personen kom ik een dergelijke afwijzing van "wereldse zaken" als bioscopen en popmuziek tegen.
Een afwijzing die ik, hoewel ik hem niet begrijp, kan respecteren.
Om dergelijke zaken dan maar in zijn geheel aan de duivel toe te wijzen gaat echt véél te ver.
Vooral omdat ik er (maar wellicht ben jij daarin een uitzondering) werkelijk nog nooit een onderbouwing van heb gehoord die enig hout sneed.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 11:01

Het komt erop neer dat God je op elk moment tot Zich kan roepen. Als je dan op een zondige plaats bent, waar wereldse dingen gebeuren, kan dit niet.
Dus het geldt ook voor een stadion, kermis. Want hoe je het ook goed wilt praten, het is werelds vermaak.
En het zou moeten zijn; gedenk te sterven! Memento mori.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2013 11:07

Rozijn schreef:@Faramir: Nee hoor. Over bijv. Johannes 18-21 doe je niet zo lang.

@Marnix: je geeft aan wat het doel is van de film, maar op de vraag of God dit wil, geef je geen antwoord.
Het doel deel ik natuurlijk helemaal, laat mensen het evangelie horen.
Maar ik lees nergens in de Bijbel dat dit anders dan door horen of lezen gebeurd. In die tijd kende men ook toneel, maar nergens wordt het gebruikt...

God wil dat we Zijn woorden doorgeven. Dat dit in de Bijbel doorgaans door horen en lezen gebeurt is begrijpelijk, in die tijd had je nog geen films dus dat ging toen wat lastig. Overigens zijn er wel tal van voorbeelden in de Bijbel waar mensen iets uitbeelden en dus met beelden en niet met woorden Gods boodschap doorgeven.

Terug naar “Archief”